Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Byggbolagen får betala för den nya t-baneuppgången i området.
Kristoffer Tamsons skrev:Vi tycker att det är ett ansvarsfullt sätt att finansiera kollektivtrafiken. Det är inte mer än rätt att de som gynnas av att tunnelbanan byggs ut i höjda markvärden får vara med och betala.
Solna imponerar än en gång! Telefonplan är en annan station där det skulle behövas en ny uppgång, men Stockholms kommun verkar tyvärr inte vara så pigg på att lägga miljarderna på mindre infrastruktursatsningar.
Inge skrev:Vad gäller utgångar i nu stängda ändar av plattformar allmännt vill jag endast påpeka att pendeltågsstationerna har betydligt större potential till lönsamma förbättringar än tunnelbanestationerna.
Ja, säkert helt sant!
Nya uppgångar vid Tullinge och Häggvik har diskuterats i flera år nu. Även Spånga börjar komma på tapeten, men där kan det kommunala intresset vara begränsat, trots att kommunen mer eller mindre badar i pengar efter allt bostadsbyggande. (Jag väntar spänt på att signaturen "BSB101" ska börja tala om ekonomin i avfolkningskommuner.)
'Byggbolagen betalar' betyder som vi alla vet att det är de som på grund av den skriande bostadsbristen tvingas betala överpriser för sina nyproducerade bostäder som får stå för fiolerna. Jag noterat än en gång att signaturen 'Enceladus' anser det vara helt i sin ordning att byggmästarkapitalet - med god hjälp av naiva kommunpolitiker - förvandlat bostaden från en social rättighet till en handelsvara.
Vi ses nog inte på barrikaderna...
gissar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inge skrev:Vad gäller utgångar i nu stängda ändar av plattformar allmännt vill jag endast påpeka att pendeltågsstationerna har betydligt större potential till lönsamma förbättringar än tunnelbanestationerna.
Ja, säkert helt sant!
Nya uppgångar vid Tullinge och Häggvik har diskuterats i flera år nu. Även Spånga börjar komma på tapeten, men där kan det kommunala intresset vara begränsat, trots att kommunen mer eller mindre badar i pengar efter allt bostadsbyggande. (Jag väntar spänt på att signaturen "BSB101" ska börja tala om ekonomin i avfolkningskommuner.)
Direktpress skrev:Men nu har Trafikverket presenterat en tidplan för när en till uppgång blir verklighet. År 2023 ska entrén börja byggas, och 2025 ska den öppnas för användning.
Det bör dock påpekas att inget är säkert på det politiska slagfält som Stockholms pendeltåg har förvandlats till. Under förra mandatperioden förhalade landstinget ombyggnaden av Södertälje centrum, medan regeringen strök ombyggnationen av Märsta station.
Med tanke på Västra skogens extremt höga utbud känns det extra motiverat att utveckla området kring stationen. För att täcka ett så stort område som möjligt behövs en andra uppgång.
Solna stad skrev:Västra skogen får en ny tunnelbaneuppgång i anslutning till ett nytt bostadsområde med minst 900 nya lägenheter som planeras i Ekelund, Huvudsta. Samtidigt rustas strandpromenaden vid Mälaren upp.
Den aktuella sidan har inte uppdaterats på två och ett halvt år. Hur går det med Västra skogens nya uppgång?
Inge skrev:Vad gäller utgångar i nu stängda ändar av plattformar allmännt vill jag endast påpeka att pendeltågsstationerna har betydligt större potential till lönsamma förbättringar än tunnelbanestationerna.
Ja, säkert helt sant!
Nya uppgångar vid Tullinge och Häggvik har diskuterats i flera år nu. Även Spånga börjar komma på tapeten, men där kan det kommunala intresset vara begränsat, trots att kommunen mer eller mindre badar i pengar efter allt bostadsbyggande. (Jag väntar spänt på att signaturen "BSB101" ska börja tala om ekonomin i avfolkningskommuner.)
Desto snabbare går planeringen av Häggviks nya uppgång:
Intressant att det byggs där.
I takt med att Solna växer ihop med Stockholm så känns detta område som en naturlig utveckling. Hade man kunnat gräva ner Pampaslänken från Kungsholmen till tunneln under Torsplan så hade Huvudsta/Västra Skogen kunnat byggas ihop med Vasastan ner till Karlberg.
Istället för att omringas med motorvägar hade Karlberg kunnat omgärdas av stadsbebyggelse och avenyer.
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 14:51
Intressant att det byggs där.
I takt med att Solna växer ihop med Stockholm så känns detta område som en naturlig utveckling. Hade man kunnat gräva ner Pampaslänken från Kungsholmen till tunneln under Torsplan så hade Huvudsta/Västra Skogen kunnat byggas ihop med Vasastan ner till Karlberg.
Istället för att omringas med motorvägar hade Karlberg kunnat omgärdas av stadsbebyggelse och avenyer.
En dag kanske.
Nu är ju den fastighetsekonomiska realiteten som den är, så det hade naturligtvis inte blivit några avenyer, snarare smala gator omgärdade av superstora och höga hus, helt utan ljus. Det är ju en väldans tur att vi slipper det ett tag till! Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge ger ljus och luft och bidrar till att skapa ett naturligt skydd mot ny bebyggelse, så det får vi börja slå vakt om!
Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge är ineffektivt användande av den begränsade resursen. Det bidrar även till en mer utspridd bebyggelse vilket leder till mer trafik och mer vägar vilket leder till ännu mer utspridd bebyggelse som leder till...
BSB101 skrev: ↑lördag 25 juni 2022 11:32
Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge är ineffektivt användande av den begränsade resursen. Det bidrar även till en mer utspridd bebyggelse vilket leder till mer trafik och mer vägar vilket leder till ännu mer utspridd bebyggelse som leder till...
