MTR betald lokförarutbildning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

MTR betald lokförarutbildning

Inlägg av Qus »

MTR har precis börjat annonsera om en betalt lokförarutbildning: https://www.mtrnordic.se/jobba-med-oss/ ... en/1139975

Är det någon skillnad att gå denna jämfört med deras YH-utbildning? Är man begränsad till att bara köra denna typ av tåg? För deras YH-utbildning börjar i September och är klar nästa år i september medans denna börjar i Oktober och är klar till sommaren. Man kanske bara har LIA på pendeltågen?

För jag har nämligen kommit in på MTR:s YH utbildning men nu såg jag denna och den är ju betald vilket är mycket bättre. Tror ni att man kan byta såhär i efterhand? Fick mitt antagningsbesked i förra veckan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR betald lokförarutbildning

Inlägg av Hechtwagen »

Qus skrev: lördag 02 juli 2022 14:29 MTR har precis börjat annonsera om en betalt lokförarutbildning: https://www.mtrnordic.se/jobba-med-oss/ ... en/1139975

Är det någon skillnad att gå denna jämfört med deras YH-utbildning? Är man begränsad till att bara köra denna typ av tåg? För deras YH-utbildning börjar i September och är klar nästa år i september medans denna börjar i Oktober och är klar till sommaren. Man kanske bara har LIA på pendeltågen?

För jag har nämligen kommit in på MTR:s YH utbildning men nu såg jag denna och den är ju betald vilket är mycket bättre. Tror ni att man kan byta såhär i efterhand? Fick mitt antagningsbesked i förra veckan.
Det blir ingen begränsning till enbart en typ av tåg, tvärt om mot YH utbildningen så kommer kommer du få en godkänd fordonsutbildning via denna utbildning, och lokförarbevis.

YH är begränsad till utbildning på INGET tåg.

Går man YH så får man bara lokförarbevis och resten av utbildningen hos sin blivande arbetsgivare.
Qus
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: MTR betald lokförarutbildning

Inlägg av Qus »

Hechtwagen skrev: lördag 02 juli 2022 16:20Det blir ingen begränsning till enbart en typ av tåg, tvärt om mot YH utbildningen så kommer kommer du få en godkänd fordonsutbildning via denna utbildning, och lokförarbevis.

YH är begränsad till utbildning på INGET tåg.

Går man YH så får man bara lokförarbevis och resten av utbildningen hos sin blivande arbetsgivare.
Det är lite så jag tänker också. Detta är ju guld om man kan få lön under sin utbildning istället för en massa studielån. Sedan lär det också bli svårare att få jobb i denna stad (Stockholm) eftersom många utbildas internt.

Kan ju lägga till att även SJ startar betald lokförarutbildning nu.
Skriv svar