Fler stationer längs med existerande bana (Atlantbanan i Åre)

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Fler stationer längs med existerande bana (Atlantbanan i Åre)

Inlägg av Breitspurbahn »

Något som slagit mig när jag varit i Årefjällen är att den strategiskt belägna Atlantbanan hade kunnat användas mer i Årefjällen för att minimera bilåkandet.
Idag finns en station i Åre och i Duved. Men samtidigt är byarna Björnen/Björnänge och Tegefjäll belägna längs med banan och hade kunnat användas av boende där och för att ta sig mellan byarna.

Om Skistar och fastighetsutvecklare hade bekostat stationsbygget; hade Trafikverket varit svårövertalade att inkludera dem i järnvägsnätet och hade järnvägsaktörerna varit svårövertalade att göra stopp där?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Fler stationer längs med existerande bana (Atlantbanan i Åre)

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Nå kan det jo tenkes at strekningen Trondheim-Østersund i fremtiden vil få et helt annet togtilbud. På norsk side blir jernbanen elektrifisert og det vil sikkert føre til flere tog. Med flere tog kan man kanskje også få flere stopp. Streknngen Fauske-Bodø ble åpnet i 1962 uten mellomliggende togstopp. For noen årsiden ble det startet lokaltrafikk og vi fikk flere nye stasjoner. Det burde også være mulig Trondheim-Østersund, På norsk side er det SJ som kjører så det skulle gjøre grensekryssende trafikk enklere.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Fler stationer längs med existerande bana (Atlantbanan i Åre)

Inlägg av Breitspurbahn »

Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 24 september 2022 19:39 Nå kan det jo tenkes at strekningen Trondheim-Østersund i fremtiden vil få et helt annet togtilbud. På norsk side blir jernbanen elektrifisert og det vil sikkert føre til flere tog. Med flere tog kan man kanskje også få flere stopp. Streknngen Fauske-Bodø ble åpnet i 1962 uten mellomliggende togstopp. For noen årsiden ble det startet lokaltrafikk og vi fikk flere nye stasjoner. Det burde også være mulig Trondheim-Østersund, På norsk side er det SJ som kjører så det skulle gjøre grensekryssende trafikk enklere.
Ja, jag hoppas verkligen det blir av.

Hur går det egentligen till för att få en ny station? Skulle Skistar eller en större fastighetsutvecklare kunna skapa ett bostadsområde i Björnänge eller Tegefjäll och bygga en station? "Build it and they will come"?

Eller måste Banverket först godkänna/övertygas om stationsbygget? Man måste ju iochförsig bygga fler spår kring stationen så det måste ju ske.
Och SJ måste ju vilja stanna där.

Hur skulle detta gå till rent praktiskt?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Fler stationer längs med existerande bana (Atlantbanan i Åre)

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det må jo komme et initiativ. Baneverket kan finne ut at nye hytter og hoteller vil gi bedre trafikkgrunnlag. Eller lokale politikere kan ha nye stasjoner i sine partiprogram. Dersom Banverket bestemmer seg for å bygge en stasjon, så må man planlegge. Man kan anlegge en holdeplass eller en riktig stasjon med flere spor. En holdeplass er billig å enkel å bygge. En større stasjon vil kreve kjøp av grunn og arbeid med reguleringsplan. En stasjon vil raskt koste i 100-milionerklassen, og da trenger man også finansiering, gjerne da statlige penger over statsbudsjettet. En holdeplass vil dekke et visst behov. Om man trenger en stasjon er jo avhengig av avstand til neste stasjon og hva slags fremtidig togtilbud som er aktuelt.
Skriv svar