Spårakoff

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

JDS skrev:
bruse skrev:
Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?
Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!
Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.

Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt :?
Kallt? Det är ju sommar fortfarande!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
JDS

Inlägg av JDS »

bruse skrev:Kallt? Det är ju sommar fortfarande!
SVENSK sommar ja... vadå? Sten? Glashus? Jaså, jaha. Okej då.
Johan Wahlstedt
Inlägg: 278
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
Ort: Solna

Inlägg av Johan Wahlstedt »

bruse skrev:
bark skrev:
leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...
Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.
Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?
Bild
Jodå, och såhär ser den ut...
/Johan
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Inlägg av David »

JDS skrev:
bruse skrev:
Byggare Bob skrev:Vad är det som hindrar Djurgårdslinjen från att köra med samma koncept???
D v s någon form av svensk "Spårakoff" i vagn 700?
Utskänkningstillstånd och krånglig byråkrati?
Ja... det är ju farligt att ha kul i Sverige!
Det kanske det är, men inte förbjudet. En ölspårvagn trafikerade Djurgårdslinjen för några år sedan.

Varför är svenskarna så förtjusta i att klaga på Sverige? Sluta gnälla och gå och hugg ved i stället, om det nu är så förbaskat kallt :?
Tack JDS! Äntligen någon som tycker som jag!
Så länge folk klagar över tristess och tar för givet att allt i Sverige är tråkigt så kommer dom själva alltid att ha den uppfattningen med följd att det blir just tråkigt. Vi andra som vågar ha kul märker ju att Sverige är helt fantastiskt och att det finns en massa andra glada människor här! :D

Kom loss för fasen å ha lite kul!
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

bruse skrev:
bark skrev:
leifd skrev:Dock är det väl så, att det är svårt att få ekonomi i sånt här, med den alkoholpolitik som råder i detta land. ...
Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.
Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?
Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?

SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!

Andreas
Byggare Bob
Inlägg: 2076
Blev medlem: tisdag 03 augusti 2004 19:32

Inlägg av Byggare Bob »

Andy skrev: Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?

SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!

Andreas
Enligt denna sida:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/hist ... f/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Inlägg av Andy »

Byggare Bob skrev:
Andy skrev: Tja, det er jeg ikke så sikker på, noen som veit når Spårakoff vognen ble bygd om?

SM90 321 (nåværende M30 100) hadde dette i 1995 hvis jeg ikke husker feil!

Andreas
Enligt denna sida:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/hist ... f/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)
321 hadde sin premiere i August 1995 hvis jeg ikke husker feil, så det ser ut som om Spårakoff vognen var noen måneder tidligere ute!

Andreas
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Byggare Bob skrev:
Enligt denna sida:
http://www.raitio.org/historia/koff/koff.htm
så var vagnen ombyggd och klar(?) 12 maj 1995.
(Vore kul om någon kunde översätta texten i artikeln)
Resumé över utvalda delar av texten:
koff.htm skrev:
Tiedotusvälineille esiteltiin 12.5.1995 Vallilan varikoilla uusi ravintolaraitiovaunu 175...
Spårakoffen presenterades för media fredagen den 12 maj 1995 och sattes följande dag i trafik på "långa linjen" Mikaelsgatan - Brunnsgatan - Mannerheimvägen - Alexandersgatan - Unionsgatan - Salutorget - Norra Esplanaden - Katarinagatan - Snellmansgatan - Elisabetsgatan - Kajsaniemigatan -Vilhelmsgatan - Mikaelsgatan. Vagn 15 ombyggdes from den 12 januari tidigare samma år till vagn 175 (det nya vagnsnumret antydde då 175-årsjubileet för ett visst Helsingforsiskt ölbryggeri).

En kort historik för vagn 15
  • - mottogs av HST den 23 oktober 1959 såsom den sista 4-ax. motorvagn (vagn 30 i systerserien levererades 4 månader tidigare)
  • - 29 sittpl. + 69 ståpl. + förare + konduktör/-is = 100 pers (med tillstånd för överbelastning med totalt max 150 personer tillfälligtvis)
  • - i början av 1960-talet togs eldonet vid framkopplet, tryckluftsventilen för fjärrmanövrering av saxbygeln och sandningslådans värmeapparat bort
  • - var ordinarevagn för tur 35 (linje 4) år 1969 och 1974 (och säkert både före och mellan dessa årtal, kring 1974-75 ersattes till en stor del boggievagnarna av ledvagnar på fyran)
  • - försommaren 1979 byggdes vagnen om till enmansdrift
  • - i början av 1980-talet togs konduktörsbåsen bort och trafikant: 31 sittpl + 57 ståpl. + förare = 89 (i tillfällig överbelastning max 133) personer
  • - Trafikerade de sista åren (1992-1995) före ombyggnaden på linjerna 1, 1A, 2 och 6
koff.htm skrev:TEKNIIKKA
Under ombyggnaden togs all inredning (inklusive innertak och innerpanelen) bort. På boggierna gjordes en storrevision; de målades, hjulringarna byttes ut till nya och fjädringen byttes ut. Underredet rostasanerades och målades. Mittdörrarna togs bort och ersattes av nya smala fönster. Den ena fönsterramen togs från vagnens dörrfria sida från det stället där toaletten nu finns och den andra likadana från vagn 6 (som tagits ur trafik år 1993). Fönsterglasen byttes ut mot nya med en mörkare nyans. Viss teknisk apparatur flyttades 10-20 cm pga vatten- och avloppsrörsinstallation i underredet. En WC-tank på 140 liter installerades. Överflödiga golvluckor togs bort. Frontlyktan byttes ut mot två nya lyktor.
Mindre bucklor i karossen kittades och vagnen rödmålades i april. Valda delar av korgen och alla de synliga delarna av underredet målades svart. Reklamteksterna och vagnsnumren tejpades på korgen.
koff.htm skrev:VARUSTEET
Linjeskyltarna bak och på sidorna av vagnen har tre rullar var. På varje rulle finns: (blank), 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, (blank), A, B, N, S, T, V, X, (blank), A, B, P, R, U, (blank). Med den främre linjeskylten skyltas det: (blank), Koeajo Provtur, Sightseeing, Kiertoajelu Rundtur, Restaurant, Ravintola Restaurang, Varattu Reserverad, Yksityinen Privat, Tilausajo Abonnerad, Sinebrychoff, (blank). Linjeskyltarna är fjärrmanövrerade.
Ölet kyls ned med en hjälpinverter på 380 V AC. I den fd brunnen för mittdörrarna har en friskvattentank med pump installerats. Om vagnen används vid låga utetemperaturer bör toaletten spolas var 10:e minut pga risk för (djup)fryst kiss och bajs. 24 sittplatser (+ 1 i toaletten :wink: ) + 6 ståplatser + förare + bartender = 32 + 1 i toaletten totalt

