Uppsala ett par frågor

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
jonsson

Uppsala ett par frågor

Inlägg av jonsson »

Hej är det någon som vet när Uppsalas bussar blev gröna och varför finns det ingen linje ett i Uppsala ( vet att det funints vilken sträckning var det?)
Är det bara jag som tycker att det pratas för mycket men gjörs för lite här i Uppsala
just det en sak har dom gjort: kom på att det faktist går att få tag på en linje karta :D
för den som inte har något kan jag rekaomendera Uppsalabuss utredningar (71 st) på länken ganska intressant http://www.uppsalabuss.se/OMUPPSALABUSS ... 031215.pdf
länken borde fungera
// Jonsson
jocke b

Inlägg av jocke b »

exakt när bussarna blev grön har jag ingen anning om men det har varit så ganska länge, iaf åt det gröna hållet, om ni länge så hela tiden. som sagt inte säker får återkomma på de,

Linje 1 har funnits i uppsala och det pratas även om att den ska återkomma,
när den trafikerade uppsala så gjorde den det på sträckorna
Flogsta - Ekeby - City - Centralstationen.
den gick enbart på vintern.
den togs dock bort för 1 eller 2 år sedan. har dock ingen anning om varför, nerskärningar antagligen. vilket det blivit mer av dessa dagar.
7 juni försvann även Linje 4 från stadsnätet vilket innebär att vi har 2 tomma luckor på linje under 5 vilket är väldigt opraktiskt.
och ingen buss har blivit ersättare för dom heller.
men men så tänker ju kommuner.

hoppas denna info gav dig lite svar iaf ;)

//Jocke

knijtan@uppsalabuss.com
Användarens profilbild
jonsson

Inlägg av jonsson »

4:an nedlagd? komunen har överträffat sig själv lägga ned linjen som går förbi Fyrishov jag måste än en gång berömma kommunen för deras dummhet
// Jonsson
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det har tydligen funnits flera linje 1 genom tiderna. Den första busslinje 1 gick Vaksalatorg-Jälla och delade en buss med linje 2 som framgår av tidtabellen från 1957. Årsta var vid den här tiden inget modernt bostadsområde utan ett lantligt villasamhälle utanför den egentliga staden som slutade vid Johannesbäcksgatan. Någon gång 1961-62 slogs linjerna 1 och 2 ihop till en linje som fick nummer 23. En tid därefter övertogs nummer 1 av den linje som dittills hade hetat 6D. Den gick Gnejsplan-Stora Torget-Källplan och stannade inte vid de halvcentrala hållplatserna.
Bild
Senast redigerad av Harald den lördag 12 juni 2004 13:23, redigerad totalt 1 gånger.
jocke b

Inlägg av jocke b »

styjsst tidtabell,
så långt bak i tiden sträcker sig dock inte mitt liv
är bara 21 år så var inte riktigt med på den tiden ;)
därför jag syftade på den senaste 1:an jag visste om.

jonsson :
jag vet inte om det dummaste är att dom lagt ner 4:an eller om det är att det inte går nån annan buss där nu över huvud taget.
Harald
Kontakt:

Nästa etta

Inlägg av Harald »

Här kommer tidtabellen för nästa etta. Linje 6D startade på hösten 1959 har jag för mig. Till en början var den en ren förstärkningslinje till linje 6 och gick bara på vardagar på vintern. När nya bostadområden byggdes förlängdes den och fick några hållplatser som inte trafikerades av någon annan linje och trafiken utökades undan för undan tills den gick alla dagar hela året. I tidtabellen från 1963 heter den fortfarande 6D, men i 1964 års tidtabell (nedan) har den bytt nummer till 1. I sommartabellen från 1971 finns den fortfarande kvar, men i sommartabellen från 1976 finns ingen linje 1. Nästa tidtabell jag har är från 1986 och då går ettan Centralstationen-Flogsta. Nu är alltså även den nedlagd. Det verkar vara ett farligt nummer.

Bild

Sommartabellen 1971 är fortfarande i den gamla stilen där bolaget heter Uppsala Stads Trafik AB och har denna logotype:

Bild

Tidtabellen från 1976 har ett nytt utseende och bolaget heter AB Uppsalabuss och har en ny logotype. Man kan väl anta att bytet till den gröna färgen hänger ihop med denna förändring. Innan dess såg bussarna ut som på den här bilden från september 1967.

