Men om rubriken nu är Kollektivtrafiken när/om Bromma flygplats läggs ner så är det det jag vill lösa. Vad man ska till Rinkeby att göra vet jag inte - där finns bra tunnelbana. Och att öppna Hallonbergen-Rinkeby bara för att det är "diggabelt" är snudd på patetiskt. Förlåt.ADDE skrev:Från Hagalund/Arenastaden till Solna centrum blir nog knepigt geografiskt sett. Enklare om man bygger mot Hallonbergen-Rinkeby. Dock missar man Bromma flygplats men når man Spånga så kan man sedan återuppbygga Lövstabanan som tunnelbanegren.
Söderut kan man koppla ihop Hagastaden med Fridhemsplan på den Rosaprickiga linjen eller vad Odd kallar den för...
Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Professionell tyckare
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Den rosa-grönprickiga linjen, från att den har föreslagits med diverse olika färger de senaste åren.ADDE skrev:Från Hagalund/Arenastaden till Solna centrum blir nog knepigt geografiskt sett. Enklare om man bygger mot Hallonbergen-Rinkeby. Dock missar man Bromma flygplats men når man Spånga så kan man sedan återuppbygga Lövstabanan som tunnelbanegren.
Söderut kan man koppla ihop Hagastaden med Fridhemsplan på den Rosaprickiga linjen eller vad Odd kallar den för...
När man numera startar ett nytt projekt för kollektivtrafik i Stockholm så börjar man med det allra viktigaste, linjefärgen. Allt annat är egentligen underordnat.
Genius on call
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Odd skrev:När man numera startar ett nytt projekt för kollektivtrafik i Stockholm så börjar man med det allra viktigaste, linjefärgen. Allt annat är egentligen underordnat.
Professionell tyckare
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
I det finska valet senast var valdeltagandet lågt så skilda valdagar betyder inte per automatik att kommunala frågor lyfts och fler engagerar sig. Trots det finska exemplet så finns det säkert fördelar med skilda valdagar. Om man sedan tittar på hur folk röstar så är det faktiskt en hel del som röstar olika så att gemensam valdag gör att många per automatik röstar lika i alla tre valen tror jag inte på.
Borde väl du veta all om i sådana fall. Sedan får du gärna komma med lite fakta bakom ditt påstående att det skulle vara en kostnadsfråga att Sverige inte har skilda valdagar.dr Cassandra Nojdh skrev:Det blir väl sådär när man viftar bort allt som inte passar de egna åsikterna som "debattknep".BSB101 skrev:Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.dr Cassandra Nojdh skrev:Skilda valdagar har Sverige tydligen inte råd med längre.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6207
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Ja, tyvärr vet jag en hel del om det efter att ha läst BSB101:s inlägg. I övrigt har jag - för min del - stängt den diskussionen i denna tråd, vilket väl alla som kan läsa innantill har uppfattat.BSB101 skrev:Borde väl du veta all om i sådana fall. Sedan får du gärna komma med lite fakta bakom ditt påstående att det skulle vara en kostnadsfråga att Sverige inte har skilda valdagar.dr Cassandra Nojdh skrev:Det blir väl sådär när man viftar bort allt som inte passar de egna åsikterna som "debattknep".BSB101 skrev:Bara för att man väljer att avstå från något betyder inte att det skulle saknas ekonomiska medel. Dock ett vanligt debattknep för vissa grupper att hänföra något till att man inte skulle ha råd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Arlandastad köper Skavsta flygplats – så ska området utvecklas
Jag antar att en nedläggning av Bromma flygplats i praktiken inte påverkar trafikutbudet på Tvärbanans Kistagren. Redan nu är det osäkert om Bromma flygplats har fler resenärer än Bromma Blocks, trots att tidtabellen är helt anpassad till flygtrafiken. Däremot blir det andra behov när flygplatsen bebyggs...
Under de senaste åren har Skavsta flygplats gått om både Sturups flygplats i Malmö och Bromma flygplats i Stockholm. Därmed har flygplatsen blivit Sveriges tredje största flygplats. Kan Skavsta helt ersätta Bromma när Ostlänken är på plats?Sveriges Radio skrev:"Vi behöver en till flygplats som komplement till Arlanda, inte minst när Bromma stänger", säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.
Jag antar att en nedläggning av Bromma flygplats i praktiken inte påverkar trafikutbudet på Tvärbanans Kistagren. Redan nu är det osäkert om Bromma flygplats har fler resenärer än Bromma Blocks, trots att tidtabellen är helt anpassad till flygtrafiken. Däremot blir det andra behov när flygplatsen bebyggs...
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.Enceladus skrev: ↑onsdag 23 mars 2022 17:03 Arlandastad köper Skavsta flygplats – så ska området utvecklas
Under de senaste åren har Skavsta flygplats gått om både Sturups flygplats i Malmö och Bromma flygplats i Stockholm. Därmed har flygplatsen blivit Sveriges tredje största flygplats. Kan Skavsta helt ersätta Bromma när Ostlänken är på plats?Sveriges Radio skrev:"Vi behöver en till flygplats som komplement till Arlanda, inte minst när Bromma stänger", säger Urban Granström, kommunstyrelsens ordförande i Nyköping.
Jag antar att en nedläggning av Bromma flygplats i praktiken inte påverkar trafikutbudet på Tvärbanans Kistagren. Redan nu är det osäkert om Bromma flygplats har fler resenärer än Bromma Blocks, trots att tidtabellen är helt anpassad till flygtrafiken. Däremot blir det andra behov när flygplatsen bebyggs...
Titta på avgångstabellerna.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Wizz Air har ungefär lika många resenärer i Sverige som Ryanair och flyger uteslutande från Skavsta i Stockholm-Mälarregionen. I framtiden kan Skavsta bli ett nav för den växande Östeuropatrafiken. Ostlänken väntas bli en så kallad "game changer". Varför skulle Arlandastad annars köpa flygplatsen nu?Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 23 mars 2022 19:06Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.
Titta på avgångstabellerna.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
För att den är extra billig just nu?
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Som sagt, titta på avgångar och ankomster. Det är bara några enstaka i nuläge. Och Wizzair är inte i närneten av Ryanair.Enceladus skrev: ↑onsdag 23 mars 2022 19:48Wizz Air har ungefär lika många resenärer i Sverige som Ryanair och flyger uteslutande från Skavsta i Stockholm-Mälarregionen. I framtiden kan Skavsta bli ett nav för den växande Östeuropatrafiken. Ostlänken väntas bli en så kallad "game changer". Varför skulle Arlandastad annars köpa flygplatsen nu?Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 23 mars 2022 19:06Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.
Titta på avgångstabellerna.
Men Arlandastad har väl någon avsikt, uppenbarligen är ju priset rekordlågt.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
I Oslo hadde vi Fornebu noen få km fra sentrum. Den la vi ned, og det har gått bra. Jeg har aldri forstått hvorfor Bromma har fått leve. I mange år hadde Oslo både Fornebu og Gardermoen, men det har gått meget bra uten Fornebu. I noen år fløy Ryanair fra Rygge, men Ryanair fikk det ikke til å gå noe særlig bra og flyttet sin lille resttrafikk til Gardermoen. Da ble også den nye flyplassen Rygge lagt ned. Den fantes 2007-2016. Rygge har senere blitt brukt som vaksinesenter for Covi. Det er initiativ for gjenåpning, men Covi satte en stopp for dette. Det gjenstår å se om Rygge blir gjenåpnet.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Säkert ett bra prisläge, som jag förstått det ingår det även en hel del mark kring flygplatsen som man vill bebygga med olika saker. Med andra ord är det inte säkert att flygplatsen är huvudanledningen till att man köper.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Lite mer i saken :Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 23 mars 2022 20:58Som sagt, titta på avgångar och ankomster. Det är bara några enstaka i nuläge. Och Wizzair är inte i närneten av Ryanair.Enceladus skrev: ↑onsdag 23 mars 2022 19:48Wizz Air har ungefär lika många resenärer i Sverige som Ryanair och flyger uteslutande från Skavsta i Stockholm-Mälarregionen. I framtiden kan Skavsta bli ett nav för den växande Östeuropatrafiken. Ostlänken väntas bli en så kallad "game changer". Varför skulle Arlandastad annars köpa flygplatsen nu?Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 23 mars 2022 19:06Uppenbarligen har du inte hängt med, sedan Ryanair flyttade finns det mycket lite trafik kvar på Skavsta och det är knappast tredje flugplats i nuläge.
