Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Kontantlösa butiker

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 9:53 Ekonominyheterna i TV4 hade ett inslag om kontanter i går.
Man påstår att var tionde butik inte tar kontanter. Jag upplever det snarare som om bara var tionde butik accepterar kontanter.
Mitt Hemköp tar kontanter. Det är väl Coop som är ökända för att neka kontanter.
Och så beror det kanske på var, mest angeläget att acceptera kontanter är väl i dagligvaruhandeln
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: torsdag 03 mars 2022 18:00
LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 9:53 Ekonominyheterna i TV4 hade ett inslag om kontanter i går.
Man påstår att var tionde butik inte tar kontanter. Jag upplever det snarare som om bara var tionde butik accepterar kontanter.
Mitt Hemköp tar kontanter. Det är väl Coop som är ökända för att neka kontanter.
Och så beror det kanske på var, mest angeläget att acceptera kontanter är väl i dagligvaruhandeln
De flesta Coop tar nog kontanter. Men inte den i centrala Sundbyberg. Och någon Coop-butik i Kalmar län (tror jag) tar heller inte kontanter. Annars tar så vitt jag vet alla bemannade livsmedelsaffärer kontanter. Men inte små brödbutiker etc.

Det är nog bara i Coop-butiker man kan betala med kontanter i självscanningskassorna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: torsdag 03 mars 2022 18:00 Mitt Hemköp tar kontanter. Det är väl Coop som är ökända för att neka kontanter.
Är det inte angeläget att butiker där barn handlar tar riktiga pengar?
Lennart Petersen

LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 19:49
Lennart Petersen skrev: torsdag 03 mars 2022 18:00 Mitt Hemköp tar kontanter. Det är väl Coop som är ökända för att neka kontanter.
Ja , om barn handlar så är det väl oftast just i dagligvaruhandeln.
För sällanköp är det nog bäst att barnet utrustas med betalkort.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: torsdag 03 mars 2022 20:12
Små barn får nog inte betalkort. De är också rätt tråkiga att ha i sparbössan! :roll:
Att själv få räcka fram och betala leksaken man sparat till har väl ett värde.
Eller att få gå iväg och köpa glassen själv. (Fast Pressbyrån tar förstås kontanter i så gott som alla butiker.)
Lennart Petersen

LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 22:10
Små barn får nog inte betalkort. De är också rätt tråkiga att ha i sparbössan! :roll:
Eller att få gå iväg och köpa glassen själv. (Fast Pressbyrån tar förstås kontanter i så gott som alla butiker.)
Jodå , ett bankkort som Nordea Electron har ingen åldersgräns.
https://www.nordea.se/privat/produkter/ ... ctron.html
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev: torsdag 03 mars 2022 22:26
LÅ1 skrev: torsdag 03 mars 2022 22:10
Jodå , ett bankkort som Nordea Electron har ingen åldersgräns.
https://www.nordea.se/privat/produkter/ ... ctron.html
Jaha.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Rocker lanserar första biometriska kortet i Sverige med Idemia och Idex Biometrics

Nu har Sverige fått sitt första biometriska betalkort. Hur lång tid tar det innan storbankerna hakar på? Sverige ligger alltjämt efter i användandet av kontaktlösa betalkort, vilket troligtvis beror på storbankernas långsamma lansering. Men biometriska betalkort är fortfarande ovanliga i hela världen. Här går det att ta täten.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Biometriska kort tillför ingen säkerhet utan utgör i stort sett endast en extrakostnad. Dessutom går inte fingeravtrycket att byta.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: fredag 04 mars 2022 12:53 Rocker lanserar första biometriska kortet i Sverige med Idemia och Idex Biometrics

Nu har Sverige fått sitt första biometriska betalkort. Hur lång tid tar det innan storbankerna hakar på? Sverige ligger alltjämt efter i användandet av kontaktlösa betalkort, vilket troligtvis beror på storbankernas långsamma lansering. Men biometriska betalkort är fortfarande ovanliga i hela världen. Här går det att ta täten.
Varför ska vi ta täten? Vi ängsliga svenskar, rädda för att inte vara i teknikens framkant, har ju redan kommit långt i försöket att avskaffa kontanterna och göra oss sårbara för olika hot. Och i försöket att utestänga många människor från samhället.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: fredag 04 mars 2022 15:07 Biometriska kort tillför ingen säkerhet utan utgör i stort sett endast en extrakostnad. Dessutom går inte fingeravtrycket att byta.
Det främsta syftet med biometriska kort är just ökad säkerhet. Det finns ju en anledning till att pinkoder och lösenord håller på att fasas ut på många håll...
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev: fredag 04 mars 2022 16:35
Enceladus skrev: fredag 04 mars 2022 12:53 Rocker lanserar första biometriska kortet i Sverige med Idemia och Idex Biometrics

