Jag håller med om att kollektivtrafikens subventionsgrad är för låg, men finns det någon anledning att just skärgårdstrafiken ska ha en lägre taxa? Behovet är väl större i socioekonomiskt utsatta områden.NerdBoy skrev:Alla resenärer är inte lika nöjda: "Man har tagit ifrån oss möjligheten att använda ö-kortet som man införde för att hålla skärgården levande."
https://mitti.se/nyheter/batpendel-saga ... n&view=app
Bland personalen finns oro för förvirring när det gäller hela olika regler för olika delsträckor på en och samma tur.
http://www.skargarden.se/risk-for-rora- ... dellinjen/
C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Skärgårdstrafiken kan flyttas ut från Strömkajen
Direkttrafiken mellan centrala Stockholm och skärgården kostar mer än den smakar.DN skrev:Sjötrafikutredningen skriver också att nollalternativet medför en sjötrafik som fortsatt bedrivs under ineffektiva förhållanden. Både kostnader och negativa miljöeffekter är höga per resenär.
Resenärerna vill inte heller ha dyr direkttrafik på bekostnad av turtäthet och trafikdygn.DN skrev:Den enkätundersökning som sjötrafikutredningen har genomfört med fastboende på kärnöar i skärgården, visar tydligt att de är mer positiva till att flytta tyngdpunkten i trafiken utåt, 76 procent tycker det. Det är också tydligt att de fastboende på kärnöarna tycker det är viktigt att samordningen mellan land- och sjötrafik fungerar väl, likväl som att de efterfrågar högre turtäthet och längre trafikdygn.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Vi har hört argumentet förr! Det blir inte bättre av att det upprepas...Enceladus skrev:Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Är det trångt på Bålstalinjens pendeltåg under mellantrafiken? Om inte, behövs det tätare trafik?
(Dessutom torde det göra varken till eller om SL sparade in småpengar på pendelbåtslinjerna.)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Mälarbanans trängsel på lördagar är välbelagd: "Alltså blir trängseln större då än under maxtimmen, vilket förstås är orimligt." Mälarbanan och Södertäljelinjen har Nordens i särklass sämsta trafikutbud sett till antalet resenärer. Det är klart att resenärerna på dessa linjer reagerar när politikerna lägger mycket pengar på annan trafik.TKO skrev:Vi har hört argumentet förr! Det blir inte bättre av att det upprepas...Enceladus skrev:Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje
Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Är det trångt på Bålstalinjens pendeltåg under mellantrafiken? Om inte, behövs det tätare trafik?
(Dessutom torde det göra varken till eller om SL sparade in småpengar på pendelbåtslinjerna.)
Se även ovanstående utredning där det konstateras att resurserna kan användas bättre om dyr båttrafik matar till effektivare trafik.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
I höstas genomförde Österåker en enkät om kollektivtrafiken. De svarande ville både ha högre turtäthet och mer direkttrafik, men fler ville ha högre turtäthet än mer direkttrafik. Troligen föredras matartrafik med högre turtäthet framför direkttrafik med lägre turtäthet generellt, vilket även tycks vara fallet här. Direkttrafik är ju inte gratis, och det verkar skärgårdsborna förstå!Enceladus skrev:Skärgårdstrafiken kan flyttas ut från Strömkajen
Direkttrafiken mellan centrala Stockholm och skärgården kostar mer än den smakar.DN skrev:Sjötrafikutredningen skriver också att nollalternativet medför en sjötrafik som fortsatt bedrivs under ineffektiva förhållanden. Både kostnader och negativa miljöeffekter är höga per resenär.
Resenärerna vill inte heller ha dyr direkttrafik på bekostnad av turtäthet och trafikdygn.DN skrev:Den enkätundersökning som sjötrafikutredningen har genomfört med fastboende på kärnöar i skärgården, visar tydligt att de är mer positiva till att flytta tyngdpunkten i trafiken utåt, 76 procent tycker det. Det är också tydligt att de fastboende på kärnöarna tycker det är viktigt att samordningen mellan land- och sjötrafik fungerar väl, likväl som att de efterfrågar högre turtäthet och längre trafikdygn.
-
- Inlägg: 337
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Skulle man göra pendeltåg av Roslagsbanan så hade man ju kunnat dra en linje från Rydbo österut. Eller låta Österskärlinjen fortsätta i tunnel under västra Trälhavet till Resarö (kanske med en station i Svinninge) till Resarö och vidare till Vaxholm.Joakim W skrev:Vad skulle det kosta att bygga en pendeltågslinje till Vaxholm? Blir det billigare än en båtlinje?Enceladus skrev:17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken
Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.
