FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
En fördel med "Stockholmssystemet" är ju att man inte behöver vara så noga med detaljerna. På tunnelbana 1 så har ju linjerna flexat rejält under många år, så där har ju den gröna färgen lustigt nog varit till fördel för SL eftersom man då inte behöver kommunicera detaljerna till trafikanterna. Ännu bättre hade ju varit om de slopat linjenumren, vilket de nästan gjorde under en period, för då behöver man ju inte alls tala om något eftersom trafikanterna får gå efter vad som visas fram på tåget. Och då det knappast spelar någon roll med linjerna, då kan man ju faktiskt slopa färgerna också, det hade förmodligen varit enklare och i längden billigare. Slopa de offentliga tidtabellerna också så skulle man, som en bonus, spara miljoner på att slippa betala förseningsersättning till trafikanterna eftersom man per definition inte kan vara försenad om man inte utlovar något.
Genius on call
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
”Eller nej vänta, det där är naf redan gjort”
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Tycker nog att beteckningarna blå,grön,röd tunnelbana blivit väl etablerade och förstås av en bred allmänhet.M224 skrev: ↑måndag 16 maj 2022 10:00 [
Japp att London och New York har det kan jag köpa men Stockholm behöver det inte.
Tycker Köpenhamns och majoriteten av Europas Metro-system har tydligare färgscheman, ex. Köpenhamn med M1 och M2 som är gul och grön, M3 och M4 som är blå och röd även om de delar en sträcka genom stan.
Men gul beteckning för något som bara blir en gren är nog inte bra.
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Självklart. Det är inte bara "inte bra", det är stolligt. Men man verkar ha låst fast sig i att grenen ska heta "Gula linjen". Namnet bestämdes i ett helt annat läge, när det inte skulle bli en gren utan en separat tunnelbana. Att det ska vara så så svårt att förstå.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Äh, det är inte så, det är ett politiskt begrepp som är bortglömt efter nästa val.Anders Hanquist skrev: ↑måndag 16 maj 2022 21:17 Självklart. Det är inte bara "inte bra", det är stolligt. Men man verkar ha låst fast sig i att grenen ska heta "Gula linjen". Namnet bestämdes i ett helt annat läge, när det inte skulle bli en gren utan en separat tunnelbana. Att det ska vara så så svårt att förstå.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Det har aldrig funnits ett läge där huvudspåret var en separat tunnelbana. Namnet infördes snarare för att få väljarna att tro att det byggs något som inte byggs.Anders Hanquist skrev: ↑måndag 16 maj 2022 21:17 Självklart. Det är inte bara "inte bra", det är stolligt. Men man verkar ha låst fast sig i att grenen ska heta "Gula linjen". Namnet bestämdes i ett helt annat läge, när det inte skulle bli en gren utan en separat tunnelbana. Att det ska vara så så svårt att förstå.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Men tanken från början var väl att Gula linjen skulle gå från Odenplan-Arenastaden och utgå från en egen separat plattform vid Odenplan?
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Nej, tanken har alltid varit att den nya linjen ska gå mellan Arenastaden och gröna linjens spår i Söderort. Från början planerades ett extra plattformsspår vid Odenplan för att kunna vända tåg norrifrån i högtrafik, men detta slopades under projektets gång. En separat tunnelbana var aldrig ett seriöst alternativ.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Okej, ja det var nog jag som blandade ihop det.Enceladus skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 16:35Nej, tanken har alltid varit att den nya linjen ska gå mellan Arenastaden och gröna linjens spår i Söderort. Från början planerades ett extra plattformsspår vid Odenplan för att kunna vända tåg i högtrafik, men detta slopades under projektets gång. En separat tunnelbana var aldrig ett seriöst alternativ.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Nej. Från början var tanken att gula linjen skulle ha ett eget spår vid Odenplan, och sluta där.M224 skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 16:37Okej, ja det var nog jag som blandade ihop det.Enceladus skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 16:35Nej, tanken har alltid varit att den nya linjen ska gå mellan Arenastaden och gröna linjens spår i Söderort. Från början planerades ett extra plattformsspår vid Odenplan för att kunna vända tåg i högtrafik, men detta slopades under projektets gång. En separat tunnelbana var aldrig ett seriöst alternativ.
Här skrivs det om n plattform bredvid dagens tunnelbanestation.
Och här skrivs det om att gula linjen ska överta dagens spår mot västerort. (Sid 2)Förslaget innebär att Gula linjens nya plattform vid Odenplan placeras bredvid den befintliga plattformen på Grön linje.
Vi planerar att bygga en ny plattform precis söder om den befintliga, med gemensam entré för Grön linje, Gul linje och Citybanan. En ny stationsentré byggs på Karlbergsvägen mot Västmannagatan.
Den nya plattformen som vi planerar att bygga kommer i framtiden trafikeras av Gröna linjen mot västerort
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Har skribenten ens läst sin egen källhänvisning?
Är Saltsjöbanans gren mot Solsidan en separat bana? Är Skarpnäcksgrenen en separat bana på grund av lillpendeln från Gullmarsplan klockan 1:04?FUT skrev:Vid stora evenemang på Friends Arena går det att köra tågen vidare på Grön linje mot T-Centralen och Slussen.
Under denna mandatperiod fick Alliansen hård kritik av oppositionen för att inte vilja bygga en separat bana. Då införde Alliansen namnet "Gula linjen"...
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Men det gäller ju bara vid speciella tillfällen. Tanken var att gula linjen trafikmässigt skulle leva sitt get liv. Att den trafikförsörjdes med tåg från befintliga depåer på gröna linjen är ju en annan sak.Enceladus skrev: ↑tisdag 17 maj 2022 17:47Har skribenten ens läst sin egen källhänvisning?
Är Saltsjöbanans gren mot Solsidan en separat bana? Är Skarpnäcksgrenen en separat bana på grund av lillpendeln från Gullmarsplan klockan 1:04?FUT skrev:Vid stora evenemang på Friends Arena går det att köra tågen vidare på Grön linje mot T-Centralen och Slussen.
Under denna mandatperiod fick Alliansen hård kritik av oppositionen för att inte vilja bygga en separat bana. Då införde Alliansen namnet "Gula linjen"...
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Naturligtvis skulle inte "gröna linjen" vända vid Odenplan söderifrån samtidigt som "gula linjen" vänder vid Odenplan norrifrån. Lillpendeln ginge blott i högtrafik.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Men det kan ju faktiskt i praktiken bli så i alla fall när det gäller den s k gulalinjen. När kapaciteten mot Västerort behöver återställas så måste man ju köra en lill-pendel mellan Karolinska och Hagalund under rusningen och låta folk gå, åka buss eller ersättningsbuss mellan Odenplan/S:t Eriksplan och Karolinska. Eller så vägrar man att inse problemet och kör med proppfulla tåg mot Fridhemsplan/Västerort och knuffar ut folk att börja köra bil i stället, vilket lustigt nog kan bli något enklare pga ett annat mastodontprojekt.
Genius on call
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Många bostäder och fler resvägar med ny linje
FUT bekräftar återigen att Köpenhamns metro är förebilden. Kan avsaknaden av föråldrade trappor göra kopian bättre än originalet?FUT skrev:Plattformarna och tågen blir kortare, men med tätare trafik, vilket minskar väntetiden för resenären. Vid stationerna skapas bytespunkter och olika trafikslag knyts samman. Tunnelbanelinjen kommer att ligga djupt och det blir snabba, smidiga hissar som tar resenärerna upp och ner.
Restiden mellan ändstationerna blir jämförbar med pendeltåg mellan Älvsjö och Stockholm City. Östberga får kortare restid till Kungsholmen än Brommaplan!FUT skrev:Restid: 8–10 minuter mellan ändstationerna
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Pendeltåget är ju ett system med en gemensam sträcka i mitten. Därför ska den ha en färg. Tunnelbanan är tre separata system. Därför ska den ha tre olika färger. Det är helt rätt som det är.M224 skrev: ↑måndag 16 maj 2022 9:41Javisst, hela nätet kan vara en färg, grön... I nästan alla andra har varje linje en egen färg och inte som i Stockholm!Odd skrev: ↑måndag 16 maj 2022 6:28Tänk om man kunde slopa prestigen med färger, då skulle man inte ha dessa problem...Anders Hanquist skrev: ↑söndag 15 maj 2022 11:30 Den här tunnelbanan blir uppenbarligen en separat anläggning, en "Tub 4". Den har ännu inte fått någon färg, som jag har sett. Hög tid nu alltså att fasa ut "Gula linjen" som benämning på avgreningen Odenplan-Arenastaden, så att man kan återanvända färgen för den här banan.
SLs färger gör ju ingen nytta när ex. alla pendeltågslinjer har lila som färg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Köpenhans S tog och Metro har också gemensamma sträckor genom stan men där har varje linje en egen färg. Mycket tydligare.twr skrev: ↑söndag 22 maj 2022 11:00Pendeltåget är ju ett system med en gemensam sträcka i mitten. Därför ska den ha en färg. Tunnelbanan är tre separata system. Därför ska den ha tre olika färger. Det är helt rätt som det är.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Stockholms spårtrafikkarta har idag 10 färger/banor. Om varje linje skulle ritas separat så skulle det behövas 26 färger/linjer på kartan (10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 25, 26, 27, 27S, 28, 28S, 28X, 29, 30, 31, 40, 41, 42X, 43, 43X, 44, 48). Jag tror inte det skulle bli tydligare.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Ja, Stockholm har för många spårtrafiklinjer för att färgsätta varje enskild linje. Däremot har Köpenhamn en mycket bättre linjenumrering (bokstäver för tåg).kildor skrev: ↑söndag 22 maj 2022 12:07Stockholms spårtrafikkarta har idag 10 färger/banor. Om varje linje skulle ritas separat så skulle det behövas 26 färger/linjer på kartan (10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 25, 26, 27, 27S, 28, 28S, 28X, 29, 30, 31, 40, 41, 42X, 43, 43X, 44, 48). Jag tror inte det skulle bli tydligare.
Re: FUT stjäl Köpenhamns metro, men klarar TF trafikeringen?
Förstår dock inte varför S och X tågen skulle behöva en egen färg. Men visst jag ger mig. Stockholm är unikt.