Bild
jocke b

Inlägg av jocke b »

jävligt fin bild
du har inte lust att skicka kopior på dessa turlistor, eller scanna in samtliga sidor kanske
isf har jag

knijtan@uppsalabuss.com

mvh jocke
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag har faktiskt tänkt att skanna in valda delar av mina samlingar och lägga ut på min hemsida, men det dröjer nog lite innan jag får tid med det.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Uppsalabussar på bild.....

Inlägg av leifd »

I ett grannfora finns dessa bilder att beskåda.....
Uppsalabussar 108 bilder

//Leif D
jocke b

Inlägg av jocke b »

leif riktigt fina bilder
har du flera på lager kanske från 80tal tidigt 90 tal då man var liten pojken men fortfarande intresserad av de.
vore härligt :)
Daniel J

Stadstrafiken i Uppsala.

Inlägg av Daniel J »

Som fd trafikplanerare för stadsbussarna i Uppsala vill jag först kommentera några av ovanstående inlägg.

Linje 1 försvann ju för några år sedan. I stället utökades trafikeringen på linje 2 samtidigt som den fick en genare sträckning till Flogsta (via Kungsgärdets center istället för Ekonomikum). Sträckan Centralen - Stora Torget var rätt dåligt belastad och hade stora framkomlighetsproblem varför den delen ströks.

Linje 4 försvann förra veckan av besparingsskäl. Linje 7 täcker upp för den vid Brantingstorg och linje 18 vid Årsta Centrum. Resenärer till Fyrishov och Tunåsen hänvisas dock till Svartbäcksgatan (linjerna 6, 24 och 25). Till hösten kommer dock Fyrishov återigen trafikeras, dock blir hållplatsen på Fyrisvallsgatan.

/Daniel
Daniel J

Uppsalas nya linjenät

Inlägg av Daniel J »

I augusti kommer en omfattande omläggning av linjenätet i Uppsala att ske. Lågtrafiklinjerna, morgonlinjerna och snabblinjerna försvinner helt. Nattlinjerna görs också om.

Bakgrunden är som det brukar vara, besparingar. Resurserna har dock samlats så att så få som möjligt ska drabbas. Förhoppningsvis kommer många tycka att det nya linjenätet är enklare och bättre än det gamla.

Grundprincipen är ett enklare linjenät genom att samma linjer går alla dagar/tider (några undantag finns). Linjenätet genomsyras dessutom av stomlinjeprincipen dvs något glesare mellan linjerna.

Lågtrafiken kommer att fungera så att hälften av bussarna avgår hel och halv timme, medan resterande hälften avgår kvart i och kvart över. Därmed kan många som har tillgång till fler än en linje få kvartstrafik även på kvällar och söndagar. Sista avgång från City blir 00.15 resp. 00.30.

(Med dagtid nedan menas M-F 9-15 samt Lö 10-17)

Linje 1: Ny linje. Ärna - Tunabackar - City - Akademiska - Valsätra - Östra Gottsunda. Ersätter linje 6 i norr och linje 12 i söder.
15-minuterstrafik högtrafik/dagtid. 30-minuterstrafik övrig tid då linjen dessutom fortsätter till Sunnersta.

Linje 2: Gamla Uppsala - City - Flogsta.
10-minuterstrafik i högtrafik
15-minuterstrafik dagtid
30-minuterstrafik övrig tid.

Linje 3: Ny linjesträckning. Norra Årsta - Gränby Centrum - City - Stabby.
Gränby C angörs på Vaksalagatan. Körväg till Stabby: Sysslomansgatan - Ringgatan - Tiundagatan - Hällbygatan. Ersätter linje 9 och 12 till Stabby och delar av linje 9 till Norra Årsta.
15-minuterstrafik högtrafik/dagtid. 30-minuterstrafik övrig tid.

Linje 4 har redan lagts ned. Ersätts av linje 7 mot Årsta, linje 14 till Fyrishov och linjerna 1 och 111 till Tunåsen (på Svartbäcksgatan).