Varför ska vi ta täten? Vi ängsliga svenskar, rädda för att inte vara i teknikens framkant, har ju redan kommit långt i försöket att avskaffa kontanterna och göra oss sårbara för olika hot. Och i försöket att utestänga många människor från samhället.
Tyskar är flitiga användare av kontaktlösa betalkort. Att använda den senaste tekniken för kortbetalningar är inte samma sak som att slopa fysiska kontanter.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev: fredag 04 mars 2022 22:59
LÅ1 skrev: fredag 04 mars 2022 16:35

Tyskar är flitiga användare av kontaktlösa betalkort. Att använda den senaste tekniken för kortbetalningar är inte samma sak som att slopa fysiska kontanter.
Det sa jag inte heller. Jag sa att vi svenskar är dumma som tror att det alltid är ett plus att ligga i täten. T.ex. när vi är på väg att avskaffa kontanterna. Men det är snarare att vara dumma. Tyskarna är smartare. De använder kontanter i stor utsträckning. Och kanske kontaktlösa betalkort också. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: fredag 04 mars 2022 22:57
Odd skrev: fredag 04 mars 2022 15:07 Biometriska kort tillför ingen säkerhet utan utgör i stort sett endast en extrakostnad. Dessutom går inte fingeravtrycket att byta.
Det främsta syftet med biometriska kort är just ökad säkerhet. Det finns ju en anledning till att pinkoder och lösenord håller på att fasas ut på många håll...
Jag tycker jag känner igen den här diskussionen, men det kanske tål att repeteras.
Kortstölder där kort + pin stjäls utgör en försvinnande del av antal bedrägerier.

Enligt statistik från USA från 2021 så står kortbedrägerier utan fysiskt kort för över 80% av kortbedrägerierna.
Av de bedrägerier som sker med fysiska kort så består 89% av identitetsstöld, dvs en obehörig har beställt ett kort med en stulen identitet.
Bedrägerier med stulna fysiska kort står alltså för ca 2% av fallen. Eller rättare sagt, bedrägerier med stulna fysiska kort ingår i de ca 2% övriga fallen.

Hur många av dessa fall som sedan genomförs utan att pin eller autentisering genomförs, kan jag inte hitta någon statistik för men om man inte kommer över pin-koden så är det en chans på drygt 3000 att gissa rätt kod på tre försök innan kortet spärras. Och det är denna lilla andel av kortbedrägerierna som biometriskt lås direkt på kortet adresserar.

Därför kan jag med fog påstå att biometriska kort inte tillför någon säkerhet utan utgör endast en extrakostnad. Den som har ett kort med biometriskt lås är fortfarande oskyddad för de övriga 98% av fallen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här är en god anledning att alltid ha kontanter tillgängliga.
svt.se/nyheter skrev:De amerikanska kreditkortsföretagen Mastercard och Visa markerar nu mot den ryska invasionen av Ukraina.

Kort utgivna av ryska banker ska inte längre att stödjas av Mastercard-nätverket, rapporterar Reuters. Alla kort som utfärdats av Mastercard utanför Ryssland ska även sluta fungera i Ryssland.

Samtidigt avbryter Visa all verksamhet i Ryssland, enligt ett pressmeddelande.

Visa ska under de kommande dagarna sätta stopp för alla Visa-transaktioner inom Ryssland. Kort utfärdade i Ryssland ska inte längre kunna användas utanför landet, och kort som utfärdats av finansinstitut utanför Ryssland ska inte längre fungera inom den Ryska federationen.

- Vi är tvungna att agera efter Rysslands oprovocerade invasion av Ukraina och de oacceptabla händelser som vi har bevittnat, säger Al Kelly , ordförande och verkställande direktör för Visa Inc, i pressmeddelandet.
Så personer från övriga världen som av någon anledning vistas i Ryssland kan snar inte använda sina kort längre. Kan ställa till problem för berörda personer. T.ex. journalister, för att ta en yrkesgrupp.

Även ryssar som vistas i t.ex. Europa får problem om de inte har kort från annat land.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: söndag 06 mars 2022 0:07 Här är en god anledning att alltid ha kontanter tillgängliga.
svt.se/nyheter skrev:De amerikanska kreditkortsföretagen Mastercard och Visa markerar nu mot den ryska invasionen av Ukraina.

Kort utgivna av ryska banker ska inte längre att stödjas av Mastercard-nätverket, rapporterar Reuters. Alla kort som utfärdats av Mastercard utanför Ryssland ska även sluta fungera i Ryssland.

Samtidigt avbryter Visa all verksamhet i Ryssland, enligt ett pressmeddelande.

Visa ska under de kommande dagarna sätta stopp för alla Visa-transaktioner inom Ryssland. Kort utfärdade i Ryssland ska inte längre kunna användas utanför landet, och kort som utfärdats av finansinstitut utanför Ryssland ska inte längre fungera inom den Ryska federationen.

- Vi är tvungna att agera efter Rysslands oprovocerade invasion av Ukraina och de oacceptabla händelser som vi har bevittnat, säger Al Kelly , ordförande och verkställande direktör för Visa Inc, i pressmeddelandet.
Så personer från övriga världen som av någon anledning vistas i Ryssland kan snar inte använda sina kort längre. Kan ställa till problem för berörda personer. T.ex. journalister, för att ta en yrkesgrupp.

Även ryssar som vistas i t.ex. Europa får problem om de inte har kort från annat land.
Journalister har just nu flera andra anledningar att frukta för sina liv i Ryssland just nu. Inte bara den lag som mu införs som gör det straffbart att tala om för allmänheten vad som händer i kriget, det är nog inte otänkbart att det inom kort blir straffbart att bara misstänkas för att samla information om kriget. De journalister som idag har valt att samla på sig material tills dess att de antingen kan ta sig ut ur landet med det, eller regimen ändras så att det blir tillåtet med sanningen igen, kommer nog kastas i fängelse på bara misstanken om att de skulle ägna sig åt dessa förfärade brott.

Det är inte heller omöjligt att även utlänningar som bor i utlandet kan bli tvingade till Ryssland och fängslade, eller att dödspatruller skickas ut för att direktstraffa personer som ägnar sig åt att samla in och sprida sanningen.
Lennart Petersen

Odd skrev: söndag 06 mars 2022 2:34 [

Journalister har just nu flera andra anledningar att frukta för sina liv i Ryssland just nu. Inte bara den lag som mu införs som gör det straffbart att tala om för allmänheten vad som händer i kriget, det är nog inte otänkbart att det inom kort blir straffbart att bara misstänkas för att samla information om kriget. De journalister som idag har valt att samla på sig material tills dess att de antingen kan ta sig ut ur landet med det, eller regimen ändras så att det blir tillåtet med sanningen igen, kommer nog kastas i fängelse på bara misstanken om att de skulle ägna sig åt dessa förfärade brott.

Det är inte heller omöjligt att även utlänningar som bor i utlandet kan bli tvingade till Ryssland och fängslade, eller att dödspatruller skickas ut för att direktstraffa personer som ägnar sig åt att samla in och sprida sanningen.
Journalister verkar nu lämna Ryssland snabbt, t.ex Svt utsände och DN:s Anna Lena Laurén som brukar vara orädd och frispråkig.
Hon har varit bosatt i St.Peterburg, är finsk medborgare.
Den lag som nyss kom till mot den som beskriver händelserna i Ukraina i påstådda felaktiga termer kan ge för privatperson upp till 3års fängelse och för den som företräder en organisation, t.ex massmedia, upp till 15år.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Det var dumt att ta journalister som exempel. Tänk istället långtradarchaufförer som ligger ute på vägarna på andra sidan gränsen, räknat från deras hem. Plötsligt fungerar inte deras kort. Men är de smarta så har de nog kontanter tillgängliga. Skulle tro att även de flesta svenska chaufförerna förstår nyttan med kontanter i reserv.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Vad är det som gäller när man bor i en hyresrätt? Jag vet att hyran skall vara ägaren/förvaltaren tillhanda i förskott och att det för det mesta i praktiken innebär att "stämpelns datum" är det som gäller. Jag vet också att en försenad hyresinbetalning är skäl för vräkning men att andra regler och omständigheter gör att det i praktiken inte går att bli vräkt för några dagars försening med enskild inbetalning.

Men vad händer om betalsystemet är i olag och hyran inte blir betald pga detta och hyresvärden inte har någon metod att ta emot kontanter? Säg att banken man har går omkull och det dröjer innan man får tillbaka pengar från insättningsgarantin? Är detta juridiskt skäl att inte betala hyran i tid?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag läste, eller kansk såg på teve, för ett tag sedan om en man som stred för att få beta hyra i kontanter. Bostadsbolaget vägrade. Men mannen fick rätt i någon instans. Kan det vara så att kontraktet inte sa hur hyran skulle betalas och då gäller riksbankslagen som säger att man ska kunna betala med sedlar och mynt?

Vad gäller Odds fråga så tror jag att hyresvärdar har tålamod om betalsystemet i stort är utslaget. De kan ju inte göra sig av med alla sina hyresgäster.
Låst