Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Ayad Al-Saffar har köpt Åhlén. En sådan där nyhet som man studsar till lite på.

Ingressen till en Expressenartikel om affären lyder som följer:
Han kom som flykting till Sverige från krigets Libanon på 1980-talet och fick arbete som bärplockare – i dag är han en av Sveriges mest framstående entreprenörer.

Genom torghandel lärde sig Ayad Al-Saffar hemligheterna med försäljning och blev en storspelare inom svensk detaljhandel.

Nu tar han nästa steg i framgångssagan – som ny ägare av Åhléns.
Resten av artikeln är bakom betalvägg, så den kan jag inte läsa.

Men det som jag fastnade för är följande: "Genom torghandel lärde sig Ayad Al-Saffar hemligheterna med försäljning". Undra om det innefattar att låta kunderna betala med sedlar och mynt? Kunden har ju alltid rätt, enligt talesättet, och det är nog en inställning som omfamnas av personer som jobbat sig upp från grunden med försäljning till "vanliga människor".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Ikea har öppnat i Gallerian. Men de har ingen kontantkassa där. De har en skärm där man kan visa missnöje, och även att det gäller kassalinje. Men inte mer specifikt vad man är missnöjd med.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: onsdag 29 juni 2022 22:00 Därför att säljare och köpare är fortfarande fria att avtala hur betalning skall ske. Det handlar enbart om en default, en minsta gemensamma nämnare. Om du och näringsidkaren kommer överens om att betalning skall ske i bananer så går det naturligtvis bra. Om ena parten inte hanterar bananer så kan man alltid falla tillbaka på kontanter som då båda kan använda.

Inget tvång med andra ord.
Hur kan det vara frihet när du vill påtvinga säljaren att ta emot ett visst betalmedel? Om du tycker att det är frihet och inget tvång så verkar du ha en helt annan uppfattning om dessa ord än gemene man.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Nu har Almedalsveckan startat. Stympat till tre heldagar och två halvdagar verkar det som.
Minst sju programpunkter handlar om kontanter. Hur många av dessa som man vissas i SvT Forum eller i vanlig tablålagd TV vet jag inte.

Nedanstående info hämtat från https://almedalsveckan.info/program med sökning på ordet Kontanter.

Lite lustigt att Svensk Handel har ett seminarium med rubriken "Vem tar ansvar för kontanternas överlevnad?". Vill man friskriva sig själva från det ansvaret?


Söndag
16:00 till 16:50
Kontanterna och Sveriges beredskap
Arrangör: Kontantupproret

Beskrivning av samhällsfrågan:
Kriget i Ukraina har satt kontantfrågan i ett nytt ljus. Samhällets sårbarhet och människors behov av att kunna köpa saker även i en krissituation är avgörande för landets beredskap. Eftersom kontanterna minskat i Sverige gör det oss väldigt utsatta om en kris- eller krigssituation uppstår.


Måndag
09:30 - 10:00
Kontantfrågan och politiken
Arrangör: Kontantupproret

Beskrivning av samhällsfrågan:
Hur har Sverige kunnat bli så extremt kontantlöst? Vilka är riskerna? Vad är politikens ansvar?


10:00 - 10:50
Kontanter motverkar socialt utanförskap
Arrangör: Kontantupproret

Beskrivning av samhällsfrågan:
En miljon människor lever i digitalt utanförskap i Sverige. Om kontanterna försvinner har de inte längre möjlighet att sköta sin vardag. Frågan om demokrati och inkludering i samhället har tappats bort när nya digitala betallösningar lanseras.


Tisdag
09:15 - 10:00
En skuldsatt generation – livet på kredit
Arrangör: Alektum Group

Beskrivning av samhällsfrågan:
I takt med att kontanterna försvunnit har vi sett ett förändrat beteende där kreditköp idag är mer regel än undantag bland unga. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden, resultatet ser vi i kronofogdens statistik. Hur har det kunnat bli så här och vad kan vi göra åt det?


14:00 - 14:45
Vem tar ansvar för kontanternas överlevnad?
Arrangör: Svensk Handel

Beskrivning av samhällsfrågan:
Sverige är ett av de länder i världen där digitala betalningar ökar mest. Kontanta betalningar blir för varje år allt färre inom handeln, restaurang, hotell, parkering, kollektivtrafik och offentliga sektorn. Vem ansvarar för att kontanterna ska finnas kvar?


Onsdag

09:00 - 09:50
Dags för en lag som säkrar kontanterna?
Arrangör: Kontantupproret

Beskrivning av samhällsfrågan:
Frågan om kontanternas ställning som betalmedel har blivit allt mer akut. I våra nordiska grannländer är handeln skyldig att ta emot kontanter. Är det dags för motsvarande lag i Sverige?


Torsdag
09:00 - 11:00
Vad händer i kontantfrågan?
Arrangör: Kontantupproret

Beskrivning av samhällsfrågan:
Varför är ett kontantlöst samhälle problematiskt? Vilken slags lagstiftning behövs? Vad bör politikerna göra?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev: söndag 03 juli 2022 13:24
Odd skrev: onsdag 29 juni 2022 22:00 Därför att säljare och köpare är fortfarande fria att avtala hur betalning skall ske. Det handlar enbart om en default, en minsta gemensamma nämnare. Om du och näringsidkaren kommer överens om att betalning skall ske i bananer så går det naturligtvis bra. Om ena parten inte hanterar bananer så kan man alltid falla tillbaka på kontanter som då båda kan använda.

Inget tvång med andra ord.
Hur kan det vara frihet när du vill påtvinga säljaren att ta emot ett visst betalmedel? Om du tycker att det är frihet och inget tvång så verkar du ha en helt annan uppfattning om dessa ord än gemene man.
Jag förstår inte hur du kan få en grundläggande samhällsfunktion till att bli påtvingande… visst är jag liberal, men den typen av ultraneoliberalism som du förespråkar, hoppas jag verkligen inte blir en norm i Sverige.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev: söndag 03 juli 2022 15:14
[...]

Måndag
09:30 - 10:00
Kontantfrågan och politiken
Arrangör: Kontantupproret

Beskrivning av samhällsfrågan:
Hur har Sverige kunnat bli så extremt kontantlöst? Vilka är riskerna? Vad är politikens ansvar?

[...]
Ovanstående seminarium kan avnjutas(?) i SvT-forum. Starta som det står från 1 tim och 50 min även om det egentligen börjar 48 sekunder senare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av BSB101 »

Odd skrev: måndag 04 juli 2022 11:25
BSB101 skrev: söndag 03 juli 2022 13:24
Odd skrev: onsdag 29 juni 2022 22:00 Därför att säljare och köpare är fortfarande fria att avtala hur betalning skall ske. Det handlar enbart om en default, en minsta gemensamma nämnare. Om du och näringsidkaren kommer överens om att betalning skall ske i bananer så går det naturligtvis bra. Om ena parten inte hanterar bananer så kan man alltid falla tillbaka på kontanter som då båda kan använda.

Inget tvång med andra ord.
Hur kan det vara frihet när du vill påtvinga säljaren att ta emot ett visst betalmedel? Om du tycker att det är frihet och inget tvång så verkar du ha en helt annan uppfattning om dessa ord än gemene man.


Jag förstår inte hur du kan få en grundläggande samhällsfunktion till att bli påtvingande… visst är jag liberal, men den typen av ultraneoliberalism som du förespråkar, hoppas jag verkligen inte blir en norm i Sverige.
Som "liberal" bör du kunna svara på frågan i mitt inlägg istället för att undvika dig. Lägger förövrigt ultraneoliberal till politiska åskådningar jag blivit anklagat för att vara, dock ligger den inte närmare sanningen än någon av övriga.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev: tisdag 05 juli 2022 18:55 [q

Som "liberal" bör du kunna svara på frågan i mitt inlägg istället för att undvika dig. Lägger förövrigt ultraneoliberal till politiska åskådningar jag blivit anklagat för att vara, dock ligger den inte närmare sanningen än någon av övriga.
Men vore det nu så märkvärdigt om handeln, och främst då dagligvaruhandel, måste acceptera kontanter som betalning.
Den som driver affärsverksamhet måste ju de facto rätta sig efter en mängd lagar och förordningar.
För de anställa t.ex arbetstider,semester, LAS , studieledighet,barnledighet.
Hantering av livsmedel med livsmedelshygien måste ske noggrannt efter föreskrifter.
Maskinskrivet kvitto måste tillhandahållas med uppgifter t.ex om moms och annat.
Vi måste ha en nationell beredskap för saker som kan hända,och COOP nedstängning var en varningsklocka, och att kunna använda kontanter är en sådan beredskap. Och omfattar det alla så är det ju k0nkurrensneutralt. Neutralt är väl inte dagens system där den som vill kan smita undan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Har följt denna tråd länge men nu gör jag ett litet inhopp.

