Kallt? Det är ju sommar fortfarande!JDS skrev:Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.bruse skrev:Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?
Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt
Spårakoff
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
- Ort: Solna
bruse skrev:Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?bark skrev:Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...
Jodå, och såhär ser den ut...
/Johan
Tack JDS! Äntligen någon som tycker som jag!JDS skrev:Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.bruse skrev:Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?
Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt
Så länge folk klagar över tristess och tar för givet att allt i Sverige är tråkigt så kommer dom själva alltid att ha den uppfattningen med följd att det blir just tråkigt. Vi andra som vågar ha kul märker ju att Sverige är helt fantastiskt och att det finns en massa andra glada människor här!
Kom loss för fasen å ha lite kul!
Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?bruse skrev:Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?bark skrev:Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...
SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!
Andreas
-
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32
Enligt denna sida:Andy skrev: Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?
SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!
Andreas
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/hist ... f/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)
321 hadde sin premiere i August 1995 hvis jeg ikke husker feil, så det ser ut som om Spårakoff vognen var noen måneder tidligere ute!Byggare Bob skrev:Enligt denna sida:Andy skrev: Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?
SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!
Andreas
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/hist ... f/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)
Andreas
Resumé över utvalda delar av texten:Byggare Bob skrev:
Enligt denna sida:
http://www.raitio.org/historia/koff/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)
Spårakoffen presenterades för media fredagen den 12 maj 1995 och sattes följande dag i trafik på "långa linjen" Mikaelsgatan - Brunnsgatan - Mannerheimvägen - Alexandersgatan - Unionsgatan - Salutorget - Norra Esplanaden - Katarinagatan - Snellmansgatan - Elisabetsgatan - Kajsaniemigatan -Vilhelmsgatan - Mikaelsgatan. Vagn 15 ombyggdes from den 12 januari tidigare samma år till vagn 175 (det nya vagnsnumret antydde då 175-årsjubileet för ett visst Helsingforsiskt ölbryggeri).koff.htm skrev:
Tiedotusvälineille esiteltiin 12.5.1995 Vallilan varikoilla uusi ravintolaraitiovaunu 175...
En kort historik för vagn 15
- - mottogs av HST den 23 oktober 1959 såsom den sista 4-ax. motorvagn (vagn 30 i systerserien levererades 4 månader tidigare)
- - 29 sittpl. + 69 ståpl. + förare + konduktör/-is = 100 pers (med tillstånd för överbelastning med totalt max 150 personer tillfälligtvis)
- - i början av 1960-talet togs eldonet vid framkopplet, tryckluftsventilen för fjärrmanövrering av saxbygeln och sandningslådans värmeapparat bort
- - var ordinarevagn för tur 35 (linje 4) år 1969 och 1974 (och säkert både före och mellan dessa årtal, kring 1974-75 ersattes till en stor del boggievagnarna av ledvagnar på fyran)
- - försommaren 1979 byggdes vagnen om till enmansdrift
- - i början av 1980-talet togs konduktörsbåsen bort och trafikant: 31 sittpl + 57 ståpl. + förare = 89 (i tillfällig överbelastning max 133) personer
- - Trafikerade de sista åren (1992-1995) före ombyggnaden på linjerna 1, 1A, 2 och 6
Under ombyggnaden togs all inredning (inklusive innertak och innerpanelen) bort. På boggierna gjordes en storrevision; de målades, hjulringarna byttes ut till nya och fjädringen byttes ut. Underredet rostasanerades och målades. Mittdörrarna togs bort och ersattes av nya smala fönster. Den ena fönsterramen togs från vagnens dörrfria sida från det stället där toaletten nu finns och den andra likadana från vagn 6 (som tagits ur trafik år 1993). Fönsterglasen byttes ut mot nya med en mörkare nyans. Viss teknisk apparatur flyttades 10-20 cm pga vatten- och avloppsrörsinstallation i underredet. En WC-tank på 140 liter installerades. Överflödiga golvluckor togs bort. Frontlyktan byttes ut mot två nya lyktor.koff.htm skrev:TEKNIIKKA
Mindre bucklor i karossen kittades och vagnen rödmålades i april. Valda delar av korgen och alla de synliga delarna av underredet målades svart. Reklamteksterna och vagnsnumren tejpades på korgen.
