Lite från dagens utfärd med H15.

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mjtag
Inlägg: 1549
Blev medlem: söndag 14 december 2003 14:53
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lite från dagens utfärd med H15.

Inlägg av mjtag »

Hejsan!
Här är några bilder från dagens vänstertrafikutfärd i huvudstaden, som skulle ha skett med två bussar (H15 & trådbussen F3). Den sistnämnda hade tydligen problem med kompressorn, om jag hörde rätt, så den kördes hem igen. Ganska låg uppslutning av medföljande medlemmar, tror vi var totalt sju st som åkte med. :wink:
Resan gick ungefär Norrmalmstorg-Centralen-Tegelbacken-Fridhemsplan-Västerbron-Hornsgatan-Medborgarplatsen-Tegelvikshamnen (paus)-Skanstull-Södra stn-Slussen-Vasagatan-Kungsgatan-Hötorget-Norrmalmstorg.
Fler bilder finns på min Instagram.
Ha det bra.
Bilagor
h15_utfard3_220424.jpg
h15_utfard3_220424.jpg (210.05 KiB) Visad 1254 gånger
h15_utfard2_220424.jpg
h15_utfard2_220424.jpg (229.88 KiB) Visad 1254 gånger
h15_utfard1_220424.jpg
h15_utfard1_220424.jpg (207.58 KiB) Visad 1254 gånger
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2502
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Lite från dagens utfärd med H15.

Inlägg av Per Lind »

Jättefina bilder.
En liten fundering:
På bilderna syns bara gamla registreringsskyltar.
Är de nya avtagbara eller har man dispens?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lite från dagens utfärd med H15.

Inlägg av Harald »

En annan liten undring som gäller inta bara H15 utan alla SS fordon med fast konduktör. Konduktörens spegel är placerad så att man har uppsikt på utsidan vid avstigningsdörrarna. Det är ju helt bakvänt. I Uppsala satt konduktörens spegel framför konduktörsplatsen riktad bakåt. Då hade man uppsikt över insidan vid avstigningen och utsidan vid påstigningen, vilket ju är logiskt. Jag undrar hur man hade tänkt vid SS:
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lite från dagens utfärd med H15.

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev: tisdag 26 april 2022 19:31 En annan liten undring som gäller inta bara H15 utan alla SS fordon med fast konduktör. Konduktörens spegel är placerad så att man har uppsikt på utsidan vid avstigningsdörrarna. Det är ju helt bakvänt. I Uppsala satt konduktörens spegel framför konduktörsplatsen riktad bakåt. Då hade man uppsikt över insidan vid avstigningen och utsidan vid påstigningen, vilket ju är logiskt. Jag undrar hur man hade tänkt vid SS:
När du stänger bakdörrarna kollar du ut genom dem från insidan; spegeln hjälper dig bl a att kolla i den döda vinkeln så att du inte klämmer någon som kommer snett bakom dig och hoppar på i sista sekunden.

Mustangerna hade även en invändig spegel där du kunde se vad som hände invändigt vid mittdörrarna utan att vända dig. Bild

Det var väl likadant på M23+S27!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Lite från dagens utfärd med H15.

Inlägg av Hechtwagen »

Per Lind skrev: tisdag 26 april 2022 18:00 Jättefina bilder.
En liten fundering:
På bilderna syns bara gamla registreringsskyltar.
Är de nya avtagbara eller har man dispens?
-Per
Någon sådan dispens lär man möjligen bara kunna få för en filminspelning eller motsv.
Att få dispens bsra för att man tycker det ser trevligare och mer autentiskt ut med gamla skyltar får man sannolikt inte.
I många länder hade det varit ok med två autentisks gamla skyltar på ett veteranfordon som detta men inte i Svetige, synd.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Lite från dagens utfärd med H15.

Inlägg av Odd »

Numera finns det ingen teknisk anledning att inte tillåta gamla typer av skyltar på fordon äldre än 49 år, endast byråkratiska skäl. Tekniskt skulle det kunna inrymmas i systemet för personliga nummerplåtar och att just äldre fordon, som vid ursprunglig leverans hade motsvarande plåtar, skulle kunna ha sådana registrerade till lägre avgift än vanliga personliga skyltar, om det kan visas att fordonet i fråga hade ett visst nummer.
Genius on call
Skriv svar