Linje 5: Stenhagen - City - Sävja
12-minuterstrafik i högtrafik
15-minuterstrafik dagtid

Linje 6: Ny linjesträckning. Slavsta - Södra Årsta - Fålhagsleden - City - Kemikum - Eriksberg - Hågaby
12-minuterstrafik i högtrafik
15-minuterstrafik dagtid

Linje 7: Ny linjesträckning. Årsta Centrum - Brantingstorg - City - Norby - Gottsunda.
Ersätter nu nedlagda linje 4 vid Brantingstorg och Årsta C.
15-minuterstrafik dagtid

Linje 8: Östra Nyby - City - Akademiska - Ö Gottsunda
15-minuterstrafik dagtid
30-minuterstrafik övrig tid då linjen även fortsätter till Sunnersta.

Linje 9: Ny linjesträckning. Norra Årsta - Sala backe - City - Ulleråker - Ultuna
15/30-minuterstrafik i högtrafik
30-minuterstrafik dagtid.
Övrig tid: Ingen trafik, hänvisning till linjerna 3 och 20.

Linje 10 läggs ner och trafiken på Skölsta - Svia överförs till landsbygdstrafiken, linjenummer 889.

Linje 12 läggs ner. Ersätts av linje 1 i söder och linje 3 i norr.

Linje 13: Kortas av och körs endast City - Fyrislund.
15-minuterstrafik M-F fram till cirka 19.00

Linje 14: Ny linje. Librobäck - Klockarängen - Fyrishov - City - Boländerna - Coop Forum/IKEA (- Fyrishov)
15-minuerstrafik i högtrafik
20-minuterstrafik dagtid.
Övrig tid: 30-minuterstrafik.
Librobäck trafikeras endast M-F fram till 19.00 därefter vänder bussarna vid Skeppet.
Coop Forum/IKEA trafikeras fram till 22.00 på vardagar och 20.00 lö-sö.
Fyrislund trafikeras vardagkvällar och lö-sö.

Linje 15: Östra Nyby - Fyrislund
Oförändrad linjesträckning och turtäthet.

Linje 17: Kortas av och körs endast City - Ultuna - Gottsunda. Arrheniusplan trafikeras ej, ersätts av linje 9.
30-minuterstrafik vardagar 6-19.

Linje 18: Ny linjesträckning. City - Vårdsätra - Graneberg - Gottsunda C.
Trafikerar inte Kåbo. Ersätter linje 25 mellan Graneberg och Gottsunda.
30-minuterstrafik i högtrafik/dagtid/övrig tid. Kvällar och söndagar vänder dock linjen vid Flottsund och trafikerar därmed inte Gottsunda.

Linje 20: Ny linjesträckning. Bergsbrunna - Vilan - City - Ultuna - Graneberg.
30-minuterstrafik. Ersätts vissa tider av linje 30.
Kvällar och söndagar via Nåntuna.

Linje 21. Stenhagen - Flogsta - Eriksberg - Akademiska - Ultuna. Kommer återigen köra in och ut i Flogsta vid Centrum vilket ger kortare körväg.
30-minuterstrafik i högtrafik (i bägge riktningar).

Linje 22. Nåntuna - Vilan - City - Genetikcentrum - Sunnersta - Flottsund.
22-minuterstrafik i högtrafik (tyvärr var 20:e minut var för snävt)
30-minuterstrafik dagtid.
Övriga tider hänvisas till linjerna 1, 8, 18 och 20.

Linje 24. Läggs ned. Ersätts av linjerna 20 och 110.

Linje 25. Läggs ned. Ersätts av linjerna 18 och 111. Sträckan via Kungsängsleden ersätts inte.

Linje 27 nummerändras till 127.

Linje 28. Fyrislund - Ö Gottsunda
30-minuterstrafik i rusningsriktningen.

Linje 30. Bergsbrunna - Vilan - City - Graneberg. Ersätter linje 20 i morgonrusningen från Graneberg och på e.m. från Bergsbrunna. Samma körväg som linje 20, dock ej via Ulleråker och Ultuna.
30-minuterstrafik i rusningstid.

Linje 31. Läggs ned pga få resenärer.

Linje 32. Läggs ned. Ersätts av linje 14 och 22.

Linje 33. Ny linje. City - Gränby Centrum (parkeringen).
30-minuterstrafik under centrumets öppettider. I övrigt hänvisas till linje 3 på Vaksalagatan.

