Kristoffer Tamsons (M): SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
SVT Nyheter Södertälje rapporterar att både M och S i Region Stockholm vill införa lokal taxa på Mälartåg i länet. Restiden till Stockholm C är drygt 20 minuter kortare med regionaltåg från Södertälje Syd än med pendeltåg från Södertälje C, men väldigt få invånare bor i närheten av Södertälje Syd.
Tillgängligheten skulle kunna öka med utvecklad busstrafik. I så fall behöver dock regionaltågstrafiken anpassas. Exempelvis är jämn 20-minuterstrafik helt nödvändig - jämför Öresundstågens gemensamma sträcka. Dels måste turtätheten vara konkurrenskraftig med pendeltågen, dels måste busstrafiken hantera en hög belastning. Några av Södertäljes busslinjer har notoriska problem med trängsel.
Utan nämnda anpassningar förblir regionaltågstrafiken mellan Södertälje och Stockholm en kuriositet, även med lokal taxa.
SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Nykvarns remissvar på Trafikförvaltningens trafikförändringsremiss T23
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
Räcker ~50 platser, eller behövs det 333?Enceladus skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 18:45 Nykvarns remissvar på Trafikförvaltningens trafikförändringsremiss T23
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SVT Nyheter Södertälje: SL-kortet ska täcka delar av Mälartågen
För Nykvarn? Definitivt. För hela tåglinjen? Förmodligen inte. Till skillnad från bussar har tåg förmågan att trafikera många stationer utan att förlora mycket tid.Joakim W skrev: ↑torsdag 19 maj 2022 6:40Räcker ~50 platser, eller behövs det 333?Enceladus skrev: ↑onsdag 18 maj 2022 18:45 Nykvarns remissvar på Trafikförvaltningens trafikförändringsremiss T23
Nykvarn ser naturligtvis positivt på förslaget att införa SL-periodsbiljettsgiltighet på Mälartåg.
För närvarande har kommunen begränsad nattrafik med linje 780. Är behovet tillräckligt stort för att motivera mer attraktiv nattrafik med Mälartåg? Det finns ju flera stora stationer längs linjen, men då måste väl Sörmland pröjsa sin del.