Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Innerstadsspårvägarna
Förortsspårvägarna + Tunnelbanan
Förortsspårvägarna + Tunnelbanan
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Några intressanta detaljer:
Brommabanorna är precis i skarven mellan spårväg och T-bana:
Linje 2 är omlagd till Västerbroplan trots att Drottningholmsvägen fortfarande trafikeras av linjena 11 och 12
Linje 12 har provisorisk förbindelse med innerstaden i Alvik som i övrigt är ombyggd för T-bana
Åkeshov är uppenbarligen färdig för T-bana.
Islandsplan har fortsättningen till Vällingby streckad, medan Råcksta och Blackeberg är utritade
Och så den stora överraskningen: den nedlagda linje 13 ligger kvar, enkannerligen för att Ulvsundahallen fortfarande är i bruk, MEN ena spåret är tydligtvis rivet, så Ulvsundavägen är enkelspårig.
(Att nedlagda linje 8 också finns kvar är däremot ingen överraskning eftersom Enskedehallen användes tills Söderhallen invigdes 1956.)
Lustigt att det inte görs större skillnad mellan spårväg och T-bana på spårplanen.
Brommabanorna är precis i skarven mellan spårväg och T-bana:
Linje 2 är omlagd till Västerbroplan trots att Drottningholmsvägen fortfarande trafikeras av linjena 11 och 12
Linje 12 har provisorisk förbindelse med innerstaden i Alvik som i övrigt är ombyggd för T-bana
Åkeshov är uppenbarligen färdig för T-bana.
Islandsplan har fortsättningen till Vällingby streckad, medan Råcksta och Blackeberg är utritade
Och så den stora överraskningen: den nedlagda linje 13 ligger kvar, enkannerligen för att Ulvsundahallen fortfarande är i bruk, MEN ena spåret är tydligtvis rivet, så Ulvsundavägen är enkelspårig.
(Att nedlagda linje 8 också finns kvar är däremot ingen överraskning eftersom Enskedehallen användes tills Söderhallen invigdes 1956.)
Lustigt att det inte görs större skillnad mellan spårväg och T-bana på spårplanen.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Mycket intressant. Jag har ett dunkelt minne av ett förbindelsespår mellan femmans slinga vid Östra station och fyrans spår i Valhallavägen. Har dock inte fått de bekräftat förrän nu. Jag minns lite fel, dock. Har för mig det gick från norrgående spår i Uggleviksgatan vänster in på Valhallavägen. Men tydligen gick det från slingan i Valhallavägens södra körbana (utanför Engelbrektsskolan som jag gick i) till fyrans spår i allén riktning Odenplan. Inte så konstigt att ta fel på en sådan detalj efter så många år. Kul dock att se att jag inte hade helt fel om ett sådant förbindelsespår. Det måste dock ha försvunnit rätt snart. När femman lades ner i november '62 fanns det definitivt inte kvar.
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Tack RobertE för dessa dokument. Roligt att titta på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
En av användningarna var nog planering av verkvagnskörningar och då var det intressanta vilka spår och växlar som fanns oavsett vad de kallades. F.ö. så har väl Daniel_s i någon diskussion visat att de första tunnelbanorna hade koncession som spårväg med strömskena.Stefan Isaksson skrev: ↑tisdag 21 juni 2022 21:16 Lustigt att det inte görs större skillnad mellan spårväg och T-bana på spårplanen.
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Notabelt är att SJ vid Värtan bara är visat som ett korsande spår. Anslutningen till den bangård där överlämning mellan SJ och Lidingöbanorna skedde finns inte med.
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Den anslutningen låg väl på lidingöbrostyrelsens spåranläggning, alltså strax utanför SS ansvarsområde på kartan?
Korsningen över bangården vid Värtans station går ju på en viadukt åtminstone sedan 40-talet eller så, och jag har aldrig lagt märke till några rester av något som kan ha varit en ramp, men det var kanske plankorsning med spårförbindelse tidigare?
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Bidl från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License. Upphov: Ulf Lövenstierne
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=104123
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Precis, det är felritat där, det spåret borde också ha haft ”streckad” fortsättning i stället för stoppbocken. Det grenade ju sedan ut sig mot de två spåren på bron så att godstågen kunde köra i vänstertrafik som vanliga människor
Den här bilden är iofs från efter dagen H och då byggdes spåren om, men de tre växlarna på bilden är inte ändrade: https://digitaltmuseum.se/021018463276/
Under ombyggnaden https://digitaltmuseum.se/021018462960/
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Jag visade det kanske logiskt men det var Gunnar Ekeving som grävde fram äkta verifikat bl a i form av ett dokument där spårvägen begär förlängning av koncessionen: https://ekeving.se/rt/Sth/konc/1956_1_tub.pdfHarald skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 10:33F.ö. så har väl Daniel_s i någon diskussion visat att de första tunnelbanorna hade koncession som spårväg med strömskena.Stefan Isaksson skrev: ↑tisdag 21 juni 2022 21:16 Lustigt att det inte görs större skillnad mellan spårväg och T-bana på spårplanen.