Linje 35. Ny linje. Flottsund - Sävja - City - Ulleråker - Ultuna - Flottsund.
30-minuterstrafik i högtrafik (på morgonen enligt ovan, på e.m. motsatt varv).

Linjerna 41-47 läggs ned. Ersätts av nya turer på ordinarie linjer.

Linjerna 50-56 läggs ned. Ersätts av utökad trafik på ordinarie linjer.

Linjerna 70-71 läggs ned. Ersätts av linjerna 110 och 111.

Linjerna 91 och 95. Oförändrade.

Linje 110. Ny linje. Storvreta - Gamla Uppsala - Svartbäcken - City.
Ringlinje i Storvreta enligt nuv. linje 27:s linjesträckning.
15-minuterstrafik i rusningstid.
30-minuterstrafik dagtid och övrig tid.

Linje 111. Ny linje. Bälinge - Lövstalöt - Svartbäcken - City.
15-minuterstrafik i rusningstid.
30-minuterstrafik dagtid och övrig tid.

Linje 127. Storvreta - Fyrislund. Linjen nummerändrad från linje 27.

Nattlinjer:
60 City - Ulleråker - Ultuna - Sunnersta - Graneberg - Vårdsätra - City
61 City - Stenhagen och omvänt
62 City - Flogsta - Eriksberg - City
65 City - Sävja - Bergsbrunna och omvänt
66 City - Slavsta - Årsta - Gränby C - City
67 City - Norby - Gottsunda - Valsätra - Norby - City
68 City - Nyby - City
110 City - Storvreta - City
111 City - Tunabackar - Lövstalöt - Bälinge (Nattrafiken via Bärby).

/Daniel J, fd trafikplanerare UL
Användarens profilbild
jonsson

Re: Uppsalas nya linjenät

Inlägg av jonsson »

Det där verkar ju vettit :D men jag har två frågor hur blir det med Fålhagen? dessutom vilka linjer passerar Vaksalatorg och vart går dom?
// Jonsson
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

jocke b skrev:leif riktigt fina bilder
har du flera på lager kanske från 80tal tidigt 90 tal då man var liten pojken men fortfarande intresserad av de.
vore härligt :)
Det finns en del, inte så mycket dock. Mewn tyvärr är dessa och ca 10 senaste årens produktion inte insorterade som de borde. Så det får bli senare när jag hunnit......

//Leif D
Daniel J

Uppsalas nya linjenät

Inlägg av Daniel J »

Den sväng i Fålhagen som linje 18 och 56 gör nu kommer att slopas. Istället återinrättas hpl Solrosgatan på Fålhagsleden samt att en ny hållplats inrättas mellan Björkgatan och Uppsalahem. Dessa hållplatser kommer att trafikeras av linje 6 som går i 12-15 minuterstrafik. Alternativt finns linje 7 på Hjalmar Brantingsgatan. Något längre gångvägar med andra ord, men resandet t/f Fålhagen är lågt.

Vaksalatorg trafikeras av linjerna 2, 3, 6, 7, 8, 9, 66 och 68. Vart dessa går kan du se i mitt förra inlägg.

/Daniel
Användarens profilbild
jonsson

Re: Uppsalas nya linjenät

Inlägg av jonsson »

aha man tackar nu en yttligare fråga :D kommer det några nya bussar
// Jonsson
jocke b

Inlägg av jocke b »

detta var minst sagt intressant daniel ;)
jag visste om en del grejer men inte allt, tex att lågturerna skulle tas bort.
mer info kanske. kommer förare förlora jobbet eller?
är de du som är ansvarig för detta :D :D
Jarick

Inlägg av Jarick »

Hej.

Linje 33 förlängs redan innan den startar till Tunåsen via Fyrishov.
Linje 123 ersätter linje 10 till Skölsta och Åby. Den utgår från Busstationen. Gamla Uppsala Buss skall köra den linjen.
De nya linjenätet blir dyrare än de nuvarande enligt Gamla Uppsala Buss beräkningar. De krävs bl.a. mer personal på helger och kvällar.
De blir inga nya bussar i år, de nya linjenätet går de åt ca 4 bussar mindre.

//Janne
jocke b

Inlägg av jocke b »

dags o köpa lös nån buss då :)
jocke b

Inlägg av jocke b »

var man reggad oxå då :)
Skriv svar