Enceladus skrev: ↑fredag 04 mars 2022 22:57
Odd skrev: ↑fredag 04 mars 2022 15:07
Biometriska kort tillför ingen säkerhet utan utgör i stort sett endast en extrakostnad. Dessutom går inte fingeravtrycket att byta.
Det främsta syftet med biometriska kort är just ökad säkerhet. Det finns ju en anledning till att pinkoder och lösenord håller på att fasas ut på många håll...
Jag tycker jag känner igen den här diskussionen, men det kanske tål att repeteras.
Kortstölder där kort + pin stjäls utgör en försvinnande del av antal bedrägerier.
Enligt statistik från USA från 2021 så står kortbedrägerier utan fysiskt kort för över 80% av kortbedrägerierna.
Av de bedrägerier som sker med fysiska kort så består 89% av identitetsstöld, dvs en obehörig har beställt ett kort med en stulen identitet.
Bedrägerier med stulna fysiska kort står alltså för ca 2% av fallen. Eller rättare sagt, bedrägerier med stulna fysiska kort ingår i de ca 2% övriga fallen.
Hur många av dessa fall som sedan genomförs utan att pin eller autentisering genomförs, kan jag inte hitta någon statistik för men om man inte kommer över pin-koden så är det en chans på drygt 3000 att gissa rätt kod på tre försök innan kortet spärras. Och det är denna lilla andel av kortbedrägerierna som biometriskt lås direkt på kortet adresserar.
Därför kan jag med fog påstå att biometriska kort inte tillför någon säkerhet utan utgör endast en extrakostnad. Den som har ett kort med biometriskt lås är fortfarande oskyddad för de övriga 98% av fallen.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.