Fyrspår på Mälarbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev: Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.

Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?
Eftersom Nykvarn ligger inom SL måste man ju ändå tillhandahålla SL-förbindelser men med buss.
Det skulle väl gå att förhandla fram avtal så att SL gäller på SJ regional och det kanske rentav skulle vara en ekonomiskt fördelaktig lösning.
Det går ju att jämföra med t.ex Köpenhamn eller Berlin där lokala biljetter gäller på alla tåg oavsett och tvärtom med fjärrtågsbiljett kan man åka vilket lokaltåg som helst.
Det fungerar ju uppenbart mycket bra , resenärerna behöver vare sig bry sig om vilken sorts biljett man har eller vilket tåg man kliver på.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev: Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.

Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?
För att Nykvarn ligger i Stockholms län och saknar pendeltågsförbindelse, för att periodkort oftast gäller på regionaltågen i andra delar av landet (när alternativ saknas), för att det är så det fungerar i många andra städer i Europa, som Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, London etc. Om man har en lösning som är ovanlig och innebär att resenärer från Nykvarn får en restid på ungefär 80-minuter om de ska åka med SL är det väl märkligt? Varför ska Nykvarn ha mycket sämre service än folk som bor i Järna?

Sedan är lösningen märkligt för att man därmed utnyttjar resurserna sämre. Visst är SJ ett bolag som alla andra. Men nu när länen lagt trafikplikt på trafiken, så blir det ju ännu konstigare om Nykvarninvånarna ska betala mer än andra länsinvånare för att kunna åka tåg.

Jag har inte ens hört att Trafikförvaltningen haft någon förhandling med SJ kring detta. Det kan förvisso vara så att det skulle vara för dyrt, i förhållande till annan trafik. Men jag har svårt att se att det är billigare att bedriva trafiken på Roslagsbanan till Kårsta (som exempel) - om man ser till resandeunderlag.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:För att Nykvarn ligger i Stockholms län och saknar pendeltågsförbindelse, för att periodkort oftast gäller på regionaltågen i andra delar av landet (när alternativ saknas), för att det är så det fungerar i många andra städer i Europa, som Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, London etc. Om man har en lösning som är ovanlig och innebär att resenärer från Nykvarn får en restid på ungefär 80-minuter om de ska åka med SL är det väl märkligt? Varför ska Nykvarn ha mycket sämre service än folk som bor i Järna?

Sedan är lösningen märkligt för att man därmed utnyttjar resurserna sämre. Visst är SJ ett bolag som alla andra. Men nu när länen lagt trafikplikt på trafiken, så blir det ju ännu konstigare om Nykvarninvånarna ska betala mer än andra länsinvånare för att kunna åka tåg.

Jag har inte ens hört att Trafikförvaltningen haft någon förhandling med SJ kring detta. Det kan förvisso vara så att det skulle vara för dyrt, i förhållande till annan trafik. Men jag har svårt att se att det är billigare att bedriva trafiken på Roslagsbanan till Kårsta (som exempel) - om man ser till resandeunderlag.
Jag tror att det behövs fler regionaltågsstationer i Stockholms län för att det ska bli lönsamt för länet att subventionera regionaltågstrafiken - så är det ju i andra städer. Jag skulle föreslå följande: Solna, Helenelund/Sollentuna, Upplands Väsby, Märsta, Arlanda, Sundbyberg, Barkarby, Älvsjö/Årstaberg/Södra, Flemingsberg, Södertälje Syd, Nykvarn. Tyvärr finns bara hälften av dessa idag... Men det är absolut något man borde satsa på snarast, speciellt som det skulle avlasta pendeltågen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av ADDE »

Kommer inte SLs Taxa gälla ombord på Mälartåg/MÄLAB? Har inte MÄLAB planer på en linje förbi Nykvarn?
Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Lars_L skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev: Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.

Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?
För att Nykvarn ligger i Stockholms län och saknar pendeltågsförbindelse, för att periodkort oftast gäller på regionaltågen i andra delar av landet (när alternativ saknas), för att det är så det fungerar i många andra städer i Europa, som Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, London etc. Om man har en lösning som är ovanlig och innebär att resenärer från Nykvarn får en restid på ungefär 80-minuter om de ska åka med SL är det väl märkligt? Varför ska Nykvarn ha mycket sämre service än folk som bor i Järna?

