Helgresandet återhämtar sig snabbare - när anpassas utbudet?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Helgresandet återhämtar sig snabbare - när anpassas utbudet?

Inlägg av Enceladus »

Resenärerna återvänder snabbare under helger

SL påstår att resandet återhämtar sig snabbare på helger än på vardagar. Detta stämmer överens med mina observationer. Nyligen infördes långa tåg på lördagar på Mälarbanan, och innan dess infördes långa tåg på söndagar på Södertäljelinjen. Men långa tåg löser inte pendeltågens usla trafikutbud på helger.

Innan pandemin ökade resandet med pendeltåg snabbare än med tunnelbana. Under den senaste tiden har pendeltågen konsekvent haft fler resenärer än röda linjen. Enligt SL:s månadsstatistik hade pendeltågen 337 000 påstigande per dygn i mars. Detta kan jämföras med 402 000 påstigande på gröna linjen, 333 000 påstigande på röda linjen och 140 000 påstigande på blå linjen. Diskrepansen mellan tunnelbana och pendeltåg går inte längre att motivera.

Även Tvärbanan och Roslagsbanan återhämtar sig snabbt. Nästa år föreslås Roslagsbanan äntligen få 15-minuterstrafik på söndagar. Till senare delen av 2023 förlängs Tvärbanans Kistagren till Ursviks torg. Då får Kistagrenen förhoppningsvis heldygnstrafik på helger. Idag är spårvagnstrafiken helt anpassad till flygtrafiken på Bromma flygplats, trots att Bromma Blocks redan nu står för en stor del av resandet. En annan förhoppning är att linjen förlängs till Årstaberg.