Gröna lund får bygga ut

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Stefan Widén »

Glädjande får vi beskedet att det är klart med Grönans utbyggnad på den berömda parkeringen

https://www.dn.se/sverige/grona-lund-fa ... utbyggnad/

För oss som dagligen vistas i området blir detta en mycket bra lösning. De planer mm för hur Falkenbergsgatan kommer att se ut med nya bebyggelsen är mycket trevlig och blir ett lyft för gatan.

Förhoppningsvis får vi igenom ett gåfartområde på hela Alkärret, Falkenbergsgatan och Allmänna gränd. Spårvagnarna kan rulla med ex Sth 15 som man har i Norrköping och som av en händelse så är det15 redan idag eftersom det är ett depåområde enligt banboken.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av LÅ1 »

Det blir säkert bra. Finns det anledning att göra en arkeologisk utgrävning eller är det bara orörd mark och fyllnadsmassor på området?

Enligt vad Mitt i skriver så kommer det att bli en brygga öppen för allmänheten närmast vattnet. Och det tolkar jag som om man kan gå från Djurgårdsfärjornas angöringsplats utmed vattnet upp till Alkärret.
Utmed stranden ska en brygga som blir tillgänglig för allmänheten anläggas. Planen syftar till att säkerställa att byggnader, objekt och publika platser gestaltas med omsorg och anpassas i skala och karaktär till den kulturmiljö som Djurgårdsstaden utgör och som är en del av riksintresset Stockholms innerstad med Djurgården samt Nationalstadsparken.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av BSB101 »

Om det blir ett gångfartsområde så känns 15 km/h alldeles för fort då fordon ska hålla gåfart. Polisen har väl satt en gräns vid 7 km/h om jag inte missminner mig, även det i överkant enligt mig.

Få se om det blir en tur till Gröna Lund när det är klart, vara några år sedan man var där nu.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av daniel_s »

Polisen har inte rätt att bestämma hastighetsgränser men jag håller i och för sig med om att 7 km/h är en bra approximation av normal gångfart (dock inte för barnfamiljer från Fellingsbro med omnejd).
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: torsdag 30 juni 2022 23:44 Polisen har inte rätt att bestämma hastighetsgränser men jag håller i och för sig med om att 7 km/h är en bra approximation av normal gångfart (dock inte för barnfamiljer från Fellingsbro med omnejd).
Så är det men polisen har satt 7 km/h som gräns och vad jag vet har det inte prövas rättsligt så till en prövning sker är det 7 km/h som gäller i praktiken. Sedan är som sagt 7 km/h lite väl högt då det ligger i den övre delen när det gäller gångfart.
X12
Inlägg: 338
Blev medlem: tisdag 28 oktober 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av X12 »

Spårvagn är ju dock inte fordon i vägtrafikrättslig mening, så de omfattas inte av kravet på att alla fordon ska hålla gångfart inom ett gångfartsområde. Ska spårvagnars hastighet begränsas inom gångfartsområde behövs nån separat reglering för dessa. I Norrköping är det skyltat max 10 km/h för spårvagn inom gångfartsområdet på södra delen av Drottninggatan, men oftast går det närmre 15 än 10.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Stefan Widén »

Är det skyltat 10 på Drottninggatan då funkar det i Alkärret/Falken och Allmänna. Det är så få vagnrörelser och korta sträckor så man kan inte hävda att det skulle påverkar trafiken.

I Detta falla är det bra att kunna referera till Norrköping som haft denna lösning i nästan 30 år .

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Breitspurbahn
Inlägg: 435
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Breitspurbahn »

Mycket bra att det äntligen byggs där. Strandpromenaden är väl trevlig, även om jag inte förstår att bråk om den. Man kan ju gå norr om detta längs med Vasahamnen hela vägen bort till Djurgårdsbron. Och övriga Gröna Lund har ju privat strandtomt. Men men.

Hoppas inte "anpassning till lokala kulturbebyggelsen" tolkas som att imitera Liljevalchs utbyggnad! :D
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Stefan Widén »

I de planer som tidigare cirkulerat kommer bebyggelsen på Falkebergsgatan och Almänna Gränd att vara i tvåvåningsutförande med träfasader. Hörnhuset är lite högre. Det kommer att vara butiker mot Falkenbergsgatan för att göra den delen trevligare. Det blir en sammanhängade strandpromenad från Allmänna gränd till Vasahamnen med en ny spång runt vagnhallen.

Här på Grönans sida får man se illustrationer mm https://www.gronalund.com/2024

Sammantaget blir det en bra lösning för alla.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Sven Blomberg
Inlägg: 927
Blev medlem: fredag 19 september 2008 11:15

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Sven Blomberg »

Inte riktigt "för alla". Har en bekant som bor på Falkenbergsgatan 5. Han gillar det inte kan man tro. :D Jag tror han varit med i överklagandekarusellen.
Medlem nr 266
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av BSB101 »

Sven Blomberg skrev: fredag 23 september 2022 12:51 Inte riktigt "för alla". Har en bekant som bor på Falkenbergsgatan 5. Han gillar det inte kan man tro. :D Jag tror han varit med i överklagandekarusellen.
Det kan fortfarande bli en "bra lösning för alla", sedan att alla kanske inte insett det är en annan sak. :D
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Stefan Widén »

Sven Blomberg skrev: fredag 23 september 2022 12:51 Inte riktigt "för alla". Har en bekant som bor på Falkenbergsgatan 5. Han gillar det inte kan man tro. :D Jag tror han varit med i överklagandekarusellen.
Personen kan få byta lgh med min 4:a i Hagsätra........

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Enceladus
Inlägg: 9695
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Enceladus »

Nya bilder: Så ska Gröna Lund växa
Mitt i skrev:Nu har Gröna Lund skickat in de första ansökningarna om bygglov för det nya tivoliområdet som ska byggas på parkeringen utanför. Här är de första bilderna på hur den 1800-talsinspirerade tillbyggnaden ska se ut.

[...]

Gröna Lunds planer på att bygga ut nöjesparken har varit en segdragen historia. Privatpersoner och föreningar har protesterat mot planerna. Men efter mycket om och men godkände Mark- och miljööverdomstolen utbyggnaden våren 2022.
Detta borde vara goda nyheter för Spårväg City!
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Gröna lund får bygga ut

Inlägg av Stefan Widén »

Det är goda nyheter för alla Stockholmare som sett den tråkiga parkeringen. Och just mot Falkenbegsgatan blir det in trevlig bebyggelse som man aviserat tidigare. Man kan anta attGrönas ambision är att öka antalet besökare och det medför ökat tryck för all kollektivtrafik. Och om man beslutar om ihopbyggnaden får vi vagnskapasitet att matcha upp behovet. I lågtrafik på L21 kan A36orna gå på L7 och då blir det verkligen effektivt. När en vagn tömmer en fullpackad hållplats, häftig syn.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar