Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 7101
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Enceladus »

Jag åkte precis med det näst sista tåget mot Södertälje C. Beläggningen på tåget var cirka 75 procent (inklusive stående trots lediga sittplatser), vilket är på gränsen till vad som kan anses vara godtagbart så här dags. Vid denna tidpunkt har nästan alla linjer mycket lägre beläggning, både i Stockholm och i andra europeiska städer. På vardagar har Södertäljelinjen kvartstrafik till klockan 0:24, vilket är bättre än de flesta linjer och kompenserar för den relativa trängseln.

Vad som däremot inte är acceptabelt är att trafiken helt plötsligt tar slut då. Jag råkade höra en konversation i fyrsitsen framför mig, där det satt en grupp medelålders män och kvinnor. De sa att de egentligen ville åka senare, men att det är för jobbigt att åka nattbuss. Varför slutar trafiken så tidigt när efterfrågan uppenbarligen finns?

Numera har pendeltågen fler resenärer än röda linjen och betydligt fler resenärer per gren än både gröna och blå linjen. Om trafiken förlängdes med en halvtimme - som den gör i tunnelbanan - så skulle pendeltågen fortfarande ha högre beläggning än tunnelbanan. Den enda motiveringen till denna diskrepans är att tunnelbanan hade fler resenärer för tio år sedan och att utbudet inte längre anpassas till efterfrågan.

För väldigt länge sedan hade pendeltågen faktiskt längre trafik. På den tiden hade pendeltågen emellertid mycket färre resenärer, vilket gör situationen än mer anmärkningsvärd. En kvarleva från denna mer ambitiösa tid är att busslinjerna 716 och 718 från Tumba går som om det fortfarande fanns en avgång klockan 0:54 från Stockholm City mot Södertälje C. Som vanligt är busstrafiken inte synkroniserad med tågtrafiken - i detta fall till resenärernas fördel...
Användarvisningsbild
leifd
Inlägg: 4436
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: fredag 20 maj 2022 1:11 Jag åkte precis med det näst sista tåget mot Södertälje C. Beläggningen på tåget var cirka 75 procent (inklusive stående trots lediga sittplatser), vilket är på gränsen till vad som kan anses vara godtagbart så här dags. Vid denna tidpunkt har nästan alla linjer mycket lägre beläggning, både i Stockholm och i andra europeiska städer. På vardagar har Södertäljelinjen kvartstrafik till klockan 0:24, vilket är bättre än de flesta linjer och kompenserar för den relativa trängseln.

Vad som däremot inte är acceptabelt är att trafiken helt plötsligt tar slut då. Jag råkade höra en konversation i fyrsitsen framför mig, där det satt en grupp medelålders män och kvinnor. De sa att de egentligen ville åka senare, men att det är för jobbigt att åka nattbuss. Varför slutar trafiken så tidigt när efterfrågan uppenbarligen finns?

Numera har pendeltågen fler resenärer än röda linjen och betydligt fler resenärer per gren än både gröna och blå linjen. Om trafiken förlängdes med en halvtimme - som den gör i tunnelbanan - så skulle pendeltågen fortfarande ha högre beläggning än tunnelbanan. Den enda motiveringen till denna diskrepans är att tunnelbanan hade fler resenärer för tio år sedan och att utbudet inte längre anpassas till efterfrågan.

För väldigt länge sedan hade pendeltågen faktiskt längre trafik. På den tiden hade pendeltågen emellertid mycket färre resenärer, vilket gör situationen än mer anmärkningsvärd. En kvarleva från denna mer ambitiösa tid är att busslinjerna 716 och 718 från Tumba går som om det fortfarande fanns en avgång klockan 0:54 från Stockholm City mot Södertälje C. Som vanligt är busstrafiken inte synkroniserad med tågtrafiken - i detta fall till resenärernas fördel...
Men sluta nu va...
När ska man underhålla banan om det går tåg hela tiden ? Kanske bättre att det inte går tåg mellan 07.30 och 12.00 då, så man kan jobba i dagsljus också.
Det går ju massa bussar, så folk får väl ta dom då, om de inte kan gå hem i tid.
Qus
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 08 maj 2021 23:27

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Qus »

Jag förstår vad du menar och det borde kunna gå pendeltåg lite senare faktiskt. En gång i halvtimmen kanske iallafall. När jag pluggade så hade vi lill-lördag ibland på onsdagen och då var man tvungen att ta nattbuss eller taxi i vad som kallas Skandinaviens huvudstad för att komma hem.
Enceladus
Inlägg: 7101
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Enceladus »

leifd skrev: fredag 20 maj 2022 21:45 Men sluta nu va...
När ska man underhålla banan om det går tåg hela tiden ? Kanske bättre att det inte går tåg mellan 07.30 och 12.00 då, så man kan jobba i dagsljus också.
Det går ju massa bussar, så folk får väl ta dom då, om de inte kan gå hem i tid.
Av någon konstig anledning dyker det här argumentet upp med jämna mellanrum på forumet, men när Skånes Öresundstågstrafik nämns blir det alltid knäpptyst. Trafikverket klarar bevisligen av att ha avbrottsfri trafik på dubbelspår. Här efterfrågas dessutom enbart en tillbakagång till 1960-talets trafikeringstider, men naturligtvis hade det varit bättre att aldrig regelbundet stoppa trafiken för underhåll då det inte behövs på dubbelspår...
Användarvisningsbild
leifd
Inlägg: 4436
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev: fredag 20 maj 2022 22:17
leifd skrev: fredag 20 maj 2022 21:45 Men sluta nu va...
När ska man underhålla banan om det går tåg hela tiden ? Kanske bättre att det inte går tåg mellan 07.30 och 12.00 då, så man kan jobba i dagsljus också.
Det går ju massa bussar, så folk får väl ta dom då, om de inte kan gå hem i tid.
Av någon konstig anledning dyker det här argumentet upp med jämna mellanrum på forumet, men när Skånes Öresundstågstrafik nämns blir det alltid knäpptyst. Trafikverket klarar bevisligen av att ha avbrottsfri trafik på dubbelspår. Här efterfrågas dessutom enbart en tillbakagång till 1960-talets trafikeringstider, men naturligtvis hade det varit bättre att aldrig regelbundet stoppa trafiken för underhåll då det inte behövs på dubbelspår...
Det beror nog på att du inte blir informerad om de underhållsstopp som sker i Skåne. Där omleds och bussersätts rätt flitigt faktiskt.
daniel_s
Inlägg: 13481
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: fredag 20 maj 2022 22:17 Trafikverket klarar bevisligen av att ha avbrottsfri trafik på dubbelspår.
Ärligt talat så är de väl inte speciellt bra på just det där med avbrottsfri trafik… det är oplanerade avbrott praktiskt taget dagligen, inte sällan hänförliga till underhållet.
Enceladus
Inlägg: 7101
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Enceladus »

leifd skrev: lördag 21 maj 2022 0:14
Enceladus skrev: fredag 20 maj 2022 22:17 Av någon konstig anledning dyker det här argumentet upp med jämna mellanrum på forumet, men när Skånes Öresundstågstrafik nämns blir det alltid knäpptyst. Trafikverket klarar bevisligen av att ha avbrottsfri trafik på dubbelspår. Här efterfrågas dessutom enbart en tillbakagång till 1960-talets trafikeringstider, men naturligtvis hade det varit bättre att aldrig regelbundet stoppa trafiken för underhåll då det inte behövs på dubbelspår...
Det beror nog på att du inte blir informerad om de underhållsstopp som sker i Skåne. Där omleds och bussersätts rätt flitigt faktiskt.
De senaste åren har präglats av fyrspårsbygget mellan Malmö och Lund, med liknande avstängningar som på Mälarbanan. Innan dess stoppades trafiken mer sällan. Även i Köpenhamns metro görs avstängningar vissa dagar. Huvudsaken är att trafiken fungerar de flesta dagar, vilket den aldrig gör med nattbussar.
daniel_s skrev: lördag 21 maj 2022 9:55
Enceladus skrev: fredag 20 maj 2022 22:17 Trafikverket klarar bevisligen av att ha avbrottsfri trafik på dubbelspår.
Ärligt talat så är de väl inte speciellt bra på just det där med avbrottsfri trafik… det är oplanerade avbrott praktiskt taget dagligen, inte sällan hänförliga till underhållet.
Det är dock ingen större skillnad mellan Stockholm och Skåne, trots avsaknaden av nattliga persontåg. I och för sig finns det nattliga godståg även i Stockholm.
Enceladus
Inlägg: 7101
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Enceladus »

I lördags gick det knappt att få någon ståplats. Visserligen kan förseningarna ha orsakat ojämn belastning, men det är SL:s fel att det saknas marginaler...

Bild

Så här ska det inte se ut i hela tåget (ännu värre vid ändarna!) sent på kvällen.
Enceladus
Inlägg: 7101
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Enceladus »

Efter pandemin: Fortfarande färre resenärer i SL-trafiken
DN skrev:– Delar av trafiken har passerat 2019 års resande, Mälartågen ligger över 100 procent jämfört med 2019, pendeltågen börjar närma sig 100 procent. Återhämtningen sker lite olika, säger Kristoffer Tamsons.

[...]

