Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus skrev: ↑måndag 25 april 2022 9:59
Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Enceladus skrev: ↑måndag 25 april 2022 9:59
Är tanken att Stockholm äntligen ska utmana Köpenhamn i modernitet? Dagens t-bana anses ju vara omodern. Men det räcker inte att en t-bana är modern - den måste också vara användbar. Kan "en helt fristående bana" med bara sex stationer anses vara det?
Går banan mellan de punkter som jag ska rese så är den användbar för mig.
Enceladus skrev: ↑måndag 25 april 2022 9:59
Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Enceladus skrev: ↑måndag 25 april 2022 9:59
Är tanken att Stockholm äntligen ska utmana Köpenhamn i modernitet? Dagens t-bana anses ju vara omodern. Men det räcker inte att en t-bana är modern - den måste också vara användbar. Kan "en helt fristående bana" med bara sex stationer anses vara det?
Går banan mellan de punkter som jag ska rese så är den användbar för mig.
Modern är bara ett ord. Det är bättre att hålla sig till konkreta för- och nackdelar. Gör man det kan man lätt konstatera att den så kallade tunnelbanan som förbinder det mellanstora stadsbyggnadsprojektet Årstafältet med ett antal halvperifera bytespunkter är den mest idiotiska utbyggnaden av kollektivtrafik någonsin i Stockholm.
Enceladus skrev: ↑måndag 25 april 2022 9:59
Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
FUT skrev:– När stationerna ligger så pass djupt tar det alldeles för lång tid att ta rulltrapporna. Snabbhissarna går ungefär 4 meter per sekund.
– Vi bygger i en storstad och det finns inte så mycket plats runt entréerna, på grund av att husen står tätt eller på grund av andra spår i närheten. Tack vare hissarna påverkar vi omgivningen så lite som möjligt.
Svar: Ja, enligt FUT skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om alla rulltrappor togs bort.
Enbart hissar gör att det känns osäkrare. Inte minst vid en utrymningssituation. Det är tryggare att ha luft och rymd omkring sig, än att vara instängd i en hiss. Men fast det börjar kommuniceras ut att station Sofia bara ska ha hissar så har jag har inte sett en enda insändare från någon med klaustrofobi som klagar på detta, konstigt nog.
Enceladus skrev: ↑måndag 25 april 2022 9:59
Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
FUT skrev:– När stationerna ligger så pass djupt tar det alldeles för lång tid att ta rulltrapporna. Snabbhissarna går ungefär 4 meter per sekund.
– Vi bygger i en storstad och det finns inte så mycket plats runt entréerna, på grund av att husen står tätt eller på grund av andra spår i närheten. Tack vare hissarna påverkar vi omgivningen så lite som möjligt.
Svar: Ja, enligt FUT skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om alla rulltrappor togs bort.
För det första är "enligt FUT" en skrattretande formulering, som om FUT skulle vara någon auktoritet, vilket de inte är.
För det andra finns det ju ingenting i det citatet som ens är nära det som Enceladus påstår. Vilket är ganska typiskt för Enceladus inlägg, att de försöker stödja ett påstående genom att hänvisa till något helt annat.
LÅ1 skrev: ↑måndag 25 april 2022 13:56
Enbart hissar gör att det känns osäkrare. Inte minst vid en utrymningssituation. Det är tryggare att ha luft och rymd omkring sig, än att vara instängd i en hiss. Men fast det börjar kommuniceras ut att station Sofia bara ska ha hissar så har jag har inte sett en enda insändare från någon med klaustrofobi som klagar på detta, konstigt nog.
Min kära mor har klaustrofobi. Hon tycker att tunnelbana är otäckt. Så hissar eller rulltrappor är ovidkommande. Men skulle hon åkt tunnelbana så hade hon inte stigit av vid de stationerna sin bara har hiss.
Enceladus skrev: ↑måndag 25 april 2022 9:59
Det verkar alltså bli en minitunnelbana som i Köpenhamn. Turtätheten sägs bli hög, men det återstår att se. Förarlösa tåg kan hjälpa. Vidare nås alla stationer enbart med hiss, vilket ger ett ännu modernare intryck.
Är det mer modernt att trycka in alla resenärer i hissar mellan station och gata, utan möjlighet till att använda rulltrappor? Skulle stationerna Medborgarplatsen och Hötorget bli mer moderna om man tog bort alla rulltrappor och byggde nya hiss som enda möjlighet att komma ner till perrongerna?
Ja de uråldriga stationerna borde ju göras om till museum. Det är riktigt pinsamt för Stockholm att vi fortfarande har tunnelbanestationer som bara är en kort trappa ner från gatan. Dessa stationer borde omedelbart bytas ut mot moderna stationer hundra meter under marken!
Och förresten så måste vi även korta ner alla alla plattformar till 40 meter så att vi blir lite mer som Köpenhamn. Långa plattformar är pinsamt omodernt!
Diripsi skrev: ↑måndag 25 april 2022 19:00
Ja de uråldriga stationerna borde ju göras om till museum. Det är riktigt pinsamt för Stockholm att vi fortfarande har tunnelbanestationer som bara är en kort trappa ner från gatan. Dessa stationer borde omedelbart bytas ut mot moderna stationer hundra meter under marken!
Av någon anledning kommer jag att tänka på när jag i min ungdom bodde i Uppsala. Jag plågades då storligen av att husen var så låga och inte höga och fina som i Stockholm. Särskilt pinsam var den gamla bebyggelsen längs Dragarbrunnsgatan. När jag nu kommer till Uppsala och ser vad som har hänt där, inser jag hur ungdomligt oförståndig jag var.
Majkey skrev: ↑onsdag 27 april 2022 14:52
Kommer det vara förberett för långa tåg i framtiden? Även om det inte behövs idag känns det dumt att bygga fast sig i en minimetro som Köpenhamns.
