Som bekant behöver tunnelbanan en "modern trafikstyrningslösning" för att möta det framtida transportbehovet:
Moderna system präglas av flexibilitet och automatisering:Trafikförvaltningen skrev:Trafiknämnden godkände i maj 2019 tjänsteutlåtandet ”Tunnelbanans mål och syfte” (TN 2019-0046) som beskriver att tunnelbanan år 2050 fortsatt utgör en central del av kollektivtrafiksystemets stomtrafik. Där konstateras att en modern trafikstyrningslösning och trafikledningsfunktion för hela tunnelbanan behöver införas ca år 2035, för att möta det framtida transportbehovet.
De gamla systemen på röd och blå linje har begränsad funktionalitet, men kan vidmakthållas. Därför prioriteras ersättning av befintligt system på grön linje:Trafikförvaltningen skrev:Nya system har utvecklade lösningar för tågpositionering, avstånd mellan fordon och motspårskörning; lösningar som alla bidrar till mer flexibel trafikering. Det är framför allt den högre digitaliseringsnivån i nya system som möjliggör både automatisering och ett ökat stöd till både förare och operatör. Digitala system kan även utbyta information med andra digitala system, vilket möjliggör synergier.
Slutligen noteras att Stockholm inte kan ignorera utvecklingen i omvärlden, inte minst i Köpenhamn:Trafikförvaltningen skrev:Det genomförda åtgärdsvalet visar på behov av att ersätta trafikstyrningen i hela tunnelbanan för att säkra den långsiktiga driften. Behovet av ersättning uppstår först på grön linje på grund av äldre datorteknik samt att avtal om drift och underhåll löper ut och inte kan förlängas. Ett systembyte innebär att utrustningen i banan och ombord på samtliga fordon behöver bytas.
Flera partier har föreslagit att nya tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö ska ha förarlösa tåg från start. Trafikstarten råkar sammanfalla med införandet av en modern trafikstyrningslösning för hela tunnelbanan.Trafikförvaltningen skrev:Den utveckling som pågår i omvärlden möjliggör en ersättningsinvestering som möter förändrade behov och krav i framtiden, exempelvis mer flexibel förmåga att kunna arbeta säkert i spår under trafikdrift samt automatiserat stöd för personal ombord och i ledningscentraler.