"Vridmöjligheter" i Stockholms spårsystem

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 287
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

"Vridmöjligheter" i Stockholms spårsystem

Inlägg av Fyrgeit »

Jag har funderat lite om det jag kallar för vridmöjligheter (kanske finns någon riktig term för det). Inte vändmöjligheter alltså, utan där man kan - genom att passera några växlar - ta sig tillbaka till utgångsplatsen så att tågets ändar har bytt plats. Antingen genom att ta sig genom en slinga eller ett triangelspår. Dessa är de som jag kommer på:

Spårväg city:
Norrmalmstorg slinga
Alkärret triangel
Allmänna gränd triangel
Liljevalchs slinga
Skansen slinga
Skansen triangel
Oakhill slinga

Gröna linjen:
Högdalsdepån slinga
Högdalsdepån triangel
Vällingbydepån slinga

Röda linjen:
Nybodadepån slinga
Nyboda triangel

Lidingöbanan:
Agadepån slinga
Agadepån triangel

Tvärbanan:
Ulvsundadepån möjligtvis slinga?
(Brommadepån slinga)

Nockebybanan:
Brommadepån slinga

Pendeltåg:
(Värtabanan triangel)

Blåa linjen:
-

Roslagsbanan:
-

Saltsjöbanan:
-

(paranteser betyder att de inte riktigt tillhör banans spår)
Jag vet inte hur det ser ut med spåren inomhus i Ulvsunda, så det kanske eller kanske inte finns en slinga där. Kommer ni på fler?
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Vridmöjligheter" i Stockholms spårsystem

Inlägg av daniel_s »

Jag tycker att du tänker lite bakvänt när det gäller Spårväg city/Djurgårdslinjen. Vändslingor och spårtrianglar vänder visserligen vagnen rent geografiskt, men eftersom den också hamnar på andra spåret, så har du inte vänt den i praktiken. Det är bara tre platser som har övergångsväxlar som ger möjlighet att byta spår så att vagnen vänds med andra änden framåt:
T-centralen
Kungsträdgården
Alkärret/Djurgårdsvägen (växlarna 21 och 25)

På Lidingöbanan har du dubbelredovisat samma fysiska spår som både slinga och triangel. Du får nog välja vilket uttryck du ska använda.

Rissnedepån har en vändskiva. Det sägs att man en gång har lyckats vända en tunnelvagn där, vad det nu skulle vara bra för. :cheesygrin:

I övrigt ser det rätt ut. Tvärbanan har idag ingen vändmöjlighet förutom i Brommadepån.

Det finns en lista nånstans i Postvagnen där de här grejerna finns med.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 287
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: "Vridmöjligheter" i Stockholms spårsystem

Inlägg av Fyrgeit »

daniel_s skrev: lördag 05 mars 2022 17:26 Jag tycker att du tänker lite bakvänt när det gäller Spårväg city/Djurgårdslinjen. Vändslingor och spårtrianglar vänder visserligen vagnen rent geografiskt, men eftersom den också hamnar på andra spåret, så har du inte vänt den i praktiken. Det är bara tre platser som har övergångsväxlar som ger möjlighet att byta spår så att vagnen vänds med andra änden framåt:
T-centralen
Kungsträdgården
Alkärret/Djurgårdsvägen (växlarna 21 och 25)
Jo det är ju definitivt inte rimligt eller praktiskt att använda många av 'möjligheterna', men de finns där om man har en tom bana och mycket tid :)
daniel_s skrev: lördag 05 mars 2022 17:26 På Lidingöbanan har du dubbelredovisat samma fysiska spår som både slinga och triangel. Du får nog välja vilket uttryck du ska använda.
Nja, helt likadana är de inte. I 'triangeln' använder man den skarpa kurvan mellan stationen och depån, men inte i 'slingan'. Men du har rätt att det är rätt så luddiga definitioner. Jag ville mest lista alla möjligheter som finns.
Skriv svar