Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

Breitspurbahn skrev:
Till skillnad mot exempelvis blindtarmen Gulalinjen, som visserligen egentligen är grön, men som går parallellt med pendeltåget. Det är som att FUT-projektet inte känner till att man nyss byggt en ny pendeltågstunnel....
Haha ja, den ska ju iofs gå via Karolinska/Hagastaden, men visst. Förlängs den dock vidare till Frösunda, Järva Krog och Bergshamra/Danderyds Sjukhus så fyller den en annan funktion.
Det är väl det som är lite av problemet. Eller rätt stor del av problemet. Blindtarmen kommer att parasitera på kapaciteten mot Västerort, initialt med vart tredje eller vart fjärde tåg, men framför allt så förlorar västerort möjlighet till den kapacitetsökning som är nödvändig för att Tunnelbana 1 skall kunna klara uppgiften de närmaste 20-30 åren. Den omedelbara effekten, om trafikeringen är som idag, blir att sträckan Odenplan-Alvik blir av med 25% av kapaciteten i ett slag, något som jag tror de flesta personer som åker sträckan under rusningen kan vittna om är en kapacitetsminskning som inte kan genomföras. Därför finns det stor risk att Trafikförvaltningens "plan B" måste genomföras, dvs att köra ersättningstrafik under rusningen på blindtarmen vilket i sig är både ett nederlag och en kapitalförstörelse. Då kan man lika gärna avstå helt att bygga och köra buss hela vägen.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Det är väl det som är lite av problemet. Eller rätt stor del av problemet. Blindtarmen kommer att parasitera på kapaciteten mot Västerort, initialt med vart tredje eller vart fjärde tåg, men framför allt så förlorar västerort möjlighet till den kapacitetsökning som är nödvändig för att Tunnelbana 1 skall kunna klara uppgiften de närmaste 20-30 åren. Den omedelbara effekten, om trafikeringen är som idag, blir att sträckan Odenplan-Alvik blir av med 25% av kapaciteten i ett slag, något som jag tror de flesta personer som åker sträckan under rusningen kan vittna om är en kapacitetsminskning som inte kan genomföras. Därför finns det stor risk att Trafikförvaltningens "plan B" måste genomföras, dvs att köra ersättningstrafik under rusningen på blindtarmen vilket i sig är både ett nederlag och en kapitalförstörelse. Då kan man lika gärna avstå helt att bygga och köra buss hela vägen.
Snarare köra spårvagn tycker nog många skribenter i forumet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Breitspurbahn skrev:
Till skillnad mot exempelvis blindtarmen Gulalinjen, som visserligen egentligen är grön, men som går parallellt med pendeltåget. Det är som att FUT-projektet inte känner till att man nyss byggt en ny pendeltågstunnel....
Haha ja, den ska ju iofs gå via Karolinska/Hagastaden, men visst. Förlängs den dock vidare till Frösunda, Järva Krog och Bergshamra/Danderyds Sjukhus så fyller den en annan funktion.
Det är väl det som är lite av problemet. Eller rätt stor del av problemet. Blindtarmen kommer att parasitera på kapaciteten mot Västerort, initialt med vart tredje eller vart fjärde tåg, men framför allt så förlorar västerort möjlighet till den kapacitetsökning som är nödvändig för att Tunnelbana 1 skall kunna klara uppgiften de närmaste 20-30 åren. Den omedelbara effekten, om trafikeringen är som idag, blir att sträckan Odenplan-Alvik blir av med 25% av kapaciteten i ett slag, något som jag tror de flesta personer som åker sträckan under rusningen kan vittna om är en kapacitetsminskning som inte kan genomföras. Därför finns det stor risk att Trafikförvaltningens "plan B" måste genomföras, dvs att köra ersättningstrafik under rusningen på blindtarmen vilket i sig är både ett nederlag och en kapitalförstörelse. Då kan man lika gärna avstå helt att bygga och köra buss hela vägen.
Fyller inte pendeltågen och tunnelbanan olika funktioner? Pendeltågen har tidiga avgångar från stan och sena avgångar mot stan. Tunnelbanan har tidiga avgångar mot stan och sena avgångar från stan. I princip är pendeltågen till för innerstadsbor som åker till förorten och tunnelbanan till för förortsbor som åker till innerstan. Solna behöver båda funktionerna. Det är ju ingen slump att tunnelbanan mellan Odenplan och Solna är den mest omtyckta. Icke desto mindre blir kapacitetsfördelningen på framtidens gröna linje ett dilemma.

