Fyrgeit skrev: ↑tisdag 13 september 2022 16:23
En förbifart för pendeln hade ju också vart najs. Antingen en mer central sträckning via Fridhemsplan eller en längre ut i Bromma. Vad sägs om en linje Huddinge/Stuvsta/Älvsjö - Röda linjens grenar - Ålstensgatan - Brommaplan - Bromma flygplats - Mariehäll/Annedal - Hallonbergen - Järvastaden - Silverdal - Helenelund?
Tja, det finns ju två möjligheter för det.
1. Slopa Gulalinjen och i stället lägga pengarna på en pendeltågstunnel mellan Älvsjö och Solna, via Fridhemsplan och Norra Station, en sorts kombination av Gulalinjen och den Rosagrönprickiga linjen.
2. En del av pendeltågen går via Centralstationen/Karlberg i stället för T-centralen/Odenplan. Exempelvis tågen mellan Uppsala och Älvsjö. Med lite fantasi och några kilometer tunnel till så kan den linjen terminera på gamla flottiljområdet i Tullinge, det område som egentligen hade varit mycket bättre som ersättare för Bromma Flygplats, men som man av någon outgrundlig anledning började bygga bostäder på i stället.
Eller båda två. Troligen skulle dessa helt finansieras av en omprioritering av befintliga och kommande planerade byggen.
Vi vet ju alla att ekonomin inte har några gränser för Stockholms landstings trafikväsende, vissa pengahål är så svarta (eller gula) att man inte ser botten i dem, ändå fortsätter man skyffla ner pengar i dem.
När det gäller Tunnelbana 2, som tråden ursprungligen handlade om, så framhåller jag min åsikt, den skall splittas upp i två delar genom stan. Det var min åsikt om det.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.