Enceladus skrev: ↑söndag 10 juli 2022 1:38...Borde inte denna trafik samordnas bättre?
Det är väl just det som är problemet, brist på samordning.
Jag var nere i Skåne i tre dagar, och integrationen i Öresundsregionen är ett föredöme. Som trafikant så behöver jag inte hålla koll på om det är ett pågatåg, lokaltåg, spårvagn, tunnelbana eller ett öresundståg, en regionalbuss eller en lokalbuss. Biljettsystemen överlappar på ett sätt som gör det möjligt att enkelt köpa biljett och använda kollektivtrafiken effektivt. Det finns till och med biljetter som gäller i hela regionen, i båda länderna.
Mälardalsregionen är en helt annan femma. Bristen på samordning och integration är total. Det är svårt, nästan omöjligt ibland, att köpa biljetter för att spontanåka i Mälardalen utan att ladda ner en drös med appar, och inte ens det hjälper ibland.
Jag tycker att alla SLs pendeltåg, Mälardalstågen och övriga regionaltåg skall ingå i ett samarbete där det endast behövs en enda biljett som skall gå att köpa direkt på varje station och med en enda app, eller i varje fall i alla de trafikhuvudmäns appar som finns.
Dessutom finns ett annat glapp. Jag kan åka från Skövde till Lund på enbart lokaltrafikbiljetter. En Västtrafikbiljett på 63 kr från Skövde till Mullsjö, stanna kvar på tåget och köpa en ny biljett från Jönköpingstrafiken för 210 kr, byta till Krösatågen i Nässjö och till Öresundstågen i Alvesta, och från Osby löser jag en biljett på SKånetrafiken medans jag åker för 107 kr. Allt obokat och allt via lokaltrafikbolagen. Skall jag samma dag (just nu) försöka åka med det enda andra bolag som går att åka med, SJ, så är de allra flesta biljetter slutsålda, men det finns en avgång för 735 kr, en för 875 och en för 1025 kr. Övriga 13 avgångar är slutsålda.
Skall jag försöka åka till Stockholm så är det i stort sett kört. Det går inte, i alla fall inte på det sätt som är möjligt till Öresundsregionen.