Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s skrev:Har ni tänkt på att när den förlängda tunnelbana 3 invigs är C20 en nästan 40 år gammal konstruktion som uppnått sin specificerade livslängd? Nu gör man iofs diverse utbyten av vissa delsystem vid uppgraderingen som pågår nu, men den mekaniska delen förblir en svag punkt på denna vagntyp.
C30 är av diverse skäl inte ett optimalt fordon vare sig för bana 1 eller för bana 3, jag kan tänka mig att man får börja titta på nästa fordonstyp rätt snart. Förhoppningsvis gör man det redan iofs.
Varför är inte C30 ett optimalt fordon för bana 1 eller 3?
Fyrgeit skrev: ↑söndag 06 mars 2022 19:40
Är det dags att skapa en ny tråd specifikt för leveranser, alternativt ändra namnet på tråden?
Det är upp till dig! Tycker att den här tråden funkar bra till detta, det blir ändå inte roligare än så här att diskutera "antalet C30", men däremot är det kul med nya bilder.
Tack för uppdateringen, jag har observerat att man nu skrotar Cx-vagnar som man inte får plats med längre. Egentligen borde man kanske köra iväg dem till något avlägset industrispår i stället; man vet aldrig när man kan behöva dem...
(Den här fordonstypen verkar ju dock inte vara i lika stort behov av plötsliga körförbud, fleet checks och ombyggnader som vissa andra i SL-trafiken!)
2304 och 2305 är de enda jag inte åkt med ännu. En sak jag verkligen reagerat på är att tyget man valt ofta har äckliga fläckar. I stort sett varenda vagn har flertalet dynor med fläckar.
Är det dags att skapa en ny tråd specifikt för leveranser, alternativt ändra namnet på tråden?
26an togs över av MTR i slutet av februari och håller på samla på sig vagnskm (vagnen måste ha körts utan resenärer i 400km innan den får gå i trafik). Ge det någon eller några veckor till så borde du snart se den i trafik.
kristerE skrev: ↑lördag 05 februari 2022 17:08
Nu är vi inne februarari 2022. Hur många vagnar har börjat sätta i trafik? Och hur många vagnar är det kvar?
20 av 24 (övertagna) vagnar rullar i trafik. Totalt har det kommit 27 vagnar.
M224 skrev: ↑måndag 07 mars 2022 0:02
2304 och 2305 är de enda jag inte åkt med ännu. En sak jag verkligen reagerat på är att tyget man valt ofta har äckliga fläckar. I stort sett varenda vagn har flertalet dynor med fläckar.
Håll utkik de kommande veckorna så är nog chansen stor att du få åka med 04an. Här ses den under vändning i Ropsten i tisdagskväll.
kristerE skrev: ↑lördag 05 februari 2022 17:08
Nu är vi inne februarari 2022. Hur många vagnar har börjat sätta i trafik? Och hur många vagnar är det kvar?
20 av 24 (övertagna) vagnar rullar i trafik. Totalt har det kommit 27 vagnar.
Vad är skillnaden mellan att vagnar är övertagna och att de har kommit? 2325 har väl rullat i trafik?
kristerE skrev: ↑lördag 05 februari 2022 17:08
Nu är vi inne februarari 2022. Hur många vagnar har börjat sätta i trafik? Och hur många vagnar är det kvar?
20 av 24 (övertagna) vagnar rullar i trafik. Totalt har det kommit 27 vagnar.
Vad är skillnaden mellan att vagnar är övertagna och att de har kommit? 2325 har väl rullat i trafik?
Kommit= Vagnen har kommit till Stockholm. När de har kommit till Stockholm tillhör de fortfarande Alstom/TF och är ej godkända för att köra i trafik med passagerare. Överlämnade= Överlämnade till MTR, några sista tester återstår (bl.a. kilometer körningar) innan de är redo att tursättas i trafik med passagerare. 2325 gick i trafik i början av året och igår torsdag gick 2304 ihop med 26an ihop i trafik på kvällen.
En detalj innan någon klagar på uttrycket ”överlämnade till MTR”: de blir naturligtvis aldrig MTR:s egendom utan med ”överlämnade” menas i detta sammanhang att de är formellt levererade till beställaren (Region Stockholm eller möjligen AB Storstockholms lokaltrafik) och att MTR övertar ansvaret för bl a underhållet.
Sparkfot skrev: ↑fredag 11 mars 2022 3:17Kommit= Vagnen har kommit till Stockholm. När de har kommit till Stockholm tillhör de fortfarande Alstom/TF och är ej godkända för att köra i trafik med passagerare. Överlämnade= Överlämnade till MTR, några sista tester återstår (bl.a. kilometer körningar) innan de är redo att tursättas i trafik med passagerare. 2325 gick i trafik i början av året och igår torsdag gick 2304 ihop med 26an ihop i trafik på kvällen.
Sparkfot skrev: ↑fredag 11 mars 2022 3:17Kommit= Vagnen har kommit till Stockholm. När de har kommit till Stockholm tillhör de fortfarande Alstom/TF och är ej godkända för att köra i trafik med passagerare. Överlämnade= Överlämnade till MTR, några sista tester återstår (bl.a. kilometer körningar) innan de är redo att tursättas i trafik med passagerare. 2325 gick i trafik i början av året och igår torsdag gick 2304 ihop med 26an ihop i trafik på kvällen.
Så nu är 26 st överlämnade?
25st tror jag (2304 är den senaste att bli överlämnad), 2305 är fortfarande Alstom/Bombardiers vagn även om den finns här i Stockholm.
Sparkfot skrev: ↑fredag 11 mars 2022 3:17Kommit= Vagnen har kommit till Stockholm. När de har kommit till Stockholm tillhör de fortfarande Alstom/TF och är ej godkända för att köra i trafik med passagerare. Överlämnade= Överlämnade till MTR, några sista tester återstår (bl.a. kilometer körningar) innan de är redo att tursättas i trafik med passagerare. 2325 gick i trafik i början av året och igår torsdag gick 2304 ihop med 26an ihop i trafik på kvällen.
Så nu är 26 st överlämnade?
25st tror jag (2304 är den senaste att bli överlämnad), 2305 är fortfarande Alstom/Bombardiers vagn även om den finns här i Stockholm.
Jaha då förstår jag. Vet någon vilka problem den har?