El-bussar i Stockholms innerstad

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av LÅ1 »

Pressmeddelande från SL: "Elbussatsning har nått innerstaden".
I augusti börjar 15 elbussar att gå i Stockholms innerstad. 14 elbussar rullar redan i Norrtälje, Sigtuna och Barkarbystaden. Planen är att alla SL-bussar ska gå på el 2035.
Alltså har de inte nått innerstaden, eller i alla fall inte innerstadens resenärer, än! :)

Hur är erfarenheterna från Norrtälje, Sigtuna och Barkarbystaden? Hinner bussarna alltid hem för laddning innan det blir, vad säger man, strömtorsk? :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av Stefan Widén »

Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av LÅ1 »

Problemet tycks vara att man inte köper in väl beprövade fordon. Det är ett problem som säkert kan gälla även för bussar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Harald
Inlägg: 8657
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av Harald »

Västtrafik har mellan 200 och 300 elbussar i drift plus ett par elfärjor. All tätortstrafik i Mölndal, Partille och Lidköping är elektrifierad. Sydvästra Göteborg är också elektrifierat liksom en del linjer i andra andra kommuner. I december ska Vänersborg, Trollhättan och nordvästra Göteborg bli det. Testfasen är alltså avklarad och nu är det reguljär drift.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4548
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av leifd »

Harald skrev: lördag 30 april 2022 18:40 Västtrafik har mellan 200 och 300 elbussar i drift plus ett par elfärjor. All tätortstrafik i Mölndal, Partille och Lidköping är elektrifierad. Sydvästra Göteborg är också elektrifierat liksom en del linjer i andra andra kommuner. I december ska Vänersborg, Trollhättan och nordvästra Göteborg bli det. Testfasen är alltså avklarad och nu är det reguljär drift.
Gott och väl, men man kan ju inte begära att SL ska göra på det viset. De måste ju själva uppfinna elbussen, annars duger det väl inte...
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av Bussmicke »

Bortsett de 15 elbussar som levereras till Keolis just nu, jag vet inte varför man måste vänta ända till sommarens slut innan de kommer ut i trafik..
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av LÅ1 »

Harald skrev: lördag 30 april 2022 18:40 Västtrafik har mellan 200 och 300 elbussar i drift plus ett par elfärjor. All tätortstrafik i Mölndal, Partille och Lidköping är elektrifierad. Sydvästra Göteborg är också elektrifierat liksom en del linjer i andra andra kommuner. I december ska Vänersborg, Trollhättan och nordvästra Göteborg bli det. Testfasen är alltså avklarad och nu är det reguljär drift.
Det finns fungerande spårvagnar också runt om i landet och värden. Men de dög tydligen inte för SL. Så de kan säkert hitta på att köpa nyutvecklade elbussar med barnsjukdomar även om det finns fungerande modeller att välja på.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av M224 »

Det är väl knappast SL som har köpt in elbussarna utan Keolis. Och modellen är en numera mycket vanlig elbuss om rullar i flertalet städer runt om i Europa inkl. städer som Malmö, Köpenhamn och Hamburg.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av LÅ1 »

Jodå, det blir nog bra. :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: lördag 30 april 2022 23:05 Det finns fungerande spårvagnar också runt om i landet och värden. Men de dög tydligen inte för SL.
Konstig jämförelse. Upphandling fungerar så att man talar om vad man vill köpa, och sedan väljer man bland inkomna anbud enligt en i förväg bestämd princip. Vilka produkter som redan finns på marknaden är strängt taget irrelevant vid en offentlig upphandling.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av M224 »

Det var väl bara CAF som erbjud dessa bastarder till "spårvagnar/Light rail"... Liknande vagnar rullar i Talinn. Annars vet jag ingen annan stad som valt dessa XXL vagnar. :roll:
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av daniel_s »

Batteribussarna är ju ett gränsfall där upphandlingskonstruktionen kan bli lite ”spårtrafikmässig”, beroende på trafikhuvudmannens ambitioner. Även om det är entreprenören som köper in bussarna så får man lite investeringar i depåutrustning mm som blir kvar under lång tid. Särskilt när man är inne och petar i pågående trafikavtal kan det bli konstiga lösningar för att få igenom nya grejer.
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av BSB101 »

Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 11:57 Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D
Ur miljösynpunkt är fördelen att bussar kan köra på befintlig infrastruktur, spårvagnar kräver ny. Sedan har säkert spårvagnar en lägre miljöpåverkan i längden.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av daniel_s »

Batteribussar kräver för all del också en del ny infrastruktur - all den energi som bussarna drivs med ska ju fram till bussarna på något sätt.

