Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
https://opengov.360online.com/Meetings/ ... mId=222134
Dagens taxa är 27 - 135 kr beroende på antal zoner, detta vill man ersätta med 36 kr (max 90 minuter) som enhetstaxa. Man räknar med samma intäkter men >12% resandeökning.
Dagens taxa är 27 - 135 kr beroende på antal zoner, detta vill man ersätta med 36 kr (max 90 minuter) som enhetstaxa. Man räknar med samma intäkter men >12% resandeökning.
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Hur mycket mer trafik behöver man köra för att klara detta?
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Enhetstaxa i all ära, men ska jag betala 36 spänn för en enkelbiljett i en stad för en bussresa på 10-15 minuter, så tar jag hellre en elsparkcykel och åker på den. Både billigare och i vissa fall även snabbare...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.
En annan aspekt är att tekniken springer ifrån vissa taxemodeller (se sidan 6):
En annan aspekt är att tekniken springer ifrån vissa taxemodeller (se sidan 6):
Med tanke på det stora resandet mellan Stockholm och Uppsala är det också fördelaktigt att ha samma taxemodell i båda regionerna. Naturligtvis gäller detta även Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg som alla har olika taxemodeller på samma sträcka.Region Uppsala skrev:Att införa ”Blippa och res” med betalkort med dagens zonstruktur som grundläggande taxemodell skulle innebära en relativt komplex tjänst, där resenären i förväg skulle behöva registrera antal zoner och resenärskategori för sin vanligaste resa. Den tekniska lösningen skulle bli mer avancerad, kostsam och ta längre tid att utveckla än t ex SLs lösning, och den skulle inte heller uppfattas som lika flexibel i de fall resenären skulle önska göra en resa utanför sitt normala resmönster.
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Ja, samma taxa på SL och Mälartåg vore bra (när Mälartåg fått upp punktligheten i minst SJ-nivå, helst SL-nivå) så att de som åker hela sträckan byter från SL till Mälartåg.Enceladus skrev: ↑söndag 29 maj 2022 1:08 Med tanke på det stora resandet mellan Stockholm och Uppsala är det också fördelaktigt att ha samma taxemodell i båda regionerna. Naturligtvis gäller detta även Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg som alla har olika taxemodeller på samma sträcka.
Någon som har en uppfattning om hur stor andel av de som kliver på SL-pendeln i Uppsala som åker till minst Stockholm City eller ännu längre?
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Tanken är att SL-taxa ska gälla på Mälartåg från nästa år. Detta ger överströmningar från SL till Mälartåg (de som idag inte har Movingo) samt från SJ till Mälartåg och SL (de som inte längre skaffar Movingo). Förhoppningsvis förlängs fler Mälartåg till Uppsala. Annars riskerar befintliga tåg få för hög belastning.4330 skrev: ↑söndag 29 maj 2022 13:27Ja, samma taxa på SL och Mälartåg vore bra (när Mälartåg fått upp punktligheten i minst SJ-nivå, helst SL-nivå) så att de som åker hela sträckan byter från SL till Mälartåg.Enceladus skrev: ↑söndag 29 maj 2022 1:08 Med tanke på det stora resandet mellan Stockholm och Uppsala är det också fördelaktigt att ha samma taxemodell i båda regionerna. Naturligtvis gäller detta även Mälartåg, SJ Regional, SJ InterCity och SJ Snabbtåg som alla har olika taxemodeller på samma sträcka.
Någon som har en uppfattning om hur stor andel av de som kliver på SL-pendeln i Uppsala som åker till minst Stockholm City eller ännu längre?
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Bara positivt, att åka kollektivt korta sträckor är ingen självklarhet.