Sedan är lösningen märkligt för att man därmed utnyttjar resurserna sämre. Visst är SJ ett bolag som alla andra. Men nu när länen lagt trafikplikt på trafiken, så blir det ju ännu konstigare om Nykvarninvånarna ska betala mer än andra länsinvånare för att kunna åka tåg.
Men att en massa andra ställen betalar pengar till monopolisten eller defacto-monopolisten är ju inte en anledning till att SLL ska göra det. Särskilt som det i alla andra sammanhang är så viktigt att allt upphandlas korrekt. Jag tycker att det är ytterst märkligt att subventioner får ges på det här sättet till ett specifikt vinstdrivande företag. Korrekt sätt är ju förstås att köra trafiken "själv".

Och vilka resurser är det som utnyttjas sämre? Om det är alla samhällsresurser så föreslår jag att vi börjar med att inte lägga en massa pengar på bilvägar. Men av någon anledning ska just järnvägstrafiken vara en sammanhållen tjänst med gemensam taxa samtidigt som det ska vara fri konkurrens, medan biltrafiken inte har några krav på sig alls.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Magnus Ahltorp skrev:Men att en massa andra ställen betalar pengar till monopolisten eller defacto-monopolisten är ju inte en anledning till att SLL ska göra det. Särskilt som det i alla andra sammanhang är så viktigt att allt upphandlas korrekt. Jag tycker att det är ytterst märkligt att subventioner får ges på det här sättet till ett specifikt vinstdrivande företag. Korrekt sätt är ju förstås att köra trafiken "själv".

Och vilka resurser är det som utnyttjas sämre? Om det är alla samhällsresurser så föreslår jag att vi börjar med att inte lägga en massa pengar på bilvägar. Men av någon anledning ska just järnvägstrafiken vara en sammanhållen tjänst med gemensam taxa samtidigt som det ska vara fri konkurrens, medan biltrafiken inte har några krav på sig alls.
Ja, det vore nog att föredra om de regionala kollektivtrafikmyndigheterna körde trafiken själva, men hur ska man köra tågen utan några stationer? Stockholms län kan inte subventionera direkttåg till Uppsala - det gör ingen annan stad. Regionaltåg är inget nytt koncept - kolla hur andra gör i världen!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

Magnus Ahltorp skrev: Men att en massa andra ställen betalar pengar till monopolisten eller defacto-monopolisten är ju inte en anledning till att SLL ska göra det. Särskilt som det i alla andra sammanhang är så viktigt att allt upphandlas korrekt. Jag tycker att det är ytterst märkligt att subventioner får ges på det här sättet till ett specifikt vinstdrivande företag. Korrekt sätt är ju förstås att köra trafiken "själv".

Och vilka resurser är det som utnyttjas sämre? Om det är alla samhällsresurser så föreslår jag att vi börjar med att inte lägga en massa pengar på bilvägar. Men av någon anledning ska just järnvägstrafiken vara en sammanhållen tjänst med gemensam taxa samtidigt som det ska vara fri konkurrens, medan biltrafiken inte har några krav på sig alls.

Det görs ju inom ramen för upphandlingsreglerna, genom en s.k. tjänstekoncession i sådana fall. Det är helt okej att köpa platser - eller då ge ett visst bidrag som Mälab ger till SJ för att köra trafiken, som Trafikförvaltningen är med och bekostar.

Man ska väl göra en analys som i alla andra fall. Och det är väl det Mälab har gjort. Det är ju därför man tar över trafiken 2019-2020 när nya tågen kommer. Sedan vem som kör får ju bli en annan fråga.

Man bör väl alltid göra en bedömning vad som är bäst för skattebetalarna och vad som är möjligt. Man skulle ju kunna tänka sig att SL kör en lillpendel även mellan Södertälje C och Nykvarn. Då får man ju ställa den kostnaden - den samhällsekonomiska nyttan med olika lösningar och vad de olika alternativen kostar.

Men man kan ju lugnt konstatera att vi inte utnyttjar kapaciteten på ett bra sätt i Stockholm där vi har tåg som kör med låg kapacitet till olika delar av landet, samtidigt som mycket trafik körs parallellt. På det lokala/regonala tåget är jag väl lite mer skeptisk till den helt fria konkurrensen (eftersom spårtrafik måste planeras på ett helt annat sätt än exempelvis busstrafik). Däremot är det ju fullt rimligt i fjärrtågstrafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

ADDE skrev:Kommer inte SLs Taxa gälla ombord på Mälartåg/MÄLAB? Har inte MÄLAB planer på en linje förbi Nykvarn?
Det har väl inte framgått. Snarare har man väl talat om att man måste köpa det speciella kortet, som dock kommer gälla på SL.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Enceladus skrev:Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.
Tror du verkligen att det blir några sex spår på stambanan? I så fall vore det verkligen läge att dra de nya spåren till Kista (centrum) och en regionaltågsstation där och sedan vidare till Barkarby respektive Väsby.
Sexspår har nämnts som en förutsättning för en regionaltågsstation i Solna. Det senare tror jag blir av. Osäker på det tidigare.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Men just det låter ju lite konstigt. Vid Solna är det en massa spår, långt fler än sex, redan nu.
Idag finns det två pendeltågsspår och två fjärrtågsspår på Ostkustbanan. Ytterligare två regionaltågsspår är nödvändiga om man vill ha regionaltåg på sträckan (SJ Regional med dagens trafikering är ett fjärrtåg). Finns mer att läsa här:

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... unkter.pdf
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Just nu är det viktigaste att det faktiskt blir regionaltågsstationer i Barkarby och Sundbyberg. Utan regionaltågsstationer finns det ju inget att diskutera. Sedan behöver man bygga ett par stationer på Ostkustbanan. Detta kan man göra i samband med ett framtida sexspår. I Solna kan man börja lite tidigare. Vidare behövs det bättre koppling till Nynäsbanan. Såvida man inte bygger en bro till Gotland får man nöja sig med en regionaltågsstation någonstans mellan Älvsjö och Södermalm. När detta är klart finns det förmodligen tillräckligt underlag för resor inom Stockholms län på dessa tåg, och då kan landstinget finansiera driften inom länet. De andra länen finansierar driften inom sina territorier. Eftersom det blir icke-kommersiellt kan man förvänta sig högre turtäthet, men det borde ändå bli ganska god beläggning. Det är ungefär så regionaltågstrafiken brukar se ut.
Du helt rätt i att det saknas ett par stationer i det halvcentrala bandet för att fungera riktigt bra. Är väl en följd av att det varit relativt få spår in till centrala Stockholm. Fast jag ser inte det som avgörande för regionaltåg. Uppsala ser jag väl inte att det blir någon subvention till direkt. Uppsala län står ju för sin del och Stockholm för sin. Då är det väl bara en fördel om fler åker mellan Märsta och Stockholm?, eller motsvarande mellan Flemingsberg och Stockholm, och som därmed avlastar pendeln. Priset på SJ-pendeln till Uppsala skulle ju hamna på ungefär samma nivå som SJ, men att man kan utnyttja kapaciteten i systemet genom att erbjuda snabbtåg från Märsta och om man tänker sig genomgående regionaltåg, snabba resor till Flemingsberg och Södertälje.

Men naturligtvis måste man räkna på kostnaderna. Dock får man nog räkna med att resandet kommer öka ganska markant om man låter trafiken ingå i SL-trafiken. Jämför med Bålsta som ju har ökat enormt! Tror inte att Trafikförvaltningens "sponsring" av resorna behöver bli större än annan kollektivtrafik.

Men det är väl klart. Längre resor kostar mer. Går ju inte att komma ifrån. Vad man får titta på är väl förstås så att kostnaden per sittplatskilometer inte blir för hög. Här får man ju också se lite på alternativkostnader. Alltså om man skulle behöva utöka med exempelvis fler pendeltåg på Ostkustbanan och allt det medför, kontra att kunna utnyttja ledig kapacitet på pendeltåg till/från Uppsala (må vara att jag är osäker på hur just den aspekten ser ut för närvarande).

Men grunden för trafikplanering ska ju också vara att sitta på samhällsnyttorna. Och egentligen ser jag väl det som grunden för det mesta (förutom att ett visst grundutbud måste upprätthållas generellt). Om ett antal Nykvarnsbor kommer till Stockholm på 30-minuter istället för 80, så är ju restidsvinsten ganska enorm. Om man nu pratar om att bygga nya städer, så är väl Nykvarn ett utmärkt område att bygga ut på om man ser på restiden från Stockholm. Må vara den begränsning som enkeslpår på del av sträckan innebär.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Men just det låter ju lite konstigt. Vid Solna är det en massa spår, långt fler än sex, redan nu.
Idag finns det två pendeltågsspår och två fjärrtågsspår på Ostkustbanan. Ytterligare två regionaltågsspår är nödvändiga om man vill ha regionaltåg på sträckan (SJ Regional med dagens trafikering är ett fjärrtåg). Finns mer att läsa här:

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... unkter.pdf
Men det var ju inte vad som stod i din länk. Där pratar de om jusr en ombyggnad av bangården upp till E18. Med vilket får förstås som E18s gamla väg, Enköpingsvägen.

Därutöver föreslår de en ny tunnel vid Hagalund för bevarande av driftspår. Men inget annat. Inga sex spår längs stambanan.
Stockholm Nord: (6-spår från Tomteboda t.o.m. resp. stationsläge)
Stockholm Syd: (6-spår från Flemingsberg t.o.m. resp. stationsläge)

Nämnda sexspårsutbyggnader kommer på sikt förmodligen att bli nödvändiga, oavsett Stockholm Nord eller Stockholm Syd.

Den främsta orsaken till att man föreslår Solna och Älvsjö är för att de stationerna kräver minst sexspår.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Du helt rätt i att det saknas ett par stationer i det halvcentrala bandet för att fungera riktigt bra. Är väl en följd av att det varit relativt få spår in till centrala Stockholm. Fast jag ser inte det som avgörande för regionaltåg. Uppsala ser jag väl inte att det blir någon subvention till direkt. Uppsala län står ju för sin del och Stockholm för sin. Då är det väl bara en fördel om fler åker mellan Märsta och Stockholm?, eller motsvarande mellan Flemingsberg och Stockholm, och som därmed avlastar pendeln. Priset på SJ-pendeln till Uppsala skulle ju hamna på ungefär samma nivå som SJ, men att man kan utnyttja kapaciteten i systemet genom att erbjuda snabbtåg från Märsta och om man tänker sig genomgående regionaltåg, snabba resor till Flemingsberg och Södertälje.

Men naturligtvis måste man räkna på kostnaderna. Dock får man nog räkna med att resandet kommer öka ganska markant om man låter trafiken ingå i SL-trafiken. Jämför med Bålsta som ju har ökat enormt! Tror inte att Trafikförvaltningens "sponsring" av resorna behöver bli större än annan kollektivtrafik.

Men det är väl klart. Längre resor kostar mer. Går ju inte att komma ifrån. Vad man får titta på är väl förstås så att kostnaden per sittplatskilometer inte blir för hög. Här får man ju också se lite på alternativkostnader. Alltså om man skulle behöva utöka med exempelvis fler pendeltåg på Ostkustbanan och allt det medför, kontra att kunna utnyttja ledig kapacitet på pendeltåg till/från Uppsala (må vara att jag är osäker på hur just den aspekten ser ut för närvarande).

Men grunden för trafikplanering ska ju också vara att sitta på samhällsnyttorna. Och egentligen ser jag väl det som grunden för det mesta (förutom att ett visst grundutbud måste upprätthållas generellt). Om ett antal Nykvarnsbor kommer till Stockholm på 30-minuter istället för 80, så är ju restidsvinsten ganska enorm. Om man nu pratar om att bygga nya städer, så är väl Nykvarn ett utmärkt område att bygga ut på om man ser på restiden från Stockholm. Må vara den begränsning som enkeslpår på del av sträckan innebär.
Vår oenighet beror nog på att vi talar om olika produkter. Visst skulle kollektivtrafikmyndigheterna kunna ta över SJ:s trafik idag. Men om det inte ska kosta för mycket - varken för resenärerna eller skattebetalarna - så finns istället risken att turtätheten blir för låg. Är det möjligt att bygga en attraktiv stad i Nykvarn med timmestrafik i mellantrafik? Både i Uppsala och på Nynäsbanan har man sagt att kvartstrafik är en förutsättning. Poängen med fler stationer är att kunna erbjuda högre turtäthet på hela linjen. Med alla de stationer jag har nämnt skulle det finnas underlag för kvartstrafik (jämför Londons regionaltåg). Men det är möjligt att det egentliga underlaget för SJ:s linjer är mycket större än det faktiska resandet. Man måste också börja någonstans. Men om man börjar med för låg turtäthet blir det ändå svårt att konkurrera med pendeltåget, speciellt då Stockholm C inte längre är en bra bytespunkt. Jag skulle nog åtminstone vilja se en regionalstation i Solna innan landstinget lägger pengar på detta.
Senast redigerad av Enceladus den måndag 11 september 2017 23:12, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:Jag tror att det behövs fler regionaltågsstationer i Stockholms län för att det ska bli lönsamt för länet att subventionera regionaltågstrafiken - så är det ju i andra städer. Jag skulle föreslå följande: Solna, Helenelund/Sollentuna, Upplands Väsby, Märsta, Arlanda, Sundbyberg, Barkarby, Älvsjö/Årstaberg/Södra, Flemingsberg, Södertälje Syd, Nykvarn. Tyvärr finns bara hälften av dessa idag... Men det är absolut något man borde satsa på snarast, speciellt som det skulle avlasta pendeltågen.
Det skulle säkert vara bra för regionaltågstrafiken, men det skulle även vara ett effektivt sätt att minska kapaciteten på banan. Alternativt att man accepterar längre körtider för fjärrtågen (och Arlanda Express). Annars håller jag med om att man borde satsa mer på regionaltågen, och gärna då med biljettsamverkan, dvs att det blir samma pris att åka pendeltåg som regionaltåg på samma sträcka.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Stockholm Nord: (6-spår från Tomteboda t.o.m. resp. stationsläge)
Stockholm Syd: (6-spår från Flemingsberg t.o.m. resp. stationsläge)

Nämnda sexspårsutbyggnader kommer på sikt förmodligen att bli nödvändiga, oavsett Stockholm Nord eller Stockholm Syd.

Den främsta orsaken till att man föreslår Solna och Älvsjö är för att de stationerna kräver minst sexspår.
Ingen 6-spårsutbyggnad alls närmare bestämt. Eftersom det redan är mer än 6 spår mellan Tomteboda och Solna....
Därför ligger regionaltågsstationen i Solna närmare i framtiden än de övriga kandidaterna på Ostkustbanan (främst Helenelund) och Västra stambanan (främst Älvsjö).
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

duga skrev:Du har rätt i att en del drabbas av färre avgångar.

Uppsalapendeln blir kvar eftersom en majoritet tycker restiden är så pass viktig att man hellre väljer 30-38 minuter än 54 minuter.
I utvecklingstrappan på sidan 387 föreslås att hälften av alla Märstatåg förlängs till Uppsala redan om två år. Kommer alla tåg att få plats på dubbelspåret? Om inte, blir det inte så att tågen med färst resenärer får flytta på sig? Uppsalapendeln lär ersättas av genomgående regionaltåg via Arlanda samt SL:s snabbtåg via Märsta.
duga
Inlägg: 389
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av duga »

Så länge restiden på 30-38 minuter med Movingo kvarstår är jag öppen för de flesta förslag.
Spårväg i Uppsala!
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:Även om en sexspårsutbyggnad längs stambanan inte är särskilt aktuell, är faktiskt funderingarna på fyrspår norr om Arlanda relevant för fyrspåret på Mälarbanan.

Det bästa vore nog att dra nya regionaltågspår från Solna/Ulriksdal till Kista, där man bygger en station lämplig för en senare anslutning av ett spårpar norrut mot stambanan. Från Kista bygger man förstås direkt i fas I, vidare mot det fyrspår som byggts längs Mälarbanan från Barkarby. Det är inga problem att låta regionaltåg från Uppsala och Västerås samsas på samma spår från Kista och in.

Vidare utbyggnad av fyrspåret in mot stan längs Mälarbanan stoppas.
Enligt denna informationsbroschyr skulle regionaltågstunneln kosta mer än fyrspåret och tunnelbanan till Barkarby tillsammans. (Tunnelbanan kostar strax under 3 miljarder.) Med dagens taxa för regionaltåg hade tunneln blivit lika underutnyttjad som Arlandas pendeltågsstation - de flesta Järfällabor skulle åka buss till Kista. Dessutom försvinner möjligheten att bygga stad i Barkarbystaden. Till vilken nytta? Att rädda någon enstaka villa? Nu kan betydligt fler boenden i Sundbyberg istället slippa barriären i stadsdelen.
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Fyrspår på Mälarbanan

Inlägg av Enceladus »

Inge skrev:
Enceladus skrev:Enligt denna informationsbroschyr skulle regionaltågstunneln kosta mer än fyrspåret och tunnelbanan till Barkarby tillsammans. (Tunnelbanan kostar strax under 3 miljarder.) Med dagens taxa för regionaltåg hade tunneln blivit lika underutnyttjad som Arlandas pendeltågsstation - de flesta Järfällabor skulle åka buss till Kista. Dessutom försvinner möjligheten att bygga stad i Barkarbystaden. Till vilken nytta? Att rädda någon enstaka villa? Nu kan betydligt fler boenden i Sundbyberg istället slippa barriären i stadsdelen.
Det räcker att konstatera att pamfletten är från 2008 för att veta att den är helt förljugen. Inte erkände väl Banverket att en tunnel under Sundbyberg skulle kosta över 20 miljarder då inte. Och vi vet fortfarande inte var det slutar. Bara att det blir över 20 miljarder.

Det skulle med all sannolikhet bli billigare med en tunnel under Kista.
Det är väl snarare regionaltågstunneln som har större risk för fördyring. Du ignorerade dock min nyttoanalys. Skattebetalare ska inte finansiera en tunnel enkom avsedd för kommersiella aktörer.
Skriv svar