Tunnelbana som skyddsrum

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av Enceladus »

Nya tunnelbanan får skyddsutrymmen
DN skrev:Stockholms nya tunnelbana byggs för att snabbt kunna göras om till skyddade utrymmen vid händelse av ett angrepp.

[...]

– Vi har alla sett bilderna från Ukraina och hur människor tar skydd i tunnelbanan. Vi har tänkt in tunnelbanan i hur vi ska skydda befolkningen – om det otänkbara skulle inträffa, säger han.
Under Putins brutala invasion av Ukraina har tunnelbanorna i Kyjiv och Charkiv skyddat tiotusentals invånare från bombningar. Ukrainas tunnelbanor är bombsäkra och byggdes för att fungera som gigantiska skyddsrum. Kyjiv har faktiskt världens djupaste tunnelbanestation, Arsenalna, som ligger hela 105,5 meter under markytan.

FUT, Förvaltning för utbyggd tunnelbana, har inte "några ambitioner om att slå det rekordet". Däremot ska nya tunnelbanan också fungera som skyddsrum. Frågan är då om de pengar som nu kan tänkas läggas på skyddsrum istället borde gå till att bygga tunnelbana.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av BSB101 »

Man pratar om "skyddade utrymmen" istället för skyddsrum vilket kan vara värt att lägga på minnet. Sedan har nya tunnelbanan en stor fördel framför många av dagens skyddsrum - den ligger djupt. Redan Irakkriget på 90-talet visade att skyddsrum i källare och några meter under marken inte står emot den typen av vapen som finns, speciellt inte med den precision man kan bomba med idag.
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av Enceladus »

Världens näst djupaste t-banestation sprängs fram i Stockholm
DN skrev:När Sofia står färdig 2030 kommer den att nå 14 meter längre ner i berget än Skatteskrapan är hög. Bara Arsenalna i Kievs tunnelbanenät ligger djupare. Den ukrainska stationen, som under Rysslands invasion skapat rubriker då den fungerat som skyddsutrymme, är belägen 105,5 meter under markytan.

Vänner av storslagen skrytstatistik kanske frågar sig varför Region Stockholm inte beslutade sig för att gräva ytterligare en bit och slå världsrekord. Men Richard Lindholm konstaterar att minsta lilla meter kostar stora pengar.
Gjorde Stockholm rätt i att inte slå rekordet och därmed inte kunna göra anspråk på "världens bästa skyddsrum"?
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av C12C3C3C12 »

Järvabanan har ju skyddsrum, ingångar från plattformarna.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 22:51 Världens näst djupaste t-banestation sprängs fram i Stockholm
...
Gjorde Stockholm rätt i att inte slå rekordet och därmed inte kunna göra anspråk på "världens bästa skyddsrum"?
Det är väl ingen tävling? Sånt sysslar bara totalitära regimer med, trodde jag.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 22:51 Världens näst djupaste t-banestation sprängs fram i Stockholm
DN skrev:När Sofia står färdig 2030 kommer den att nå 14 meter längre ner i berget än Skatteskrapan är hög. Bara Arsenalna i Kievs tunnelbanenät ligger djupare. Den ukrainska stationen, som under Rysslands invasion skapat rubriker då den fungerat som skyddsutrymme, är belägen 105,5 meter under markytan.

Vänner av storslagen skrytstatistik kanske frågar sig varför Region Stockholm inte beslutade sig för att gräva ytterligare en bit och slå världsrekord. Men Richard Lindholm konstaterar att minsta lilla meter kostar stora pengar.
Gjorde Stockholm rätt i att inte slå rekordet och därmed inte kunna göra anspråk på "världens bästa skyddsrum"?
Med tanke på att det inte är något skyddsrum så hur tänkte du man skulle kunna göra ett sånt anspråk? Hur skulle ett sådant anspråk gjort det bättre för Stockholmarna?
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av C20_rules »

C12C3C3C12 skrev: måndag 20 juni 2022 23:27 Järvabanan har ju skyddsrum, ingångar från plattformarna.
Jo, jag vet att det finns ett vid Huvudsta och det är ett fullt utrustat med stora dörrar som man kan stänga (ser ut ungefär som dom i källare, fast större och mycket bättre skyddat eftersom det ligger djupare - inte som dom nya stationerna kommer bli, men iaf en 20-30 m ner). Jag har gått igenom där när jag var med några som körde "urban exploration" förut. Då hoppade man ner på spåret vid stationen i Huvudsta och gick sen in i tunneln mot Västra skogen en bit (vad kan det varit - 100 m kanske) och sen till vänster finns skyddsrummet.
Det har dock 2 ingångar. Den ena är från tunnelbanetunneln (där vi gick in). Men i andra änden finns en ingång till som leder vidare till en biltunnel (används inte för trafik normalt - men den är asfalterad och tillräckligt bred så att t o m en lastbil kan köra ner där). Den gick sen i en lång backe upp till en nödutgång (eftersom vi kom från insidan, så gick det att öppna och sen kom man ut på gatan utanför).
Liknande biltunnlar som går i backe upp från spårtunneln till en nödutgång, finns på många ställen i Tunnelbanan (antagligen för räddningsfordon, om dom behöver komma in till tunnlarna - en del är väl arbetstunnlar från när banan byggdes också). Men dom flesta leder bara direkt ner till spårtunneln utan att gå via ett skyddsrum.
Odd skrev: tisdag 21 juni 2022 6:43
Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 22:51 Världens näst djupaste t-banestation sprängs fram i Stockholm
...
Gjorde Stockholm rätt i att inte slå rekordet och därmed inte kunna göra anspråk på "världens bästa skyddsrum"?
Det är väl ingen tävling? Sånt sysslar bara totalitära regimer med, trodde jag.
Det är ju skönt det är Ukraina som har rekordet - dom är ju inte en "totalitär regim", även om Ryssland och Putin vill göra det till en del av deras. Hade det varit Ryssland eller t ex Kina som hade Rekordet, hade jag dock blivit lite frustrerad att dom inte gräver 6 m till :lol:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6448
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av Odd »

C20_rules skrev: tisdag 05 juli 2022 6:38
C12C3C3C12 skrev: måndag 20 juni 2022 23:27 Järvabanan har ju skyddsrum, ingångar från plattformarna.
Jo, jag vet att det finns ett vid Huvudsta och det är ett fullt utrustat med stora dörrar som man kan stänga (ser ut ungefär som dom i källare, fast större och mycket bättre skyddat eftersom det ligger djupare - inte som dom nya stationerna kommer bli, men iaf en 20-30 m ner). Jag har gått igenom där när jag var med några som körde "urban exploration" förut. Då hoppade man ner på spåret vid stationen i Huvudsta och gick sen in i tunneln mot Västra skogen en bit (vad kan det varit - 100 m kanske) och sen till vänster finns skyddsrummet.
Det har dock 2 ingångar. Den ena är från tunnelbanetunneln (där vi gick in). Men i andra änden finns en ingång till som leder vidare till en biltunnel (används inte för trafik normalt - men den är asfalterad och tillräckligt bred så att t o m en lastbil kan köra ner där). Den gick sen i en lång backe upp till en nödutgång (eftersom vi kom från insidan, så gick det att öppna och sen kom man ut på gatan utanför).
Liknande biltunnlar som går i backe upp från spårtunneln till en nödutgång, finns på många ställen i Tunnelbanan (antagligen för räddningsfordon, om dom behöver komma in till tunnlarna - en del är väl arbetstunnlar från när banan byggdes också). Men dom flesta leder bara direkt ner till spårtunneln utan att gå via ett skyddsrum.
Odd skrev: tisdag 21 juni 2022 6:43
Enceladus skrev: måndag 20 juni 2022 22:51 Världens näst djupaste t-banestation sprängs fram i Stockholm
...
Gjorde Stockholm rätt i att inte slå rekordet och därmed inte kunna göra anspråk på "världens bästa skyddsrum"?
Det är väl ingen tävling? Sånt sysslar bara totalitära regimer med, trodde jag.
Det är ju skönt det är Ukraina som har rekordet - dom är ju inte en "totalitär regim", även om Ryssland och Putin vill göra det till en del av deras. Hade det varit Ryssland eller t ex Kina som hade Rekordet, hade jag dock blivit lite frustrerad att dom inte gräver 6 m till :lol:
Om syftet är att bygga "världens bästa skyddsrum" så är det fel. Om syftet är att bygga ett ändamålsenligt skyddsrum, men som utan intentioner blev världens största, då tävlar man inte och då kan det råka bli störst.

Det är alltså syftet med storleken som har betydelse. Om man skall bygga störst bara för syftet att kunna briljera med att ha världens största skyddsrum, men att skyddsrummets storlek inte motsvarar det behov man har, då är det fel.

SL har ju gjort detta misstag tidigare.
Runt millennieskiftet eller nåt sådant så trumpetade man ju ut att Stockholm skulle ha världens bästa kollektivtrafik i framtiden. Sen reviderade man det till "Sveriges bästa" men strök sedan formuleringen helt. Det beror troligen på att de insåg att en sådan utfästelse innebär att man inte kommer att utveckla trafiken ändamålsenligt.

Enligt min mening så finns det ett tiotal städer i världen som har bättre kollektivtrafik än Stockholm. Stockholm ligger alltså redan ganska högt, även om de naturligtvis inte kan mäta sig med metropoler som Zürich, Berlin, Amsterdam, Helsingfors, Paris eller London, och man skall inte heller mäta sig med dessa eftersom man då ofelbart kommer att bygga något som är ineffektivt och dyrt.

