Idag bestämde jag mig för att testa lite andra kollektivtrafikmedel än jag brukar, så jag begav mig till Klara Mälarstrand för att åka med båtlinje 89 till Tappström (Ekerö centrum).
Rätt snål tidtabell, men det passade med 15:50. ("c" i tabellen betyder att man måste beställa påstigning vid Kungshättan i förväg)
Båten vad idag "Lux".
Strategiskt placerad valaffisch.
Sedan bar det iväg. Fina vyer blev det.
Jag räknade till minst 80 säten. Kapacitiöst (användbart ord).
Nästan alla säten har tillgång till USB-A-uttag och en liten fällbar bricka. På båten finns en toalett och även en liten kiosk, som jag tyvärr inte hann titta närmare på.
Västerbron.
Essingeleden och tvärbanans bro. Dessutom fina byggnader.
Det bjöds på fina vyer minst sagt.
Här uppe ligger Villa Lyran.
Centralen - Botkyrka sjövägen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Re: Centralen - Botkyrka sjövägen
Del 2:
Efter ankomst till Tappström tog jag en kort promenad till Ekerö centrum där buss 350 precis kom rullandes. Perfekt byte.
Jag hann tyvärr inte fota den utifrån, men så här ser insidan ut. Jag var ensam på den 16-sitsiga bussen hela vägen.
Jag fick tyvärr inte stiga av bussen på färjan, så jag fick njuta av de vackra vyerna inifrån. Även här fanns det USB-uttag.
Korpberget.
Och så var jag till slut framme i Fittja.
Färden tog 1t 28m, jämfört med 31m om jag hade tagit tunnelbana, men då hade jag ju inte fått åka den trevliga båten och minibussen
Jag tycker båtar är ett underutnyttjat kollektivtrafikfordon med tanke på Stockholms många vattendrag. De är kapacitetsstarka och kan gå snabbt, även om de som går nu bara går i 12kt ~= 23km/h. Det har varit en del snack om att köra nya linjer och det låter som en bra idé. Tänk till exempel båtar till Bällstaviken, Hässelby villastad eller ända in till Albysjön. Man skulle även kunna ha mer lokala ringlinjer runt Södermalm och Kungsholmen.
Sammanfattningsvis: Båtar är trevliga. Jag kommer nog ta den någon mer gång.
Efter ankomst till Tappström tog jag en kort promenad till Ekerö centrum där buss 350 precis kom rullandes. Perfekt byte.
Jag hann tyvärr inte fota den utifrån, men så här ser insidan ut. Jag var ensam på den 16-sitsiga bussen hela vägen.
Jag fick tyvärr inte stiga av bussen på färjan, så jag fick njuta av de vackra vyerna inifrån. Även här fanns det USB-uttag.
Korpberget.
Och så var jag till slut framme i Fittja.
Färden tog 1t 28m, jämfört med 31m om jag hade tagit tunnelbana, men då hade jag ju inte fått åka den trevliga båten och minibussen
Jag tycker båtar är ett underutnyttjat kollektivtrafikfordon med tanke på Stockholms många vattendrag. De är kapacitetsstarka och kan gå snabbt, även om de som går nu bara går i 12kt ~= 23km/h. Det har varit en del snack om att köra nya linjer och det låter som en bra idé. Tänk till exempel båtar till Bällstaviken, Hässelby villastad eller ända in till Albysjön. Man skulle även kunna ha mer lokala ringlinjer runt Södermalm och Kungsholmen.
Sammanfattningsvis: Båtar är trevliga. Jag kommer nog ta den någon mer gång.
Re: Centralen - Botkyrka sjövägen
Trevliga bilder.
Finns val en plan att sätta in en eldriven båt som fått tillstånd att gå i högre hastighet? Att nyttja Stockholms vattenvägar mer skulle man kunna göra.
Finns val en plan att sätta in en eldriven båt som fått tillstånd att gå i högre hastighet? Att nyttja Stockholms vattenvägar mer skulle man kunna göra.