Så enligt dig är krig och svält "kaos"? Jag tror det är få som skulle hålla med dig i att nedvärdera krig och svält så.
Om man misslyckas med sitt uppdrag, oavsett hur mycket man planerat, så kan kaos vara ett bra ord att beskriva det med.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Så enligt dig är krig och svält "kaos"? Jag tror det är få som skulle hålla med dig i att nedvärdera krig och svält så.
Kaos är när det inte är någon ordning alls. Så blir det vid krig och svält, men inte vid något underdimensionerad ersättningstrafik där turerna trots allt går ungefär som planerat. Vi behöver inte förhandla om detta, jag meddelar härmed vad som är rätt
Som jag sa: "pendeltågskaos" (med vidhängande citattecken) är något annat än kaos.Hechtwagen skrev: ↑måndag 13 juni 2022 11:27Om man kallar planerade avstängningar för kaos så har man inget att ta till när det blir kaos på riktigt.Kantorn skrev: ↑söndag 12 juni 2022 20:52
Att ersättningstrafik ordnats är väl ingen garanti för att inte "pendeltågskaos" (vilket naturligtvis är något helt annat än kaos) utbryter. Och min bror var där, han åker dagligen den sträckan. Och jag må vara naiv, men jag litar mer på min bror än någon jag aldrig träffat.
Från Kollektivtrafikplan 2050:Enceladus skrev: ↑söndag 12 juni 2022 17:22Är det inte brist på uppställningsplatser på Ostkustbanan?
Skulle det inte vara bra med ett uppställningsspår mellan Sollentuna och Häggvik innan genomförandet av den ständigt uppskjutna ombyggnaden av Märsta station och anläggningen av den nya tågdepån i Fullerö?Region Stockholm skrev:Pendeltågen behöver ny uppställningskapacitet längs Ostkustbanan, förslagsvis i Märsta samt i Fullerödepån (tillsammans med regionaltågstrafiken).
Fler inställda Uppsalapendlar:daniel_s skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 20:13Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...Hechtwagen skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Men skulle någon verkligen åka buss mellan Stockholm och Uppsala när det går tåg till samma pris?Mälartåg skrev:Movingo: Färre avgångar Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala v. 25
20 juni – 23 juni reduceras SJs regionaltågstrafik på Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala, vilket påverkar Movingoresenärer på denna sträcka. De inställda avgångarna Märsta-Knivsta-Uppsala ersätts med buss. Resenärer med Movingobiljett kan även resa med Mälartåg och SLs pendeltåg. Mälartåg har fyra färre dagliga avgångar mellan Stockholm-Uppsala under dessa dagar till följd av tidigarelagd sommartrafik.
Jag tolkar det som att bussarna bara går mellan Märsta och Uppsala och där går det ju knappt några tåg alls utom SJ:s tåg.Enceladus skrev: ↑söndag 19 juni 2022 13:15Fler inställda Uppsalapendlar:daniel_s skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 20:13Det var ju en ny variant! Men väldigt typiskt SJ att omedelbart avsäga sig allt ansvar så fort något inte verkar lönsamt...Hechtwagen skrev: ↑torsdag 09 juni 2022 19:04 Sant! SJ ställde in samtliga uppsalapendlar och ordnade ingen ersättningstrafik!
Men skulle någon verkligen åka buss mellan Stockholm och Uppsala när det går tåg till samma pris?Mälartåg skrev:Movingo: Färre avgångar Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala v. 25
20 juni – 23 juni reduceras SJs regionaltågstrafik på Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala, vilket påverkar Movingoresenärer på denna sträcka. De inställda avgångarna Märsta-Knivsta-Uppsala ersätts med buss. Resenärer med Movingobiljett kan även resa med Mälartåg och SLs pendeltåg. Mälartåg har fyra färre dagliga avgångar mellan Stockholm-Uppsala under dessa dagar till följd av tidigarelagd sommartrafik.
Att tro att man har rätt är långt ifrån att ha rätt, oftast brukar tro peka på motsatsen.daniel_s skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 21:30Kaos är när det inte är någon ordning alls. Så blir det vid krig och svält, men inte vid något underdimensionerad ersättningstrafik där turerna trots allt går ungefär som planerat. Vi behöver inte förhandla om detta, jag meddelar härmed vad som är rätt
Det är lite med ordet "kaos" som med ordet "ganska", att betydelsen har förskjutits något. Ganska hade från början samma betydelse som tyskans "ganz" vilket inte är så konstigt eftersom det kommer därifrån. Ganz betyder "helt" - typ som "ganz klar" = helt klart. Men Ganska har fått betydelseförskjutning till "rätt så" (vilket f ö på tyska heter "rechts" tror jag.) Kaos har som ursrpungsbetydelse det du säger - motsats till kosmos, dvs total oordning. Men kaos kan också betyda "Ovanligt stora problem som får följdproblem" typ.
SAOB skrev:bildl.: oredig o. förvirrad massa, oredig sammanblandning; tillstånd av oreda o. förvirring, oreda, villervalla.
Snarare "recht" i så fall (rechts = till höger). Men att kalla ett rent missförstånd för "betydelseförskjutning" är ju lite som att kalla stöld för "lånförsök", vem försöker man lura egentligen?
Det blir inte bättre om man låter ena tåget vänta i Älvsjö. Det som är avgörande för kapaciteten är främst uppehållstiderna och signaleringen före och efter plattform. Det är framförallt uppehållen i Odenplan som begränsar kapaciteten eftersom det är en station med många resenärer, plattformsdörrar och bara en plattform.Enceladus skrev: ↑söndag 11 juni 2023 22:31 Tåget till vänster kommer från Älvsjös vänstra plattform (del av Västra stambanan) och tåget till höger kommer från Älvsjös högra plattform (del av Nynäsbanan). Är Årstaberg att betrakta som grenstation ur kapacitetssynpunkt, och är det verkligen optimalt att låta ett av tågen vänta mitt på banan?
Något bättre blir det väl av att vänta vid station än ute på linjen. Vid station blir det ju alltid några som hinner tåget som annars i te skulle gjort det.kildor skrev: ↑måndag 12 juni 2023 15:19Det blir inte bättre om man låter ena tåget vänta i Älvsjö. Det som är avgörande för kapaciteten är främst uppehållstiderna och signaleringen före och efter plattform. Det är framförallt uppehållen i Odenplan som begränsar kapaciteten eftersom det är en station med många resenärer, plattformsdörrar och bara en plattform.Enceladus skrev: ↑söndag 11 juni 2023 22:31 Tåget till vänster kommer från Älvsjös vänstra plattform (del av Västra stambanan) och tåget till höger kommer från Älvsjös högra plattform (del av Nynäsbanan). Är Årstaberg att betrakta som grenstation ur kapacitetssynpunkt, och är det verkligen optimalt att låta ett av tågen vänta mitt på banan?
Ur kapacitetssynpunkt gör det ingen skillnad. Lite bättre blir det för några enstaka resenärer. Men då krävs det å andra sidan en aktiv trafikledning eller ett signalsystem som håller tillbaka "rätt" tåg. Inget av dessa finns i nuläget.Lennart Petersen skrev: ↑måndag 12 juni 2023 17:59 Något bättre blir det väl av att vänta vid station än ute på linjen. Vid station blir det ju alltid några som hinner tåget som annars i te skulle gjort det.
Om det är oordning endast i delar av den kontext man försöker beskriva, exempelvis pendeltågen, gröna linjen etc, så är det inte kaos…kaos [kao´s] substantiv ~et
• total oordning
Jo det är bättre ur kapacitetssynpunkt att vänta in luckan på den gemensamma sträckan en plats där man ändå skulle ha stannat. Det blir en retardation och en acceleration mindre. Samt att väntetiden kan utnyttjas till ett förlängt trafikantutbyte vilket kanske kortar det för följande tåg.kildor skrev: ↑måndag 12 juni 2023 18:37Ur kapacitetssynpunkt gör det ingen skillnad. Lite bättre blir det för några enstaka resenärer. Men då krävs det å andra sidan en aktiv trafikledning eller ett signalsystem som håller tillbaka "rätt" tåg. Inget av dessa finns i nuläget.Lennart Petersen skrev: ↑måndag 12 juni 2023 17:59 Något bättre blir det väl av att vänta vid station än ute på linjen. Vid station blir det ju alltid några som hinner tåget som annars i te skulle gjort det.
Det var det jag skrev om för ett år sedan, om betydelseförskjutning. Det är ungefär som att skriva "Totalstopp på E4 på grund av brinnande bil utanför Nyköping". Men det var sannerligen inte stopp utanför Ljungby vid det tillfället. Ta bara bort förledet "total-" så blir det sant - men ointressant.
Ja, men detta förutsätter att växlarna ligger tillräckligt långt efter plattformen för att man ska kunna köra in till plattformen med en normal bromsning. På tunnelbanan krävs bortåt 100 meters avstånd mellan plattform och hinderfrihetspunkt för att det ska möjliggöras. Så som det är gjort vid Västra skogen söderut är ok, däremot är det inte alls bra vid Gullmarsplan och Liljeholmen, där ankommande tåg tvingas till en bromsning långt före plattformens slut.