Diripsi skrev: ↑måndag 02 maj 2022 16:43
Stefan Widén skrev: ↑lördag 30 april 2022 11:57
Är väl inte första gången provar elbussar. Ska bli intressant å se vad som är skillnaden på dessa.
Frågan är alltså om det kommer att bli ett ytterligare plågsamt bussförsök eller?
Annars vet jag ett elfordon som synnerligen energisnålt och kapacitetstarkt. Dessutom är det befriat från gummihjul vilket minskar miljöpåverkan ytterligare....
Borde inte alla tipsa politiker mfl om detta?
Men för guds skull, detta är inget prov utan väl beprövade elbussar som går i trafik på många andra håll. De kommer fungera lika utmärkt här. Till skillnad från de gummihjulsbefriade fordonen på Djurgården som ständigt måste bussersättas. Men vissa skribenter här tycks mista förmågan att tänka klart så fort ordet "buss" dyker upp...
Jag har inget emot bussar bara de har spröt på taket
Men alltså alla trafikslag behövs och det finns en tydlighet (Sunt bondförnuft) i när man skall välja respektive. Det är när marknadskrafter m fl försöker bryta mot den som de blir fel. Slänger man in en hederlig gammal dieselmotor i en ledbuss klarar den sin trafikuppgift utan problem. Men miljökonsekvenserna blir därefter. Samma gäller även andra alternativ som provats. Vi minns alla när det luktade etanolbuss i hela stan. Vi vet att batteribussar gjort framsteg men fortfarande så är det en viss osäkerhet om både kostnader och tillförlitlighet, batteriets hållbarhet osv, om man ska tro alla som är insatta. Med trådar på taket får man en beprövad teknik som vi vet fungerar och har kapacitet så det räcker om man dimensionerat rätt. Jo det kostar en slant att hänga upp lite tråd men om man på allvar vill utnyttja eldriftens alla fördelar är det en långsiktig investering som lönar sig.
Finns säkerligen någon som älskar att räkna som kan, med facit i hand, räkna ut skillnaden på kostnader om man på 90 talet hängt upp trådar för stombussarna. Det handlar ju även om att se fordonen på nytt sätt. Idag är det ca 10-15 års drifttid på en buss. Vad händer om vi fördubblar den? Ställer man krav på att bussarna ska kunna hålla längre så får man det.
Det kanske inte funkar att respektive entreprenör äger bussarna då men genom att höja upp statusen så kan TF äga dessa bussar och ta det långsiktiga ansvaret precis som för spårtrafik så är det även där pengar att hämta.
Jag väljer att inte kommentera det där med bussersättning på Djurgården.....
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll