Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Lennart Petersen »

M224 skrev: måndag 04 juli 2022 13:28 Är väl ingen hemlighet att jag avskyr spärrarna i tunnelbanan och på pendeltågen. De utgör ett stressmoment som man slipper i många andra städer inkl. våra nordiska grannländer, hela Tyskland, Schweiz, Österrike, Ungern, Tjeckien m.fl. På senare tid har även de gröna kortläsarna krångat väldigt mycket. Ex vid Liljeholmen in mot Gallerian så fungerade inga gröna läsare i över en vecka för en kort tid sedan. Men varje dag råkar jag ut för någon grön läsare som inte läser kortet. Och man får då testa andra spärrar. Och jag ser även att många andra har likadant problem.
Jag upplever ingen stress. Min erfarenhet är att man passerar spärren i normal gångfart , sträck fram kortet mot läsaren och så hinner spärren öppnas medan man passerar igenom. Och om man nu inte reser på periodkort så måste man ju ändå validera kortet mot en läsare för att få en resa markerad.
Och har man glömt kortet så får man en påminnelse... hände mig en gång när vi tillfälligt hade öppen spärrlinje på min station.
Kortet med periodbiljett låg hemma , straffet blev att på återresan fick jag lösa biljett så SL tjänade på det.
Med öppen linje har man inte heller någon överblick över hur vanligt plankning och kanske det sprids en känsla: ”ska jag betala när andra plankar”.
Men ser man att de flesta ordentligt blippar i spärrarna så är man nog trygg med att själv betala.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: tisdag 31 maj 2022 14:45 På Kvartal finns en debattartikel där skribenten problematiserar T-banespärrarna ur ett klassperspektiv.
"Tunnelbanans klämda folk".

Från artikelns ingress:
Tunnelbanans spärrar utgör inte bara hinder utan upprätthåller också klasskillnader och ställer resenären inför ett moraliskt dilemma.
Personligen gillar jag spärrarna. De hindrar mig att av misstag gå ner i T-banan utan giltig biljett. Jag blir varje gång påmind hur länge biljetten gäller.
Jag tycker också att jag numera sällan får oönskat sällskap genom spärren. Var betydligt vanligare för några år sedan.
Sådana yttringar brukar jag inte lägga någon vikt vid. Klass-samhället existerar egentligen endast i huvudena på vänsterkanten, resten av samhället verkar enligt principen att det blir vad man gör det till.

Jag tror nämligen att klasstänkandet är autostigmatiserande, en ond spiral där klasstänkandet driver till handlingar som tenderar att öka intrycket av klasstänkandet.

Egentligen samma mekanism som driver hjärnspökena hos den alternativa högern, där tanken på konspirationsteorier driver på handlingar som tenderar att öka intrycket av att det är en konspiration i samhället och där det uteblivna bevisen för konspirationerna i sig antas vara bevis på dess existens. Ungefär som religion.

Så egentligen kan man säga att klass-tänkandet är som en religion.
Genius on call
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Kantorn »

Odd skrev: måndag 04 juli 2022 21:28
LÅ1 skrev: tisdag 31 maj 2022 14:45 På Kvartal finns en debattartikel där skribenten problematiserar T-banespärrarna ur ett klassperspektiv.
"Tunnelbanans klämda folk".

Från artikelns ingress:
Tunnelbanans spärrar utgör inte bara hinder utan upprätthåller också klasskillnader och ställer resenären inför ett moraliskt dilemma.
Personligen gillar jag spärrarna. De hindrar mig att av misstag gå ner i T-banan utan giltig biljett. Jag blir varje gång påmind hur länge biljetten gäller.
Jag tycker också att jag numera sällan får oönskat sällskap genom spärren. Var betydligt vanligare för några år sedan.
Sådana yttringar brukar jag inte lägga någon vikt vid. Klass-samhället existerar egentligen endast i huvudena på vänsterkanten, resten av samhället verkar enligt principen att det blir vad man gör det till.

Jag tror nämligen att klasstänkandet är autostigmatiserande, en ond spiral där klasstänkandet driver till handlingar som tenderar att öka intrycket av klasstänkandet.

Egentligen samma mekanism som driver hjärnspökena hos den alternativa högern, där tanken på konspirationsteorier driver på handlingar som tenderar att öka intrycket av att det är en konspiration i samhället och där det uteblivna bevisen för konspirationerna i sig antas vara bevis på dess existens. Ungefär som religion.

Så egentligen kan man säga att klass-tänkandet är som en religion.
Jag förstår inte texten alls. På vilket sätt ställer spärrarna resenären inför ett moraliskt dilemma?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av M224 »

Går ju bra utan spärrar på lokalbanorna och tvärbanan. Undrar vad alla spärrvakter + spärrar kostar per år. Vore riktigt kul med en siffra på det... :wink:
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Qus »

Utan spärrar så hade det fuskats otroligt mycket på tunnelbanan och pendeltågen. Att anställa människor (kontrollanter) är ju också svindyrt i Sverige.
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Lennart Petersen »

M224 skrev: onsdag 06 juli 2022 13:51 Går ju bra utan spärrar på lokalbanorna och tvärbanan. Undrar vad alla spärrvakter + spärrar kostar per år. Vore riktigt kul med en siffra på det... :wink:
Spärrvakter har ju inget större samband med sluten spärrlinje, utan finns för att sälja biljetter, ge upplysningar och övervaka ordning på stationen.
Men det klart dom kostar , vi har 100 t-banrstationet en del med flera ingångar och ett antal pendelstationer att hålla bemannade.
Kanske 80-100tkr per timme x20tx365
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av M224 »

Det är ju väldigt synd att de inte har möjlighet att utföra sådana saker som att starta nödstoppade rulltrappor etc. De verkar knappt få lämna stolen de sitter på.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev: fredag 08 juli 2022 13:36 Det är ju väldigt synd att de inte har möjlighet att utföra sådana saker som att starta nödstoppade rulltrappor etc. De verkar knappt få lämna stolen de sitter på.
Det verkar inte rimligt att spärrexpeditören (eller om det nu heter något annat numera) inte skulle vara skyldig att kontrollera en nödstoppad rulltrappa. Orsaken kan ju vara en verklig olycka, där i så fall larmningen fördröjs.

Men det kanske är så att man har vitesbelagt obemannade spärrar från första minuten men inte långsam respons på händelser på stationerna, och då kan det ju bli konstigt när ekonomidrevet sätter igång…
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: fredag 08 juli 2022 13:48
M224 skrev: fredag 08 juli 2022 13:36 Det är ju väldigt synd att de inte har möjlighet att utföra sådana saker som att starta nödstoppade rulltrappor etc. De verkar knappt få lämna stolen de sitter på.
Det verkar inte rimligt att spärrexpeditören (eller om det nu heter något annat numera) inte skulle vara skyldig att kontrollera en nödstoppad rulltrappa. Orsaken kan ju vara en verklig olycka, där i så fall larmningen fördröjs.
Att kontrollera en nödstoppad rulltrappa är något annat än att sätta igång den.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av daniel_s »

Fåntratt. Det tar typ 5 sekunder att sätta igång den när man har kollat (10 sekunder om låset krånglar till luckan).
Lennart Petersen
Inlägg: 3087
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev: lördag 09 juli 2022 12:57 Fåntratt. Det tar typ 5 sekunder att sätta igång den när man har kollat (10 sekunder om låset krånglar till luckan).
Ungefär så fort har det väl varit när jag sett en återstart. Fast man ska ju även kontrollera att ingen är kvar i trappan och avvakta om någon inte hunnit fram. På de två stationer jag anlitar frekvent verkar det vara olika åsikter. På den ena går dom ut och åtetstartar, på den andra vägrar dom .
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev: lördag 09 juli 2022 12:57 Fåntratt. Det tar typ 5 sekunder att sätta igång den när man har kollat (10 sekunder om låset krånglar till luckan).
Fåntratt kan du vara själv. Jag konstaterade bara att det är skillnad på att kontrollera en nödstoppad rulltrappa och återstarta den. Kan även tänka mig att på exempelvis Östermalms tunnelbanestation krävs lite mer än att bara öppna låste och trycka på en knapp för att på ett säkert sätt återstarta en rulltrappa.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av M224 »

Igår kom en kille i hög fart på en egenköpt el scooter vid Tumba station. Han sicksackade sig fram mellan alla som skulle gå mot utgången. Här kan spärrvakterna göra nytta. Antar att de kan se vad som händer på perrongerna? Annars gör de ju absolut ingen nytta för säkerheten.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Om spärrarna i Stockhollms tunnelbana

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev: tisdag 12 juli 2022 15:28 Kan även tänka mig att på exempelvis Östermalms tunnelbanestation krävs lite mer än att bara öppna låste och trycka på en knapp för att på ett säkert sätt återstarta en rulltrappa.
Ja det ska kontrolleras att den är tom men den kontrollen fick vi ju på köpet redan när vi kollade att ingen gjort illa sig, liksom.
Skriv svar