Udda avgångar i tunnelbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit

Udda avgångar i tunnelbanan

Inlägg av Fyrgeit »

På sena kvällar går det 3 tåg från Norsborg till Tekniska högskolan. Det går även tåg Sätra - KTH och Axelsberg - Mörby centrum. Varför körs dessa avgångar? Ändra mängden tåg på linjerna?

Hur skyltas de? Använder de linjenumret för destinationen eller ursprungsstationen, eller byter de halvvägs?

Skriv gärna om det finns andra udda avgångar i tunnelbanan eller andra spårtrafikslag.
Användarens profilbild
kildor

Re: Udda avgångar i tunnelbanan

Inlägg av kildor »

Inte helt säker, men vill minnas att de avgångarna utgör en del av ett upplägg som ger 10-minuterstrafik på centrala delen av röda linjen, samtidigt som grenarna till Mörby och Norsborg avlastas något.

Pendeltågen har två udda avgångar på helgnätter som går till Uppsala via Märsta istället för Arlanda.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tåg till Tekniska/Mörby skyltas 14 och tåg till Axelsberg/Sätra skyltas 13.

Att man vänder vid Axelsberg (eller Telefonplan för den delen) är oftast för att vändspåret vid Liljeholmen behövs för ingående vagnar till depån.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Pendeltågens två sista helgavgångar till Uppsala går via Märsta. SL har dock fortfarande inte uppdaterat sin tidtabell, så dessa avgångar syns inte där.
Saltsjöbanans två sista avgångar till Saltsjöbaden går via Solsidan alla dagar.
Gröna linjens sista vardagsavgång till Skarpnäck är en lillpendel från Gullmarsplan.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: onsdag 01 juni 2022 23:42 Inte helt säker, men vill minnas att de avgångarna utgör en del av ett upplägg som ger 10-minuterstrafik på centrala delen av röda linjen, samtidigt som grenarna till Mörby och Norsborg avlastas något.
Ja, tanken var att röda linjen skulle ha samma utbud på den gemensamma sträckan som gröna linjen. Personligen tror jag dock att jämn 20-minuterstrafik hade varit ett bättre upplägg. Röda linjen har ju tyngre grenar än gröna linjen, och Sätra ligger precis före den största stationen på Norsborgsgrenen.
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Jag vet inte om detta gäller fortfarande men vill minnas för några år sedan att första tåget till Fruängen utgick från Liljeholmen och att ett Norsborgståg som kom från stan anslöt sig till denna tåg. Jag reste T-centralen-Fruängen med byte i Liljeholmen. Fruängståget stod då på Liljeholmens "Vändspår".
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: torsdag 02 juni 2022 0:35 Jag vet inte om detta gäller fortfarande men vill minnas för några år sedan att första tåget till Fruängen utgick från Liljeholmen och att ett Norsborgståg som kom från stan anslöt sig till denna tåg. Jag reste T-centralen-Fruängen med byte i Liljeholmen. Fruängståget stod då på Liljeholmens "Vändspår".
Det stämmer fortfarande. Röda linjens två första vardagsavgångar till Fruängen är lillpendlar från Liljeholmen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lillpendlar kan de knappast kallas, för de åker ju inte tillbaka åt det håll de kom från (de kommer ju ut från vagnhallen) men det stämmer ju att man måste byta för att komma med dem.

Men det blir väl rätt tradigt att räkna upp alla fall där ett tåg inte går hela linjesträckningen. Mer intressanta är väl i så fall tåg som går ovanligt långt, som t ex Hässelby-Skarpnäck.

Nämnda två tåg på linje 14 är ju däremot speciella på det sättet att det är avgångar från spår 3 vilket är ovanligt.

På motsvarande sätt kan man väl betrakta första tåget till Akalla som bör avgå från spår 2 (mellanspåret) vid Hallonbergen.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vagnbalans eller avgångar som blir "över" vid tidtabellsskiften. Vet ej hur T-baneavtalet ser ut men det kan ju vara så att MTR tjänar på att köra vis andel tåg i trafik utöver avtalet.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

daniel_s skrev: onsdag 01 juni 2022 23:50 Tåg till Tekniska/Mörby skyltas 14 och tåg till Axelsberg/Sätra skyltas 13.

Att man vänder vid Axelsberg (eller Telefonplan för den delen) är oftast för att vändspåret vid Liljeholmen behövs för ingående vagnar till depån.
Det är några år sedan nu men jag har sett ett tåg till Axelsberg skyltat linje 16. VIlket ju är rätt passande.
Skriv svar