Titta på avgångstabellerna.
Men Arlandastad har väl någon avsikt, uppenbarligen är ju priset rekordlågt.
https://www.skavsta.se/arlandastadkoper ... lmskavsta/
Men Skavsta är ju knappast Sveriges 4:e flygplats i nuläge.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1974
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Jeg har aldri forstått hvorfor men i Stockholm beholdt Bromma. I Oslo la vi ned Fornebu og samlet alt på Gardermoen. Vi fikk erstatningsflyplass i Rygge, men den ble lagt ned på grunn av lite trafikk.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Bromma är i dag ungefär lika stort som Landvetter med ca 45-50 avgångar under vardagar. De är alltså Sveriges andra flygplatser i storlek efter Arlanda. Landvetter har fler internationella avgångar och Bromma i huvudsak inrikes med några få undantag vilket är ett av argumenten från näringslivet att behålla Bromma med dess lättillgängliga närhet till centralare delar av Stockholm. Det finns ju en tvärbana med goda anslutningar till tunnelbanan och pendeltågen....! Huvuddelen av flygtrafiken på Bromma är högtrafik, alltså morgnar/förmiddagar och eftermiddagar/kvällar. Det är väl tveksamt om all denna trafik kan klämmas in på Arlanda under dessa tider. Dessutom lär det finnas planer på att befintliga flygbolag vill utöka sin trafik och ytterligare bolag börja flyga på Bromma!
Torbjörn Jansson
- Pluppiplopp
- Inlägg: 81
- Blev medlem: måndag 05 september 2022 18:23
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.
Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.
Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Proffesionella gissningar oftast utan faktagrund.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det har jag tyckt länge.Pluppiplopp skrev: ↑måndag 20 februari 2023 23:17 Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.
Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Börja med att bygga dessa höghastighetståg innan flygen läggs ner.Pluppiplopp skrev: ↑måndag 20 februari 2023 23:17 Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.
Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Och Luleåbor kanske vill kunna nå Stockholm och Malmö utan att behöva åka sovkupé. Det ska såklart finnas, men inte vara enda alternativet.
Re: Kollektivtrafiken när/om Bromma flyplats läggs ned
Det verkar inte vara bekant för somliga i detta forum att den nuvarande regeringen har stoppat planerna på att införa höghastighetståg då bl a kostnaderna anses för höga och nyttan ifrågasätts.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 21 februari 2023 11:32Börja med att bygga dessa höghastighetståg innan flygen läggs ner.Pluppiplopp skrev: ↑måndag 20 februari 2023 23:17 Varför ens behålla så många inrikesflyg? De flesta inrikesflygen söder och väster går väl att kompensera för med höghastighets tåg?
Norr blir svårare, men där kan man ju ha kvar 75% av flygen och använda tåg med sovkupéer och x2000.
Jag är absolut ingen expert men det kanske är något åtminstone.
Och Luleåbor kanske vill kunna nå Stockholm och Malmö utan att behöva åka sovkupé. Det ska såklart finnas, men inte vara enda alternativet.
Torbjörn Jansson