Jag tillhör dom som förespråkar kontanter och det är det betalningsmedel jag använder i första hand. Tyvärr blir det allt svårare i takt med att allt fler handlare slopar kontanthanteringen vilket gör att jag bojkottar dom butikerna om inte någon annan kan bistå med den ekonomiska biten.

Samtidigt säger ju ansvariga politiker att man ska ha en summa kontanter hemma med tanke på läget i omvärlden, men det till vilken nytta kan man fråga sig när dom knappt kan användas någonstans. :roll:

Just nu pågår ju, som vissa av er kanske vet, en utredning kring kontanternas framtid som leds av Anna Kinberg Batra som ska utreda framtida rollen för legala betalningsmedel m.m. Alla som förespråkar kontanter får gärna höra av sig dit och skriva om hur viktiga kontanterna är för ett fungerande samhälle eller liknande. Tänk bara på att skriva sakligt och trevligt. Dess e-postadress är fi.betalningsutredningen@regeringskansliet.se

Jag har själv gjort det och och tänkte här citera en del av svaret jag fick som gör mig lite orolig.
Betalningsutredningen (Fi 2020:12) skrev:
Det kan i sammanhanget vara värt att känna till att år 2018 var samtliga riksdagspartier överens om att inte införa tvingande bestämmelser för näringsidkare att ta emot kontanta betalningar, enligt den parlamentariska Riksbankskommitténs delbetänkande Tryggad tillgång till kontanter (SOU 2018:42).
Detta innebär alltså att politikerna inte vill tvinga handlare och andra näringsidkare att ta emot kontanter. Nu var detta 2018 men det känns inte som om mycket har förändrats till idag. Mer info om detta finns på kontantupprorets hemsida.

Till sist vill jag säga att jag inte är emot kortbetalning eller andra elektroniska betalningsmedel utan jag tycker bara att det är viktigt att det finns alternativ.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Svaret jag fick från utrednigen var följane:
Tack för att du hör av dig till oss. Det är viktiga frågor du lyfter, och vi kommer att beröra flera av dem i utredningen. Detta framgår av våra direktiv – jag bifogar dem här om du inte redan sett dem.
Direktivet: https://www.regeringen.se/4aebf6/conten ... 020133.pdf

Kontanter har stora fördelar gentemot alla andra alternativ, ur konsumenternas perspektiv. Integritet, smidighet och överblickbarhet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av mjtag »

LÅ1 skrev: onsdag 06 juli 2022 21:30
Kontanter har stora fördelar gentemot alla andra alternativ, ur konsumenternas perspektiv. Integritet, smidighet och överblickbarhet.
Ja, här håller jag med fullständigt. Kontanter behöver heller inte någon elektronisk utrustning som kan fallera utan sedlar och mynt fungerar alltid. :)

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Enceladus
Inlägg: 9693
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: onsdag 06 juli 2022 10:49 Pressmeddelande: Kontantupproret presenterar lagförslag för att säkra kontanterna

Förslag till lagstiftning för Kontanterna i Sverige
Kontantupproret skrev:3 st. Betalningsmottagare som är belägna i områden där det kan finnas en ökad rånrisk i samband med kontanthantering är, utan hinder av 1 st., endast skyldig att ta emot kontanter från kl. 06:00 till 20:00. Regeringen avgör i vilka områden i Sverige det kan finnas en ökad risk för rån i samband med att ta emot kontanter.
Förutom att ytterligare stigmatisera redan utsatta områden (jämför kritiken mot visitationszoner) är detta förslag inget annat än ett självmål. Ökar kontanter rånrisken i så pass stor utsträckning att de inte alltid borde accepteras? :roll:

