Norrköping M98
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Kontakt:
Norrköping M98
Var har Norrköpings M98-vagnar tagit vägen? De saknas i förteckningen i SLMP 2015.
Re: Norrköping M98
Dom är tagen ur trafik för gott. Framtida öde ej klart står i vagnhallen.
MVH
Lagerbrax TL
MVH
Lagerbrax TL
-
- Kontakt:
- Willy Forsström
Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Vagnarnas framtid är mycket oviss. Det står sex M67K och två M97-vagnar avställda och de flesta (utom M97-65) väntar på skrotning och troligen kommer M98-vagnarna att gå samma öde tillmötes.
Vagn 23 kördes den 21/5 för egen maskin från spår 7 till spår 6 för att lämna plats för museivagnarna 131 och 90 som kan komma att behövas i museitrafiken i sommar.
Vagnarnas framtid är mycket oviss. Det står sex M67K och två M97-vagnar avställda och de flesta (utom M97-65) väntar på skrotning och troligen kommer M98-vagnarna att gå samma öde tillmötes.
Vagn 23 kördes den 21/5 för egen maskin från spår 7 till spår 6 för att lämna plats för museivagnarna 131 och 90 som kan komma att behövas i museitrafiken i sommar.
-
- Kontakt:
- Christer J
Vill man inte ha tillbaka "sin" vagn i Bremen som museivagn (statisk)?Willy Forsström skrev:Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Finns inte samma önskemål för München?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
- Willy Forsström
Eftersom vagn 21 (Bremen 801)finns i Bremen sedan juni 2011och Norrköping har inga synpunkter på i vilket skick vagnen bevaras där. Vi skickade med alla delar vi tagit bort från vagnen samt de reservdelar vi hade. Jag skulle tro att vagnen kan återställas till körbart skick med delar från Bremens serievagnar. Största problemet här i Norrköping var att vi inte hade delar till vagnen och att man höjde linjespänningen till 750 Volt. Under en period fanns både sektioner med 660 och 750 Volt ute på nätet och just detta fungerade inte särskilt bra på M98-vagnarna.
Vad jag kan minnas fanns en överenskommelse att vagn 22 (München 2701) skulle tillbaka men på dessa tre M98-or har mycket större förändringar gjorts så jag är inte övertygad om att intresset är lika stort där som i Bremen.
Vad jag kan minnas fanns en överenskommelse att vagn 22 (München 2701) skulle tillbaka men på dessa tre M98-or har mycket större förändringar gjorts så jag är inte övertygad om att intresset är lika stort där som i Bremen.
Och den anledningen är?Willy Forsström skrev:Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Ett vettigt alternativ är att gå med i SSS så kommer tidningen på posten.
Dessutom är Du med och finansierar detta forum.
-Per
Dessutom är Du med och finansierar detta forum.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
- Willy Forsström
Komponentbrist och vagnarnas udda utförande.
- Christer J
Trevligt att Bremen 801 har kommit hem med sina reservdelar. Vagnen är en viktig del av spårvagnshistorien då det är den första lyckade 100-procentiga låggolvsvagnen. Även italienska Socimi hade vid den här tiden byggt en låggolvsvagn, liksom dåvarande Alsthom, men de hade högt golv över ändboggierna. Jag hoppas att man i München vet om att vagnarna finns kvar och är möjliga att få tillbaka om man gör på rätt sätt, för jag antar att man i Norrköping inte har något emot att lämna över vagnarna dit (fritt Norrköping).
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
Många anledningar...
23 och nu även 22 står ute. 22 skall skrotas och 23 vet jag inte vad som händer med den! Men troligtvis även den skrot, vilket jag tycker är tråkigt.
23 och nu även 22 står ute. 22 skall skrotas och 23 vet jag inte vad som händer med den! Men troligtvis även den skrot, vilket jag tycker är tråkigt.
München tillfrågade två gånger, utan respons. Skroten nästa...Christer J skrev: ↑tisdag 02 juni 2015 1:48 Trevligt att Bremen 801 har kommit hem med sina reservdelar. Vagnen är en viktig del av spårvagnshistorien då det är den första lyckade 100-procentiga låggolvsvagnen. Även italienska Socimi hade vid den här tiden byggt en låggolvsvagn, liksom dåvarande Alsthom, men de hade högt golv över ändboggierna. Jag hoppas att man i München vet om att vagnarna finns kvar och är möjliga att få tillbaka om man gör på rätt sätt, för jag antar att man i Norrköping inte har något emot att lämna över vagnarna dit (fritt Norrköping).
Japp, skrot blir det. Dessa är inte representativa för Münchens vagnbestånd heller, så inget att gråta över. Bättre spara en serievagn...