Precis som Solna planerar Täby att skruva upp ambitionsnivån, och då behövs båda funktionerna även där. Det är väl inget sammanträffande att tunnelbana till Täby är den mest önskade. Det är dock orealistiskt att genomföra en sådan massiv utbyggnad på kort tid. Därför behöver Roslagsbanan under de närmsta åren anpassas till Täbybornas behov. Innerstadsborna kan få tillbaka banan när Täby äntligen får sin tunnelbana!
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Kan det vara så att tre- eller fyrspår skulle behövas på sikt. Resandet på RB kommer inte att minska och med topphastigheter på upp mot 120 km/h så är ju inte heller längre sträckor något större hinder.
Lite fria fantasier skulle kanske kunna locka till nya vinklar?
rb-fria-fantasier.png
Eftersom det finns en gammal banvall mellan Kårsta och Rimbo tänker jag mig att det är mest effektivt att välja den sträckningen. Här är en karta över Roslagsbanan från år 1936. Notera att Rimbo var en knutpunkt med grenar åt alla fyra väderstreck. Dagens busstrafik måste vara en av de största nedgraderingarna i Sveriges järnvägshistoria!

Möjligtvis är det meningsfullt att återuppbygga banan mellan Uppsala och Norrtälje. Uppsala har en urstark tillväxt, och banan mellan Rimbo och Norrtälje skulle kunna utnyttjas för resor till både Stockholm och Uppsala. Hallstavik har däremot mindre potential idag. Dock finns en normalspårig järnväg där.

Med fyrspår på den centrala sträckan skulle det kanske vara intressant att bygga en bana mellan Åkersberga och Norrtälje. På den sträckan finns det stora exploateringsmöjligheter, och det skulle uppstå en uppskattad tvärförbindelse mellan de centrala delarna av Täby, Åkersberga och Norrtälje.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:Det är väl det som är lite av problemet. Eller rätt stor del av problemet. Blindtarmen kommer att parasitera på kapaciteten mot Västerort, initialt med vart tredje eller vart fjärde tåg, men framför allt så förlorar västerort möjlighet till den kapacitetsökning som är nödvändig för att Tunnelbana 1 skall kunna klara uppgiften de närmaste 20-30 åren. Den omedelbara effekten, om trafikeringen är som idag, blir att sträckan Odenplan-Alvik blir av med 25% av kapaciteten i ett slag, något som jag tror de flesta personer som åker sträckan under rusningen kan vittna om är en kapacitetsminskning som inte kan genomföras. Därför finns det stor risk att Trafikförvaltningens "plan B" måste genomföras, dvs att köra ersättningstrafik under rusningen på blindtarmen vilket i sig är både ett nederlag och en kapitalförstörelse. Då kan man lika gärna avstå helt att bygga och köra buss hela vägen.
Snarare köra spårvagn tycker nog många skribenter i forumet!
Det kan vara så. Tidigare utredningar har ju visat att blindtarmen skulle få resenärer som kan hanteras av en busslinje i 10-minuterstrafik. Det var väl bakgrunden till att man påbörjade exploateringen av områdena längs sträckan, för att "fylla vagnarna" så att säga. Nu skall ju industri och näringsverksamheter trängas undan och ersättas med bostäder, så underlaget ökar därför. Men en spårväg skulle troligen ge betydligt bättre framtida expansionsmöjligheter för en spårförbindelse längs sträckan, med framtida möjligheter till direkttrafik norrut mot Sundbyberg och söderut mot flera olika destinationer i innerstaden, en möjlighet som i nuvarande blindtarmsförslag, i bästa fall begränsas till destinationer på tunnelbana 1 söderut.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Kantorn »

Det jag kan läsa är inte att Stockholmare är kritiska, utan samma Djursholmsbor som vanligt.
Professionell tyckare
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag tycker fortfarande att lägga ner Östra Station och dra via Odenplan är genomkorkat. Förtränger det, men påminns ständigt.
Allt kaos som kommer bli runt torget på Odenplan så fort någon störning uppkommer med reservbussar och dylikt.
Och att bussarna till Roslagen inte ska gå från samma ställe som Roslagsbanan är bara dumt.
Förläng gärna till City, men via Östra, inte Odenplan.