Piirka
Senast redigerad av Piirka den lördag 08 december 2007 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Svend Christensen
Inlägg: 496
Blev medlem: tisdag 15 oktober 2002 14:20

Toiletter i sporvogne

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg har et genoptryk af et amerikansk sporvejsleksikon fra 1911. Der i findes flere annoncer fra firmaer, der leverer toiletter til indbygning i sporvogne. Der må altså allerede dengang have været mange vogne med toilletter, sikkert ikke mindst til de lange interurban-linjer, hvor man også havde sovevogne og restaurantvogne.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Johan Wahlstedt skrev:
bruse skrev:
bark skrev: Dessutom fanns det (väl?) ett annat problem med den här vagnen: Ingen toalett. Och inte heller finns någon sådan längs vägen.
Va? Vad jag vet har väl Spårakoff världens första spårvagnstoalett. Har det skett en ändring där?
Bild
Jodå, och såhär ser den ut...
bruse frågade om det skett en ändring! Det ser i alla fall ut att finnas en änd-ring, som på bilden är i uppfällt läge! :roll:
(Kunde inte låta bli! :oops: )
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Bild

Såvitt jag vet är M30 100 den ända(!) svenska spårvagnen med toa... eller hur var det med ölvagnen i Peking? Och "svenska".... och inte den enda utländska vagnen i Göteborg heller, och så säger alla att vagn 100 är unik.
Den lär iallfall vara världens enda(!) PLC styrda toalett... En del ändringar har ju skett under årens lopp, just nu försöker två forumdeltagare iallafall att få vagnen i skick så att man kan köra den också.

På bilden ovan så har herrar elingenjörer uträttat en del grundläggande behov i elsystemet, en del kabel har lagts i därför avsedda rännor, en hel del annan kabel har eliminerats.

Bj.
Vadå jag dyster?
bark

Inlägg av bark »

Björn J. skrev:eller hur var det med ölvagnen i Peking?
Som jag tidigare försökte få fram så saknades den. Det är, om jag förstått det rätt, samma vagn som gästspelade på Djurgårdslinjen.
Johan Wahlstedt
Inlägg: 278
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:03
Ort: Solna

Inlägg av Johan Wahlstedt »

bark skrev:
Björn J. skrev:eller hur var det med ölvagnen i Peking?
Som jag tidigare försökte få fram så saknades den. Det är, om jag förstått det rätt, samma vagn som gästspelade på Djurgårdslinjen.
Det stämmer, Norrköpings ölvagn gästade djurgårdslinjen för något år sedan.
/Johan
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Johan Wahlstedt skrev:
bark skrev:
Björn J. skrev:eller hur var det med ölvagnen i Peking?
Som jag tidigare försökte få fram så saknades den. Det är, om jag förstått det rätt, samma vagn som gästspelade på Djurgårdslinjen.
Det stämmer, Norrköpings ölvagn gästade djurgårdslinjen för något år sedan.
Jasså det var så illa då...
Jag har upplevt problemet på nära håll, då jag varit konduktör på exempelvis 208, och då man haft krögare med på ab, och det serverats en hel del att dricka... en och annan gäst har velat kissa ut genom dörren, en undrade om vi kunde stanna för pinkepaus i Chalmerstunneln, de flesta klarade inte av att hålla sig ända till dasset i Långedragslingan...
Jag vet att kringboende runt vissa hållplatser och vändslingor med lagom lummig växtlighet inte gillar att det luktar urin därstädes... så det kan vara problematiskt att be passagerarna att hålla sig...
Äldre gentlemen med förmodade prostataproblematik har det svårast.
Dessa kan ju inte heller få urinera ut genom vagnsdörren, om nu det tillåtits, då vare sig kastlängd eller varaktighet i elevation på eliminiationen skulle medge detta.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Spårakoff

Inlägg av Bussmicke »

Gammal tråd, jag vet. Min enda fråga är; Köper man biljett eller liknande i förväg eller kliver man bara på där de börjar?

Hemsidan https://www.raflaamo.fi/en/restaurant/h ... sparakoff

Hemsidan berättar bara vad det kostar. Den som åkte med får gärna berätta.
Ingår en öl eller tillkommer det?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar