Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Oj, du vet inte mycket om järnväg va?

Låtsatskommersiella SJ är till ungefär 75% finansierat av skattebetalarna. Huvudsakligen genom bansubventioner.

Men visst du har en poäng i att det gått helt överstyr.
Jag vet hur liten andel SJ har i resrelationen Märsta–Stockholm. Det hade blivit samma sak med Barkarby–Kista. Det är inte tillräckligt många Västeråsbor som har Kista som målpunkt för att motivera denna investering, tyvärr. Dessutom innebär ditt alternativ att Västeråsborna förlorar direktförbindelsen till Sundbyberg, medan alternativet fyrspår+tunnelbana innebär förbättringar för alla.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Eftersom det blir billigare via Kista samtidigt som det är fler som skall dit än till Sundbyberg är det förstås bättre.

Notera att Banverket inte ens med bisarr 8-spårsutbyggnad och idiotkrok (det var inte den rimliga sträckningen) lyckades få till ett jämförelsealternativ som var lika dyrt som Sundbybergsvarianten i själva verket var.

Det rimliga är förstås två nya regionaltågsspår totalt för både Uppsalatåg och Västeråståg.
Tunneln genom Sundbyberg är inte nödvändig för fyrspårsalternativet. Att man väljer det spåret måste bero på att de involverade aktörerna anser att kostnaden motiverar nyttan. Sedan kan du inte jämföra faktisk kostnad med uppskattad kostnad. Kistatunneln hade säkert blivit ännu dyrare. Och det är fler Järfällabor än Västeråsbor som ska till Kista. Därför är tunnelbana och regionaltågsstation i Barkarby en bättre lösning.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Det räcker att konstatera att pamfletten är från 2008 för att veta att den är helt förljugen. Inte erkände väl Banverket att en tunnel under Sundbyberg skulle kosta över 20 miljarder då inte. Och vi vet fortfarande inte var det slutar. Bara att det blir över 20 miljarder.

Det skulle med all sannolikhet bli billigare med en tunnel under Kista.
Har du någon källa? Trafikverket uppger 17,1 miljarder kronor i 2016 års prisnivå.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Det räcker att konstatera att pamfletten är från 2008 för att veta att den är helt förljugen. Inte erkände väl Banverket att en tunnel under Sundbyberg skulle kosta över 20 miljarder då inte. Och vi vet fortfarande inte var det slutar. Bara att det blir över 20 miljarder.

Det skulle med all sannolikhet bli billigare med en tunnel under Kista.
Har du någon källa? Trafikverket uppger 17,1 miljarder kronor i 2016 års prisnivå.
De 14 miljarderna för dragning via Kista inkluderade sträckan Kallhäll-Barkarby.

Kostnaden för denna sträcka liksom broarna vid Tomteboda skall inkluderas även i Sundbybergsprojektet. Således är man redan över 20 miljarder för dragningen via Sundbyberg och ingen vet hur det slutar.
Var hittar du uppgiften om 20 miljarder?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

Inge skrev:
kildor skrev:
Inge skrev: De 14 miljarderna för dragning via Kista inkluderade sträckan Kallhäll-Barkarby.

Kostnaden för denna sträcka liksom broarna vid Tomteboda skall inkluderas även i Sundbybergsprojektet. Således är man redan över 20 miljarder för dragningen via Sundbyberg och ingen vet hur det slutar.
Var hittar du uppgiften om 20 miljarder?
De tidigare siffrorna på 11 resp. 14 miljarder inkluderade hela sträckan från Barkarby. Nu har man redan bränt 3-4 miljarder av dessa och har alltså bara 6-7 miljarder kvar till Sundbybergsträckan. Denna har dock redan flerdubblats i kostnad och estimeras nu till över 17 miljarder. Ingen vet var det slutar.

När man jämför med de äldre siffrorna och alternativen skall dock även kostnaden för redan byggda etapper medräknas.

Det är ju inte heller så att den återstående etappen genom Kista skulle kostat 14 miljarder. Den etappen skulle kostat runt tio.
Nu förstår jag faktiskt ingenting. Trafikverket anger kostnaden för fyrspårsprojektet på Mälarbanan till 17,1 miljarder (källa: https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... -Kallhall/). Vad är det som kostar mer än 20 miljarder?
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Det är fyrspårsprojektet på Mälarbanan som kommer att kosta mer än 20 miljarder om det fullföljs genom Sundbyberg.

Jag har inte sett det uppställt som på den sidan du länkade till tidigare. Där får man ju nästan illusionen av att kostnaden för hela projektet hittills "endast" skulle kommit upp i 17,1 miljarder, vilket kanske också är meningen.

Men den siffran har jag förstått endast gäller den återstående delen. En siffra som dessutom absurt nog hela tiden stiger i detta havererade projekt.
Det står svart på vitt att projektet beräknas kosta 17,1 miljarder kronor. Har du någon källa som påstår något annat? Behöver du påminnas om hur tidigare grundlösa spekulationer har slutat?
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Nej det står inte i klartext någonstans på den sida som hänvisats till. Tvärt om verkar man nästa flrsöla blanda bort korten så mycket som möjligt.

Det är etapp två man nu räknat upp till 17,1 miljarder och ingen vet var det slutar.

För övrigt svårt att förstå vad du vill ha sagt med din andra länk. Där är någon som hävdade att det var bestämt att det absolut inte skulle bli någon station mellan Hagastaden och Solna. Till och med i fetstil. Medan jag försökte förklara att diskussionen fortfarande var öppen.

Tyvärr placerades inte mellanstationen där det hade varit lämpligast, utan några hundra meter därifrån. Men jag har svårt att förstå vad du vill ha sagt med en länk till den diskussionen.
Vi får väl använda tidningsartiklar som i den andra tråden.
DN skrev:Tidigast 2028 är hela sträckan på omkring två mil helt färdigbyggd, till en kostnad som nu beräknas till 17,1 miljarder.
Självklart finns det en risk att slutkostnaden blir högre. Det är dock ingen grund för att påstå att projektet "kommer att kosta mer än 20 miljarder".

Ett annat citat från tråden:
twr skrev:För att du inte har kunnat ange en enda källa som tyder på att du har rätt. Varför ska du ägna dig åt insinuationer i stället för att överväga möjligheten att du har fel?

Du är den enda här som hävdar att banan kommer att dras via Solna centrum.
Det finns ett mönster.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Visst får du kalla DN en källa om du vill. Men du kan väl ändå inte förvänta dig att med det bli tagen på allvar?
Varifrån tror du DN får sina siffror. Tror du att det ens finns någon journalist som skulle fatta skillnaden på ursprungskostnaden och den återstående etappkostnaden?
Det står varifrån siffrorna kommer. Sundström har varit en pålitlig källa när det kommer till infrastrukturprojekt (det vet du). Det finns ingen anledning att fortsätta denna diskussion om du inte vill belägga det du skriver.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

Inge skrev:
kildor skrev: Nu förstår jag faktiskt ingenting. Trafikverket anger kostnaden för fyrspårsprojektet på Mälarbanan till 17,1 miljarder (källa: https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... -Kallhall/). Vad är det som kostar mer än 20 miljarder?
Det är fyrspårsprojektet på Mälarbanan som kommer att kosta mer än 20 miljarder om det fullföljs genom Sundbyberg.
På vad grundar du detta påstående? Eller är det dina egna spekulationer?
Inge skrev:Jag har inte sett det uppställt som på den sidan du länkade till tidigare. Där får man ju nästan illusionen av att kostnaden för hela projektet hittills "endast" skulle kommit upp i 17,1 miljarder, vilket kanske också är meningen.

Men den siffran har jag förstått endast gäller den återstående delen.
Vad är det som får dig att tro det?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:
kildor skrev:
Inge skrev: Det är fyrspårsprojektet på Mälarbanan som kommer att kosta mer än 20 miljarder om det fullföljs genom Sundbyberg.
På vad grundar du detta påstående? Eller är det dina egna spekulationer?
Inge skrev:Jag har inte sett det uppställt som på den sidan du länkade till tidigare. Där får man ju nästan illusionen av att kostnaden för hela projektet hittills "endast" skulle kommit upp i 17,1 miljarder, vilket kanske också är meningen.

Men den siffran har jag förstått endast gäller den återstående delen.
Vad är det som får dig att tro det?
Det är den information jag har.
Källa på den informationen? Det är väldigt lite trovärdigt att dissa andras källor utan att hänvisa till egna.
Professionell tyckare
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Det är förmodligen bara dumt att lägga sej i denna oändliga diskussion, men jag kan inte låta bli. Det är förmodligen ingen som på öret - eller ens miljarden - kan förutsäga vad fyrspårsutbyggnaden till slut kommer att ha kostat. Men i Trafikverkets information läser vi följande:

"Hela utbyggnaden Tomteboda-Kallhäll klar tidigast 2028.
Kostnad: 17,1 miljarder kronor (2016)"

Jag tycker det är uppenbart att kostnadsuppskattningen avser "hela utbyggnaden" - för att få mej att ändra uppfattning krävs övertygande argument, vilket jag hittills inte sett i denna diskussion.


Fast egentligen är det väl inte det som debatten handlar om - utan att en skribent anser att det finns bättre alternativ än fyrspårsutbyggnad genom Sundbyberg. Och det kan man ju tycka, vad som är "bättre" i det här fallet torde mer vara känslobetingat än något som kan bevisas med fakta - t ex kronor och ören. Dock känns diskussionen en smula överspelad, med till visshet gränsande sannolikhet kommer fyrspårsutbyggnaden att genomföras enligt gällande planering. Men visst - vi har haft kontrafaktiska diskussioner förr på forumet...

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Det är ju inte bara kostnaden som är orsaken till att Kistatunneln föll. Banans stigning skulle bli så brant att tung godstrafik inte kan trafikera sträckan. I utredningen räknade man med 12 pendeltåg per timme och 5 fjärrtåg per timme i högtrafik. Godstågen behöver gå på fjärrtågsspåren för att få plats, men detta skulle alltså vara omöjligt. Vad händer om pendeltågets turtäthet ökar i mellantrafik? Det är dumt att göra en mångmiljardinvestering som är så begränsad. I allmänhet anser jag att persontrafik där det finns stor efterfrågan bör prioriteras framför godstrafik, t.ex. nattåg till Södertälje, men på Mälarbanan finns det ju ingen anledning att behöva välja - båda kan få plats!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Det är ju inte bara kostnaden som är orsaken till att Kistatunneln föll. Banans stigning skulle bli så brant att tung godstrafik inte kan trafikera sträckan. I utredningen räknade man med 12 pendeltåg per timme och 5 fjärrtåg per timme i högtrafik. Godstågen behöver gå på fjärrtågsspåren för att få plats, men detta skulle alltså vara omöjligt. Vad händer om pendeltågets turtäthet ökar i mellantrafik? Det är dumt att göra en mångmiljardinvestering som är så begränsad. I allmänhet anser jag att persontrafik där det finns stor efterfrågan bör prioriteras framför godstrafik, t.ex. nattåg till Södertälje, men på Mälarbanan finns det ju ingen anledning att behöva välja - båda kan få plats!
Nu tycker jag inte att Kistatunneln var ett bra alternativ - men hur mycket "tung godstrafik" förekommer det på Västeråsbanan?
(En närmast retorisk fråga!)

Någon konflikt mellan utökad natttrafik med pendeltåg till Södertälje och godstrafiken föreligger inte - har någon påstått det är det förmodligen dimridåer.
(Tips, fundera på följande: Det finns fyra spår mellan Stockholm och Södertälje. Är det då troligt att vi ens är i närheten av en kapacitetsbrist nattetid?)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:En dragning vi Kista hade inte bara givit en bättre regional station. Den hade också via en gren till Norra stambanan kunnat användas av regionaltåg mot Uppsala.


Regionaltåg är fel trafikslag för en tvärförbindelse mellan Kista och Barkarby. Trafiken måste ingå i SL:s utbud för att faktiskt användas lokalt - jämför Märsta och Flemingsberg. Landstinget har för närvarande ingen ambition att bedriva regionaltågstrafik. Dessutom måste tvärförbindelser ha hög turtäthet. Då skulle det behövas högre kapacitet norr om Kallhäll. Tunnelbana är alltså rätt val - inte minst för att exploatera Barkarbyfältet.
Inge skrev:Den eventuella fyrspårsutbyggnaden från Uppsala till Märsta/Arlanda har faktiskt ingen fortsättning söder om Arlanda.
Det främsta syftet med fyrspåret är att bygga nya städer i Bergsbrunna och Alsike. De nya stationerna kräver att det kan gå tåg med olika uppehållsmönster. Som en bonus ökar även kapaciteten på banan. Jag förstår dock inte vad du menar med att fortsättning saknas söderut. Det vänder fyra pendeltåg per timme i Märsta. Behöver Bergsbrunna och Alsike mer än så? Mjölktågen kommer väl också att stanna där. Samtidigt får SJ bättre förutsättningar för att bedriva direkttrafik mellan Stockholm och Uppsala, vilket är det kommersiellt lönsammaste upplägget.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Nu tycker jag inte att Kistatunneln var ett bra alternativ - men hur mycket "tung godstrafik" förekommer det på Västeråsbanan?
(En närmast retorisk fråga!)

Någon konflikt mellan utökad natttrafik med pendeltåg till Södertälje och godstrafiken föreligger inte - har någon påstått det är det förmodligen dimridåer.
(Tips, fundera på följande: Det finns fyra spår mellan Stockholm och Södertälje. Är det då troligt att vi ens är i närheten av en kapacitetsbrist nattetid?)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Underhållsarbeten brukar ske nattetid, vilket kan fordra enkelspårsdrift. Men Postvagnen verkar ändå hålla med. Dock skulle det säkert användas av Tamsons och Trafikförvaltningen som ursäkt för att inte öka turtätheten på Mälarbanan i mellantrafik. Det är ju praktiken som räknas...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Nu tycker jag inte att Kistatunneln var ett bra alternativ - men hur mycket "tung godstrafik" förekommer det på Västeråsbanan?
(En närmast retorisk fråga!)

Någon konflikt mellan utökad natttrafik med pendeltåg till Södertälje och godstrafiken föreligger inte - har någon påstått det är det förmodligen dimridåer.
(Tips, fundera på följande: Det finns fyra spår mellan Stockholm och Södertälje. Är det då troligt att vi ens är i närheten av en kapacitetsbrist nattetid?)

upplyser
Thomas K Ohlsson
Underhållsarbeten brukar ske nattetid, vilket kan fordra enkelspårsdrift. Men Postvagnen verkar ändå hålla med. Dock skulle det säkert användas av Tamsons och Trafikförvaltningen som ursäkt för att inte öka turtätheten på Mälarbanan i mellantrafik. Det är ju praktiken som räknas...
Läst men inte förstått!

Postvagnstråden som länkades till handlar om posttåg på Citybanan... och slutsatsen jag kom till efter att ha läst de inlägg som var relevanta är att det inte är några problem att köra dessa tåg via Citybanan.

På Västeråsbanan går i stort sett inga godståg, åtminstone inte söder om Bro.

Den konflikt som målats upp i tidigare inlägg finns helt enkelt inte.

/TKO
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Inge skrev:En dragning vi Kista hade inte bara givit en bättre regional station. Den hade också via en gren till Norra stambanan kunnat användas av regionaltåg mot Uppsala.

Den eventuella fyrspårsutbyggnaden från Uppsala till Märsta/Arlanda har faktiskt ingen fortsättning söder om Arlanda.
Ja men nu blir det inte så.

Men var det egentligen inte signaturen "Inge":s oförmåga att motivera sina åsikter om kostnadsuppskattningar frågan gällde?