Just nu kommer jag inte ihåg hur länge de nya koncessionerna faktiskt kom att gälla men de blev hur som helst irrelevanta senast 1994 då dåvarande järnvägssäkerhetslagen trädde i full kraft. Någon gång mellan 1991 och 1993 måste SL ha fått tillstånd som spårinnehavare enligt den nya lagen vilket då ”dödade” koncessionerna.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Om jag fattar det rätt så är det spåret där Lidingötåget står på som leder till godsspåret, växeln är under första vagnen. Det avvikande spåret borde vara godsspåret. Det borde vara tråd ner till överlämningen till SJ. Körde inte Lidingöbanan med 2-axliga lok med strömavtagare för godstrafiken till AGA?Harald skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 21:38 2190-231.jpg
Då var alltså spåret som Lidingötåget står på här inte SS spår, mer än möjligen en bit som skulle kunna vara det som visas som ett stickspår med stoppbock på planen.
Bidl från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License. Upphov: Ulf Lövenstierne
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=104123
Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg växlingen på Skeppsbron samt Stadsgården.
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Så noterade jag att även Stockholm har numrerade gator, Första, Andra och Tredje tvärvägen.
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Jo, men de hade batterier också! Förbindelsespåret och överlämningsbangården hade ingen kontaktledning, så vid färd från Lidingö fick man ta ned strömavtagaren innan Ropsten passerades.C12C3C3C12 skrev: ↑torsdag 23 juni 2022 19:45Det borde vara tråd ner till överlämningen till SJ. Körde inte Lidingöbanan med 2-axliga lok med strömavtagare för godstrafiken till AGA?
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Japp, och för att förvilla fienden finns numera bara Andra och Tredje kvar! http://kartor.stockholm.se/bios/dpwebma ... ebMap.html
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
När byggdes Åkeshov om på detta sätt? Och byggdes om för T-bane-standard direkt?Stefan Isaksson skrev: ↑tisdag 21 juni 2022 21:16 Några intressanta detaljer:
Brommabanorna är precis i skarven mellan spårväg och T-bana:
Linje 2 är omlagd till Västerbroplan trots att Drottningholmsvägen fortfarande trafikeras av linjena 11 och 12
Linje 12 har provisorisk förbindelse med innerstaden i Alvik som i övrigt är ombyggd för T-bana
Åkeshov är uppenbarligen färdig för T-bana.
Islandsplan har fortsättningen till Vällingby streckad, medan Råcksta och Blackeberg är utritade
Och så den stora överraskningen: den nedlagda linje 13 ligger kvar, enkannerligen för att Ulvsundahallen fortfarande är i bruk, MEN ena spåret är tydligtvis rivet, så Ulvsundavägen är enkelspårig.
(Att nedlagda linje 8 också finns kvar är däremot ingen överraskning eftersom Enskedehallen användes tills Söderhallen invigdes 1956.)
Lustigt att det inte görs större skillnad mellan spårväg och T-bana på spårplanen.
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Enligt linjedata i "Stockholm på spåret" försvann förstärkningslinjen 11Å september 1951 eftersom slingan vid Åkeshov slopades.
I arbetsplanen för omställning från spårvägs- till tunnelbanedrift natten mellan den 25 och 26 oktober 1952 https://ekeving.se/rt/tub/vastra/1952_A ... stalln.pdf nämns att (provisoriska) plattformar skulle rivas. Och sedan var stationen klar för tunnelbanetrafik!
/Gunnar Ekeving
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Man brukar ju bara prata om omställningen mellan spårvagn och tunnelbana på Linje 14 men uppenbarligen var det samma tidsschema även på Linje 11.
Gillar att man även hade med mat till gubbarna.
Sen kan man slås över att det inte är så många detaljer i själva bygget men utgår från att det fanns ett antal ritningar som beskrev hur vissa arbeten skulle utföras.
Det skulle vara kul att få fram samtlig dokumentation kring en omläggning som denna, och jämföra med hur man planerar idag med allt.
Stefan
Gillar att man även hade med mat till gubbarna.
Sen kan man slås över att det inte är så många detaljer i själva bygget men utgår från att det fanns ett antal ritningar som beskrev hur vissa arbeten skulle utföras.
Det skulle vara kul att få fram samtlig dokumentation kring en omläggning som denna, och jämföra med hur man planerar idag med allt.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Hur är det med förbindelsespåret mellan slingan vid Högalid och Långholmsgatan? Under vilken tidsperiod fanns det? Det finns ju i alla fall inte med på den här spårplanen.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: Schematisk plan över Stockholms Spårvägar 1952-09-08
Växlarna var ju borttagna varför spåret var ointressant, men spåret fanns kvar. Det är för övrigt kvar än idag.
Senast någon linje regelmässigt vände där var väl innan Västerbron öppnades (1935).