Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn skrev:Det är ju bra att man nu skapar en bra bro som håller länge, men jag kan inte hjälpa att tycka att en snygg hängbro med väg/cykelbana/trottoar högst upp och t-bana/Lidingöbana undertill som på Öresundsbron hade varit riktigt snyggt. Det är ju inte särskilt långt, så det hade blivit något i stil med kedjebron i Budapest eller liknande äldre hängbro.
En hängbro eller snedkabelbro hade nog varit svår att bygga där, bortsett från alla kostnads- och visuella aspekter. Problemet med dessa brotyper är att man dels måste ha bra bottenförhållanden för fundamenten till pylonerna (bärtornen, som ju bär upp hela brons tyngd) dels bra grund för att förankra bärlinorna vid landfästena (gäller hängbroar). Kedjebron i Budapest har f.ö. en fri spännvidd på strax över 200 m.
Nog för att den skulle bli lite längre än Kedjebron, men underlaget ser väl bra ut om man tittar på sjökortet på området.
Möjligen skulle pylonen på Lidingösidan få stå nära stranden, men där finns å andra sidan mer fri yta än på Hjorthagensidan. https://kartor.eniro.se/m/kQqt9
Breitspurbahn skrev:Det är ju bra att man nu skapar en bra bro som håller länge, men jag kan inte hjälpa att tycka att en snygg hängbro med väg/cykelbana/trottoar högst upp och t-bana/Lidingöbana undertill som på Öresundsbron hade varit riktigt snyggt. Det är ju inte särskilt långt, så det hade blivit något i stil med kedjebron i Budapest eller liknande äldre hängbro.
En hängbro eller snedkabelbro hade nog varit svår att bygga där, bortsett från alla kostnads- och visuella aspekter. Problemet med dessa brotyper är att man dels måste ha bra bottenförhållanden för fundamenten till pylonerna (bärtornen, som ju bär upp hela brons tyngd) dels bra grund för att förankra bärlinorna vid landfästena (gäller hängbroar). Kedjebron i Budapest har f.ö. en fri spännvidd på strax över 200 m.
Nog för att den skulle bli lite längre än Kedjebron, men underlaget ser väl bra ut om man tittar på sjökortet på området.
Möjligen skulle pylonen på Lidingösidan få stå nära stranden, men där finns å andra sidan mer fri yta än på Hjorthagensidan. https://kartor.eniro.se/m/kQqt9
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Läggs spåren ballastfritt på farbanan (typ Nya Årstabron)?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Läggs spåren ballastfritt på farbanan (typ Nya Årstabron)?
Även jag är lite förvånad. I de förslag jag sett tidigare skulle spåren ligga i ett tråg med balast. Men något har kanske gjort att man tänkt om. Kan även vara så att det bara är växlarna och S-kurvan vid Ropstenssidan som ligger i tråg då man kan behöva byta sliprarna vid ett växelbyte. Ska kolla det.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Läggs spåren ballastfritt på farbanan (typ Nya Årstabron)?
Även jag är lite förvånad. I de förslag jag sett tidigare skulle spåren ligga i ett tråg med balast. Men något har kanske gjort att man tänkt om. Kan även vara så att det bara är växlarna och S-kurvan vid Ropstenssidan som ligger i tråg då man kan behöva byta sliprarna vid ett växelbyte. Ska kolla det.
Här är ytterligare ett bildreportage, som visar spårläggningen mera ingående. Jag har svårt att se att det skulle behövas ballast här, men vad vet jag? TÄNT VAR DET HÄR!
Kamrat Widén, som väl vet mer om spårinfrastruktur, får gräva ( ) i detta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Intressant. Det var ett tag sen jag var där ute. Hur långt har dom kommit nu?
Hade varit kul att filma lite termitsvetsning mm. Men när dom håller på ute på själva bron är det ju svårt att få bra bild om man inte har möjlighet att ta sig in på byggarbetsplatsen (som pressfotograferna uppenbarligen gjort - det brukar ju va lite lättare för dom att få tillstånd). Möjligtvis kan man ställa sig på gamla brons gångväg - men det är ju en bit mellan broarna och kanter och skyddsräcken som skymmer.
Jag tänkte dock sen när dom kommer till kurvan borde man ju kunna stå på någon av gångvägarna intill - eller stå i slänten.
60 m per vecka enl artikeln, la dom ju ut (antar det är komplett då med injustering, svetsning och fastgjutning) - då lär det ju ta typ 3 månader att lägga hela.
Imorgon tisdag öppnas Lilla Lidingöbron för gång- och cykeltrafik. Därmed kan den provisoriska GC-bron på Lidingösidan lyftas bort och arbetet med att anknyta spårbron kan börja på allvar.
Det borde vid det här laget finas en preliminär tidplan när Lidingöbanan stängs av för trafik och för hur lång tid? Stefan/Thomas vet?
Hechtwagen skrev: ↑måndag 10 oktober 2022 18:19
Oj! 50% högre hastighet för spårtrafiken på nya bron!
Det var 60 km/h på gamla bron när den var nyrenoverad.
Vad blir Sth på nya bron?
75, tydligen. Eller om de nu menar 80. (Det är 50 idag)
Cykelbanan har blivit dubbelt så bred. Det behövs verkligen för trafikmängden. Måste ha varit otroligt trångt på gamla bron. Stor förbättring för de som väljer att pendla med bra transportmedel.
bro2.png (1.03 MiB) Visad 723 gånger
Utmed bron finns två utbuktningar där man kan stanna upp och njuta av utsikten ett tag. Jag hoppas verkligen de sätter upp bänkar där. Det är bra för folk som inte orkar gå så långa sträckor i taget, men även för folk som bara vill sitta när de njuter av utsikten.
spår1.png (1019.55 KiB) Visad 723 gånger
Spårläggningen ser ut att i princip vara klar (Just här där spåret slutar har de inte hällt cement än).