Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev:
4330 skrev:Vad gäller SL väljer många att stå längst bak i bakre vagnen från Uppsala trots att lediga säten finns längre fram. Lärdom: många står frivilligt.
Jag kan tänka mig att en del inte vet om att det finns lediga säten längre fram. Uppsala är ju dessutom ändstation och på sådana brukar många skynda sig in i första bästa vagn av rädsla för att tåget åker iväg annars.
De där som står kvar längst bak är väl rädda för att träffa på någon de känner på tåget som de inte har lust att prata med hela vägen till Stockholm. :mrgreen:

Jag har tänkt på det, att på pendeln håller man oftast inte på och vandrar genom hela fordonet utan man kliver på där man råkar stå när tåget kommer in, eller möjligen går man en liten bit utanför fordonet först, och sen håller man sig på samma plats tills man går av. Det är ju rätt bra egentligen, för det skulle vara rätt plågsamt för dem som sitter i tåget att det oavbrutet går förbi folk.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

Åter till pudelns kärna (frågan i ämnesrubriken).

Problemet är åtminstone delvis att det obekväma tåget utan toaletter är det långsamma alternativet. SL-tågen (X60) är rätt för en resa på 5-30 minuter. T ex Knivsta - Arlanda eller non-stop Uppsala - Stockholm på 30 minuter.

Men när resan tar 55 minuter (som det gör Uppsala - Stockholm med stopp vid varje mjölkpall) så behövs bekvämare säten och gärna WC. T ex Mälabs ER1.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av daniel_s »

4330 skrev:Åter till pudelns kärna (frågan i ämnesrubriken).

Problemet är åtminstone delvis att det obekväma tåget utan toaletter är det långsamma alternativet. SL-tågen (X60) är rätt för en resa på 5-30 minuter. T ex Knivsta - Arlanda eller non-stop Uppsala - Stockholm på 30 minuter.

Men när resan tar 55 minuter (som det gör Uppsala - Stockholm med stopp vid varje mjölkpall) så behövs bekvämare säten och gärna WC. T ex Mälabs ER1.
Eller så skippar man det och åker billigare. Trots allt gör ju många det.

(Billigare för den majoritet av resenärerna som har periodbiljett antingen på SL eller UL.)
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

daniel_s skrev:
4330 skrev:Åter till pudelns kärna (frågan i ämnesrubriken).

Problemet är åtminstone delvis att det obekväma tåget utan toaletter är det långsamma alternativet. SL-tågen (X60) är rätt för en resa på 5-30 minuter. T ex Knivsta - Arlanda eller non-stop Uppsala - Stockholm på 30 minuter.

Men när resan tar 55 minuter (som det gör Uppsala - Stockholm med stopp vid varje mjölkpall) så behövs bekvämare säten och gärna WC. T ex Mälabs ER1.
Eller så skippar man det och åker billigare. Trots allt gör ju många det.

(Billigare för den majoritet av resenärerna som har periodbiljett antingen på SL eller UL.)
Eller så blir det enhetstaxa som vissa i tråden yrkar på och då är det slut med "åker billigare". I alla fall med tåg. SL- OCH UL-kort är billigare än Movingo. 1820 kr mot 2220 kr.

Eller så får man återinföra zonpriser. Exempel:

Månadskort:
Uppsala - Knivsta: 970 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Arlanda/Märsta: 1370 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Upplands-Väsby till Odenplan: 1820 kr (UL/SL)
Uppsala - Stockholm C/Stockholm City: 2220 kr (UL/SL och Movingo)

Det skulle ge en naturlig överflytt av resenärer från SL till Mälab/SJ för långväga resor.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av daniel_s »

Ja det var ju en ny affärsmodell för kannibalistisk kollektivtrafik, höj priserna så att folk flyttar över till systerbolaget (halvsyster iaf) för att deras priser är lägre... :roll:

Seriöst nu, jag tycker att SL-taxan är bra som den är, Mälab-taxan är däremot aningen för hög generellt men ändå konkurrenskraftig på just Stockholm-Uppsala så frågan är om det egentligen finns något problem överhuvudtaget.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev:Eller så blir det enhetstaxa som vissa i tråden yrkar på och då är det slut med "åker billigare". I alla fall med tåg. SL- OCH UL-kort är billigare än Movingo. 1820 kr mot 2220 kr.

Eller så får man återinföra zonpriser. Exempel:

Månadskort:
Uppsala - Knivsta: 970 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Arlanda/Märsta: 1370 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Upplands-Väsby till Odenplan: 1820 kr (UL/SL)
Uppsala - Stockholm C/Stockholm City: 2220 kr (UL/SL och Movingo)

Det skulle ge en naturlig överflytt av resenärer från SL till Mälab/SJ för långväga resor.
Det är redan enhetstaxa mellan Uppsala och Arlanda/Märsta (bortsett från SJ:s tåg och Arlandas passageavgift). Problemet är väl att varken SL/UL eller Mälartåg kör några tåg mellan Uppsala och Märsta utanför rusningen och nattrafiken.

Jag ser dock inte vad zonpriser skulle tillföra. Även pendlare mellan Uppsala och Solna åker till Stockholm City ibland. Det skulle bara bli onödigt krångel. Vid årsskiftet utökades pendeltågens nattrafik till Uppsala (via Märsta). Det finns nog en hel del Solnapendlare som deltar i diverse aktiviteter i Stockholms innerstad...
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev:
4330 skrev:Eller så blir det enhetstaxa som vissa i tråden yrkar på och då är det slut med "åker billigare". I alla fall med tåg. SL- OCH UL-kort är billigare än Movingo. 1820 kr mot 2220 kr.

Eller så får man återinföra zonpriser. Exempel:

Månadskort:
Uppsala - Knivsta: 970 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Arlanda/Märsta: 1370 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Upplands-Väsby till Odenplan: 1820 kr (UL/SL)
Uppsala - Stockholm C/Stockholm City: 2220 kr (UL/SL och Movingo)

Det skulle ge en naturlig överflytt av resenärer från SL till Mälab/SJ för långväga resor.
Det är redan enhetstaxa mellan Uppsala och Arlanda/Märsta (bortsett från SJ:s tåg och Arlandas passageavgift). Problemet är väl att varken SL/UL eller Mälartåg kör några tåg mellan Uppsala och Märsta utanför rusningen och nattrafiken.

Jag ser dock inte vad zonpriser skulle tillföra. Även pendlare mellan Uppsala och Solna åker till Stockholm City ibland. Det skulle bara bli onödigt krångel. Vid årsskiftet utökades pendeltågens nattrafik till Uppsala (via Märsta). Det finns nog en hel del Solnapendlare som deltar i diverse aktiviteter i Stockholms innerstad...
Trafikverket slarvade bort ett antal tilltänkta tåglägen för relationen Uppsala - Märsta, av någon anledning godtog SJ och Mälab detta och resenärerna blev lidande. Kanske för att delat ansvar ofta blir inget ansvar. Samtidigt är det ju en väldigt nischad relation jämfört med t ex Uppsala - Stockholm och Knivsta - Stockholm.

Det blir inte krångligare än att den som tidigare hade månadskort hos SJ (utan SL-tillägg) någon gång ibland fick köpa SL-biljett vid resa inom Sthlm, t ex vid aktivitet med kollegorna efter jobbet.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

daniel_s skrev:Ja det var ju en ny affärsmodell för kannibalistisk kollektivtrafik, höj priserna så att folk flyttar över till systerbolaget (halvsyster iaf) för att deras priser är lägre... :roll:

Seriöst nu, jag tycker att SL-taxan är bra som den är, Mälab-taxan är däremot aningen för hög generellt men ändå konkurrenskraftig på just Stockholm-Uppsala så frågan är om det egentligen finns något problem överhuvudtaget.
Det blir inte höjt pris för exempelvis den som reser Uppsala - Odenplan och byter till T-grön eller den andra pendelgrenen där. Eller för den som reser Uppsala - Solna och byter till Tvärbanan där.

Tanken var nog inte att folk skulle sitta och ta upp sittplatskapacitet på SL-tåget hela vägen Uppsala - Stockholm City. Ska man så långt är Movingo alternativet. I och med Corona och avsevärt mer hemmajobb behöver Movingo-enkelbiljett (eller åtminstone 10-biljett) snarast införas.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av daniel_s »

Jag hänger inte riktigt med. Enkelbiljetten på mälab-tåget är väl redan billigare än en enkelbiljett Cst-U med pendeltåget.

Och vem vill ha ett månadskort som bara gäller till Odenplan?!? Jag fattar att det är ett exempel, men det är dumt ändå för det är ett exempel på en dum princip. Den rätta principen är att månadskortsresenärer har ett månadskort på antingen SL eller UL eller båda, valet är ju lätt att göra beroende på hur ofta man behöver korsa länsgränsen.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

daniel_s skrev:Jag hänger inte riktigt med. Enkelbiljetten på mälab-tåget är väl redan billigare än en enkelbiljett Cst-U med pendeltåget.
Rätta mig om jag har fel nu, men köper man en enkelbiljett hos Mälartåg så ingår inte lokaltrafiken i ändarna. Precis som när man köper biljett på SJ Regional.

Om man köper Movingo-månadskort ingår däremot lokaltrafiken i ändarna.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av daniel_s »

4330 skrev:
daniel_s skrev:Jag hänger inte riktigt med. Enkelbiljetten på mälab-tåget är väl redan billigare än en enkelbiljett Cst-U med pendeltåget.
Rätta mig om jag har fel nu, men köper man en enkelbiljett hos Mälartåg så ingår inte lokaltrafiken i ändarna. Precis som när man köper biljett på SJ Regional.

Om man köper Movingo-månadskort ingår däremot lokaltrafiken i ändarna.
Ja men eftersom din argumentation handlar om påstådd överbelastning på pendeltågen så kan ju inte sällanresenärer som inte ens har periodbiljett i hemmalänet vara av någon relevans att tala om.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

daniel_s skrev:
4330 skrev:
daniel_s skrev:Jag hänger inte riktigt med. Enkelbiljetten på mälab-tåget är väl redan billigare än en enkelbiljett Cst-U med pendeltåget.
Rätta mig om jag har fel nu, men köper man en enkelbiljett hos Mälartåg så ingår inte lokaltrafiken i ändarna. Precis som när man köper biljett på SJ Regional.

Om man köper Movingo-månadskort ingår däremot lokaltrafiken i ändarna.
Ja men eftersom din argumentation handlar om påstådd överbelastning på pendeltågen så kan ju inte sällanresenärer som inte ens har periodbiljett i hemmalänet vara av någon relevans att tala om.
Jag argumenterar enligt Enceladus påstående om överbelastning enligt trådens första inlägg och hur man kan försöka åtgärda den på olika sätt.

Men sedan ungefär mars 2020 så beror ev. överbelastning på inställda tåg som beror på en rad faktorer; personalbrist, misslyckade införanden av planeringssystem, spårfel, bränder och annat vardagligt som drabbar järnvägen. När väl alla tåg rullar enligt tidtabell så finns det numera snarare ett överutbud, åtminstone tills folk är tillbaka på kontoret 4-5 dagar per vecka igen. Det lär dröja.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev:Men sedan ungefär mars 2020 så beror ev. överbelastning på inställda tåg som beror på en rad faktorer; personalbrist, misslyckade införanden av planeringssystem, spårfel, bränder och annat vardagligt som drabbar järnvägen. När väl alla tåg rullar enligt tidtabell så finns det numera snarare ett överutbud, åtminstone tills folk är tillbaka på kontoret 4-5 dagar per vecka igen. Det lär dröja.
Detta förutsätter att resenärerna fördelas jämnt mellan alla avgångar, vilket inte har hänt hittills och kommer troligtvis aldrig att hända så länge avgångarna har olika taxor.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev:
4330 skrev:Men sedan ungefär mars 2020 så beror ev. överbelastning på inställda tåg som beror på en rad faktorer; personalbrist, misslyckade införanden av planeringssystem, spårfel, bränder och annat vardagligt som drabbar järnvägen. När väl alla tåg rullar enligt tidtabell så finns det numera snarare ett överutbud, åtminstone tills folk är tillbaka på kontoret 4-5 dagar per vecka igen. Det lär dröja.
Detta förutsätter att resenärerna fördelas jämnt mellan alla avgångar, vilket inte har hänt hittills och kommer troligtvis aldrig att hända så länge avgångarna har olika taxor.
Nu är vi två månader in i T22, men ännu har inte alla tåg (SL + SJ Regional + Mälartåg) rullat under ett trafikdygn. Restriktionerna är släppta sedan i onsdags. När signalkuren åtgärdats (februari?) och SJ kör alla avgångar (april?) så kan vi väl återkomma om saken.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

4330 skrev:
Enceladus skrev:
4330 skrev:Men sedan ungefär mars 2020 så beror ev. överbelastning på inställda tåg som beror på en rad faktorer; personalbrist, misslyckade införanden av planeringssystem, spårfel, bränder och annat vardagligt som drabbar järnvägen. När väl alla tåg rullar enligt tidtabell så finns det numera snarare ett överutbud, åtminstone tills folk är tillbaka på kontoret 4-5 dagar per vecka igen. Det lär dröja.
Detta förutsätter att resenärerna fördelas jämnt mellan alla avgångar, vilket inte har hänt hittills och kommer troligtvis aldrig att hända så länge avgångarna har olika taxor.
Nu är vi två månader in i T22, men ännu har inte alla tåg (SL + SJ Regional + Mälartåg) rullat under ett trafikdygn. Restriktionerna är släppta sedan i onsdags. När signalkuren åtgärdats (februari?) och SJ kör alla avgångar (april?) så kan vi väl återkomma om saken.
Varför skulle marknadsandelarna helt plötsligt ändras nu? Det enda som har hänt är att lokal taxa gäller på Mälartåg mellan Uppsala och Arlanda/Märsta, vilket har en marginell påverkan. Med nuvarande förutsättningar kommer pendeltågen även fortsättningsvis att stå för lejonparten av resandet med en bråkdel av tåglägena.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av 4330 »

4330 skrev: torsdag 10 februari 2022 12:26
daniel_s skrev:
4330 skrev:Åter till pudelns kärna (frågan i ämnesrubriken).

Problemet är åtminstone delvis att det obekväma tåget utan toaletter är det långsamma alternativet. SL-tågen (X60) är rätt för en resa på 5-30 minuter. T ex Knivsta - Arlanda eller non-stop Uppsala - Stockholm på 30 minuter.

Men när resan tar 55 minuter (som det gör Uppsala - Stockholm med stopp vid varje mjölkpall) så behövs bekvämare säten och gärna WC. T ex Mälabs ER1.
Eller så skippar man det och åker billigare. Trots allt gör ju många det.

(Billigare för den majoritet av resenärerna som har periodbiljett antingen på SL eller UL.)
Eller så blir det enhetstaxa som vissa i tråden yrkar på och då är det slut med "åker billigare". I alla fall med tåg. SL- OCH UL-kort är billigare än Movingo. 1820 kr mot 2220 kr.

Eller så får man återinföra zonpriser. Exempel:

Månadskort:
Uppsala - Knivsta: 970 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Arlanda/Märsta: 1370 kr (UL/SL och Movingo)
Uppsala - Upplands-Väsby till Odenplan: 1820 kr (UL/SL)
Uppsala - Stockholm C/Stockholm City: 2220 kr (UL/SL och Movingo)

Det skulle ge en naturlig överflytt av resenärer från SL till Mälab/SJ för långväga resor.
Sedan någon månad säljer SJ ett månadskort 2 kl som gäller på SJ Regional och InterCity. Pris: 2000 kr för Uppsala - Stockholm. Man återinförde alltså månadskortet som fanns före Movingo. https://www.sj.se/sv/periodbiljett/valj ... l/VU/manad
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Enceladus »

SJ har avtalat om 25 nya regionaltåg
SJ skrev:De nya regionaltågen kommer att trafikera linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg, Stockholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle-Ljusdal samt Kalmar-Göteborg där de kommer att ersätta dagens loktåg. De nya tågen förväntas kunna sättas i trafik under 2026.
Samtidigt planerar Mälartåg (eller åtminstone ej namngivna regionaltåg med SL-taxa) att trafikera 8 tåg/h på Ostkustbanan (Stockholm-Uppsala) samt 4 tåg/h på Mälarbanan (Stockholm-Västerås). Borde inte denna trafik samordnas bättre?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: söndag 10 juli 2022 1:38...Borde inte denna trafik samordnas bättre?
Det är väl just det som är problemet, brist på samordning.

Jag var nere i Skåne i tre dagar, och integrationen i Öresundsregionen är ett föredöme. Som trafikant så behöver jag inte hålla koll på om det är ett pågatåg, lokaltåg, spårvagn, tunnelbana eller ett öresundståg, en regionalbuss eller en lokalbuss. Biljettsystemen överlappar på ett sätt som gör det möjligt att enkelt köpa biljett och använda kollektivtrafiken effektivt. Det finns till och med biljetter som gäller i hela regionen, i båda länderna.

Mälardalsregionen är en helt annan femma. Bristen på samordning och integration är total. Det är svårt, nästan omöjligt ibland, att köpa biljetter för att spontanåka i Mälardalen utan att ladda ner en drös med appar, och inte ens det hjälper ibland.

Jag tycker att alla SLs pendeltåg, Mälardalstågen och övriga regionaltåg skall ingå i ett samarbete där det endast behövs en enda biljett som skall gå att köpa direkt på varje station och med en enda app, eller i varje fall i alla de trafikhuvudmäns appar som finns.

Dessutom finns ett annat glapp. Jag kan åka från Skövde till Lund på enbart lokaltrafikbiljetter. En Västtrafikbiljett på 63 kr från Skövde till Mullsjö, stanna kvar på tåget och köpa en ny biljett från Jönköpingstrafiken för 210 kr, byta till Krösatågen i Nässjö och till Öresundstågen i Alvesta, och från Osby löser jag en biljett på SKånetrafiken medans jag åker för 107 kr. Allt obokat och allt via lokaltrafikbolagen. Skall jag samma dag (just nu) försöka åka med det enda andra bolag som går att åka med, SJ, så är de allra flesta biljetter slutsålda, men det finns en avgång för 735 kr, en för 875 och en för 1025 kr. Övriga 13 avgångar är slutsålda.

Skall jag försöka åka till Stockholm så är det i stort sett kört. Det går inte, i alla fall inte på det sätt som är möjligt till Öresundsregionen.
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av kildor »

Odd skrev: söndag 10 juli 2022 7:57Mälardalsregionen är en helt annan femma. Bristen på samordning och integration är total. Det är svårt, nästan omöjligt ibland, att köpa biljetter för att spontanåka i Mälardalen utan att ladda ner en drös med appar, och inte ens det hjälper ibland.
Jag tycker att SJ-appen fixar det mesta i Mälardalen. Man kan ju även fylla i t.ex. Stockholm länszon eller Örebro tätort för att få en anslutande lokaltrafikresa utan att precisera hållplats man ska åka till/från.
Odd skrev: söndag 10 juli 2022 7:57 Dessutom finns ett annat glapp. Jag kan åka från Skövde till Lund på enbart lokaltrafikbiljetter. En Västtrafikbiljett på 63 kr från Skövde till Mullsjö, stanna kvar på tåget och köpa en ny biljett från Jönköpingstrafiken för 210 kr, byta till Krösatågen i Nässjö och till Öresundstågen i Alvesta, och från Osby löser jag en biljett på SKånetrafiken medans jag åker för 107 kr. Allt obokat och allt via lokaltrafikbolagen. Skall jag samma dag (just nu) försöka åka med det enda andra bolag som går att åka med, SJ, så är de allra flesta biljetter slutsålda, men det finns en avgång för 735 kr, en för 875 och en för 1025 kr. Övriga 13 avgångar är slutsålda.
Ett annat smidigt alternativ är Västtågen Skövde-Göteborg och sedan Öresundståg Göteborg-Lund. Obokat, och kräver inte heller resa med fullbokade SJ-tåg.
Odd skrev: söndag 10 juli 2022 7:57 Skall jag försöka åka till Stockholm så är det i stort sett kört. Det går inte, i alla fall inte på det sätt som är möjligt till Öresundsregionen.
Det går ju utmärkt att åka regionaltåg på den sträckan. Nu under sommaren är det iof byte till buss i Bålsta, men det går ju också att byta till Mälartåg i Hallsberg/Arboga.
Odd skrev: söndag 10 juli 2022 7:57 Jag tycker att alla SLs pendeltåg, Mälardalstågen och övriga regionaltåg skall ingå i ett samarbete där det endast behövs en enda biljett som skall gå att köpa direkt på varje station och med en enda app, eller i varje fall i alla de trafikhuvudmäns appar som finns.
Jag håller med. Men det verkar som att det är på gång. I vissa regioner får du åka med Mälartåg med lokalbiljetter, och det finns ju tecken på att det kommer bli verklighet även inom SL-området. Det vore också bra om Movingo kunde utökas med dagsbiljetter, eller enkelresor med anslutande lokalresor.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Har Mälartåg förbättrat den regionala tillgängligheten?

Inlägg av Odd »

kildor skrev: söndag 10 juli 2022 10:12 Ett annat smidigt alternativ är Västtågen Skövde-Göteborg och sedan Öresundståg Göteborg-Lund. Obokat, och kräver inte heller resa med fullbokade SJ-tåg.
Ja, jag tog den vägen på nedresan. I normala fall går det även åka Herrljunga-Borås-Varberg... men just i sommar är flera av sträckorna avstängda.
kildor skrev: söndag 10 juli 2022 10:12
Odd skrev: söndag 10 juli 2022 7:57 Skall jag försöka åka till Stockholm så är det i stort sett kört. Det går inte, i alla fall inte på det sätt som är möjligt till Öresundsregionen.
Det går ju utmärkt att åka regionaltåg på den sträckan. Nu under sommaren är det iof byte till buss i Bålsta, men det går ju också att byta till Mälartåg i Hallsberg/Arboga.
I Västsverige gäller inte västtrafiks taxa på regionaltågen.

Klart det "går" att åka med Västtrafik på sträckan Skövde-Hallsberg, om man har möjlighet att passa nån av de båda förbindelserna varje dag...
Med västtrafik kostar det 87 kr, med SJ Regional kostar det 275 kr.
vt-md.png
vt-md.png (157.44 KiB) Visad 675 gånger
Genius on call
Skriv svar