Annars ska väl Ropstenlinjen ha tänkt fortsätta till Lidingö och till en ny stad i Bogesundslandet på 70-talet. Istället blev det naturreservat.
En 70-talsstad hade inte varit vackert (betong och miljonprogram i skärgården? Usch), men nog hade det varit trevligt med lite mer bebyggelse på Bogesundslandet. Askrikefjärden kan vara den tråkigaste delen att åka båt på i hela Sthlms skärgård.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Snabb eldriven färja testkörs i SL-trafiken
Regionrådet Gustav Hemming (C) hävdar att den nya elfärjan är en "gamechanger för pendelbåtstrafiken i Stockholm":DN skrev:Nästa år ska en ny eldriven bärplansfärja börja testas i SL:s pendelbåtstrafik. Restiden mellan Ekerö och city kan då halveras till bara 25 minuter.
Restiden blir svårslagen på aktuell sträcka, men hur är det med kapaciteten och driftskostnaderna? Erbjuder färjan nattrafik som i vissa andra städer?DN skrev:Nu är det bestämt att den nya eldrivna bärplansfärjan som DN tidigare berättat om ska börja testas på pendelbåtlinje 89 nästa vår. Båtresan mellan Ekerö och stadshuskajen som i dag tar 55 minuter kommer i direkttrafik att kunna kortas till 25 minuter. Elfärjan har beviljats undantag av länsstyrelsen från hastighetsbegränsningen på 12 knop i city och har en marschfart på 25 knop.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Kapaciteten är 30 pers, så det kan inte bli mer än ett test så länge det bara finns ett exemplar av färjan.Enceladus skrev: ↑torsdag 23 juni 2022 11:31 Snabb eldriven färja testkörs i SL-trafiken
Regionrådet Gustav Hemming (C) hävdar att den nya elfärjan är en "gamechanger för pendelbåtstrafiken i Stockholm":DN skrev:Nästa år ska en ny eldriven bärplansfärja börja testas i SL:s pendelbåtstrafik. Restiden mellan Ekerö och city kan då halveras till bara 25 minuter.
Restiden blir svårslagen på aktuell sträcka, men hur är det med kapaciteten och driftskostnaderna? Erbjuder färjan nattrafik som i vissa andra städer?DN skrev:Nu är det bestämt att den nya eldrivna bärplansfärjan som DN tidigare berättat om ska börja testas på pendelbåtlinje 89 nästa vår. Båtresan mellan Ekerö och stadshuskajen som i dag tar 55 minuter kommer i direkttrafik att kunna kortas till 25 minuter. Elfärjan har beviljats undantag av länsstyrelsen från hastighetsbegränsningen på 12 knop i city och har en marschfart på 25 knop.
Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm
Än så länge finns det exakt noll exemplar av färjan, alla inblandade borde ta det lite lugnt och avvakta resultatet av provkörningarna. Det skulle inte vara första gången en tillverkare lovar guld och gröna skogar och verkligheten visar sig vara annorlunda.4330 skrev: ↑torsdag 23 juni 2022 20:26Kapaciteten är 30 pers, så det kan inte bli mer än ett test så länge det bara finns ett exemplar av färjan.Enceladus skrev: ↑torsdag 23 juni 2022 11:31 Snabb eldriven färja testkörs i SL-trafiken
Regionrådet Gustav Hemming (C) hävdar att den nya elfärjan är en "gamechanger för pendelbåtstrafiken i Stockholm":DN skrev:Nästa år ska en ny eldriven bärplansfärja börja testas i SL:s pendelbåtstrafik. Restiden mellan Ekerö och city kan då halveras till bara 25 minuter.
Restiden blir svårslagen på aktuell sträcka, men hur är det med kapaciteten och driftskostnaderna? Erbjuder färjan nattrafik som i vissa andra städer?DN skrev:Nu är det bestämt att den nya eldrivna bärplansfärjan som DN tidigare berättat om ska börja testas på pendelbåtlinje 89 nästa vår. Båtresan mellan Ekerö och stadshuskajen som i dag tar 55 minuter kommer i direkttrafik att kunna kortas till 25 minuter. Elfärjan har beviljats undantag av länsstyrelsen från hastighetsbegränsningen på 12 knop i city och har en marschfart på 25 knop.