Att Djursholmsbor oroas är inte så konstigt. Korsningarna bör göras planfria och bullerplank uppföras.
Det är förresten lite lustigt hur den nedlagda Svalnäsbanan har planfria korsningar (bl.a. den vid Framnäsviken), men Näsby Parklinjen har det inte...
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:Jag tycker fortfarande att lägga ner Östra Station och dra via Odenplan är genomkorkat. Förtränger det, men påminns ständigt.
Allt kaos som kommer bli runt torget på Odenplan så fort någon störning uppkommer med reservbussar och dylikt.
Och att bussarna till Roslagen inte ska gå från samma ställe som Roslagsbanan är bara dumt.
Förläng gärna till City, men via Östra, inte Odenplan.

Att Djursholmsbor oroas är inte så konstigt. Korsningarna bör göras planfria och bullerplank uppföras.
Det är förresten lite lustigt hur den nedlagda Svalnäsbanan har planfria korsningar (bl.a. den vid Framnäsviken), men Näsby Parklinjen har det inte...
Det är inte så mycket analys bakom det här inlägget.

Varför skulle det vara viktigt att bussarna och Roslagsbanan går från samma ställe?
Varför tror du att det skulle vara aktuellt att köra ersättningsbussar till/via Odenplan?

Näsbyparksgrenen har två planskilda korsningar. Eddavägenlinjen hade en. Och många plankorsningar.

Så vad baserar du egentligen ditt inlägg på?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: Fyller inte pendeltågen och tunnelbanan olika funktioner? Pendeltågen har tidiga avgångar från stan och sena avgångar mot stan. Tunnelbanan har tidiga avgångar mot stan och sena avgångar från stan. I princip är pendeltågen till för innerstadsbor som åker till förorten och tunnelbanan till för förortsbor som åker till innerstan. Solna behöver båda funktionerna. Det är ju ingen slump att tunnelbanan mellan Odenplan och Solna är den mest omtyckta. Icke desto mindre blir kapacitetsfördelningen på framtidens gröna linje ett dilemma.

Precis som Solna planerar Täby att skruva upp ambitionsnivån, och då behövs båda funktionerna även där. Det är väl inget sammanträffande att tunnelbana till Täby är den mest önskade. Det är dock orealistiskt att genomföra en sådan massiv utbyggnad på kort tid. Därför behöver Roslagsbanan under de närmsta åren anpassas till Täbybornas behov. Innerstadsborna kan få tillbaka banan när Täby äntligen får sin tunnelbana!
Ovanligt märkliga inlägg. Det finns många som åker pendeltåg in mot stan på morgonen. Det här inlägget verkar ju inte ha något med verkligheten att göra utan bara vara invecklade sofismer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
Till skillnad mot exempelvis blindtarmen Gulalinjen, som visserligen egentligen är grön, men som går parallellt med pendeltåget. Det är som att FUT-projektet inte känner till att man nyss byggt en ny pendeltågstunnel....
Haha ja, den ska ju iofs gå via Karolinska/Hagastaden, men visst. Förlängs den dock vidare till Frösunda, Järva Krog och Bergshamra/Danderyds Sjukhus så fyller den en annan funktion.
Pendeltåget och Gröna linjen till Arenastaden möter varandra på tre platser, med totalt fyra mellanliggande stationer på tunnelbanan.

Roslagsbanan och Röda linjen till Mörby centrum möter varandra på tre platser, med totalt fyra mellanliggande stationer på tunnelbanan. Men banorna till Solna kan nog ändå anses vara mer parallellgående, till exempel med tanke på att Hagastaden har relativt nära till en av pendeltågets uppgångar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Breitspurbahn »

twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag tycker fortfarande att lägga ner Östra Station och dra via Odenplan är genomkorkat. Förtränger det, men påminns ständigt.
Allt kaos som kommer bli runt torget på Odenplan så fort någon störning uppkommer med reservbussar och dylikt.
Och att bussarna till Roslagen inte ska gå från samma ställe som Roslagsbanan är bara dumt.
Förläng gärna till City, men via Östra, inte Odenplan.

Att Djursholmsbor oroas är inte så konstigt. Korsningarna bör göras planfria och bullerplank uppföras.
Det är förresten lite lustigt hur den nedlagda Svalnäsbanan har planfria korsningar (bl.a. den vid Framnäsviken), men Näsby Parklinjen har det inte...
Det är inte så mycket analys bakom det här inlägget.

Varför skulle det vara viktigt att bussarna och Roslagsbanan går från samma ställe?
Varför tror du att det skulle vara aktuellt att köra ersättningsbussar till/via Odenplan?