– Vi kommer att komma upp till 100 procents återhämtning och mer med tiden. Stockholmsregionen växer, vi blir fler och resandet ökar. Hur vi bor, arbetar och umgås kommer att ha större inverkan på resandet än några års pandemi, säger Kristoffer Tamsons.
Varför anpassas inte trafiken till den nya verkligheten där resandet ökar mest på kvällar, helger och nätter, speciellt i tågtrafiken?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
Inlägg: 2530
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Hechtwagen »

Eceladusarna gör här ett vettigt och rimligt påpekande men de får mothugg för att många här är trötta på deras eviga gnällande på spårtrafiken i Stockholm.

Visst, pendeltågen borde ha trafik ytterligare 30 minuter.
Majkey
Inlägg: 135
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Majkey »

leifd skrev: fredag 20 maj 2022 21:45 Men sluta nu va...
När ska man underhålla banan om det går tåg hela tiden ? Kanske bättre att det inte går tåg mellan 07.30 och 12.00 då, så man kan jobba i dagsljus också.
Det går ju massa bussar, så folk får väl ta dom då, om de inte kan gå hem i tid.
Märkligt att man inte kan jobba på ett spår i taget i så fall i Stockholm. Går bra på stambanorna med tillfälliga enkelspårssträckor p.g.a. nattliga arbeten och där är det mycket längre mellan växlarna än i Stockholm och minst lika stor mängd godståg.
Dessutom har vi flerspår på en väldigt stor del av pendeltågsnätet.

Personligen hoppas jag Tamsons blir utbytt vid nästa val då han verkar mest vara intresserad av att synas på bild i media och inte jobba för förbättringar.
Enceladus
Inlägg: 7101
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Enceladus »

Majkey skrev: onsdag 01 juni 2022 21:25
leifd skrev: fredag 20 maj 2022 21:45 Men sluta nu va...
När ska man underhålla banan om det går tåg hela tiden ? Kanske bättre att det inte går tåg mellan 07.30 och 12.00 då, så man kan jobba i dagsljus också.
Det går ju massa bussar, så folk får väl ta dom då, om de inte kan gå hem i tid.
Märkligt att man inte kan jobba på ett spår i taget i så fall i Stockholm. Går bra på stambanorna med tillfälliga enkelspårssträckor p.g.a. nattliga arbeten och där är det mycket längre mellan växlarna än i Stockholm och minst lika stor mängd godståg.
Dessutom har vi flerspår på en väldigt stor del av pendeltågsnätet.

Personligen hoppas jag Tamsons blir utbytt vid nästa val då han verkar mest vara intresserad av att synas på bild i media och inte jobba för förbättringar.
Det går naturligtvis även i Stockholm, varför det finns nattliga godståg. Det som saknas är den politiska viljan att göra kollektivtrafiken mer attraktiv.
Enceladus
Inlägg: 7101
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Varför slutar trafiken så tidigt på vardagar?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: fredag 27 maj 2022 21:09 Efter pandemin: Fortfarande färre resenärer i SL-trafiken
DN skrev:– Delar av trafiken har passerat 2019 års resande, Mälartågen ligger över 100 procent jämfört med 2019, pendeltågen börjar närma sig 100 procent. Återhämtningen sker lite olika, säger Kristoffer Tamsons.

[...]

– Vi kommer att komma upp till 100 procents återhämtning och mer med tiden. Stockholmsregionen växer, vi blir fler och resandet ökar. Hur vi bor, arbetar och umgås kommer att ha större inverkan på resandet än några års pandemi, säger Kristoffer Tamsons.
Varför anpassas inte trafiken till den nya verkligheten där resandet ökar mest på kvällar, helger och nätter, speciellt i tågtrafiken?
Det finns tydliga tecken på att resandet utanför rusningen når nya rekordnivåer:

Risk för tågkaos i sommar − SJ:s drag inför midsommarhelgen
Aftonbladet skrev:Bokningstrycket inför sommaren är högre än sommaren 2019, och därmed högre än någonsin.
Djurgårdsfärjan slog rekord i antal resenärer
Centerpartiet skrev:Den fjärde juni i år slog Stockholms äldsta pendelbåt Djurgårdsfärjan rekord i antalet resenärer med 33 345 resande på en dag. Det förra rekordet var på 31 450 resenärer på nationaldagen den 6e juni 2019.
Nuvarande situation i pendeltågstrafiken beror till stor del på att det aldrig har funnits några marginaler. Signaturen "Lars_L" brukade ofta påpeka att sittplatsutnyttjandet inte borde överstiga 75 procent utanför rusningen. Detta ignorerade SL fullständigt, varför dagens trängsel har kunnat uppstå.
Skriv svar