FI granskar Swedbanks kontohaveri

Affärsmodellen för dessa lurendrejare verkar gå ut på att konsekvent bryta mot lagar och räkna eventuella sanktionsavgifter som en del av affärskostnaderna.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

mjtag skrev: onsdag 06 juli 2022 23:34 [
Ja, här håller jag med fullständigt. Kontanter behöver heller inte någon elektronisk utrustning som kan fallera utan sedlar och mynt fungerar alltid. :)

Ha det bra.
Och enligt Skatteverket är det i ett särskilt läge, el-avbrott nämns, helt o.k att använda manuell kassabok och handskrivna kvitton.
Inte särskilt mycket behövs som beredskap om något oväntat händer.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Odd »

Det är ju inte så att rånare inväntar vissa tider för att begå brott.

Mobilt BankID används numera till en majoritet av investeringsbedrägerier, men ingen talar om att sluta använda mobilt BankID trots det.

Alltså är rånen ingen egentlig anledning för att handlare skall få förbjuda kontanter.
Genius on call
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av mjtag »

Lennart Petersen skrev: torsdag 07 juli 2022 0:11
mjtag skrev: onsdag 06 juli 2022 23:34 [
Ja, här håller jag med fullständigt. Kontanter behöver heller inte någon elektronisk utrustning som kan fallera utan sedlar och mynt fungerar alltid. :)

Ha det bra.
Och enligt Skatteverket är det i ett särskilt läge, el-avbrott nämns, helt o.k att använda manuell kassabok och handskrivna kvitton.
Inte särskilt mycket behövs som beredskap om något oväntat händer.
Nä, men tyvärr verkar inte den beredskapen finnas hos alla. Jag har fått uppfattningen att flera näringsidkare/handlare verkar sakna beredskap för manuell hantering av kassa och kontanter och således inte kan ta betalt om elektroniken fallerar. Det är inte klokt om det är så. :roll:

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Beredskapen för att tillfälligt gå över till kontanthantering kräver inte bara kassaböcker och kvittoblock. Det krävs också rutinbeskrivning och utbildning.

En del McDonaldsrestauranger nobbar 500-lappar för att de är rädda för falska sådana. Att utbilda en normalbegåvad människa i att se skillnad mellan äkta och falska sedlar går på en kvart. Även om man inte använder uv-ljus.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

Di: "Kontantupproret: De bör tvingas ta emot kontanter".

Det viktigaste är de två sista styckena i artikeln.
”Underskatta inte heller integritetsargumentet. Allt fler oroar sig för kartläggning av köpvanor och storebrorsfasoner”, säger Björn Eriksson.

Vem ska ta kostnaderna som kontanthantering innebär?
”Staten kan betala en del av infrastrukturen, det är jag inte främmande för. Men priset för att inte göra någonting är högt, då vi är så sårbara. Haverier i digitala system, cyberbrott och nu beredskapsskäl gör att frågan brådskar.”
Björn Eriksson påstod ju i en debatt att många sa att de använder kontanter när de handlar på systemet. Så integritetsaspekten har nog gått upp för en del. Jag vet inte om bankerna normalt får information om vad som köpts med en transaktion. Men Klarna kan ju visa bild på böcker köpta på adlibris. Och iZettle ger återkoppling med köpta produkter.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av LÅ1 »

LÅ1 skrev: onsdag 06 juli 2022 21:30 Svaret jag fick från utrednigen var följane:
Tack för att du hör av dig till oss. Det är viktiga frågor du lyfter, och vi kommer att beröra flera av dem i utredningen. Detta framgår av våra direktiv – jag bifogar dem här om du inte redan sett dem.
Direktivet: https://www.regeringen.se/4aebf6/conten ... 020133.pdf

Kontanter har stora fördelar gentemot alla andra alternativ, ur konsumenternas perspektiv. Integritet, smidighet och överblickbarhet.
Det jag skrev till betalningsutredningen i maj 2021 var följande:

Jag är medveten om att det förmodligen kommer att komma många synpunkter rörande just kontanter. Men jag vill ändå delge mina tankar kring detta.

Kontanter har stora fördelar gentemot alla andra alternativ, ur konsumenternas perspektiv. Integritet, smidighet och överblickbarhet.

