Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
leifd skrev: ↑lördag 30 april 2022 23:42Allra enklast är ju att skriva ut det man menar, det går i andra fora, så varför går det inte här..?
I de mest uppenbara fallen slarvas det ju även i andra fora, t ex ”Cst” är ju vanligt i Postvagnen och Buss-snack ska vi inte tala om. I detta forum tycker jag att det är förhållandevis ovanligt.
Har lite svårt att förstå problemet egentligen, är det något man någon enstaka gång inte förstår så kan man ju fråga!
leifd skrev: ↑lördag 30 april 2022 23:42Allra enklast är ju att skriva ut det man menar, det går i andra fora, så varför går det inte här..?
I de mest uppenbara fallen slarvas det ju även i andra fora, t ex ”Cst” är ju vanligt i Postvagnen och Buss-snack ska vi inte tala om. I detta forum tycker jag att det är förhållandevis ovanligt.
Har lite svårt att förstå problemet egentligen, är det något man någon enstaka gång inte förstår så kan man ju fråga!
Rätt så, men i Postvagnen så påpekas sånt också tämligen ofta, så det finns en minskade trend där.
Här tycker i vart fall jag att det snarare är tilltagande, vilket jag även vet skrämmer bort nya intresserade, då de inte får chansen att lära sånt som vi gamla rävar tar för givet.
Men nog om detta nu, men vi måste alla hjälpas åt att göra vårt intresse tillgängligt för nya.
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑fredag 29 april 2022 15:56
Ja, stulet var ordet, sa Bull. Här haglar det freudianska! Hela leveransen av CAF A35/A36-vagnarna är en enda stor stöld från Region Stockholms skattebetalare!
/jes skrev: ↑onsdag 04 maj 2022 19:54
Jag såg övningsvagn med spårvagnsföraraspiranter ute och köra på linje 7 i eftermiddag men inga bussar vad jag kunde se.
Själv satt jag och fikade på Espresso House vid 18-tiden vid Övre hallen på centralen, och då kom en B9S från Sergels Torg passerande utanför. Men det kanske inte var SS's buss? Men bra att man utbildar fler förare!
Problemen med CAF-vagnarna fortsätter dessvärre; även i dag inställda turer på grund av vagnbrist. Samtidigt skriver dn.se om besöksrekord på Skansen, trist att en del av dessa besökare tvingas åka buss.
Ja det är verkligen beklagligt när hela säsongen berörs av de felande vagnarna och till viss del smittar det av sig på bemanningen då det är svårt att matcha upp med besättning, Blir det buss eller spårvagn? .. avgörs i en del fall på natten,
Vi får hoppas att det kommer en lösning snart.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Säger fortfarande: varför publiceras inte denna skandal i tidningarna? Detta har pågått alldeles för länge. Kanske kunde en sådan publicering få de verkligt ansvariga (som väl inte är SS) att sätta till resurser nog för att lösa problemet. Det är ju fortfarande inte bara Stockholm som har spårvagnar och CAF rullar på många håll!
Stefan B skrev: ↑måndag 11 juli 2022 20:44
... Det är ju fortfarande inte bara Stockholm som har spårvagnar och CAF rullar på många håll!
En faktor av betydelse kan möjligen vara att Stockholms A35 och A36 är en specialkonstruktion som i övrigt endast finns i Tallinn. Jag känner inte till driftserfarenheterna från Tallinn.
Andra CAF-spårvagnar tycks oftast fungera bra, men CAF-vagnarna i bl a Birmingham (England) och Sydney (Australien) har på senare år drabbats av sprickor, vilket medför inställd spårvagnstrafik.
Stefan B skrev: ↑måndag 11 juli 2022 20:44
Säger fortfarande: varför publiceras inte denna skandal i tidningarna? Detta har pågått alldeles för länge. Kanske kunde en sådan publicering få de verkligt ansvariga (som väl inte är SS) att sätta till resurser nog för att lösa problemet. Det är ju fortfarande inte bara Stockholm som har spårvagnar och CAF rullar på många håll!