Näsbyparksgrenen har två planskilda korsningar. Eddavägenlinjen hade en. Och många plankorsningar.

Så vad baserar du egentligen ditt inlägg på?
Det skapar ett samlat resecentrum att ha Roslagsbussar och Roslagsbana på ett och samma ställe.
Nog för att man kan flytta ut bussarna till t.ex. Täby, men förblir dem i stan så är det ju märkligt att ha bussarna vid dagens Östra Station och tågen vid Odenplan.
Var skulle ersättningsbussarna vid inställda tåg annars hamna om inte där?

Det kan säkert stämma. Jag brukar köra genom Djursholm och då ser jag korsningarna. Det verkar rimligt att skapa planfria korsningar i tätbebyggda områden.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Odd »

Jag har visserligen skrivit det förut, men jag tycker att Östra Station skall behållas, men endast med två spår kvar och en plattform. Sen kan exempelvis Näsbyparkstågen gå därifrån. Och så blir den ju dessutom reservstation när man måste stänga av tunneln. Det har ju redan hänt ett antal gånger för pendeltågen, som ju då kunnat gå gamla sträckan. Men det beror ju lite på, en del av finansieringen bygger väl på att hela Östra Stationsområdet kan bebyggas med bostäder, inkl banvall, så det kan ju finnas ekonomiska motiv bakom en total nedläggning.
Genius on call
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag tycker fortfarande att lägga ner Östra Station och dra via Odenplan är genomkorkat. Förtränger det, men påminns ständigt.
Allt kaos som kommer bli runt torget på Odenplan så fort någon störning uppkommer med reservbussar och dylikt.
Och att bussarna till Roslagen inte ska gå från samma ställe som Roslagsbanan är bara dumt.
Förläng gärna till City, men via Östra, inte Odenplan.

Att Djursholmsbor oroas är inte så konstigt. Korsningarna bör göras planfria och bullerplank uppföras.
Det är förresten lite lustigt hur den nedlagda Svalnäsbanan har planfria korsningar (bl.a. den vid Framnäsviken), men Näsby Parklinjen har det inte...
Det är inte så mycket analys bakom det här inlägget.

Varför skulle det vara viktigt att bussarna och Roslagsbanan går från samma ställe?
Varför tror du att det skulle vara aktuellt att köra ersättningsbussar till/via Odenplan?

Näsbyparksgrenen har två planskilda korsningar. Eddavägenlinjen hade en. Och många plankorsningar.

Så vad baserar du egentligen ditt inlägg på?
Det skapar ett samlat resecentrum att ha Roslagsbussar och Roslagsbana på ett och samma ställe.
Nog för att man kan flytta ut bussarna till t.ex. Täby, men förblir dem i stan så är det ju märkligt att ha bussarna vid dagens Östra Station och tågen vid Odenplan.
Var skulle ersättningsbussarna vid inställda tåg annars hamna om inte där?

Det kan säkert stämma. Jag brukar köra genom Djursholm och då ser jag korsningarna. Det verkar rimligt att skapa planfria korsningar i tätbebyggda områden.
Man kommer knappast köra ersättningsbussar ända in till stan. Innerstaden kan inte hantera det, oavsett trafikslag. Jag tror inte man kör en massa ersättningsbussar till Odenplan om pendeltåget krånglar heller.

