Nu finns det tydligen ett beslut om att lansera stombusslinje 5. Denna linje har diskuteras i flera sammanhang på forumet, och invändningarna har varit många. Det verkar som att flera invändningar har hörsammats:
En av huvudpunkterna i diskussionerna har varit att Liljeholmsterminalen är olämplig för bussar som går mot stan. Bussterminalen har smidig anslutning till tåg från stan, men den som kommer från Hornstull är knappast intresserad av att byta till en buss som går tillbaka till Hornstull. Det har dock noterats att hållplats Marievik är en möjlig utväg, vilket uppenbarligen har hörsammats.Mitt i skrev:Linje 77 mellan Karolinska i Solna och Liljeholmen samt linje 134 mellan Liljeholmen och Östberga kan slås ihop och bli linje 5.
[...]
Tanken är att bussen skippar i terminalen i Liljeholmen, dels för att där är trångt för ledbussar, och dels för att spara tid. Den stannar istället vid hållplats Marievik på Södertäljevägen.
Tyvärr är Årstaberg en dåligt utformad knutpunkt. Linje 145 behöver väldigt lång tid för att åka in och ut. Detta kan vara en bra lösning i en hopplös situation.Mitt i skrev:I Årstaberg föreslår de att bussen inte ska svänga in till busstorget, utan får en hållplats på Årstabergsvägen, för att slippa korsa tvärbanan.
Frågan är om inte Juliaborg är en bättre ändhållplats. Eller snarare sagt, Juliaborg bör vara en bättre ändhållplats. Där går även linjerna 163, 165, 173 och 803.Mitt i skrev:Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.
Får den här linjen nattrafik på vardagar? Det saknas både i Årstafältet och på Östbergahöjden. Som bekant svänger heldygnslinjen 160 in i Svärdlångsvägen.