Hur mycket tid tappar man egentligen? L-fällningen kommer ju ändå inte förrän en 20-30 meter in på plattformen? Så tidstappet blir kanske 20-30 sekunder?daniel_s skrev:Jo men vid arbetena med tunnelbanans förlä... flåt jag menar NYA TUNNELBANAN så har man tagit bort alla spår öster om plattformen så att signalerna står på stopp där i stället för kör, som det var tidigare. Därmed blir det L-signal in till plattformen och då tar det längre tid att köra in.C12C3C3C12 skrev:Nu är den här frågan för gammal men kunde man inte tidigare vända bakom plattformen Ktg? Det var ju några år, hmm decennier sedan jag körde på gruvbanan.
Nu vet jag inte vad man gjort för att kunna återgå till tidigare tidtabell men gissar att det mest handlar om administrativa åtgärder och kanske man återinrättat hopparlaget om det var borttaget. Som jag minns det var det inget direkt problem att hålla tidtabellen på den tiden vi hade 6-vagnars Cx-tåg i 6-6-7-trafik, även då det enstaka gånger var stopp i botten. Men ok tågen är något längre nu.
Blå linjens trafikering
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Blå linjens trafikering
Re: Blå linjens trafikering
Kör Blå linjen med 7,5 minuters trafik på grenarna idag? Förekommer 6 minuter? När planerar man att gå över till 6 minuters trafik?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Blå linjens trafikering
Nu är det helt enkelt 7-minuterstrafik i rusningen. Före arbetena vid Kungsan var det mellan 6 och 7 minuter, det har aldrig varit ren 6-minuters vad jag vet (fast någon kanske har överbevisat mig i forumet här, det förlåter jag i så fall) och lär knappast bli det innan vi har två grenar i söder.
Re: Blå linjens trafikering
Jag har för mig att det var "ren" 6-minuterstrafik. Åtminstone under någon timme under rusningen. Men jag har ju inget att bevisa det med...
Re: Blå linjens trafikering
Bara nästan, för det drog sig lite hela tiden. Exempel ur 2003 års tidtabell 321-322 B, avgångstider från Hjulsta i eftermiddagsrusningen:
15 […] 18 24 30 36 42 48 54
16 00 07 13 19 25 31 37 43 49 56
17 02 08 14 20 26 33 […]
Det var alltså 8 avgångar på 49 minuter = ”sex och en åttondels-minuterstrafik” som gällde.
Re: Blå linjens trafikering
Jag är ganska säker på att blå linjen hade 20 tåg/h i maxtimmen, men flödet kan ju variera över olika snitt (alla avgångar behöver inte ha samma restid).daniel_s skrev: ↑fredag 17 juni 2022 15:07Bara nästan, för det drog sig lite hela tiden. Exempel ur 2003 års tidtabell 321-322 B, avgångstider från Hjulsta i eftermiddagsrusningen:
15 […] 18 24 30 36 42 48 54
16 00 07 13 19 25 31 37 43 49 56
17 02 08 14 20 26 33 […]
Det var alltså 8 avgångar på 49 minuter = ”sex och en åttondels-minuterstrafik” som gällde.
Re: Blå linjens trafikering
Det var samma körtid för alla tåg, åtminstone på papperet. Blir alltså 19,6 tåg i timmen. Men vi kan ju avrunda det till 20, jag är generös idag.
Re: Blå linjens trafikering
Hur många tåg/fordon finns på banan och hur är de fördelade mellan depåer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 3091
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Blå linjens trafikering
Re: Blå linjens trafikering
Om man är lagd för att välja ut fakta som styrker ens tes, så är det ju fullt möjligt att avgränsa en timme så att den innehåller 20 avgångar. Den tidtabell du visar har 10 avgångar 16:00-16:56. Om man lägger till en avgång tre minuter efter var av dem, så har man 20 avgångar 16:00-16:59, och så kan man kalla det "maxtimmen".