Ändamålsenligt är ledordet! Det betyder att om Knäckebrödhult har en liten busslinje som uppfyller samtliga behov av kollektivtrafik dygnet runt, så är den per definition bättre än hela Stockholms om det saknas nattrafik på något ställe. Och det är just därför man inte skall jämföra.
Genius on call
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Tunnelbana som skyddsrum

Inlägg av C20_rules »

Odd skrev: tisdag 05 juli 2022 11:15
C20_rules skrev: tisdag 05 juli 2022 6:38
C12C3C3C12 skrev: måndag 20 juni 2022 23:27 Järvabanan har ju skyddsrum, ingångar från plattformarna.
Jo, jag vet att det finns ett vid Huvudsta och det är ett fullt utrustat med stora dörrar som man kan stänga (ser ut ungefär som dom i källare, fast större och mycket bättre skyddat eftersom det ligger djupare - inte som dom nya stationerna kommer bli, men iaf en 20-30 m ner). Jag har gått igenom där när jag var med några som körde "urban exploration" förut. Då hoppade man ner på spåret vid stationen i Huvudsta och gick sen in i tunneln mot Västra skogen en bit (vad kan det varit - 100 m kanske) och sen till vänster finns skyddsrummet.
Det har dock 2 ingångar. Den ena är från tunnelbanetunneln (där vi gick in). Men i andra änden finns en ingång till som leder vidare till en biltunnel (används inte för trafik normalt - men den är asfalterad och tillräckligt bred så att t o m en lastbil kan köra ner där). Den gick sen i en lång backe upp till en nödutgång (eftersom vi kom från insidan, så gick det att öppna och sen kom man ut på gatan utanför).
Liknande biltunnlar som går i backe upp från spårtunneln till en nödutgång, finns på många ställen i Tunnelbanan (antagligen för räddningsfordon, om dom behöver komma in till tunnlarna - en del är väl arbetstunnlar från när banan byggdes också). Men dom flesta leder bara direkt ner till spårtunneln utan att gå via ett skyddsrum.
Odd skrev: tisdag 21 juni 2022 6:43

Det är väl ingen tävling? Sånt sysslar bara totalitära regimer med, trodde jag.
Det är ju skönt det är Ukraina som har rekordet - dom är ju inte en "totalitär regim", även om Ryssland och Putin vill göra det till en del av deras. Hade det varit Ryssland eller t ex Kina som hade Rekordet, hade jag dock blivit lite frustrerad att dom inte gräver 6 m till :lol:
Om syftet är att bygga "världens bästa skyddsrum" så är det fel. Om syftet är att bygga ett ändamålsenligt skyddsrum, men som utan intentioner blev världens största, då tävlar man inte och då kan det råka bli störst.

Det är alltså syftet med storleken som har betydelse. Om man skall bygga störst bara för syftet att kunna briljera med att ha världens största skyddsrum, men att skyddsrummets storlek inte motsvarar det behov man har, då är det fel.

SL har ju gjort detta misstag tidigare.
Runt millennieskiftet eller nåt sådant så trumpetade man ju ut att Stockholm skulle ha världens bästa kollektivtrafik i framtiden. Sen reviderade man det till "Sveriges bästa" men strök sedan formuleringen helt. Det beror troligen på att de insåg att en sådan utfästelse innebär att man inte kommer att utveckla trafiken ändamålsenligt.

Enligt min mening så finns det ett tiotal städer i världen som har bättre kollektivtrafik än Stockholm. Stockholm ligger alltså redan ganska högt, även om de naturligtvis inte kan mäta sig med metropoler som Zürich, Berlin, Amsterdam, Helsingfors, Paris eller London, och man skall inte heller mäta sig med dessa eftersom man då ofelbart kommer att bygga något som är ineffektivt och dyrt.

Ändamålsenligt är ledordet! Det betyder att om Knäckebrödhult har en liten busslinje som uppfyller samtliga behov av kollektivtrafik dygnet runt, så är den per definition bättre än hela Stockholms om det saknas nattrafik på något ställe. Och det är just därför man inte skall jämföra.
Jo, skrytbyggen typ Burj khalifa är ju coolt - men det är ju inte värt kostnaderna, bara för att sen kunna stoltsera med världens högsta byggnad, djupaste och/eller längsta tunnel, längsta/högsta bro eller vad det nu är.
I det här fallet, så är det ju inte för skrytfaktorn man bygger så djupt, utan för att markförhållandena kräver det (annars kanske det skulle bli ännu dyrare om man t ex måste påla upp tunnlarna och sånt för att inte drabbas av sättningar). Då bygger man ju bara så djupt man behöver.
Rent psykologiskt (för mig iaf) hade det dock känts lite jobbigt om vi skulle "missa" med bara 6 m (när man ändå måste bygga så djupt), chansen att slå ett rekord som innehas av en diktatur som t ex Kina, Nordkorea, Belarus och nu även Ryssland (helt enkelt för att regimerna i dessa länder förtjänar ju inte några rekord eller någon form av goodwill överhuvudtaget).

Vad som är "bästa kollektivtrafiken" är det ju subjektivt också. Några kanske vill ha välstädat och minsta möjliga trängsel i rusningstrafik, medan andra tycker att bra nattrafik är det viktigaste (få städer/kollektivtrafik-system är ju bäst på allt). Och ska man jämföra storleken på t ex tunnelbanorna (spårlängd, antal stationer osv.), så blir det ju helt orimliga kostnader för en relativt liten huvudstad som Stockholm att försöka slå rekord.
Skriv svar