Integriteten
Ingen kan få ett stort samlat grepp om hur jag använder mina pengar om jag använder kontanter. Vid kortbetalning så kan både butiker och banker spåra mina aktiviteter. Kanske också betalningsförmedlarna samt Visa och Mastercard. Ingen part är öppen med hur informationen sprids och används. Butiken kan få en sammanställning över enskilda kunders köpvanor i den egna butiken eller kedjan. Banken får information om mina köp. Men hur detaljerat vet man inte. Ser banken om jag föredrar fet mjölk eller mellanmjölk? Klarna kan i alla fall visa bilder på de böcker jag köpt via e-handel på Adlibris. Och just bokköp kan vara extra känsligt ur integritetssynpunkt. Jag anser att Klarna inte borde ha med den informationen att göra. Bara köpbeloppet och annan nödvändig transaktionsdata. Hur länge sparas mina transaktioner? Fem år, eller tio? Med Swish-betalningar tillkommer att man lämnar ut sitt telefonnummer, som kan missbrukas. Sammanfattningsvis vill jag påstå att informationen om vilken data som sparas, och av vem eller vilka. är knapphändig eller rent av hemlig.

Smidighet
Det brukar hävdas att det är så smidigt att betala med kort. För mig är det mer krångligt. Betalar jag med kontanter så är transaktionen avslutad ur mitt perspektiv. Betalar jag med kort måste jag komma ihåg att notera beloppet när jag kommer hem. Att stämma av mitt bankkonto blir betydligt mer komplicerat. Inte minst när jag tror mig finna en misstämning. Jag har för närvarande ca 30 transaktioner per månad eftersom jag undviker korttransaktioner i möjligaste mån. Skulle jag inte använda kontanter skulle det nog bli mellan 100 och 150.

Överblickbarhet
Med kontanter på fickan ser jag ungefär hur mycket pengar som jag använt. Under dagen eller månaden. Med kortbetalning blir det svårare. Kanske en bidragande orsak till överskuldsättning. Utländska turister vet hur mycket de betalar om de använder kontanter. Med kortbetalning så vet de inte vilken växelkurs som gäller och det förekommer att banker tar ut höga avgifter på köp gjorda utomlands.


Det är lätt att inse hur alla dessa elektroniska spår man lämnar efter sig kan sammanställas och användas.

Jag har inga som helst problem att använda alla verktyg som finns runt bank- och betaltjänster. Men jag inser hur svårt det kan vara för många, inte bara äldre.

En aspekt på kortmarknaden är att alla kort är anslutna till Visa eller Mastercard. De är USA-baserade företag, och det har hänt att de har haft synpunkter på vilka svenska företag som får använda deras korttjänster. Kan vara butiker som säljer helt lagliga varor, men som tillhandahåller varor som inte anses moraliskt acceptabla i USA. Det har också förekommit att politiker i USA har hotat ministrar och andra högt uppsatta statsanställda personer i något land med att man skulle spärra dem, så att de inte skulle kunna använda tjänster som tillhandahålls av Visa eller Mastercard. Om detta skulle vara möjligt eller bara tomt hot är svårt att veta. I Sverige finns inga kort som inte är kopplade till något av dessa två amerikanska bolag.

Sammanfattningsvis så vill jag att butiker och restauranger blir skyldiga att acceptera kontanter som betalning. Åtminstone dagtid. Som det lär vara i Danmark. Inga alternativ till kontanter kan ge full anonymitet och integritet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av mjtag »

LÅ1 skrev: torsdag 07 juli 2022 22:12
Det jag skrev till betalningsutredningen i maj 2021 var följande:

Jag är medveten om att det förmodligen kommer att komma många synpunkter rörande just kontanter. Men jag vill ändå delge mina tankar kring detta.

Kontanter har stora fördelar gentemot alla andra alternativ, ur konsumenternas perspektiv. Integritet, smidighet och överblickbarhet.
Bra skrivet alltihopa. Du fick fram fakta till dom bättre än mig. Nu kan man bara hoppas att utredningen kommer fram till något bra rörande kontanter och att politikerna inser hur viktiga dessa är för samhället.

Ha det bra.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Skriv svar