Sen behöver ju gatorna också underhållas, och batteribussar sliter faktiskt extra mycket på dem då de är tyngre än förbränningsmotorbussar.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4548
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av leifd »

M224 skrev: söndag 01 maj 2022 11:15 Det var väl bara CAF som erbjud dessa bastarder till "spårvagnar/Light rail"... Liknande vagnar rullar i Talinn. Annars vet jag ingen annan stad som valt dessa XXL vagnar. :roll:
Så kan det säkert vara, även om Stadler kan bygga det mesta som önskas, men då hamnar väl oftast i facket för kuggstångsbanor och andra liknande bergbanor. Men finns säkert undantag också.
Annars så liknar det ju Göteborgs köp av M32, där endast AnsaldoBreda gick med på att bygga vagnar med detta extremt långa främre överhäng fram (och bak). Nu bygger ju i och för sig CAF vagnar till Oslo, som tycks ha samma långa långa överhäng där fram. (Långt främre överhäng ger dålig arbetsmiljö för föraren, pga kast i sidled som uppstår i kurvor)
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av Diripsi »

Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 11:57 Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D
Men för guds skull, detta är inget prov utan väl beprövade elbussar som går i trafik på många andra håll. De kommer fungera lika utmärkt här. Till skillnad från de gummihjulsbefriade fordonen på Djurgården som ständigt måste bussersättas. Men vissa skribenter här tycks mista förmågan att tänka klart så fort ordet "buss" dyker upp...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av Stefan Widén »

Diripsi skrev: måndag 02 maj 2022 16:43
Stefan Widén skrev: lördag 30 april 2022 11:57 Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.

Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?

Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....

Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta? :D
Men för guds skull, detta är inget prov utan väl beprövade elbussar som går i trafik på många andra håll. De kommer fungera lika utmärkt här. Till skillnad från de gummihjulsbefriade fordonen på Djurgården som ständigt måste bussersättas. Men vissa skribenter här tycks mista förmågan att tänka klart så fort ordet "buss" dyker upp...

Jag har inget emot bussar bara de har spröt på taket :D

Men alltså alla trafikslag behövs och det finns en tydlighet (Sunt bondförnuft) i när man skall välja respektive. Det är när marknadskrafter m fl försöker bryta mot den som de blir fel. Slänger man in en hederlig gammal dieselmotor i en ledbuss klarar den sin trafikuppgift utan problem. Men miljökonsekvenserna blir därefter. Samma gäller även andra alternativ som provats. Vi minns alla när det luktade etanolbuss i hela stan. Vi vet att batteribussar gjort framsteg men fortfarande så är det en viss osäkerhet om både kostnader och tillförlitlighet, batteriets hållbarhet osv, om man ska tro alla som är insatta. Med trådar på taket får man en beprövad teknik som vi vet fungerar och har kapacitet så det räcker om man dimensionerat rätt. Jo det kostar en slant att hänga upp lite tråd men om man på allvar vill utnyttja eldriftens alla fördelar är det en långsiktig investering som lönar sig.

Finns säkerligen någon som älskar att räkna som kan, med facit i hand, räkna ut skillnaden på kostnader om man på 90 talet hängt upp trådar för stombussarna. Det handlar ju även om att se fordonen på nytt sätt. Idag är det ca 10-15 års drifttid på en buss. Vad händer om vi fördubblar den? Ställer man krav på att bussarna ska kunna hålla längre så får man det.

Det kanske inte funkar att respektive entreprenör äger bussarna då men genom att höja upp statusen så kan TF äga dessa bussar och ta det långsiktiga ansvaret precis som för spårtrafik så är det även där pengar att hämta.

Jag väljer att inte kommentera det där med bussersättning på Djurgården.....

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av Fyrgeit »

IMG_20220511_172816416_HDR.jpg
IMG_20220511_172816416_HDR.jpg (203.2 KiB) Visad 1117 gånger
Såg denna vid Odenplan häromdan. Ser ut att vara nån Lion's City E, fast bara tre dörrar.
buss.png
buss.png (47.04 KiB) Visad 1117 gånger
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av LÅ1 »

Intressant.

Jag vet egentligen inget om bussars inventarienummer, mer än att likadana bussar brukar ha nummer i serie. Den fotograferade bussen har nr 4100, vilket väl antyder att det är den första levererade? Enligt Transportstyrelsens app togs den i trafik 2022-04-11.
Appen upplyser bl. a. också om att bussen tar max 49 sittande passagerare och 68 stående. (Antalet passagerare i undervåningen anges till 49, var de 68 stående ska resa framgår inte. :shock: )
Fyrgeit skrev: fredag 13 maj 2022 10:29 ... fast bara tre dörrar.
Tja, man ska väl få plats med några sittande passagerare även på höger sida! :)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: El-bussar i Stockholms innerstad

Inlägg av Fyrgeit »

LÅ1 skrev: fredag 13 maj 2022 10:43
Fyrgeit skrev: fredag 13 maj 2022 10:29 ... fast bara tre dörrar.
Tja, man ska väl få plats med några sittande passagerare även på höger sida! :)
Ja, och fler dörrar än 3 lär väl inte ge någon minskad hålltid så länge man bara har påstigning vid föraren...
Skriv svar