Eftersom Nykvarn ligger inom SL måste man ju ändå tillhandahålla SL-förbindelser men med buss.Magnus Ahltorp skrev:På vilket sätt är det märkligt? SL-korten gäller inte för taxiresor heller. SJ är ett företag som vilket annat som helst i förhållande till landstinget. Antingen är SJ speciellt, och då gör det inget att SL/UL konkurrerar genom att bedriva "skattesubventionerad trafik", eller så är det inte speciellt, och då ska SJ inte heller få subventioner.Lars_L skrev: Det märkliga är ju att SL-korten inte gäller på SJ:s regionaltåg - inte ens till Nykvarn efter återinvigningen av Svealandsbanan. Det är ineffektivt och resursslöseri. Det nya taxesamarbetet innebär ändå för höga kostnader för resenärerna för att kunna konkurrera med att bara ha SL-kort. Det är först vid samma biljettpris man får en överflyttning till SJ-tågen, eller om prisskillnaden för att ha möjlighet att både åka med SL och SJ blir marginell. En hundralapp extra skulle nog gå att ta ut, men inte mycket mer.
Jag förespråkar inte olika pris på SL-månadskort, men för de som gör det kan det väl inte vara extremt med 1600 för SJ-giltighet till Nykvarn?
Det skulle väl gå att förhandla fram avtal så att SL gäller på SJ regional och det kanske rentav skulle vara en ekonomiskt fördelaktig lösning.
Det går ju att jämföra med t.ex Köpenhamn eller Berlin där lokala biljetter gäller på alla tåg oavsett och tvärtom med fjärrtågsbiljett kan man åka vilket lokaltåg som helst.
Det fungerar ju uppenbart mycket bra , resenärerna behöver vare sig bry sig om vilken sorts biljett man har eller vilket tåg man kliver på.