Tunnelbanans unika status

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Självklart. Vem vill ta tunnelbanan till Täby? Det går ju inte ens.
Drygt sju av tio vill ha tunnelbana till Täby, och drömmen om tunnelbana till Täby lever än. Polisen i Norrort borde kanske opinionsbilda mer?
Du tar fram en hypotetisk situation som inte är aktuell idag.

I dag finns det ingen tunnelbana i Täby, och därmed kan det inte heller finnas någon "unik status" för Tunnelbanan i Täby.

Med dina kriterier så har däremot Roslagsbanan en unik status.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Nu finns månadsstatistiken för april. För första gången någonsin har pendeltågen haft fler resenärer än röda linjen under årets fyra första månader. Blir det någon anpassning av trafiken, t.ex. 15-minuterstrafik på tidiga helgnätter eller 10-minuterstrafik på helgkvällar? Den som vet svaret förstår trådens rubrik...
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Här är antalet påstigande per dygn under årets sju första månader för några trafikslag, mätt i tusental:

Pendeltåg: 256, 301, 337, 351, 361, 341, 219 (309,42 i genomsnitt)
Röda linjen: 237, 302, 333, 356, 352, 295, 201 (296,57 i genomsnitt)

Gapet mellan pendeltågen och röda linjen är större än någonsin sedan pendeltågen kom ikapp röda linjen under pandemin (vilket hade hänt ändå). Trafikutbudet påminner däremot om hur resandet såg ut i början av 2000-talet. Resultatet är trängsel under stora delar av dygnet, speciellt på helger.

Har tunnelbanan en unik status eller behöver SL numera flera decennier för att anpassa utbudet till efterfrågan? :roll:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Odd »

Det logiska svaret är väl då att nattrafik inte är det unika statusen längre, så för att tunnelbana 2 skall få tillbaka unika-status-pokalen så skall de slopa nattrafiken! :)
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 30 augusti 2022 19:53 Det logiska svaret är väl då att nattrafik inte är det unika statusen längre, så för att tunnelbana 2 skall få tillbaka unika-status-pokalen så skall de slopa nattrafiken! :)
Nattrafiken är blott en del av tunnelbanans attraktiva minimiutbud. Tunnelbanans 10-minuterstrafik på helgkvällar och 15-minuterstrafik på tidiga helgnätter skulle minska den trängsel som föreligger nu:
Masterplanner skrev:Detta förslag kommer nu, precis inför valet, trots att de haft hur många år som helst på sig att inför det. Innebär det att det kommer att vara glömt så snart valet är över?
Inget fel på förslaget i sig, men viktigare är att samtidigt se över trafiken hela dagen på helgerna. På vissa sträckor är det väldigt trångt, trots att det finns gott om ledig kapacitet att köra tätare.
Tunnelbanans längre öppettider på vardagar och 15-minuterstrafik på helgmorgnar ska inte heller försummas. Tunnelbanan möjliggör en mer flexibel livsstil.

Det är inte heller helt klart hur det blir med nattrafiken. SL har inte ansökt om nattliga tåglägen, utan Tamsons säger bara att SL ska göra en sen ansökan om han vinner valet. Vidare förekommer motstridiga uppgifter. I en av artiklarna säger Tamsons att det är omöjligt att ha dygnetrunttrafik. I en annan säger han att nästa års satsning bara är ett första steg. I och för sig kan det också vara journalisterna som har missförstått vad som gäller.

Förutom på gröna linjen har tunnelbanan ett föråldrat signalsystem som inte tillåter motspårskörning i full hastighet. Ironiskt nog är det alltså enklare att införa dygnetrunttrafik på Trafikverkets spår, se exempelvis Skånetrafikens Öresundståg. Men politikerna i Stockholm vill inte, om inte det går för dåligt i opinionen.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Hur stort är trafikbehovet på vardagsnätter egentligen? Det är en bra fråga eftersom nattbussar bara har en bråkdel av antalet resenärer som nattåg skulle ha. Jag har sett Bålstatåg med stående resenärer klockan 23 på vardagar när det är 15-minuterstrafik. Bara två timmar senare är det 30-minuterstrafik med bussar.

Strategi för utveckling av den regionala tågtrafiken i Skåne 2020–2040

Skånetrafikens Öresundståg är tyvärr den enda spårtrafiken i Sverige som har avbrottsfri trafik. Trafikutbudet är förhållandevis attraktivt: 10-minuterstrafik i rusningen, 20-minuterstrafik övrig tid på dagen (mellan klockan 4 och midnatt) samt timmestrafik på natten. Om några år planeras 15-minuterstrafik dagtid.

På sidan 17 finns statistik för resandet över dygnet på vardagar med Öresundståg i Skåne. Vardera nattimme utgör 0,4 % av resandet, vilket innebär att det är samma beläggning som på sena kvällar. Inte illa med tanke på att tågen bara går till Lund på natten!

På sidan 16 finns motsvarande statistik för Pågatågen. Här är nattrafiken mer begränsad, med ett totalt uppehåll klockan 3, men likväl bättre än i Stockholm.

Skånetrafiken vidareutvecklar Öresundstågen istället för att införa system 3
News Øresund skrev:Under rusningstid avgår tågen idag var tionde minut och under övrig tid var tjugonde minut. Utökningen av trafiken sker till en början främst utanför rusningstid. Totalt ska det från december köra 84 Öresundståg per dag över Öresundsbron under vardagar och 72 stycken per dag under helgerna. För att därefter kunna utöka trafiken ytterligare behöver ny infrastruktur komma på plats, berättar Mats Ohlsson.
Tydligen ska trafiken utökas redan nästa år. I nuläget börjar 20-minuterstrafiken klockan 3:59 från Lund och slutar klockan 0:27 från Köpenhamn. Till skillnad från Stockholms pendeltåg, men precis som Stockholms tunnelbana, bantas inte trafiken på helgmorgnar. Detta kan innebära att Arlanda Express inte längre har Sveriges längsta kvartstrafik (exklusive tunnelbanan förstås).

Åtminstone Södertäljelinjen har fler resenärer än såväl Arlanda Express, blå linjen som Öresundståg, men ändå är kvartstrafiken där betydligt mer begränsad.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Nya regionstyret ska se över utbudet i SL-trafiken
DN skrev:Regionen ska utreda hur trafikutbudet kan justeras inför trafikplaneringen 2024, för att anpassa det till ett förändrat resande och ekonomiska förutsättningar.
Betyder detta att tunnelbanans unika status är hotad? Sedan åtminstone fyra år tillbaka har både pendeltågen och Tvärbanan minst lika många resenärer.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Tvärbana har krockat med lastbil
Mitt i skrev:Strax innan klockan 07 blev det totalstopp i trafiken mellan Norra Ulvsunda och Solna centrum efter en kollision mellan en tvärbana och en lastbil.

[...]

Klockan 07.57 stoppades trafiken mellan Bällsta bro och Solna centrum efter att en lastbil och personbil kolliderat.

[...]

08.35 körde en tvärbana mot stoppsignal vid Årstafältet vid en gång- och cykelväg. Ingen kom till skada men SL drog i nödbromsen. Trafiken stoppades, men var vid klockan 10 i gång igen.
Fullständig trafikseparering ger en unik status.

(Notering: I vardagligt språk används tvärbana synonymt med spårvagn, t.ex. en kollision mellan en tvärbana och en lastbil.)

Häst död – påkörd av pendeltåg
Mitt i skrev:Ett pendeltåg i Stockholm har kört på en häst. Det skedde vid Hemfosa på pendeltåglinje 43 mellan Bålsta och Nynäshamn.

– Först ringer hästarnas ägare in och säger att de har lösspringande hästar på rymmen. Sedan får vi ett samtal från en som sitter på pendeltåget som har sett en häst på spåret, säger Anna Stålhuvud, presstalesperson hos polisen.

[...]

Nu rullar pendeltågen igen men olyckan påverkar trafiken i båda färdriktningar och orsakar förseningar på upp mot 15 till 30 minuter, skriver SL.
Fullständig trafikseparering ger en unik status.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av gek »

Trots denna status har tunnelbanetrafik stoppats av såväl bilar som älgar och andra djur.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Odd »

gek skrev: fredag 19 januari 2024 21:54 Trots denna status har tunnelbanetrafik stoppats av såväl bilar som älgar och andra djur.
Det är ju onekligen unikt att det händer, särskilt som att det är osannolikt att det skall hända. Men ändå händer det...

Men det är inte det enda som är unikt i Sverige med tunnelbanan. Den unika doften i hissarna eller den unika sammansättningen av klientel en fredagsnatt efter löning går inte heller av för hackor.

Det är för väl att det finns mer normala, icke-unika, transportsätt även i Stockholm, som inte drabbas av den "unika statusen" som T-banan har. :D
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: lördag 20 januari 2024 0:27
gek skrev: fredag 19 januari 2024 21:54 Trots denna status har tunnelbanetrafik stoppats av såväl bilar som älgar och andra djur.
Det är ju onekligen unikt att det händer, särskilt som att det är osannolikt att det skall hända. Men ändå händer det...

