Norrköping M98

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Anton Andersson
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 29 maj 2015 19:20
Ort: Halmstad
Kontakt:

Norrköping M98

Inlägg av Anton Andersson »

Var har Norrköpings M98-vagnar tagit vägen? De saknas i förteckningen i SLMP 2015.
Användarens profilbild
lagerbrax
Inlägg: 269
Blev medlem: torsdag 24 mars 2005 17:50
Ort: Norrköping

Re: Norrköping M98

Inlägg av lagerbrax »

Dom är tagen ur trafik för gott. Framtida öde ej klart står i vagnhallen.
MVH
Lagerbrax TL
Anton Andersson
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 29 maj 2015 19:20
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av Anton Andersson »

Tack för svaret! Vet du anledningen till det?
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Norrköping M98

Inlägg av Willy Forsström »

Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Vagnarnas framtid är mycket oviss. Det står sex M67K och två M97-vagnar avställda och de flesta (utom M97-65) väntar på skrotning och troligen kommer M98-vagnarna att gå samma öde tillmötes.
Vagn 23 kördes den 21/5 för egen maskin från spår 7 till spår 6 för att lämna plats för museivagnarna 131 och 90 som kan komma att behövas i museitrafiken i sommar.
Anton Andersson
Inlägg: 7
Blev medlem: fredag 29 maj 2015 19:20
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av Anton Andersson »

Tack för informationen!
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Norrköping M98

Inlägg av Christer J »

Willy Forsström skrev:Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Vagnarnas framtid är mycket oviss. Det står sex M67K och två M97-vagnar avställda och de flesta (utom M97-65) väntar på skrotning och troligen kommer M98-vagnarna att gå samma öde tillmötes.
Vagn 23 kördes den 21/5 för egen maskin från spår 7 till spår 6 för att lämna plats för museivagnarna 131 och 90 som kan komma att behövas i museitrafiken i sommar.
Vill man inte ha tillbaka "sin" vagn i Bremen som museivagn (statisk)?

Finns inte samma önskemål för München?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Norrköping M98

Inlägg av Willy Forsström »

Eftersom vagn 21 (Bremen 801)finns i Bremen sedan juni 2011och Norrköping har inga synpunkter på i vilket skick vagnen bevaras där. Vi skickade med alla delar vi tagit bort från vagnen samt de reservdelar vi hade. Jag skulle tro att vagnen kan återställas till körbart skick med delar från Bremens serievagnar. Största problemet här i Norrköping var att vi inte hade delar till vagnen och att man höjde linjespänningen till 750 Volt. Under en period fanns både sektioner med 660 och 750 Volt ute på nätet och just detta fungerade inte särskilt bra på M98-vagnarna.
Vad jag kan minnas fanns en överenskommelse att vagn 22 (München 2701) skulle tillbaka men på dessa tre M98-or har mycket större förändringar gjorts så jag är inte övertygad om att intresset är lika stort där som i Bremen.
Hpdnfk
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 07 november 2013 3:34

Re: Norrköping M98

Inlägg av Hpdnfk »

Willy Forsström skrev:Största anledningen framgår av artikeln i MfSS/3-2015.
Och den anledningen är?
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2543
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Norrköping M98

Inlägg av Per Lind »

Ett vettigt alternativ är att gå med i SSS så kommer tidningen på posten.
Dessutom är Du med och finansierar detta forum.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Willy Forsström
Inlägg: 83
Blev medlem: söndag 17 november 2002 17:47
Ort: Norrköping

Re: Norrköping M98

Inlägg av Willy Forsström »

Komponentbrist och vagnarnas udda utförande.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Norrköping M98

Inlägg av Christer J »

Trevligt att Bremen 801 har kommit hem med sina reservdelar. Vagnen är en viktig del av spårvagnshistorien då det är den första lyckade 100-procentiga låggolvsvagnen. Även italienska Socimi hade vid den här tiden byggt en låggolvsvagn, liksom dåvarande Alsthom, men de hade högt golv över ändboggierna. Jag hoppas att man i München vet om att vagnarna finns kvar och är möjliga att få tillbaka om man gör på rätt sätt, för jag antar att man i Norrköping inte har något emot att lämna över vagnarna dit (fritt Norrköping).
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
wax
Inlägg: 198
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Norrköping M98

Inlägg av wax »

Många anledningar...
23 och nu även 22 står ute. 22 skall skrotas och 23 vet jag inte vad som händer med den! Men troligtvis även den skrot, vilket jag tycker är tråkigt.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av leifd »

Christer J skrev: tisdag 02 juni 2015 1:48 Trevligt att Bremen 801 har kommit hem med sina reservdelar. Vagnen är en viktig del av spårvagnshistorien då det är den första lyckade 100-procentiga låggolvsvagnen. Även italienska Socimi hade vid den här tiden byggt en låggolvsvagn, liksom dåvarande Alsthom, men de hade högt golv över ändboggierna. Jag hoppas att man i München vet om att vagnarna finns kvar och är möjliga att få tillbaka om man gör på rätt sätt, för jag antar att man i Norrköping inte har något emot att lämna över vagnarna dit (fritt Norrköping).
München tillfrågade två gånger, utan respons. Skroten nästa...
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Norrköping M98

Inlägg av leifd »

wax skrev: tisdag 08 mars 2022 15:21 Många anledningar...
23 och nu även 22 står ute. 22 skall skrotas och 23 vet jag inte vad som händer med den! Men troligtvis även den skrot, vilket jag tycker är tråkigt.
Japp, skrot blir det. Dessa är inte representativa för Münchens vagnbestånd heller, så inget att gråta över. Bättre spara en serievagn...
Skriv svar