Vad gäller "samlat resecentrum" är det ju bara för att du mentalt kopplar samman dessa tåg och bussar, men det behöver inte finnas ett sådant samband. Och om du vore konsekvent skulle du ju snarare föreslå att rolsagsbussarna då måste utgå från T-Centralen. Vilket förstås inte heller är aktuellt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Odd skrev:Jag har visserligen skrivit det förut, men jag tycker att Östra Station skall behållas, men endast med två spår kvar och en plattform. Sen kan exempelvis Näsbyparkstågen gå därifrån. Och så blir den ju dessutom reservstation när man måste stänga av tunneln. Det har ju redan hänt ett antal gånger för pendeltågen, som ju då kunnat gå gamla sträckan. Men det beror ju lite på, en del av finansieringen bygger väl på att hela Östra Stationsområdet kan bebyggas med bostäder, inkl banvall, så det kan ju finnas ekonomiska motiv bakom en total nedläggning.
Det finns många skäl att lägga ned Östra station.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Jag har visserligen skrivit det förut, men jag tycker att Östra Station skall behållas, men endast med två spår kvar och en plattform. Sen kan exempelvis Näsbyparkstågen gå därifrån. Och så blir den ju dessutom reservstation när man måste stänga av tunneln. Det har ju redan hänt ett antal gånger för pendeltågen, som ju då kunnat gå gamla sträckan. Men det beror ju lite på, en del av finansieringen bygger väl på att hela Östra Stationsområdet kan bebyggas med bostäder, inkl banvall, så det kan ju finnas ekonomiska motiv bakom en total nedläggning.
Utan fyrspåriga stationer på den gemensamma sträckan ger Östra station ingen ökad kapacitet. Snarare minskar kapaciteten av fler förgreningar. Dessutom kan inte alla tåg vända där om bara två spår behålls. Bättre att bygga en bytespunkt värd namnet vid Universitetet eller Danderyds sjukhus. Mörbygrenen har tillräckligt hög turtäthet för attraktiva byten till Tekniska högskolan.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:
twr skrev:
Breitspurbahn skrev:Jag tycker fortfarande att lägga ner Östra Station och dra via Odenplan är genomkorkat. Förtränger det, men påminns ständigt.
Allt kaos som kommer bli runt torget på Odenplan så fort någon störning uppkommer med reservbussar och dylikt.
Och att bussarna till Roslagen inte ska gå från samma ställe som Roslagsbanan är bara dumt.
Förläng gärna till City, men via Östra, inte Odenplan.

Att Djursholmsbor oroas är inte så konstigt. Korsningarna bör göras planfria och bullerplank uppföras.
Det är förresten lite lustigt hur den nedlagda Svalnäsbanan har planfria korsningar (bl.a. den vid Framnäsviken), men Näsby Parklinjen har det inte...
Det är inte så mycket analys bakom det här inlägget.

Varför skulle det vara viktigt att bussarna och Roslagsbanan går från samma ställe?
Varför tror du att det skulle vara aktuellt att köra ersättningsbussar till/via Odenplan?

Näsbyparksgrenen har två planskilda korsningar. Eddavägenlinjen hade en. Och många plankorsningar.

Så vad baserar du egentligen ditt inlägg på?
Det skapar ett samlat resecentrum att ha Roslagsbussar och Roslagsbana på ett och samma ställe.
Nog för att man kan flytta ut bussarna till t.ex. Täby, men förblir dem i stan så är det ju märkligt att ha bussarna vid dagens Östra Station och tågen vid Odenplan.
Var skulle ersättningsbussarna vid inställda tåg annars hamna om inte där?

Det kan säkert stämma. Jag brukar köra genom Djursholm och då ser jag korsningarna. Det verkar rimligt att skapa planfria korsningar i tätbebyggda områden.
Det kan vara värt att minnas att Näsbyparksgrenen under en väldigt lång tid var Roslagsbanans minsta gren. Det är den i och för sig fortfarande, men jag menar på den tiden då det fanns fyra grenar. En stor del av bebyggelsen vid Näsbypark tillkom mycket senare. Ursprungligen gick banan bara till Altorp och sedermera till Lahäll. Förlängningen till Näsbypark år 1937 är faktiskt ännu Roslagsbanans nyaste sträcka!

Under 1940-talet fick delar av Eddavägslinjen dubbelspår medan Näsbyparksgrenen alltjämt är helt enkelspårig. Då var Eddavägslinjen fortfarande viktigare än Näsbyparksgrenen. Utan den senare exploateringen av Näsbypark hade båda grenarna troligtvis lagts ner. Numera har Näsbyparksgrenen ungefär lika många resenärer som Alependeln i Göteborg, vilket är tillräckligt för att motivera banans underhåll. Däremot är det inte säkert om banan hade byggts idag.

Vidare har bussterminalerna vid Odenplan och Tekniska högskolan en starkt begränsad kapacitet. Några fler busslinjer till Odenplan blir det inte, och det är inte osannolikt att linje 639 kortas av i framtiden. De flesta bussar till Roslagskommunerna går redan från Danderyds sjukhus. Snart blir det dessutom en ny bytespunkt i Arninge.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev: Fyller inte pendeltågen och tunnelbanan olika funktioner? Pendeltågen har tidiga avgångar från stan och sena avgångar mot stan. Tunnelbanan har tidiga avgångar mot stan och sena avgångar från stan. I princip är pendeltågen till för innerstadsbor som åker till förorten och tunnelbanan till för förortsbor som åker till innerstan. Solna behöver båda funktionerna. Det är ju ingen slump att tunnelbanan mellan Odenplan och Solna är den mest omtyckta. Icke desto mindre blir kapacitetsfördelningen på framtidens gröna linje ett dilemma.

Precis som Solna planerar Täby att skruva upp ambitionsnivån, och då behövs båda funktionerna även där. Det är väl inget sammanträffande att tunnelbana till Täby är den mest önskade. Det är dock orealistiskt att genomföra en sådan massiv utbyggnad på kort tid. Därför behöver Roslagsbanan under de närmsta åren anpassas till Täbybornas behov. Innerstadsborna kan få tillbaka banan när Täby äntligen får sin tunnelbana!
Ovanligt märkliga inlägg. Det finns många som åker pendeltåg in mot stan på morgonen. Det här inlägget verkar ju inte ha något med verkligheten att göra utan bara vara invecklade sofismer.
Första tåget från City till Solna går 4:08 (för innerstadsbor). Första tåget från Solna till City går 5:15 (för Solnabor). Sista tåget från City till Solna går 0:23 (för Solnabor). Sista tåget från Solna till City går 1:15 (för innerstadsbor). Det stämmer att pendeltågen huvudsakligen används av förortsbor, men tidtabellen är avsiktligt anpassad till innerstadsbornas behov. Solna behöver ett trafikslag som är tänkt att användas av förortsbor. Tunnelbana är ett sådant trafikslag.
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev: Fyller inte pendeltågen och tunnelbanan olika funktioner? Pendeltågen har tidiga avgångar från stan och sena avgångar mot stan. Tunnelbanan har tidiga avgångar mot stan och sena avgångar från stan. I princip är pendeltågen till för innerstadsbor som åker till förorten och tunnelbanan till för förortsbor som åker till innerstan. Solna behöver båda funktionerna. Det är ju ingen slump att tunnelbanan mellan Odenplan och Solna är den mest omtyckta. Icke desto mindre blir kapacitetsfördelningen på framtidens gröna linje ett dilemma.

Precis som Solna planerar Täby att skruva upp ambitionsnivån, och då behövs båda funktionerna även där. Det är väl inget sammanträffande att tunnelbana till Täby är den mest önskade. Det är dock orealistiskt att genomföra en sådan massiv utbyggnad på kort tid. Därför behöver Roslagsbanan under de närmsta åren anpassas till Täbybornas behov. Innerstadsborna kan få tillbaka banan när Täby äntligen får sin tunnelbana!
Ovanligt märkliga inlägg. Det finns många som åker pendeltåg in mot stan på morgonen. Det här inlägget verkar ju inte ha något med verkligheten att göra utan bara vara invecklade sofismer.
Första tåget från City till Solna går 4:08 (för innerstadsbor). Första tåget från Solna till City går 5:15 (för Solnabor). Sista tåget från City till Solna går 0:23 (för Solnabor). Sista tåget från Solna till City går 1:15 (för innerstadsbor). Det stämmer att pendeltågen huvudsakligen används av förortsbor, men tidtabellen är avsiktligt anpassad till innerstadsbornas behov. Solna behöver ett trafikslag som är tänkt att användas av förortsbor. Tunnelbana är ett sådant trafikslag.
För det första står din "lösning" inte i proportion till problemet. Det är märkligt hur du alltid förespårkar miljardinvesteringar framför enkla förändringar av politiska beslut.

För det andra så väljer du formuleringar som ligger ganska långt från vad du egentligen menar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Roslagsbanan via Odenplan till T-Centralen

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Första tåget från City till Solna går 4:08 (för innerstadsbor). Första tåget från Solna till City går 5:15 (för Solnabor). Sista tåget från City till Solna går 0:23 (för Solnabor). Sista tåget från Solna till City går 1:15 (för innerstadsbor). Det stämmer att pendeltågen huvudsakligen används av förortsbor, men tidtabellen är avsiktligt anpassad till innerstadsbornas behov. Solna behöver ett trafikslag som är tänkt att användas av förortsbor. Tunnelbana är ett sådant trafikslag.
Handlade de bara om att få till tidigare avgångar från Solna mot City och senare avgångar från City mot Solna så hade det nog gått att ordna med pendeltåg också.
Sen kan man fråga sig varför det är som det är. Har det att göra med vagnhallarnas placering eller att man måste ha spåren fria för underhåll eller bara gammal tradition. Eller något helt annat.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar