Tvärbanan Kistagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Inlägg av Breitspurbahn »

Försökte hitta någon allmän Tvärbanan-tråd, men hittade ingen (Moderatorn får flytta om en sådan finns).

Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Tunnelbanan går som bekant söder om Danvikshalvön, då hade denna fått Tvärbana istället.

Tänker något i stil med detta. Att den kan följa vissa gator och vägar samt gå i tunnel där det behövs (något som krävs i dessa kuperade områden)
Bild
Användarvisningsbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också :)
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Var tycker folket att tvärbanan ska byggas ut efter Helenelund? Eller ska den anses vara färdigbyggd då?
Både styrande politiker och beslutad kollektivtrafikplan föreslår en förlängning till Täby.
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Användarvisningsbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: onsdag 21 september 2022 18:11
Breitspurbahn skrev: onsdag 21 september 2022 10:59 Något jag slogs av är att den hade kunnat fortsätta norrut efter Sickla Kaj och betjäna Danvik, Henriksdal & Kvarnholmen. Samt gå över till Nacka Strand och sedan Forum Nacka och Blå Linjen.
Fler än två grenar är inte att rekommendera i allmänhet. Från Sickla är Saltsjöbanan och Östlig förbindelse viktigare fortsättningar (se tidigare utredningar).
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: torsdag 22 september 2022 0:22
Enceladus skrev: onsdag 21 september 2022 18:11
Jag tycker absolut Saltsjöbanan borde bli en spårväg, men jag är rätt säker på att man senast kom fram till att det inte var lönsamt.
Precis, det finns inga planer på att konvertera Saltsjöbanan till spårväg. En av Tvärbanans linjer kan däremot utnyttja Saltsjöbanans spår (se sidan 30).
Breitspurbahn

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev: onsdag 21 september 2022 13:31 Intressant förslag, Fortsätt gärna till Lillängen eller Storängen vid Saltsjöbanan så har vi en bra anslutning där också :)
Ja såklart, det glömde jag. Det hade ju varit dumsnålt annars. :)
Användarvisningsbild
Fyrgeit

Inlägg av Fyrgeit »

Ritade upp detta för ett tag sedan. Här går banan från kvarnholmen in till framtida stadsspårvägar, men man hade lätt kunnat koppla ihop de.
spvg.png
spvg.png (79 KiB) Visad 278 gånger
Diripsi

Inlägg av Diripsi »

Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.
Användarvisningsbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Själv har jag tänkt att Tvärbanan går gemensamt med Saltsjöbanan till Lillängen och där nånstans går de i egna spår upp till Nacka forum och vidare ner till Nacka strand för att därifrån gå under Saltsjön till Kottla, med triangelspår vid båda anslutningspunkterna. Har dock aldrig tänkt på att dra spårväg till Kvarnholmen.
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Diripsi skrev: torsdag 22 september 2022 14:55 Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.

Henriksdalsberget också.
Användarvisningsbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Hechtwagen skrev: torsdag 22 september 2022 20:57
Diripsi skrev: torsdag 22 september 2022 14:55 Det Kvarnholmen behöver är en snabb förbindelse till Slussen. Om det är spårväg eller buss är av sekundär betydelse.

Henriksdalsberget också.
Henriksdalsberget skulle behöva en rulltrappsschakt ner till Henriksdals station, eller en egen nybohovshiss.
Skriv svar