BSB101 skrev: ↑lördag 25 juni 2022 11:32
Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge är ineffektivt användande av den begränsade resursen. Det bidrar även till en mer utspridd bebyggelse vilket leder till mer trafik och mer vägar vilket leder till ännu mer utspridd bebyggelse som leder till...
BSB101 skrev: ↑lördag 25 juni 2022 11:32
Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge är ineffektivt användande av den begränsade resursen. Det bidrar även till en mer utspridd bebyggelse vilket leder till mer trafik och mer vägar vilket leder till ännu mer utspridd bebyggelse som leder till...
Pengar är också en begränsad resurs.
Just det. Och det är därför vi behöver transportinfrastruktur i ytläge. Det går inte att säga att det alltid är ineffektivt.
Därför måste vi nyttja den effektivt.
BSB101 skrev: ↑lördag 25 juni 2022 11:32
Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge är ineffektivt användande av den begränsade resursen. Det bidrar även till en mer utspridd bebyggelse vilket leder till mer trafik och mer vägar vilket leder till ännu mer utspridd bebyggelse som leder till...
Pengar är också en begränsad resurs.
Därför måste vi nyttja den effektivt.
Just det. Och det är därför vi behöver transportinfrastruktur i ytläge. Det går inte att säga att det alltid är ineffektivt.
twr skrev: ↑lördag 25 juni 2022 12:08
Pengar är också en begränsad resurs.
Därför måste vi nyttja den effektivt.
Just det. Och det är därför vi behöver transportinfrastruktur i ytläge. Det går inte att säga att det alltid är ineffektivt.
Givetvis är den inte alltid ineffektiv,, det är ingen större poäng i att gräva ner i väg mitt ute i skogen. I tätorter är det en helt annan sak. Där måste man även ta med i beräkningen vad man tjänar på att använda marken till något annat. Vad man tjänar på ett minskat transportbehov när staden blir tätare. Då finner man rätt snabbt att det många gånger är en bra idé att gräva ner större transportleder. Det blir även en trevligare stad för människorna. För hur många gillar att gå bredvid eller över en fyrfilig väg med mycket trafik?
BSB101 skrev: ↑söndag 26 juni 2022 11:57
Givetvis är den inte alltid ineffektiv,, det är ingen större poäng i att gräva ner i väg mitt ute i skogen. I tätorter är det en helt annan sak. Där måste man även ta med i beräkningen vad man tjänar på att använda marken till något annat. Vad man tjänar på ett minskat transportbehov när staden blir tätare. Då finner man rätt snabbt att det många gånger är en bra idé att gräva ner större transportleder. Det blir även en trevligare stad för människorna. För hur många gillar att gå bredvid eller över en fyrfilig väg med mycket trafik?
Javisst. Vi är nog överens egentligen, jag bara reagerade på den kategoriska formuleringen. Men visst har du rätt i detta.
Stora delar av dygnet är det bara lite trafik på den aktuella leden och då är det ljust, luftigt och behagligt att gå där. Bäst vore förstås att ”gräva ner” trafiken och göra en park av alltihop men parker är tyvärr väldigt olönsamma och det kommer aldrig mer att anläggas någon stor park i Stockholm eller Solna. När det byggs ny bebyggelse i närheten nu så är det väldigt täta kvarter med närapå obefintligt utrymme för rekreation. Så nej, jag föredrar det som det är nu.
Finns plats för både parker och mer lönsamma saker istället för trafikleder. Sedan är det sällan tyst och mysigt vid en större trafikled och när det eventuellt är det är det tider på dygnet när merparten av befolkningen inte har någon större nytta av det.
Just grönområden och parker ligger även högt på listan över saker som folk vill ha i närheten av sina bostäder så att anlägga detta kan i en del fall vara lönsamt.
Breitspurbahn skrev: ↑onsdag 22 juni 2022 14:51
Intressant att det byggs där.
I takt med att Solna växer ihop med Stockholm så känns detta område som en naturlig utveckling. Hade man kunnat gräva ner Pampaslänken från Kungsholmen till tunneln under Torsplan så hade Huvudsta/Västra Skogen kunnat byggas ihop med Vasastan ner till Karlberg.
Istället för att omringas med motorvägar hade Karlberg kunnat omgärdas av stadsbebyggelse och avenyer.
En dag kanske.
Nu är ju den fastighetsekonomiska realiteten som den är, så det hade naturligtvis inte blivit några avenyer, snarare smala gator omgärdade av superstora och höga hus, helt utan ljus. Det är ju en väldans tur att vi slipper det ett tag till! Varje kvadratmeter transportinfrastruktur i ytläge ger ljus och luft och bidrar till att skapa ett naturligt skydd mot ny bebyggelse, så det får vi börja slå vakt om!
Solna stad skrev:2017 påbörjade Solna stad ett detaljplanearbete i området Ekelund/Pampas. I uppdraget ingick bland annat att utreda möjligheten till en ny entré till Västra skogens tunnelbanestation. Nu finns ett finansieringsavtal på plats, vilket gör att processen för att anlägga entrén kan fortsätta.
[...]
Av avtalet framgår att Solna stad kommer att stå som garant för de kostnader som arbetet för med sig. Stadens avsikt är att exploatörerna i området sedan ska finansiera arbetet. Avtalet innehåller även villkor om att regionen ska fatta beslut senast 30 juni 2024, och att detaljplanen ska vinna laga kraft senast 30 juni 2026.
Finansieringen för en ny uppgång vid Västra Skogen har fått grönt ljus. Region Stockholm behöver försäkra sig om att projektet är ekonomiskt genomförbart...