Linjeskyltarna bak och på sidorna av vagnen har tre rullar var. På varje rulle finns: (blank), 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, (blank), A, B, N, S, T, V, X, (blank), A, B, P, R, U, (blank). Med den främre linjeskylten skyltas det: (blank), Koeajo Provtur, Sightseeing, Kiertoajelu Rundtur, Restaurant, Ravintola Restaurang, Varattu Reserverad, Yksityinen Privat, Tilausajo Abonnerad, Sinebrychoff, (blank). Linjeskyltarna är fjärrmanövrerade.koff.htm skrev:VARUSTEET
Ölet kyls ned med en hjälpinverter på 380 V AC. I den fd brunnen för mittdörrarna har en friskvattentank med pump installerats. Om vagnen används vid låga utetemperaturer bör toaletten spolas var 10:e minut pga risk för (djup)fryst kiss och bajs. 24 sittplatser (+ 1 i toaletten ) + 6 ståplatser + förare + bartender = 32 + 1 i toaletten totalt
Piirka
Senast redigerad av Piirka den lördag 08 december 2007 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 496
- Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20
Toiletter i sporvogne
Jeg har et genoptryk af et amerikansk sporvejsleksikon fra 1911. Der i findes flere annoncer fra firmaer, der leverer toiletter til indbygning i sporvogne. Der må altså allerede dengang have været mange vogne med toilletter, sikkert ikke mindst til de lange interurban-linjer, hvor man også havde sovevogne og restaurantvogne.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Med venlig hilsen
Svend Christensen
bruse frågade om det skett en ändring! Det ser i alla fall ut att finnas en änd-ring, som på bilden är i uppfällt läge!Johan Wahlstedt skrev:bruse skrev:Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?bark skrev: Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.
Jodå, och såhär ser den ut...
(Kunde inte låta bli! )
Såvitt jag vet är M30 100 den ända(!) svenska spårvagnen med toa... eller hur var det med ölvagnen i Peking? Och "svenska".... och inte den enda utländska vagnen i Göteborg heller, och så säger alla att vagn 100 är unik.
Den lär iallfall vara världens enda(!) PLC styrda toalett... En del ändringar har ju skett under årens lopp, just nu försöker två forumdeltagare iallafall att få vagnen i skick så att man kan köra den också.
På bilden ovan så har herrar elingenjörer uträttat en del grundläggande behov i elsystemet, en del kabel har lagts i därför avsedda rännor, en hel del annan kabel har eliminerats.
Bj.
Vadå jag dyster?
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
- Ort: Solna
Jasså det var så illa då...Johan Wahlstedt skrev:Det stämmer, Norrköpings ölvagn gästade djurgårdslinjen för något år sedan.bark skrev:Som jag tidigare försökte få fram så saknades den. Det är, om jag förstått det rätt, samma vagn som gästspelade på Djurgårdslinjen.Björn J. skrev:eller hur var det med ölvagnen i Peking?
Jag har upplevt problemet på nära håll, då jag varit konduktör på exempelvis 208, och då man haft krögare med på ab, och det serverats en hel del att dricka... en och annan gäst har velat kissa ut genom dörren, en undrade om vi kunde stanna för pinkepaus i Chalmerstunneln, de flesta klarade inte av att hålla sig ända till dasset i Långedragslingan...
Jag vet att kringboende runt vissa hållplatser och vändslingor med lagom lummig växtlighet inte gillar att det luktar urin därstädes... så det kan vara problematiskt att be passagerarna att hålla sig...
Äldre gentlemen med förmodade prostataproblematik har det svårast.
Dessa kan ju inte heller få urinera ut genom vagnsdörren, om nu det tillåtits, då vare sig kastlängd eller varaktighet i elevation på eliminiationen skulle medge detta.
Bj.
Vadå jag dyster?
Re: Spårakoff
Gammal tråd, jag vet. Min enda fråga är; Köper man biljett eller liknande i förväg eller kliver man bara på där de börjar?
Hemsidan https://www.raflaamo.fi/en/restaurant/h ... sparakoff
Hemsidan berättar bara vad det kostar. Den som åkte med får gärna berätta.
Ingår en öl eller tillkommer det?
Hemsidan https://www.raflaamo.fi/en/restaurant/h ... sparakoff
Hemsidan berättar bara vad det kostar. Den som åkte med får gärna berätta.
Ingår en öl eller tillkommer det?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.