Tittade lite på SL:s facebooksida och där hittar man mängder av klagomål för ersättningstrafiken för Roslagsbanan och Tvärbanan som inte alls har fungerat som den ska och jag hittar även en tidningsartikel om detta. Däremot lyckas jag inte hitta några klagomål alls över ersättningstrafiken för Spårväg City. Sanningen är väl helt enkelt att vanliga resenärer utanför detta forum inte bryr sig så mycket om man får åka buss eller spårvagn så länge man kommer fram i tid utan strul. Vilket man uppenbarligen gör med ersättningsbussarna på linje 7.
Så, ni får väl helt enkelt se till att det blir lite mer störningar i ersättningstrafiken
Om linje 7 hade fler arbetsresande och gick längre sträcka hade nog klagomålen kommit. Men detta är oavsett en konstig diskussion. Om skattebetalarna har investerat i en modern spårväg är det ju givet att den skall fungera! Om inte är det ett problem att uppmärksamma för andra än här på Forum. Har t ex leverantörerna av vagnarna fått betalt för en produkt som inte fungerar? Finns inga avtal om hur länge fel kan accepteras utan att inköpet hävs?
gek skrev: ↑måndag 11 juli 2022 23:49
En faktor av betydelse kan möjligen vara att Stockholms A35 och A36 är en specialkonstruktion som i övrigt endast finns i Tallinn. Jag känner inte till driftserfarenheterna från Tallinn.
Rätta mig om jag har fel, mer inte Tallinn beställt en stor mängd PESA..?
Jo så var det... https://news.err.ee/1608562303/tallinn- ... nufacturer
Borde ju finnas en orsak till att man väljer något annat, kan man tycka.
leifd skrev: ↑tisdag 12 juli 2022 11:19
Rätta mig om jag har fel, mer inte Tallinn beställt en stor mängd PESA..?
ja, och man kan undra varför Tallinn överhuvudtaget beställde Stockholmsvagnen A35 (dock i enriktningsutförande och med 1067 mm spårvidd) , istället för att köpa en standardvagn. Utöver problem med driftsäkerheten har "A35" en dålig passagerarmiljö, med smal mittgång, många trappsteg och lutande plan, dessutom är de flesta sittplatserna placerade på podestrar. Men det bör påpekas att "normala" CAF-vagnar inte har dessa dåliga egenskaper - de finns endast på AXL-vagnarna i Tallinn och Stockholm.
Kanske är Tallinns AXL något mer passagerarvänliga än A35 eftersom de är enriktningsvagnar:
Stefan B skrev: ↑tisdag 12 juli 2022 9:34
Om linje 7 hade fler arbetsresande och gick längre sträcka hade nog klagomålen kommit. Men detta är oavsett en konstig diskussion. Om skattebetalarna har investerat i en modern spårväg är det ju givet att den skall fungera! Om inte är det ett problem att uppmärksamma för andra än här på Forum. Har t ex leverantörerna av vagnarna fått betalt för en produkt som inte fungerar? Finns inga avtal om hur länge fel kan accepteras utan att inköpet hävs?
Vad skulle man vinna på att häva köpet? Ännu mer busskörning då inköp av nya vagnar tar ett tag?
M224 skrev: ↑onsdag 13 juli 2022 18:16
Tja man kan då beställa en hyllprodukt som är specad för stadstrafik istället för skogarna ute på Värmdö...
Förvisso, men man hade ju såna och de dög ju uppenbarligen inte.
Men i vilket fall som helst, så är det flera års leveranstid även på vagnar för stadstrafik. Några lagervaror finns ju inte.
Så vad är herrarnas alternativ? Vi har ju redan fått vänta i åratal på en lösning på denna soppa utan tidsplan? Häva köpet och få pengar att skaffa alternativa vagnar kanske inte är så dumt som alternativ till dagens evighetsreparationer? Eller låta leverantören bekosta inlån av vagnar från annat håll tills (om) de får ordning på sin leverans?