Att signaturen tycker att en bana via Kista hade varit bättre tror jag alla fattat vid det här laget - men det påverkar ju inte vad fyrspåret kostar...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Läst men inte förstått!

Postvagnstråden som länkades till handlar om posttåg på Citybanan... och slutsatsen jag kom till efter att ha läst de inlägg som var relevanta är att det inte är några problem att köra dessa tåg via Citybanan.

På Västeråsbanan går i stort sett inga godståg, åtminstone inte söder om Bro.

Den konflikt som målats upp i tidigare inlägg finns helt enkelt inte.

/TKO
/TKO
Okej, jag erkänner att jag var lite otydlig. Poängen var inte huruvida det finns en konflikt, utan om det går att uppmåla en. Kistatunneln skulle ge Trafikförvaltningen möjligheten att bortförklara Mälarbanans dåliga turtäthet i mellantrafik genom att hänvisa till teoretiska godståg. Att det egentligen inte finns någon konflikt är mindre relevant. Tamsons tjat om nattliga posttåg genom Citybanan (som dessutom bara går på somrar) gavs som ett exempel på en sådan bortförklaring.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Läst men inte förstått!

Postvagnstråden som länkades till handlar om posttåg på Citybanan... och slutsatsen jag kom till efter att ha läst de inlägg som var relevanta är att det inte är några problem att köra dessa tåg via Citybanan.

På Västeråsbanan går i stort sett inga godståg, åtminstone inte söder om Bro.

Den konflikt som målats upp i tidigare inlägg finns helt enkelt inte.

/TKO
/TKO
Okej, jag erkänner att jag var lite otydlig. Poängen var inte huruvida det finns en konflikt, utan om det går att uppmåla en. Kistatunneln skulle ge Trafikförvaltningen möjligheten att bortförklara Mälarbanans dåliga turtäthet i mellantrafik genom att hänvisa till teoretiska godståg. Att det egentligen inte finns någon konflikt är mindre relevant. Tamsons tjat om nattliga posttåg genom Citybanan (som dessutom bara går på somrar) gavs som ett exempel på en sådan bortförklaring.
OK - jag tror jag förstår!

Jag köper dock inte argumentet att ett kriterium för val av infrastrukturlösningar är att "Tamsons inte skall kunna uppmåla konflikter som inte finns"! Hade Kistatunneln varit en bättre lösning än fyrspår genom Sumpan så bored vi valt den lösningen - även om det skulle innebära att Tamsons kan få underlag för mer "tjat"! Nu är detta bara en hypotetisk diskussion...

För övrigt tycker jag att Tamsons skärpt till sej - men så har jag ju en i grunden positiv människosyn!
(Huruvida vi kan utsträcka denna åsikt till att även omfatta den förvaltning han är ansvarig för låter jag ännu vara osagt, men inte ens det är helt omöjligt...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:OK - jag tror jag förstår!

Jag köper dock inte argumentet att ett kriterium för val av infrastrukturlösningar är att "Tamsons inte skall kunna uppmåla konflikter som inte finns"! Hade Kistatunneln varit en bättre lösning än fyrspår genom Sumpan så bored vi valt den lösningen - även om det skulle innebära att Tamsons kan få underlag för mer "tjat"! Nu är detta bara en hypotetisk diskussion...

För övrigt tycker jag att Tamsons skärpt till sej - men så har jag ju en i grunden positiv människosyn!
(Huruvida vi kan utsträcka denna åsikt till att även omfatta den förvaltning han är ansvarig för låter jag ännu vara osagt, men inte ens det är helt omöjligt...)

/TKO
Jag måste hålla med om att Tamsons lyckas få något gjort. Frågan är bara om han fokuserar på rätt saker och om han förstår hur stor betydelse kollektivtrafiken har för samhällets utveckling med avseende på arbetsmöjligheter och utanförskap. Att Trafikförvaltningen ens överväger nattrafik på linje 172 har fått mig att inse att en förändring verkar vara på gång - långsamt, men åt rätt håll. Nattrafik på en tvärförbindelse! För tio år sedan skulle tjänstemännen dö av skratt...
Skriv svar