Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Regeringskansliet skrev:Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, och det är 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Först spårvägen, nu fyrspåret. Sveriges snabbast växande stad som har tagit ett extra stort ansvar för bostadsförsörjningen kan äntligen få den infrastruktur som den förtjänar. Men infrastrukturen måste också användas klokt. Det saknas fortfarande nattrafik mellan Uppsala och Stockholm, regionaltågen går i klump, olika operatörer har olika taxor och det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!
Vad som behövs är Mälartåg Regional (ej genomgående trafik; hög punktlighet) samt Mälartåg InterCity (genomgående trafik; lägre punktlighet).
Exempel 1) Regional: Uppsala - Stockholm, InterCity: Uppsala - Stockholm - Flemingsberg - Södertälje Syd
Exempel 2) Regional: Uppsala - Västerås, InterCity: Uppsala - Västerås - Eskilstuna
Regeringskansliet skrev:Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, och det är 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket har föreslagit, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm. Det innebär att utbyggnaden kan genomföras tidigare än Trafikverkets beräkningar.
Först spårvägen, nu fyrspåret. Sveriges snabbast växande stad som har tagit ett extra stort ansvar för bostadsförsörjningen kan äntligen få den infrastruktur som den förtjänar. Men infrastrukturen måste också användas klokt. Det saknas fortfarande nattrafik mellan Uppsala och Stockholm, regionaltågen går i klump, olika operatörer har olika taxor och det krävs ett besvärligt byte för att resa söder om Stockholm. Liksom Malmö behöver Uppsala Öresundståg!
Vad som behövs är Mälartåg Regional (ej genomgående trafik; hög punktlighet) samt Mälartåg InterCity (genomgående trafik; lägre punktlighet).
Exempel 1) Regional: Uppsala - Stockholm, InterCity: Uppsala - Stockholm - Flemingsberg - Södertälje Syd
Exempel 2) Regional: Uppsala - Västerås, InterCity: Uppsala - Västerås - Eskilstuna
Öresundstågsupplägget ger jämn trafik och styv tidtabell med något lägre punktlighet. Är inte jämn 20-minuterstrafik viktigare än lite högre punktlighet?
märsta.nu skrev:– Detta är en delseger för oss som kämpat för att fyrspåret ska bli verklighet. Samtidigt krävs förtydligade besked om hur de närmare tre miljarder som saknas ska finansieras och hur flera viktiga kringsatsningar ska komma till. Däribland trimning och plattformsförlängningar likväl som ombyggnad av Märsta station, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd Region Stockholm och ordförande i Mälardalsrådet.
Tamsons talar om "flera viktiga kringsatsningar" i samband med det nya fyrspåret. Trafikverket rangordnar Uppsala C och Märsta som de viktigaste kapacitetshöjande åtgärderna i stråket Stockholm–Umeå (se sidorna 130-134), vilket är ganska anmärkningsvärt med tanke på hur ofta dessa plockas bort.
Odd skrev: ↑onsdag 08 juni 2022 14:19
Forcera tillväxt, såsom många miljonprogramområden kom till, har ju visat sig ha flera praktiska nackdelar. Glöm inte att många gamla förortsbanor, på flera platser runt om i landet, byggdes ut på det som då var rena landsbygden, vilket sedan lockade till sig bebyggelse, om än viss grovplanering naturligt vis har gjorts i mer eller mindre omfattning.
Nu blandar du äpplen och päron. agens problem i vissa miljonprogramsområden beror inte på hur man planerade dessa (exempelvis att bygga bostäder och spårtrafik samtidigt samt bygga bort bostadsbristen) utan att man sedan under årtionden (och än idag) bedrev en obefintlig integrationspolitik eller rent ut sagt gav f-n i många av dessa områden.
Dagens bostadsbrist kommer inte lösas genom att bygga spår och stationer utan att på något sätt se till att det byggs bostäder i en snabbare takt än marknaden vill.
Hechtwagen skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 21:45
En faktum som sälkan förs fram är att det på sträckan Stockholm - Uppsala redan är fyra spår från Stockholm till Myrbacken mellan Arlanda och Knivsta.
Snacket går som om det bara fanns två spår idag melkan Stockholm och Uppsala.
Så har jag aldrig tolkat det. Man menar förstås fyrspår hela vägen, vilket alltså betyder att man bygger ut den bit som saknas.
Via TT skrev:Planeringen för fyra järnvägsspår mellan Uppsala och Stockholm går vidare. Nu har Uppsala kommun, Region Uppsala och Trafikverket kommit överens om ansvarsfördelning och vilka parter som står för de olika kostnaderna för den nordligaste sträckan, mellan Bergsbrunna och Uppsala C.
Här är avsiktsförklaringen som kommunstyrelsen antog i onsdags:
Det är skillnad på fyrspår och fyra spår! Och det är fullt möjligt att de två nya spåren inte kommer gå på samma ställe som de gamla. Och då finns det ju ingen särskild anledning att bygga bort plankorsningarna på den gamla sträckan.
Jag kollade i samrådsunderlagen. Trafikverket har 2 utredningsområden: Uppsala-Bergsbrunna och Bergsbrunna-Länsgränsen. För Uppsala-Bergsbrunna finns det en ganska självklar intention att sträckan kommer vara 4-spårig, till o med en plankorsning i Uppsala ska bli planskild och 4-spåret kommer defenitivt passera Uppsala södra.
Däremot från Bergsbrunna verkar det vara en betydligt större utredningsområde, Det kan finnas möjlighet att Trafikverket väljer att dra de 2 nya spåren utanför Knivsta och Alsike. Så Klidor verkar ha en poäng där. Ska tågen dessutom kunna hålla 250Km/h utan att järnvägen ska vara en sorts barriär så kan detta alternativ vara att föredra.
kildor skrev: ↑torsdag 01 september 2022 19:49
Det är skillnad på fyrspår och fyra spår! Och det är fullt möjligt att de två nya spåren inte kommer gå på samma ställe som de gamla. Och då finns det ju ingen särskild anledning att bygga bort plankorsningarna på den gamla sträckan.
På sidan 17 i avsiktsförklaringen finns en bild på stationen i Bergsbrunna som tyder på att det kan bli separata banor.
bergsbrunna.png (165.62 KiB) Visad 657 gånger
Finns det förresten några planer på fyrspår Myrbacken - Skavstaby via Märsta?
kildor skrev: ↑torsdag 01 september 2022 19:49
Det är skillnad på fyrspår och fyra spår! Och det är fullt möjligt att de två nya spåren inte kommer gå på samma ställe som de gamla. Och då finns det ju ingen särskild anledning att bygga bort plankorsningarna på den gamla sträckan.
På sidan 17 i avsiktsförklaringen finns en bild på stationen i Bergsbrunna som tyder på att det kan bli separata banor.
Det verkar lite märkligt. Kräver inte det onödiga planskildheter i ändarna av fyrspåret?
Fyrgeit skrev:
Finns det förresten några planer på fyrspår Myrbacken - Skavstaby via Märsta?
Det tvivlar jag på. Ostkustbanan och Arlandabanan tillsammans ger ju fyra spår (om än inte fyrspår), och det anses nog vara tillräckligt under överskådlig tid.
Fyrgeit skrev: ↑torsdag 01 september 2022 21:01
Finns det förresten några planer på fyrspår Myrbacken - Skavstaby via Märsta?
Det tvivlar jag på. Ostkustbanan och Arlandabanan tillsammans ger ju fyra spår (om än inte fyrspår), och det anses nog vara tillräckligt under överskådlig tid.
Planerna på lite längre sikt är ytterligare två spår Karlberg-Arlanda.