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Vad ska vi då med stadsbussar till? Bussresan hemifrån mig ner till stationen tar 10 minuter (och skulle jag åka åt andra hållet, till den ändhållplatsen, är det 5 minuter till, alltså 15 minuter från den hållplatsen till stationen) och kostar än så länge bara 29kr för en enkelbiljett. För min del gör det inget, jag går ändå ner till stan när jag ska dit.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Tidstaxa är ännu mer godtyckligt. Då får den som har direktförbindelse åka billigare än den som måste byta. I vanliga fall betalar man extra för att få en förbättring. Byten är tvärtom en försämring för kunden. Att betala extraavgift för att man tvingas byta är absurt.Enceladus skrev: ↑söndag 29 maj 2022 1:08 Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Ja det uppstår en del konstigheter med tidstaxa, en resa kan vara dubbelt så dyr i en riktning mot den andraDiripsi skrev: ↑måndag 30 maj 2022 0:17Tidstaxa är ännu mer godtyckligt. Då får den som har direktförbindelse åka billigare än den som måste byta. I vanliga fall betalar man extra för att få en förbättring. Byten är tvärtom en försämring för kunden. Att betala extraavgift för att man tvingas byta är absurt.Enceladus skrev: ↑söndag 29 maj 2022 1:08 Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.
Och t.ex i Roslagen kan det vara direktbuss i högtrafik men i lågtrafik med låg beläggning kanske byte och en dyrare resa.
Lite konstigt också att med en fötsening så kan resan bli dyrare. Och när det numera är gemensamt spärrsystem (Odenplan-T-Centralen-Stockholm City) så klaras alla resor med pendel och T-bana på ett blipp.
En möjlighet som kanske få känner till är att köpa SL-resan av SJ för 44kr, då får man en resa mellan två punkter oavsett längd och restid.
Exempel Nynäshamn-Hallstavik.
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Hur stor andel av resenärerna gör sista bytet efter >90 minuter? Man måste inte kliva av eller köpa nya biljett efter högst 90 minuter, man måste göra sista bytet inom 90 minuter. Detta till priset av 36 kr.Diripsi skrev: ↑måndag 30 maj 2022 0:17Tidstaxa är ännu mer godtyckligt. Då får den som har direktförbindelse åka billigare än den som måste byta. I vanliga fall betalar man extra för att få en förbättring. Byten är tvärtom en försämring för kunden. Att betala extraavgift för att man tvingas byta är absurt.Enceladus skrev: ↑söndag 29 maj 2022 1:08 Utmärkt förslag! Region Stockholm bytte från zontaxa till tidstaxa för några år sedan, och responsen tycks ha varit genomgående positiv. Statiska zoner är godtyckliga och dynamiska zoner gynnar korta resor med långsamma färdmedel. Tidstaxa är förmodligen den bästa kompromissen.
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Flertalet klarar nog att gå/cykla en sträcka som tar tar fem till tio minuter med buss men det betyder inte att bussen inte har en uppgift ändå. Generellt finns det dock inget egenvärde att folk väljer buss en sådan kort sträcka.Joakim W skrev: ↑söndag 29 maj 2022 20:20Vad ska vi då med stadsbussar till? Bussresan hemifrån mig ner till stationen tar 10 minuter (och skulle jag åka åt andra hållet, till den ändhållplatsen, är det 5 minuter till, alltså 15 minuter från den hållplatsen till stationen) och kostar än så länge bara 29kr för en enkelbiljett. För min del gör det inget, jag går ändå ner till stan när jag ska dit.
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Vad bra. Då kan det mesta av trafiken i våra mindre och medelstora städer läggas ned, så spar vi skattebetalarnas pengar.
Re: Region Uppsala vill införa tidstaxa för enkelbiljetter
Om den mesta trafiken utgörs av sträckor som tar fem till tio med buss så kan man ta och ifrågasätta om man verkligen ska lägga skattemedel på detta. För skattebetalarna blir det nog billigare att betala taxi för personerna som inte klarar av att gå eller cykla dessa få kilometer. Skulle även bli en vinst för hälsan också om fler gick eller cyklade och även för miljon. En trippel-jackpot alltså.