Dåliga tider - tankar och spartips

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Dåliga tider - tankar och spartips

Inlägg av Odd »

Startar en tråd om det ekonomiska läget just nu, med hög inflation och kraftig inbromsning i ekonomin.

Personligen har jag själv inte drabbats nämnvärt men självklart ser jag om mitt ekonomiska hus. Arbetslöshet kan komma snabbt och då är det väsentligt att ha en plan.

Sedan många år har jag ett kalkylark med budget och utfall, som alltid sträckt sig minst ett år framåt i tiden. I våras utökade jag den till fyra år framåt pga det osäkra läget. Där lägger jag in alla kända värden, estimerade inkomster och utgifter. På så sätt så kommer en utgift aldrig som en överraskning, särskilt som jag hyr lägenhet och leasar bilen. Utgifterna är förutsägbara.
Saker jag gör nu är att öka andelen hemlagad mat och ser över både intäkter och utgifter.

PPM-fonderna flyttade jag till 80% till räntebärande i februari och mina nuvarande aktie- och fondinnehavet är i stort sett obefintligt och sitter och jäser på ett SBAB-sparkonto. Även denna flytt skedde i januari-februari trots att de ringer från sparapparnas kundtjänster (Fundler och Opti) för att jag skall sätta in pengar igen. Jag hade nog ren tur och tricket är nu att veta när det är sk köpläge (ekonomi-lingo).

Vad/hur hanterar ni nuvarande situation? Är ni hökar eller duvor i detta, eller bryr ni er alls?
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Dåliga tider - tankar och spartips

Inlägg av LÅ1 »

Jag har "legat still i båten". Borde nog vidta vissa åtgärder. Både på grund av det allmänna ekonomiska läget, och det politiska. Har Indien- och Kinafonder. Och de väger ganska tungt i min fondportfölj.

Sedan är det så att försäljning utlöser reaskatt vilket ger ett visst motstånd till att sälja av fond- och aktieinnehav. Och de förlustaktier jag har att sälja i samma veva har ett väldigt litet värde. Och det är ju i grunden ganska bra. Å andra sidan kommer reaskatten oavsett om jag säjer i år eller i framtiden. Om skattereglerna inte ändras, förstås.

PPM-pengarna har legat relativt still de senaste åren, sen jag började ha bättre koll på dem. Men jag borde se över innehaven.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar