Cyklar på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

C20_rules skrev: onsdag 03 augusti 2022 6:14 [

Jo, det där var ju verkligen ett typiskt exempel :lol:
Jag har hört liknande massor med gånger (särskilt bland ungdomar). Dock egentligen inget ovanligt över lag, med sådant "slarvspråk" (även för saker som inte direkt har med kollektivtrafiken att göra). Jag brukar störa mig minst lika mycket på folk som inte skiljer på kilowatt och kilowattimmar (det ena är ju liksom ett mått på effekt och det andra energimängd - helt olika saker) eller t ex säger km istället för km i timmen. Eller alla som kallar en hel grävmaskin för "grävskopa", en hel dator (utom skärmen) för "hårddisk" osv...
Om man stör sig på sådana småsaker så blir väl tillvaron lätt jobbig.
För jag stör mig inte på att någon säger grävskopa eller något så länge det är fullt begripligt vad som avses.
Men jag vill ju gärna att min tidning skriver korrekta uttryck och tycker att t.ex Svt-text ofta slarvar med språket.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Fyrgeit »

Nu har det gått en hel sida med lingvistik och språkbruk. Dags att dra sig tillbaka till ämnet än?

För att bidra lite: Idag såg jag inga cyklar på tvärbanan mellan Stora Essingen och Bromma Blocks :)
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Tummen upp för cykel på Tvärbanan
Mitt i skrev:När försöket är slut ska det utvärderas. Tomas Eriksson menar att chansen att det permanentas är stor, och att cyklar kan komma att tillåtas även på Nockebybanan och Lidingöbanan. På pendeln och Saltsjöbanan är det redan tillåtet.
Fanns det inte flera skribenter här som hävdade att det är omöjligt att tillåta cyklar på Tvärbanan? :roll:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Åtminstone olämpligt, och det blir ju inte mer lämpligt för att det ena eller andra partiet tycker det…
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 05 september 2022 12:06 Tummen upp för cykel på Tvärbanan
Mitt i skrev:När försöket är slut ska det utvärderas. Tomas Eriksson menar att chansen att det permanentas är stor, och att cyklar kan komma att tillåtas även på Nockebybanan och Lidingöbanan. På pendeln och Saltsjöbanan är det redan tillåtet.
Fanns det inte flera skribenter här som hävdade att det är omöjligt att tillåta cyklar på Tvärbanan? :roll:
Är det en fråga eller ett påstående? Enceladus-kollektivet får väl själv styrka detta, om det nu är så intressant. Det har framförts många argument mot cyklar på Tvärbanan, men att det skulle vara fysiskt - med befintliga vagntyper - omöjligt faller på sin egen orimlighet. I bästa fall kan kollektivregionrådet Tomas Eriksson (MP:s överrock till Tamsons) se sig om efter ett annat jobb efter valet.

Egentligen intresserar mig inte frågan längre, eftersom jag valde att köpa en skoter istället för en elcykel. Den får man inte in i någon Tvärbanevagn (som tur är).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Information om cykel ombord på kollektivtrafiken i Stockholms län– en kunskapssammanställning
Trafikförvaltningen skrev:En liknande undersökning från det regionala cykelsekretariatet i Köpenhamn visar att nästan två tredjedelar av Köpenhamnsborna tycker att det är viktigt att göra det enkelt och smidigt att byta mellan cykel och kollektivtrafik. Möjligheten till smidiga kombinationsresor är det som skattas högst av föreslagna åtgärder i en enkätundersökning (Regionhuvudstaden Köpenhamn 2016).

[...]

På spårvägarna, dvs Lidingöbanan, Nockebybanan, Spårväg City och Tvärbanan, finns begränsat utrymme för cykel ombord. En del av de befintliga vagnarna som är av modellen A32 (Nockebybanan, Spårväg City och Tvärbanan) börjar dock bli till åren och måste enligt systemledaren uppgraderas eller bytas ut på sikt. I samband med detta finns möjlighet att skapa plats ombord för cyklar. Innan dess finns även möjlighet att bygga om vagnarna, vilket har gjort inom ramen för pilotprojektet med cykel ombord på Tvärbanan. Projektet visar att det är möjligt att med relativt enkla medel kan åstadkomma plats ombord genom att ta bort en sätesrad i mittenvagnen. Utvärderingen av projektet blir en viktig erfarenhet för det framtida arbetet menar systemledaren. Det kan öppna upp dörrar för att implementera cykel ombord även på andra lokalbanor.

Intressant att notera är för övrigt att modellen A32 även används i Nederländerna där det är tillåtet att ta med cykel ombord på lokalbanan. Enligt systemledaren indikerar det att vissa utmaningar är överdrivna. Exemplet från Nederländerna visar att möjligheten finns om önskan och ambitionen finns.

[...]

Möjligheterna att ta med cykel ombord styrs även av själva fordonen. Även här finns ett tidsfönster för ändringar i samband med nya upphandlingar av fordon. Just nu pågår exempelvis upphandling av nya fordon till Saltsjöbanan. På sikt kommer även fordon att handlas upp till den nya lokalbanan Spårväg Syd samt tunnelbanans nya linje mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Liksom för trafikavtalen är det önskvärt att redan tidigt inkludera cykeln upphandlingen av fordon. Det är viktigt att inte införa tekniska lösningar och fordonstyper som omöjliggör eller försvårar för att i framtiden ta med cykel.

[...]

Däremot finns möjlighet att eventuellt implementera cykeln i den nya tunnelbanelinjen som planeras mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Denna linje kommer att vara helt fristående från det övriga tunnelbanesystemet samtidigt som stationerna kommer att angöras med hiss istället för rulltrappor vilket ger större möjlighet att ta med cykeln till och från plattformen. Eventuellt blir det även en helt ny fordonstyp som i så fall kan utformas för att ge mer plats för cykel ombord.
Intressant men knappast förvånande att andra europeiska städer med samma fordon som Tvärbanan tillåter cyklar. Stockholms nya tunnelbana kan dock anpassas för cyklar. En viktig aspekt är att de trafikslag som tillåter cyklar går dygnet runt. Titta på Köpenhamn!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Odd »

Den som har åkt Köpenhamns tunnelbana vet att den inte är lämplig för cyklar, men man tillåter det i alla fall.
Genius on call
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av M224 »

Exakt precis som Berlins U-Bahn. De är inte lika livrädda som SL.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: måndag 16 januari 2023 17:22 Exakt precis som Berlins U-Bahn. De är inte lika livrädda som SL.
Eller så har de ingen karaktär, och vågar inte förbjuda cyklarna för att de vet att det skulle bli impopulärt.

Man behöver inte bli så himla imponerad av andra länder, så duktiga är de inte där heller!
Skriv svar