Men det är knappast möjligt för alla som vill att åka bil in till Stockholms innerstad.Breitspurbahn skrev:[
Att kunna ta bilen vid behov och kunna nå de flesta delarna av en stad är helt logiskt för mig. Undantaget gågator, speciella områden (typ Gamla Stan) så borde man kunna röra sig fritt. Därmed inte sagt att alla borde uppmanas till det, eller att man ska kunna parkera överallt. Men att medvetet stänga av stora vägar för att göra det svårare är fel.
Under rusningstid sker ca 80% av inpendlingen med kollektivtrafik, i huvudsak spårburen. Några procent cyklar eller kommer rentav till fots men ändå lyckas bilarna korka igen infarterna.
Så någon reglering måste finnas:
A: självreglering vilket innebär att allt korkar igen och det kan bli köer på 1-2 timmar.
B: avgifter typ trängselavgift som leder till att tilräckligt många avstår från bilen och vägtrafiken kan fungera.
C: behovsprövning så att bara den som kan visa ett verkligt behov får köra, t.ex ett handikapp.
D: snabb och väl utbyggd kollektivtrafik, för lite längre resor bör sittplats vara en självklarhet.
E: subvention av kollektivtrafiken vilket indirekt gynnar de bilar som får plats.