FUT bryr sig inte om vad som är dumt eller inte. De är inte intresserade av funktion. Det enda som betyder något är att bygga något som kan kallas tunnelbana. Sen spelar det ingen roll var stationerna ligger och den typen av frågor.
Man kommer att bygga 70 meter långa plattformar och de kommer att vara omöjliga att förlänga. Alla stationer kommer enbart ha hiss. man bygger alltså något som kapacitetsmässigt är en spårväg, tillgänglighetsmässigt är sämre än allt annat och man gör det till en extrem kostnad. Tänk en bana av Kistagrenens längd men tre gånger dyrare och minst 30 meter ner i marken.
Och så presenterar man detta som något bra genom att använda innehållslösa ord som "modern".
Majkey skrev: ↑onsdag 27 april 2022 14:52
Kommer det vara förberett för långa tåg i framtiden? Även om det inte behövs idag känns det dumt att bygga fast sig i en minimetro som Köpenhamns.
FUT bryr sig inte om vad som är dumt eller inte. De är inte intresserade av funktion. Det enda som betyder något är att bygga något som kan kallas tunnelbana. Sen spelar det ingen roll var stationerna ligger och den typen av frågor.
Man kommer att bygga 70 meter långa plattformar och de kommer att vara omöjliga att förlänga. Alla stationer kommer enbart ha hiss. man bygger alltså något som kapacitetsmässigt är en spårväg, tillgänglighetsmässigt är sämre än allt annat och man gör det till en extrem kostnad. Tänk en bana av Kistagrenens längd men tre gånger dyrare och minst 30 meter ner i marken.
Och så presenterar man detta som något bra genom att använda innehållslösa ord som "modern".
Det är det som är det fina med dekalpolitik. Genom att kalla något för något annat så kan man legitimera det.
FUT skrev:Anläggningens utformning som har analyserats i successivanalysen bygger på principerna i Sverigeförhandlingens omfattning men med tydliggörande av:
• En ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö utformad som två enkelspårstunnlar där eventuell utrymning sker mellan tunnelrören
• 75 m långa plattformar med mittuppgång med möjlighet till fler entréer.
• Sex stationer
– Fridhemsplan med möjlighet till omstigning till blå och grön linje
– Liljeholmen med möjlighet till omstigning till röd linje
– Årstaberg med möjlighet till omstigning tvärbana och pendeltåg
– Årstafältet
– Östberga
– Älvsjö med möjlighet till omstigning till pendeltåg
Det verkar onekligen som att FUT:s nya tunnelbana är starkt inspirerad av Köpenhamns metro: korta tåg och plattformar med fokus på turtäthet, två enkelspårstunnlar som säkerställer avbrottsfri trafik. Inspirationen bekräftas av följande stycke:
FUT skrev:Moderna tunnelbanor byggs ofta med kortare tåg/plattformar än de som använts tidigare i Stockholm. Kapaciteten säkerställs istället med högre turtäthet vilket ger god tillgänglighet. Exempel på sådan tunnelbana är Köpenhamn som på senare år byggt ut sitt tunnelbanesystem i centrala staden.
Tanken är alltså att den nya tunnelbanan ska vara "modern", vilket Stockholms befintliga tunnelbana inte är.
Blir detta Stockholms nya standard för tunnelbanor? Förhoppningsvis möjliggörs utbyggnader åt båda hållen (t.ex. Hagastaden och Hagsätra). Det kan också vara klokt att ta hänsyn till Spårväg Syd redan nu.
Den här tunnelbanan blir uppenbarligen en separat anläggning, en "Tub 4". Den har ännu inte fått någon färg, som jag har sett. Hög tid nu alltså att fasa ut "Gula linjen" som benämning på avgreningen Odenplan-Arenastaden, så att man kan återanvända färgen för den här banan.
Anders Hanquist skrev: ↑söndag 15 maj 2022 11:30
Den här tunnelbanan blir uppenbarligen en separat anläggning, en "Tub 4". Den har ännu inte fått någon färg, som jag har sett. Hög tid nu alltså att fasa ut "Gula linjen" som benämning på avgreningen Odenplan-Arenastaden, så att man kan återanvända färgen för den här banan.
Tänk om man kunde slopa prestigen med färger, då skulle man inte ha dessa problem...
Anders Hanquist skrev: ↑söndag 15 maj 2022 11:30
Den här tunnelbanan blir uppenbarligen en separat anläggning, en "Tub 4". Den har ännu inte fått någon färg, som jag har sett. Hög tid nu alltså att fasa ut "Gula linjen" som benämning på avgreningen Odenplan-Arenastaden, så att man kan återanvända färgen för den här banan.
Tänk om man kunde slopa prestigen med färger, då skulle man inte ha dessa problem...
Javisst, hela nätet kan vara en färg, grön... I nästan alla andra har varje linje en egen färg och inte som i Stockholm!
SLs färger gör ju ingen nytta när ex. alla pendeltågslinjer har lila som färg.
London har väl samma system som vi (och var väl förebild en gång) med en "banfärg", men med samma färg för grenar som för huvudsträckningen. Annars skulle nog inte färgerna räcka till.
Anders Hanquist skrev: ↑måndag 16 maj 2022 9:51
London har väl samma system som vi (och var väl förebild en gång) med en "banfärg", men med samma färg för grenar som för huvudsträckningen. Annars skulle nog inte färgerna räcka till.
Japp att London och New York har det kan jag köpa men Stockholm behöver det inte.
Tycker Köpenhamns och majoriteten av Europas Metro-system har tydligare färgscheman, ex. Köpenhamn med M1 och M2 som är gul och grön, M3 och M4 som är blå och röd även om de delar en sträcka genom stan.