Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Stockholm får ny blåbuss-linje

Nu finns det tydligen ett beslut om att lansera stombusslinje 5. Denna linje har diskuteras i flera sammanhang på forumet, och invändningarna har varit många. Det verkar som att flera invändningar har hörsammats:
Mitt i skrev:Linje 77 mellan Karolinska i Solna och Liljeholmen samt linje 134 mellan Liljeholmen och Östberga kan slås ihop och bli linje 5.

[...]

Tanken är att bussen skippar i terminalen i Liljeholmen, dels för att där är trångt för ledbussar, och dels för att spara tid. Den stannar istället vid hållplats Marievik på Södertäljevägen.
En av huvudpunkterna i diskussionerna har varit att Liljeholmsterminalen är olämplig för bussar som går mot stan. Bussterminalen har smidig anslutning till tåg från stan, men den som kommer från Hornstull är knappast intresserad av att byta till en buss som går tillbaka till Hornstull. Det har dock noterats att hållplats Marievik är en möjlig utväg, vilket uppenbarligen har hörsammats.
Mitt i skrev:I Årstaberg föreslår de att bussen inte ska svänga in till busstorget, utan får en hållplats på Årstabergsvägen, för att slippa korsa tvärbanan.
Tyvärr är Årstaberg en dåligt utformad knutpunkt. Linje 145 behöver väldigt lång tid för att åka in och ut. Detta kan vara en bra lösning i en hopplös situation.
Mitt i skrev:Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.
Frågan är om inte Juliaborg är en bättre ändhållplats. Eller snarare sagt, Juliaborg bör vara en bättre ändhållplats. Där går även linjerna 163, 165, 173 och 803.

Får den här linjen nattrafik på vardagar? Det saknas både i Årstafältet och på Östbergahöjden. Som bekant svänger heldygnslinjen 160 in i Svärdlångsvägen.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 60
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av GustavS »

Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 9:01
Mitt i skrev:Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.
Frågan är om inte Juliaborg är en bättre ändhållplats. Eller snarare sagt, Juliaborg bör vara en bättre ändhållplats. Där går även linjerna 163, 165, 173 och 803.
Juliaborg skulle ge klart fler möjliga resor med bara ett byte jämfört med Tussmötevägen, ja.

För både Juliaborg och Tussmötevägen undrar jag dock hur man tänkt att bussarna ska vända? Kommer inte på några smidiga ställen att vända ledbussar där?
well known yimby
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

GustavS skrev: fredag 17 juni 2022 21:22
Enceladus skrev: fredag 17 juni 2022 9:01
Mitt i skrev:Linjen följer 77:ans sträckning och sedan Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ändhållplats vid Tussmötevägen. Där ska man kunna byta till annan buss mot Gullmarsplan och Älvsjö.
Frågan är om inte Juliaborg är en bättre ändhållplats. Eller snarare sagt, Juliaborg bör vara en bättre ändhållplats. Där går även linjerna 163, 165, 173 och 803.
Juliaborg skulle ge klart fler möjliga resor med bara ett byte jämfört med Tussmötevägen, ja.

För både Juliaborg och Tussmötevägen undrar jag dock hur man tänkt att bussarna ska vända? Kommer inte på några smidiga ställen att vända ledbussar där?
Beslut om Gemensam aktivitetsplan för attraktiv kollektivtrafik 2022-2026 samt slutrapport av Handlingsplan för stombuss 2017-2021
Trafikförvaltningen skrev:Sträckningsstudien resulterade i att förlängningen av stomlinje 5 till Östberga föreslås följa Södertäljevägen, Årstabergsvägen och Östbergavägen med ny ändhållplats vid Tussmötevägen där stomlinje 5 kopplas med regional busstrafik mellan Gullmarsplan och Älvsjö.
Möjligen avser förslaget en ny hållplats på Tussmötevägen snarare än Huddingevägen. Därifrån är det inte långt till rondellen vid Sävenäsgatan. I så fall får linjen förhoppningsvis sin ändhållplats där så att det också blir möjligt att byta till linje 163. Juliaborg är dock en klart bättre bytespunkt. Eller varför inte förlänga linjen ända till Svedmyra som fortfarande ligger ganska nära och trafikeras av tunnelbana samt de två busslinjerna 161 och 163?
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Skulle det vara fördelaktigt att slopa linje 168 till förmån för en förlängning av linje 5 till Svedmyra? Restiden till Gullmarsplan blir förmodligen kortare, turtätheten blir mycket högre, men däremot upphör Årsta partihallar att trafikeras. Det går ju alltid att återuppliva högtrafiklinjen 154 om behovet finns...
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av M224 »

Skulle mycket hellre se att nya linje 5 blir en ihopslagning av linje 77 + 147. Den senare går redan idag med 6 min trafik under rusningstid. Ofta med fulla boggibussar [Urk!].
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: söndag 10 juli 2022 21:12 Skulle mycket hellre se att nya linje 5 blir en ihopslagning av linje 77 + 147. Den senare går redan idag med 6 min trafik under rusningstid. Ofta med fulla boggibussar [Urk!].
För fyra år sedan bedömde jag också att linje 147 var den mest lämpliga kandidaten, åtminstone vid den tidpunkten. Men tiden talar emot linje 147. Det finns ett enormt område mellan stationerna Årstaberg och Älvsjö som saknar stomtrafik. När Årstafältet bebyggs och Östberga förtätas blir trafikbehovet större där. Dessutom kan en sådan linje fungera som en tvärförbindelse mellan olika spårtrafiklinjer. Om Västberga bebyggs så skulle även linje 165 vara ett alternativ.

Som jag ser det är väginfrastrukturen det största problemet. Det finns en uppenbar risk att bussarna på denna linje fastnar i trafiken, vilket nämndes redan då.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av M224 »

Jo Bäckvägen är väl mycket det som är problemet med 147.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev: måndag 11 juli 2022 14:26 Jo Bäckvägen är väl mycket det som är problemet med 147.
Väginfrastrukturen är ett större problem för linje 134. Att angöra bussterminalerna i Årstaberg och Liljeholmen är mycket tidskrävande, varför det istället föreslås hållplatser på Årstabergsvägen respektive Södertäljevägen. Det finns också många korsningar längs sträckan. Exempelvis är restiden med buss mellan Östberga och Liljeholmen ungefär lika lång som mellan Tyresö och Gullmarsplan. Till skillnad från linje 147 finns det inte heller någon spårtrafik i närheten.

Det största problemet med linje 147 är ju att upptagningsområdet till stor del överlappar med röda linjen söder om Liljeholmen, där belastningen är lägre än inom tullarna. Det finns i princip ingen vinst med att flytta resenärer från tunnelbanan till linje 147 om resenärerna ändå måste fortsätta med tunnelbanan från Liljeholmen, och lokalt behövs ingen avlastning. Att både tunnelbanan och linje 147 har nattrafik är extremt generöst jämfört med många andra områden...

En förlängning av linje 147 till Fridhemsplan skulle dock kunna minska röda linjens belastning norr om Liljeholmen. Å andra sidan kan det bli för många som väljer att åka buss - överlappet med röda linjen är som sagt stort, och buss är dyrare än tunnelbana.
Användarens profilbild
GustavS
Inlägg: 60
Blev medlem: torsdag 29 januari 2009 18:55

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av GustavS »

Enceladus skrev: onsdag 13 juli 2022 11:50 Att angöra bussterminalerna i Årstaberg och Liljeholmen är mycket tidskrävande, varför det istället föreslås hållplatser på Årstabergsvägen respektive Södertäljevägen
Jag letade efter annat på kommunens Plan- & Byggtjänst sida, och hittade planer i startgroparna för kontorshus öster om Årstabergs station mellan Tvärbanan och lokalvägen söder därom. Relevans för denna tråd?
Jo, i planen inkluderas att flytta Årstabergs bussterminal till söder om Tvärbanans hållplats. Dvs där hållplatsen för 5an föreslås.

Bild

Bild

länk till post på annat forum om byggplanen:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -180135327
well known yimby
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nya linje 5 tar hänsyn till tidigare kritik, men en del återstår

Inlägg av Enceladus »

Linje 134 mot Östberga har ganska många avgångar med röd trängselnivå på helger...
Skriv svar