En speciell sak med X15p är att de är byggda för Roslagsbanans spårvidd. Spårfordon testas ofta först i det land de tillverkas, innan de levereras till staden de ska trafikera. För X15p behöver alla tester göras på plats på Roslagsbanan.Harald skrev: ↑onsdag 02 mars 2022 16:17Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
[Sthlm/RB] Nu är X15p här
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Roslagsbanans nya tåg provkördes
Lagom till nästa trafikårs 15-minuterstrafik på söndagar, om nu förslaget i trafikförändringsremissen genomförs. Ett gott tecken är att linje 350 mellan Ekerö och Fittja börjar gå redan om tre dagar, vilket var ett annat förslag i remissen.DN skrev:I nuläget genomförs de sista testerna av Roslagsbanans nya tåg X15P. Totalt handlar det om 22 fordon som ska tas i trafik till 2024. Några av tågen sätts i regelrätt trafik i höst.
[...]
Tågen ska komplettera den äldre flottan som består av drygt 30 fordon och är av modell X10p.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Snygga vagnar!
De kanske rent av fungerar bra också. Det bör de ju göra om de är byggda i schweizisk kvalitet, och inte av några spanska skojare!
De kanske rent av fungerar bra också. Det bör de ju göra om de är byggda i schweizisk kvalitet, och inte av några spanska skojare!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Enligt vad jag har hört fungerar de mycket bra.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 19 augusti 2022 17:29 Snygga vagnar!
De kanske rent av fungerar bra också. Det bör de ju göra om de är byggda i schweizisk kvalitet, och inte av några spanska skojare!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
SL vill slopa tågvärdar på Saltsjöbanan och Roslagsbanan
Blir det ett tunnelbaneliknande trafikutbud eller kommer Täby fortfarande att vilja ha tunnelbana?Mitt i skrev:Sedan 2018 har SL tillåtit att lokförare kör utan tågvärdar på Saltsjöbanans sträcka Igelboda-Solsidan. Men SL konstaterar att det på sträckan Henriksdal-Saltsjöbaden och hela Roslagsbanan inte finns ”tekniska förutsättningar” med nuvarande tåg.
[...]
”Besparingen på Roslagsbanan kommer trafikförvaltningen till godo” efter som det nya avtalet ”är mer kostnadseffektivt”, skriver SL. På Saltsjöbanan är det Arriva som sparar pengar ”så länge säkerhetsmässiga krav i avtalet för Saltsjöbanan är uppfyllda”.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Varför drar trafiksättningen ut på tiden? Har man identifierat så mycket fel att man måste testa om och om igen. Eller är det byråkratin som sätter käppar i hjulen?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Inget nytt om X15p? Snart är vi inne i april.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Och nu är det augusti. I en annan tråd (viewtopic.php?t=43276) står om en leverans som skedde i juli. Finns det alltså snart 4 fordon på plats? Är fler leveranser planerade eller pausar man fortfarande?
När kommer man börja köra med passagerare? När är tillståndsprocessen helt färdig?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
När det är dags!
Det är ju i alla fall bra att man inte gör som med A35, där vagnarna sattes i trafik alldeles för tidigt. Den vagntypen är ju fortfarande inte färdigbyggd 10 år efter trafikstarten…
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det är klart att det är bra att göra saker ordentligt.
Men jag undrar om det går att säga något mer konkret om var i processen man befinner sig, vilka eventuella problem som återstår att lösa, när man bedömer att man kommer kunna ta passagerare, när man planerar att leverera fler fordon, och så vidare.
Med tanke på att ett fordon uppenbarligen har levererats skulle man kunna tolka det som att man har kommit ett steg längre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
En god gissning är att det hänger på Transportstyrelsen. SL vill inte kritisera Transportstyrelsen offentligt, kanske?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Nej det är en dålig gissning, Transportstyrelsen har en viss godkännandeprocess för nya fordon som är förutsägbar och transparent och som det inte är något fel på. Det är leveransen som ännu inte levt upp till beställarens krav, helt enkelt.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
I vilken takt kan fordonen levereras när man väl kommer igång? Hur många fordon kan levereras per år?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Vad är det som man fallerar på? Är det rimliga krav som inte uppfylls eller är det bara småsaker?
Det har nu gått 7 år sedan beslut om anskaffning och 3 år sedan första tåg stått på banan. Som beställare skulle jag bli lätt mörkrädd.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Har vargen kommit i trafik ännu?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Jag blir mörkrädd av att beställaren är så dålig på att beställa att den gång på gång vid upphandling av varor och tjänster blir totalt blåst och inte får det den tror sig beställa.JohanB skrev: ↑torsdag 17 augusti 2023 23:07Vad är det som man fallerar på? Är det rimliga krav som inte uppfylls eller är det bara småsaker?
Det har nu gått 7 år sedan beslut om anskaffning och 3 år sedan första tåg stått på banan. Som beställare skulle jag bli lätt mörkrädd.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Yupp byråkratin, ett tåg måste gå XXXXXXXX antal kilometrar utan fel för att bli godkända. Detta kan som sagt inte göras i tillverkningslandet som t.ex. det gick för X60. (Rätta mig om jag har fel vad det gäller X60)
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Du har fel generellt. Ett fordon ska gå i erfarenhetsdrift för att få myndighetsgodkännande, det är sant, men myndigheterna bestämmer inte sträckans längd. Och fordonet godkänns i flera steg enligt en plan som sökanden styr över.C12C3C3C12 skrev: ↑onsdag 30 augusti 2023 13:58Yupp byråkratin, ett tåg måste gå XXXXXXXX antal kilometrar utan fel för att bli godkända. Detta kan som sagt inte göras i tillverkningslandet som t.ex. det gick för X60. (Rätta mig om jag har fel vad det gäller X60)
Att fordonen ska gå ett visst antal kilometer utan fel är något som beställarna brukar kräva, typ för att leveransen ska anses uppfylld och garantitiden ska börja löpa. Även där kan man såklart ha flera sådana ”milstolpar” i projektet.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Man bävar inför leveransen av X25, kommer det kunna komma något sånt tåg i trafik före 2031?
Men å andra sidan så är det ju Förvaltningen för Utbyggd Tunnelbana som (av kanske inte så mystiska anledningar) fått ansvaret för den beställningen.
Men å andra sidan så är det ju Förvaltningen för Utbyggd Tunnelbana som (av kanske inte så mystiska anledningar) fått ansvaret för den beställningen.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
SL om tågfiaskot: ”Inget nytt”
SL har inget nytt att säga om X15p.Mitt i skrev:”Vi har i dag inget nytt vi kan säga om X15p, mer än att vi arbetar aktivt med att lösa det allra sista. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ge lite mer besked inom kort” skriver region Stockholms presskommunikatör.