LÅ1 skrev: ↑fredag 18 mars 2022 20:14
Är det inte lite märkligt att betala ut ett bidrag för medborgarna ska kunna betala mer i skatt?
Hursom så går det inte att komma ifrån att
inrikes transportsektorn släpper ut ungefär en tredjedel av
Sveriges utsläpp av växthusgaser (2020 års siffror). Av detta svarar personbilstrafiken för nästan 63 %. Det är alltså personbilstrafiken som måste ta de största smällarna om Sverige ska kunna nå sina utsläppsmål. Just nu
ser det inte så gynnsamt ut.
Det där kan man givetvis bemöta på flera sätt
- Skatterna är för höga (allmän skattekverulans)
- Beskattningen är ineffektiv och bidrar inte till minskade utsläpp
- Det spelar ingen roll vad Sverige gör eftersom Sveriges utsläpp totalt sett är små jämfört med andra (klimatrelativsm)
- Klimatförändringarna existerar inte, eller är i vart fall inte betingade av människan koldioxidutsläpp (ren klimatförnekelse)
Kraven på lägre priser (egentligen annorlunda beskattning) för motor har enligt min mening ingen saklig grund. Det finns inget generellt behov av sänkta priser på motorbränsle om utsläppsmålen ska kunna nås. Just nu är råoljepriserna (och därmed priserna på raffinerade produkter) ganska slagiga, eftersom det som publicum vet pågår en hel del störande aktiviteter i världen (milt uttryckt). Det kan man möjligen parera något, men inte mycket, med skattesystemet, som dessvärre är generellt verkande. Det vore bättre att rikta stödet mer selektivt till de som kan behöva omställningsstöd, för det är vad det är fråga om. Det föreslagna generella bilbidraget är däremot helt förkastligt.
Vad som är en ekonomisk överkomlighet för de personliga resandet är naturligtvis beroende på många faktorer, inte bara bostadsorten. Trafikanalys har gjort i en studie av transporternas ekonomiska överkomlighet (utgiven 2021):
https://www.trafa.se/globalassets/pm/20 ... vi-det.pdf
Fossilt motorbränsle kommer aldrig att bli billigare, det är lika bra att vi ställer in oss på det. Man kan naturligtvis ha synpunkter (se ovan) på hur skattesystemet är uppbyggt, t.ex. om momsen ska räknas även på punktskatten, liksom hur andelen inblandat bränsle baserat på förnybara råvaror ska beskattas. Men det är ändå detaljer. Läs mer om skattesystemet för motorbränslen här:
En sak är helt klar: Motorbränslen baserade på förnybara råvaror kommer inte på något sätt att kunna försörja vägtransporterna på det sätt fossila drivmedel gör idag. Inom en 10-årsperid måste vi bort från fordon som drivs med kolvätebaserade bränslen, särskilt vad det gäller personbilstrafiken.