Men det är inte det enda som är unikt i Sverige med tunnelbanan. Den unika doften i hissarna eller den unika sammansättningen av klientel en fredagsnatt efter löning går inte heller av för hackor.

Det är för väl att det finns mer normala, icke-unika, transportsätt även i Stockholm, som inte drabbas av den "unika statusen" som T-banan har. :D
Jag har i vart fall ca 20års erfarenheter av att resa hem från jobbet just med T-banan på fredag natt. En resa varannan vecka och det fungerade i stort sett bra. Inget speciellt uppseendeväckande. Mitt intryck är att det är nog mer stökigt på sen kväll än på,den rena natten.
Det har ju prövats att köra buss i stället vilket inte gick så bra. Rätt bra beläggning vilket visar att det finns efterfrågan
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av daniel_s »

Nattrafik i tunnelbanan är jättebra för alla som bor längs tunnelbanan men för alla andra är den mest till besvär, det är mer praktiskt med direkt nattbuss även om den teoretiskt kan ta lite längre tid.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev: lördag 20 januari 2024 12:33 Nattrafik i tunnelbanan är jättebra för alla som bor längs tunnelbanan men för alla andra är den mest till besvär, det är mer praktiskt med direkt nattbuss även om den teoretiskt kan ta lite längre tid.
En stor del av tunnelbanans resenärer använder matarbussar. Utan tunnelbanans nattrafik skulle många av dessa matarbussar inte trafikeras på natten (t.ex. Ekensberg). Därmed skulle en massa resenärer tvingas använda svarttaxi - knappast en vinst för samhället. I övrigt skulle det bli längre restid i onödan (t.ex. Årsta), och i vissa fall fler byten (t.ex. Telefonplan). Dessutom är tunnelbanestationerna mycket trevligare att vänta på. Jämför situationen på pendeltågen...
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

gek skrev: fredag 19 januari 2024 21:54 Trots denna status har tunnelbanetrafik stoppats av såväl bilar som älgar och andra djur.
Här strejkar bommarna när tåget kommer
Mitt i skrev:Enligt Trafikverket hände det vid fem tillfällen 2022 och nio tillfällen 2023 att bommarna inte fälldes ner som de ska. Felet ska nu ha lokaliserats till två trasiga slingor i marken som har kopplats ur. Åtgärden medför att tågen tillsvidare, av säkerhetsskäl, måste hålla lägre hastighet i korsningen.

[...]

Det är oklart när tågen återigen kan passera Fagersjö i normal hastighet. Spåren behöver stängas under ett dygn när grundfelet ska åtgärdas, vilket ska ske någon gång i vår.

[...]

Fagersjöbon Robin Travis är kritisk till att bilar och tåg över huvud taget ska samsas i samma korsning. Han har tidigare uppvaktat staden och Trafikverket om att bygga om till en planskild korsning.
Förutom den förträffliga nattrafiken slipper tunnelbanan den här typen av problem. Fagersjövägen skulle bli planskild för länge sedan, men inget har ännu hänt.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av daniel_s »

Nybyggda järnvägssträckor saknar också den typem av problem då Trafikverket inte längre nybygger plankorsningar.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Enceladus »

Stora vattenansamlingar innebär förstås kaos i trafiken:

Spårvägstrafiken lamslagen av översvämningskaos
SMHI varnar för ishalka – SL ställer in pendeltåg

Samtidigt går tunnelbanan som om inget hade hänt. :)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av Odd »

Olika trafikslag drabbas av olika problem.
Inget unikt med det.
:cheesygrin:

Vi minns ju när större delen av tunnelbana 1 och stora delar av tunnelbana 2 stod still, väg- och busstrafiken var lamslagen i Stockholms innerstad, men den då ideellt bemannade Djurgårdslinjen fungerade.
Inte unikt, men nära på :-D
Genius on call
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Tunnelbanans unika status

Inlägg av gek »

Enceladus skrev: måndag 22 januari 2024 15:58 Stora vattenansamlingar innebär förstås kaos i trafiken:
Ungefär som på tunnelbanan när det häromåret hade regnat i Högdalen. Stopp söder om Stureby, och sedan enkelspårsdrift under lång tid medan banan reparerades.

Det enda med tunnelbanan som är unikt (i varje fall unikt i Sverige) är den störningskänsliga strömskenan, som så lätt blir isbelagd.
/Gunnar Ekeving
Skriv svar